Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
30.07.10, 16:49   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2008
Voileipäkakku

Juhlaruuissa on vielä hiljaisempaa kuin täällä, joten laitan ihmettelyni tänne.

Joka kevät ylioppilas- ym. juhlien aikaan lehdet ovat väärällään voileipäkakun ohjeita. Mikä on niiden suosion salaisuus? Minä en syö niitä mielelläni, koska en ole koskaan saanut sellaista, joka minusta olisi ollut hyvää, enkä takuuvarmasti tarjoaisi niitä vierailleni (tosin tämä kohta on puhtaasti teoreettinen, meillä ei järjestetä juhlia kotona). Ohjeista päätellen ne eivät ole kovin yksinkertaisia edes tehdä, on monenlaisia aineksia ja erilaisia tahnoja ja täytteitä täytyy sekoitella.

Haluatko sinä syödä voileipäkakkua juhlissa (mieluummin kuin muuta suolaista) ja jos, niin miksi?

Jos itse teet voileipäkakkuja juhliin, miksi valitset kaikista vaihtoehdoista juuri ne?
  Vastaa viestiin
30.07.10, 18:50   #2 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Lounais-Suomi
Olen samaa mieltä voileipäkakuista kuin sinä! :) On jotenkin hankalaa syötävääkin mielestäni ja syön mieluummin jotain muuta. Itse en ole koskaan kyseistä kakkua itse tehnytkään, enkä aio tehdäkään.
Tämäkin kakku on tietysti makuasia, et pitääkö siitä! :-)
  Vastaa viestiin
30.07.10, 21:56   #3 (linkki)

Käyttäjän ode58 avatari

Sijainti: Etelä-Suomi
Jyrkkä ei voileipäkakuille myös täältä. Ensinnäkin sitä tarjotaan usein syötäväksi kahvilusikoilla ja toiseksi makeille ei välttämättä ole tarjolla omaa lautastaan.

Eli syöt ensin pikkulusikalla voileipäkakkua ja sitten samalta lautaselta kermakakkua.

Meillä on ollut 4 yo-juhlat ja yhtä monet rippijuhlat eikä yhdessäkään ole ollut voileipäkakkua tarjolla. Tarjoan juhlissa mieluiten kunnon ruokaa seisovasta pöydästä ja jälkiruuaksi kakkukahvit.
  Vastaa viestiin
30.07.10, 23:54   #4 (linkki)
no

Rekisteröitynyt: 02/2007
Minulle kävi aika hassusti. Tein juhliin voileipäkakun. Olin suunnitellut sitä pitkään ja mietin tarkkaan miten sen teen. En ollut koskaan tehnyt voileipäkakkua ja en erikoisemmin niistä pitänytkään. Mutta voileipiä (silloin joskus) syödessä mietin, että onpa tämä hieno makuyhdistelmä. Keräsin hyviä yhdistelmiä ja laitoin ne kakkuun. Se hassu juttu oli se, että erään vieraan vaimon äidillä oli pitopalvelu ja tämä vieras sanoi, että en ole koskaan saanut näin hyvää voileipäkakkua, en edes äitisi pitopalvelun tekemänä. Se kiitos riitti minulle ja tiesin, että olin tehnyt aivan upean voileipäkakun, sen yhtenä osasena oli itsetehty leipäjuusto. Minä en tee ohjeista mitään.
  Vastaa viestiin
31.07.10, 00:39   #5 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Hyviä kommentteja! Kuitenkin minä olen tehnyt voileipäkakkuja samalla konseptilla pari vuosikymmentä, omiin ja muiden juhliin. Aina ovat menneet kuin kuumille kiville, kaikki syöty loppuun. Koristukset vaan vaihtuvat :)
  Vastaa viestiin
01.08.10, 11:01   #6 (linkki)

Rekisteröitynyt: 05/2010
En minäkään voileipäkakkuja mielelläni syö kun en tykkää että kaikki on mössätty tunnistamattomaksi muussiksi. haluan tietää mitä lautaselleni otan kun on noita allergioitakin, koristelusta nyt yleensä pystyy sentään päättelemään onko lihaa vai kalaa, mut kaikki muu on sit arvoitus mitä siellä saattaa olla seassa.

sit on tosiaan inhottavaa syödä siitä samalata lautaselta makeita tarjottavia

tarjoan myös itse mieluumin jotain muuta siksi että erilliset suolaiset palat säilyvät paremmin kun ei tartte muhittaa koko läjää siinä tarjolla koko ajan ja on koko ajan siistin näkönenkin tarjoilulautasella toisin kun leikattu voileipäkakku. ja sit voi vaikka pakastaa loput jos jää. pitkään säilytetty voileipäkakku on minusta aika epäilyttävää.
  Vastaa viestiin
03.08.10, 10:53   #7 (linkki)

Käyttäjän Gilmoren tyttö avatari

Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Minä suorastaan rakastan voileipäkakkuja! Teen itse ja syön erittäin mielelläni muuallakin ja äippä66:n tavoin olen havainnut, että ne loppuvat ensimmäisenä.

Useimmiten kakun koristelu tosiaan kertoo siitä, mitä kakku pitää sisällään, mutta jos haluaa tarkempaa tietoa, niin varmasti kukaan emäntä ei pahastu, vaikka kysyisikin.

Jos söisin makeaa, ottaisin kyllä makeille ja suolaisille eri lautasen, enkä omissa juhlissakaan oleta, että kukaan söisi kaikkea samalta lautaselta.

Miksi pidän voileipäkakuista - kas siinäpä oiva kysymys :-) Ne ovat ihanan meheviä, ruokaisia, maukkaita, ahh, alkaa ihan vesi herahdella kielelle.
  Vastaa viestiin
03.08.10, 12:01   #8 (linkki)

Rekisteröitynyt: 04/2009
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Komppaan GT:tä. Voileipäkakku on ihanaa. Itse en koskaan ole tehnyt, kun en usko siinä onnistuvani, ja harmittaisi jos kalliit aineet menee hukkaan. Tavallisin moka voileipäkakkujen kanssa tuntuu olevan sama kuin täytekakkujenkin kohdalla, eli että ne on liian kuivia.

Jos tarjolla on sekä kala- että lihaversio, minä käyn ensimmäiseksi sen kalaversion kimpuun.
  Vastaa viestiin
03.08.10, 12:15   #9 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maaliskuun Idus Näytä viesti
Komppaan GT:tä. Voileipäkakku on ihanaa. Itse en koskaan ole tehnyt, kun en usko siinä onnistuvani, ja harmittaisi jos kalliit aineet menee hukkaan. Tavallisin moka voileipäkakkujen kanssa tuntuu olevan sama kuin täytekakkujenkin kohdalla, eli että ne on liian kuivia.

Jos tarjolla on sekä kala- että lihaversio, minä käyn ensimmäiseksi sen kalaversion kimpuun.
Minä kostutan kakut laimealla lihaliemellä, täytän kakut edellisenä iltana ja koristelen seuraavana. Näin saa mehevää kakkua. Voileipäkakku on pysynyt meillä todellisena kestosuosikkina. Teen niitä muutaman kerran vuodessa, eikä se ole kärsinyt inflaatiota :)

Itse valitsen lihaversion, ja myös teen sitä koska suvussa on jokunen kala-allergikko sekä kalaa syömätön henkilö.
  Vastaa viestiin