Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
16.10.11, 22:11   #1 (linkki)
no

Rekisteröitynyt: 02/2007
perunamuussi

nyt pitää oikein kirjoittaa uudesta muusista, joka voi tietysti olla monellekin tuttu. Määrät saa päättää itse. Eli perunat keitetään kuorittuina ja mielellään lohkoina. Ota talteen vähän perunoiden keitinvettä kattilaan ja silppua sinne sipuli tai isoon annokseen kaksi. kiehauta sipulit, lisää voita, maitoa, suolaa, valkopippuria, sitruunapippuria ja mustapipuuria. kuumenna vielä.

perunat ovatkin jo toisessa astiassa lisää keitetty liemi ja vatkaa koneella tai muusaa perunat, mutta älä vatkaa ihan tasaiseksi, vaan perunoita saa jäädä pieniksi paloiksi, mutta silti muusi pitää olla ilmavaa. osa liemestä voi jäädä käyttämättä, jos sitä tuli liikaa:)

siihen voisi lisätä muutakin?
  Vastaa viestiin
16.10.11, 23:02   #2 (linkki)
rosmarin1
(Vierailija)

Minä lisää perunamuusiin usein jotain tuoreyrttejä.
  Vastaa viestiin
17.10.11, 09:29   #3 (linkki)
brittimuusi
(Vierailija)

Tuo non muusi on sitruunapippuria lukuunottamatta perinteistä brittimuusia. Sehän on lounaslistalla makkaroiden kanssa muistaakseni mustapippurimuusin nimellä.

Minäkin tuunaan perunamuusia joka kerta hiukan lisäkkeen mukaan eli tilliä kalan kanssa, minttua lammaspaistin jne.
  Vastaa viestiin
17.10.11, 13:28   #4 (linkki)
Sirkku
(Vierailija)

Niinpä. Aika yksinkertaisiksi ovat ellien ohjeet menneet. Tietysti, jos tuo aloittaja on vasta kokkailusta innostunut pikkuelli? Näin päättelin sanamuodoista mm "määrät saa päättää itse". Tuo ohje on muuten sinänsä hassu/outo, että käsketään keittämään potut kuorineen, mutta silti ne lohkotaan -pointti oli missä?
  Vastaa viestiin
17.10.11, 13:52   #5 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirkku Näytä viesti
Niinpä. Aika yksinkertaisiksi ovat ellien ohjeet menneet. Tietysti, jos tuo aloittaja on vasta kokkailusta innostunut pikkuelli? Näin päättelin sanamuodoista mm "määrät saa päättää itse". Tuo ohje on muuten sinänsä hassu/outo, että käsketään keittämään potut kuorineen, mutta silti ne lohkotaan -pointti oli missä?

Eli perunat keitetään kuorittuina......

Tuo yllä oleva luki no nimimerkin aloituksessa eli kyllä ne perunat kuoritaan. Ketjun aloittaja ei ole elli ollenkaan vaan miespuolinen kirjoittaja tietääkseni.
  Vastaa viestiin
17.10.11, 13:59   #6 (linkki)
Sirkku
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti

Tuo yllä oleva luki no nimimerkin aloituksessa eli kyllä ne perunat kuoritaan. Ketjun aloittaja ei ole elli ollenkaan vaan miespuolinen kirjoittaja tietääkseni.

Oi, tuli lukivirhe, sori. Onko tuo kirjoittaja sitten kovin nuori? Minä tekisin muusin loppuun saakka kattilassa, en vaihtaisi pottuja kattilasta kippoon. Sukupuolellahan ei ole keittiössä väliä. Poikani on erinomainen kokkaaja, samoin kuin tyttäreni.
  Vastaa viestiin
17.10.11, 14:04   #7 (linkki)
nauramatta paras
(Vierailija)

Lainaus:

