Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
14.08.11, 12:51   #1 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Kysymys sienistä

Tätä on varmaankin kysytty jo aiemminkin: mitä kaikkia sieniä keräätte, pysyttekö tutuissa ja turvallisissa vai opetteletteko keräämään uusia tuttavuuksia? Itse keräsin aikoinaan aina vain samoja, mutta vuosien varrella olen kulkenut metsässä sienikirjan kanssa ja laajentanut skaalaani.
  Vastaa viestiin
14.08.11, 14:29   #2 (linkki)
TuulaI
(Vierailija)

Tulee kyllä pysyttyä aika tutulla turvallisella linjalla.

Suosikkejani ovat kantarellit, suppikset, mustatorvisienet ja herkkutatit sekä rouskuista haaparousku ja - karvarousku. Mustarouskuja saatan kaikista varoituksista huolimatta poimia muutamia muiden rouskujen sekaan.

Joskus poimin kehnäsieniä, vaaleaa orakasta, punikkitattia (en pidä sen mustasta väristä), lampaankääpää, vaikka vihreys häiritseekin. Leppärouskut ovat aina niin matojen syömiä, että niitä ei oikein kannata poimia. Kagasrouskuja otan joskus.

Tunnen kyllä monia muitakin syötäviä sieniä, mutta esim. haperoista en ole oikein innostunut ja muutkin uutuudet ovat jääneet metsään.

Aina on löytynyt riittävästi "suosikkejakin", joten kakkosvaihtoehtoihin ei ole tarvinnut tyytyä.
  Vastaa viestiin
15.08.11, 08:48   #3 (linkki)

Käyttäjän Piii avatari

Rekisteröitynyt: 04/2007
Sijainti: Häme
Tutulla ja turvallisella linjalla pysyttelen minäkin.

Kerään pääasiassa korvasieniä, kantarelleja, herkkutatteja, karvarouskuja, suppilo- ja kosteikkovahveroita. Orakkaita ja mustia torvisieniä keräisin, jos vain löytäisin.

En ole jostain syystä oppinut tunnistamaan haapa- ja leppärouskua, en ole koskaan varma onko sieni syötävä rousku vai joku muu saman näköinen. Kerään niitä ainoastaan silloin, jos olen jonkun paremmin sieniä tuntevan kanssa metsässä.

Tunnistan kyllä muitakin sieniä, mutta esim. lampaankääpää ja haperoita en kerää. Joskus kerään vähän kangasrouskuja, mutta käytän niitä vain muiden rouskujen seassa suolaan säilöttynä.
  Vastaa viestiin
15.08.11, 10:18   #4 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Piii Näytä viesti
En ole jostain syystä oppinut tunnistamaan haapa- ja leppärouskua, en ole koskaan varma onko sieni syötävä rousku vai joku muu saman näköinen. Kerään niitä ainoastaan silloin, jos olen jonkun paremmin sieniä tuntevan kanssa metsässä.
Leppärousku on erittäin helppo tunnistaa: se on karvarouskun näköinen, mutta keltaisempi. Se on ainoa sieni, jonka maitiaisneste on kirkasta, porkkananväristä.

Leppärouskua ei tarvitse ryöpätä, toisin kuin muita rouskuja.

Minä olen lopettanut sienien keräämisen, koska perheenjäsen ei syö kuin viljeltyjä sieniä. Aikaisemmin poimin mökkitontilta ja lähimetsistä karvarouskuja, lampaankääpää, tatteja ja kantarelleja.
  Vastaa viestiin
15.08.11, 10:30   #5 (linkki)

Käyttäjän Piii avatari

Rekisteröitynyt: 04/2007
Sijainti: Häme
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko kirjautumatta Näytä viesti
Leppärousku on erittäin helppo tunnistaa: se on karvarouskun näköinen, mutta keltaisempi. Se on ainoa sieni, jonka maitiaisneste on kirkasta, porkkananväristä.

Kiitos tunnistusohjeista, en ole kiinnittänyt huomiota tuohon maitiaisnesteen väriin aikaisemmin.
  Vastaa viestiin
16.08.11, 15:53   #6 (linkki)
JKL

Rekisteröitynyt: 06/2006
Meillä kerätään myös noita tuttuja ja turvallisia: kanttarelleja, suppilovahveroita, vaaleaaorakasta, herkku- ja voitatteja. Punikkitatteja emme kerää, sillä minun vatsani ei siedä niitä, vaikka ne kuinka hyvin kypsentäisi.
  Vastaa viestiin
16.08.11, 17:11   #7 (linkki)
moi
(Vierailija)

sieni

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JKL Näytä viesti
Meillä kerätään myös noita tuttuja ja turvallisia: kanttarelleja, suppilovahveroita, vaaleaaorakasta, herkku- ja voitatteja. Punikkitatteja emme kerää, sillä minun vatsani ei siedä niitä, vaikka ne kuinka hyvin kypsentäisi.

moi punikkitatti voissa paistettuna herkullinen ja purtava. ikävää jollei sovi vatsalles.
  Vastaa viestiin
16.08.11, 17:30   #8 (linkki)
moi
(Vierailija)

sieni

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko kirjautumatta Näytä viesti

Minä olen lopettanut sienien keräämisen, koska perheenjäsen ei syö kuin viljeltyjä sieniä. Aikaisemmin poimin mökkitontilta ja lähimetsistä karvarouskuja, lampaankääpää, tatteja ja kantarelleja.
on kuusen ja männyn-leppärouskuja ja ne on ainoita mitä ei tarvi ryöpätä,karvarouskuista-haaparouskuista-kangasrouskuista tulee loistavaa sienisalaattia-vähä kermaa pikkusen sipulia creme-fraiche tai smetanaa suolaa ja mustapippuria ripaus ja on hyvää ja on sit kaveris oma vika jossei hyvän päälle ymmärrä
  Vastaa viestiin
16.08.11, 17:33   #9 (linkki)
moi
(Vierailija)

sieni

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moi Näytä viesti
on kuusen ja männyn-leppärouskuja ja ne on ainoita mitä ei tarvi ryöpätä,karvarouskuista-haaparouskuista-kangasrouskuista tulee loistavaa sienisalaattia-vähä kermaa pikkusen sipulia creme-fraiche tai smetanaa suolaa ja mustapippuria ripaus ja on hyvää ja on sit kaveris oma vika jossei hyvän päälle ymmärrä

kyllähän ne herkkusienet jossai pizzan päällä menee mut ei muuten..
  Vastaa viestiin
17.08.11, 00:20   #10 (linkki)
Rouskuttaja
(Vierailija)

Hyvää ruokaa

Rouskuista saa parasta sienisalaattia ja siinä menee kangasrouskukin ihan hyvin. Minunkaan mahalle eivät tatit sovi, mutta aina jollekin vieraalle kelpaa.
Pidän kehnäsientä yhtenä parhaimmista. Samoja tuntuu minun valikoimassa olevan. Tunnen useampia, mutta silti poimin noita samoja kuin te kun ei niitäkään määräänsä enempää syö.

Suppilovahverot kuivaan ja käytän piirakoihin. Hyvää ja helppoa kun tarvitaan vieraille äkkiä herkkua.
  Vastaa viestiin