Sallittakoon väliin kevennystä!
Ihan kiva ohje. Olen tietääkseni syönytkin sanalaista miespuolisen tekemänä.
Edellinen vaki kirjoittaja puolusti niin innolla aloittajaa läpinäkyvältä provolta, että luuliisi tekeillä olevan jotain vispilän kauppaa, kun vielä korosti aloittajan olevan "tietääkseen" mies.
  Vastaa viestiin
17.10.11, 14:07   #8 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nauramatta paras Näytä viesti
Sallittakoon väliin kevennystä!
Ihan kiva ohje. Olen tietääkseni syönytkin sanalaista miespuolisen tekemänä.
Edellinen vaki kirjoittaja puolusti niin innolla aloittajaa läpinäkyvältä provolta, että luuliisi tekeillä olevan jotain vispilän kauppaa, kun vielä korosti aloittajan olevan "tietääkseen" mies.
Naura vaan, jos sinusta siltä tuntuu. Jos tuo aloitus oli provo niin sitten olkoon niin. En ole koskaan tavannut ketjun aloittajaa eikä varmaan kukaan muukaan, joten siksi kirjoitin tietääkseni. Ketjun aloittaja on itse täällä kirjoittanut olevansa miespuolinen kirjoittaja. Olen aikoinaan ostanut niin hyvän vispilän, ettei ole tarvetta uusia vispilöitä ostaa eli tehdä vispiläkauppoja. Juu älä syytä huumorintajuttomaksi kuitenkaan.
  Vastaa viestiin
17.10.11, 15:07   #9 (linkki)
ihanks totta
(Vierailija)

Lainaus:
En ole koskaan tavannut ketjun aloittajaa eikä varmaan kukaan muukaan,.

Nyt vitsin heitit. Mahtaa kaverin joku olla sentään tavannut, kun lapsiakin kertoo itsellään olevan.
  Vastaa viestiin
17.10.11, 20:31   #10 (linkki)
no

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja brittimuusi Näytä viesti
Tuo non muusi on sitruunapippuria lukuunottamatta perinteistä brittimuusia. Sehän on lounaslistalla makkaroiden kanssa muistaakseni mustapippurimuusin nimellä.

Minäkin tuunaan perunamuusia joka kerta hiukan lisäkkeen mukaan eli tilliä kalan kanssa, minttua lammaspaistin jne.
hyvä, että nimi löytyy. itse päädyin liemen ja sipulien keittämiseen siksi, että lisäsin ennen muussiin aina kylmää maitoa ja voita. nyt kun ainekset lämmitetään, niin maku muuttui ja ruuasta tuli säilyvämpää. kannattaa ihmeessä kokeilla. tuo muussi menee evääksikin kylmänä, koska maku on hyvä. hyvää salaatin ja kalankin kanssa.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 08:43   #11 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ihanks totta Näytä viesti
Nyt vitsin heitit. Mahtaa kaverin joku olla sentään tavannut, kun lapsiakin kertoo itsellään olevan.
Tarkoitin, ettei kukaan täällä kirjoittava ole tarvannut ketjun aloittajaa. Varmaan sen ymmärsit, mutta piti taas päästä jotain vinoilemaan.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 08:56   #12 (linkki)
no

lopettakaa

Lainaus:
Tarkoitin, ettei kukaan täällä kirjoittava ole tarvannut ketjun aloittajaa. Varmaan sen ymmärsit, mutta piti taas päästä jotain vinoilemaan.
puhukaa muusista, eikä minusta, minä otan eväät mukaan ja lähden pakoon
  Vastaa viestiin
18.10.11, 09:19   #13 (linkki)
MariLiisa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no Näytä viesti

että lisäsin ennen muussiin aina kylmää maitoa ja voita.
Voi hyvä lapsi, noinko sinä olet perunamuusin tehnyt!
Maito ja voi lisätään muusiin AINA kuumennettuina.
Maito lämmitetään kiehumispisteeseen ja voi sulatetaan.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 09:42   #14 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MariLiisa Näytä viesti
Voi hyvä lapsi, noinko sinä olet perunamuusin tehnyt!
Maito ja voi lisätään muusiin AINA kuumennettuina.
Maito lämmitetään kiehumispisteeseen ja voi sulatetaan.
Makuasia tämäkin, minä olen aina lisännyt huoneenlämpöisinä eikä kukaan ole valittanut.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 09:48   #15 (linkki)
MariLiisa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Näytä viesti
Makuasia tämäkin, minä olen aina lisännyt huoneenlämpöisinä eikä kukaan ole valittanut.
Siitä ei olekaan kysymys valittaako kukaan, vaan kysymys on OIKEAOPPISESTA, ja säilyvyyden ja maun kannalta järkevimmästä tavasta valmistaa muusi.
Jos, vaikkapa jossain laitos/keskuskeittiössä, muusi tehtäisiin kylmään/haaleaan maitoon, niin johan se käydä kuplisi hapantuneena, ennenkuin ruokailuaika olisi ohitse.
Sitäpaitsi tarjottavan ruuan lämpötilan pitää olla vähintään tietyn korkuinen ravintoloissa ym. joukkoruokailupaikoissa.
Miksei siis noudattaisi hyvää ja hygieenista valmistustapaa kotioloissakin ;)
  Vastaa viestiin
18.10.11, 09:51   #16 (linkki)
ihanks totta
(Vierailija)

Lainaus:

Mistä sinä tiedät, ettei kukaan täällä kirjoittavista ole tavannut häntä.? En ainakaan minä pysty varmuudella sanomaan, etteikö no olisi eräs isoveljeni kaveri. Kovasti kaikista kertomistaan asioista päätellen ainakin tuntuu häneltä.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 09:52   #17 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

En ole vielä koskaan kokeillut tehdä muussia niin, että laittaisin siihen keitettyä maitoa. Viimeksi meillä muussi tehtiin ihan jääkaappikylmää maitoa käyttäen ja kattila laitettiin tulelle hetkeksi maidon lisäyksen jälkeen.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 09:54   #18 (linkki)
ihanks totta
(Vierailija)

Lainaus:
En ole vielä koskaan kokeillut tehdä muussia niin, että laittaisin siihen keitettyä maitoa. Viimeksi meillä muussi tehtiin ihan jääkaappikylmää maitoa käyttäen ja kattila laitettiin tulelle hetkeksi maidon lisäyksen jälkeen.

Kylmän maidon minäkin lisään, mutta minulla kattila on levyllä koko muusauksen ja sekoittelun ajan.

Non aloituksessa uutta oli kahden kattilan tapa sekä pippurit. Minä keitän sipulit yhtä aikaa perunoiden kanssa, kaadan veden pois ja lisään sitten suolan, voin ja maidon sekä muusaan siinä samassa kattilassa.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 10:03   #19 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MariLiisa Näytä viesti
Siitä ei olekaan kysymys valittaako kukaan, vaan kysymys on OIKEAOPPISESTA, ja säilyvyyden ja maun kannalta järkevimmästä tavasta valmistaa muusi.
Jos, vaikkapa jossain laitos/keskuskeittiössä, muusi tehtäisiin kylmään/haaleaan maitoon, niin johan se käydä kuplisi hapantuneena, ennenkuin ruokailuaika olisi ohitse.
Sitäpaitsi tarjottavan ruuan lämpötilan pitää olla vähintään tietyn korkuinen ravintoloissa ym. joukkoruokailupaikoissa.
Miksei siis noudattaisi hyvää ja hygieenista valmistustapaa kotioloissakin ;)
Täällä on varmaan kyse kotioloista eikä laitoskeittiöistä. Jos teen muussia mitä heti syödään ei se ehdi pilaantumaan.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 10:05   #20 (linkki)
näin meillä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Näytä viesti
Täällä on varmaan kyse kotioloista eikä laitoskeittiöistä. Jos teen muussia mitä heti syödään ei se ehdi pilaantumaan.

Noin minäkin ajattelen. Ja kun vielä muusi kuumennetaan maidon lisäyksen jälkeen, ei käsittääkseni se todella ehdi mennä pilalle. Siinä olen tarkka, että jos muusia jää tähteeksi, jäähdytän sen mahdollisimman nopeasti. Näin syksyllä ja talvella vien parvekkeelle, lämpimänä aikana laitan kylmään veteen kattilan.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 10:16   #21 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä Näytä viesti
Noin minäkin ajattelen. Ja kun vielä muusi kuumennetaan maidon lisäyksen jälkeen, ei käsittääkseni se todella ehdi mennä pilalle. Siinä olen tarkka, että jos muusia jää tähteeksi, jäähdytän sen mahdollisimman nopeasti. Näin syksyllä ja talvella vien parvekkeelle, lämpimänä aikana laitan kylmään veteen kattilan.
Siitä ylijäämämuusista tuli mieleen että kun olin lapsi meillä kotona paistettiin muusi seuraavana päivänä ja hyvää oli.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 10:31   #22 (linkki)
Vanha Edam
(Vierailija)

Lainaus:
Ranskalainen purée de pommes de terre à l'ail on aivan ihanaa, joten kannattaa siirtyä vallan siihen. Purée on henkistä ravintoa, jonka parfyymi ruokkii sielun ja ruumiin jo aistihavaintojen kautta. Käytän siihen oliiviöljyä voin sijasta: Recette de la Purée de pommes de terres à l’ail nouveau et à l’huile d’olive sur Goosto.fr
  Vastaa viestiin
18.10.11, 10:35   #23 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vanha Edam Näytä viesti
Ranskalainen purée de pommes de terre à l'ail on aivan ihanaa, joten kannattaa siirtyä vallan siihen. Purée on henkistä ravintoa, jonka parfyymi ruokkii sielun ja ruumiin jo aistihavaintojen kautta. Käytän siihen oliiviöljyä voin sijasta: Recette de la Purée de pommes de terres à l’ail nouveau et à l’huile d’olive sur Goosto.fr
Reseptin ensimmäisen ja kaksi viimeistä aineosaa ymmärsin, mutta muu täyttä "hepreaa". Eli ymmärin, että kyseessä on peruna resepti, johon laitetaan oliiviöljyä suolaa ja pippuria muusta en ottanut mitään selvää.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 10:40   #24 (linkki)
niin no
(Vierailija)

Lainaus:
Reseptin ensimmäisen ja kaksi viimeistä aineosaa ymmärsin, mutta muu täyttä "hepreaa". Eli ymmärin, että kyseessä on peruna resepti, johon laitetaan oliiviöljyä suolaa ja pippuria muusta en ottanut mitään selvää.

Jos resepeti oli ranskankielinen ei todellakaan voi edellyttää että sinä sen ymmärtäisit. Resepti ei ole hepreaa vaan ranskaa.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 10:46   #25 (linkki)
Kristiina
(Vierailija)

Perinteistä perunasosetta teen tosi harvoin. Pyhäruoan lisäkkeeksi laitan bataatti-perunasosetta ja se on todella maukasta. Hieman ruokakermaa nesteeksi, ei paljoa.
Pelkistä perunoista teen ensin seoseen, hieman tavallista löysemmän version ja sitten laitan sen uuniin. Voita sekaan pieni määrä.
Joulunajan perunasoselaatikon äitini tai kotiapulaisemme teki siten että keitti perunat kuorineen (säilyttää ravintoarvonsa paremmin), kuori ne, muusasi, sekaan täysmaitoa, haaleaaan soseeseen kananmuna, pinnalle muutama voinokare. Ja sitten uuniin.
Oli hyvää minkä tahansa jouluruoan kanssa. (kinkkua meillä ei jouluna useinkaan ollut vaan muuta lihaa).
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku