Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
29.10.11, 14:52   #76 (linkki)
piikkipiru
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JohannaK Näytä viesti
Eli siis siitä soseesta pitäisi puhua.
Yleensäkin keskustelupalstoilla ei ole tiettyjä kielioppisääntöjä, joita meidän pitäisi noudattaa. Jotkut kirjoittavat jopa murteilla tai käyttävät murresanoja, pitäisikö nekin kieltää? Mikä sitten on se oikea murre/termi, pitääkö kaikki tarkastaa sanakirjasta?

Tärkeintä kai on se, että kaikki ymmärtävät, mistä puhutaan. Ja jos joku ei tiedä, mikä on kanttarelli, muussi tai tiedä eroa tomaattipureen, puré:n tai purè:n tai vaikka tomaattisoseen välillä, niin eikös se ole yksittäisen ihmisen "ongelma"? Selvityksiä voi aina kysyä. Eikä tämä ole neurokirurgiaa, jossa termien kanssa täytyy olla todella tarkkana.

Minä muussaan perunat ja ne muussaantuvat, en muusaa eivätkä ne muusaannu, joten mm. tästä syystä minulle tuo sose on ja tulee olemaankin muussi, sekä puhekielessäni että kirjoittaessani järkeville, aikuisille ihmisille.

Tässäkin kirjoituksessani on tod.näk. lukuisia kielioppi- ym. virheitä, ehkäpä jopa muutama kirjoitusvirhe.
  Vastaa viestiin
29.10.11, 14:56   #77 (linkki)
Heh
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja terv. Näytä viesti
Oik. purée.
Ihan sama puhutaanko arkikielessä muusista vai muussista. Oikeasti kyse on perunasoseesta, aivan samoin puhutaan esim. omena- tai luumusoseesta, ei omena- tai luumumuusista.

Kevennystä...No tekee ommppumuussia. Naurattaa juu, kun miettii noota puhumassa muussista, ommppuista ja kalloista kuin pottu suussa. Mikä murrre se on, missä laitetaan ylimääräisiä konsonantteja sanoihin?
  Vastaa viestiin
29.10.11, 14:59   #78 (linkki)
Heh
(Vierailija)

tomaattimuussi

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piikkipiru Näytä viesti
Minä muussaan perunat ja ne muussaantuvat, en muusaa eivätkä ne muusaannu, joten mm. tästä syystä minulle tuo sose on ja tulee olemaankin muussi, sekä puhekielessäni että kirjoittaessani järkeville, aikuisille ihmisille.
Kuinka kirjoitat tyhmille ja lapsille? Muusi?
  Vastaa viestiin
29.10.11, 15:25   #79 (linkki)
piikkipiru
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh Näytä viesti
Kuinka kirjoitat tyhmille ja lapsille? Muusi?
Vasten harkintakykyäni vastaan provoon:
Vaikkapa noin. He eivät kiukuttele vastaan, vaan ymmärtävät, mistä on kyse eivätkä puutu kirjoitusasuun.
  Vastaa viestiin
29.10.11, 15:55   #80 (linkki)
Heh
(Vierailija)

Itsekin joskus väärin kirjoittanut

Lainaus:
Tärkeintä kai on se, että kaikki ymmärtävät, mistä puhutaan. Ja jos joku ei tiedä, mikä on kanttarelli, muussi tai tiedä eroa tomaattipureen, puré:n tai purè:n tai vaikka tomaattisoseen välillä, niin eikös se ole yksittäisen ihmisen "ongelma"? Selvityksiä voi aina kysyä. Eikä tämä ole neurokirurgiaa, jossa termien kanssa täytyy olla todella tarkkana.

Tämä on tärkeä asia. Mieti, jos lapsesi kirjoittaa yo-kokeen tekstitaidon -tai essee kokeessa suomenkieltä väärin -vaikka täältä opittuna, häneltä putoaa pisteitä. Eli on merkitystä, jos vaikka haluaa sitä neurokirurgiaa opiskella. Täällä nyt ei sinällään ole merkitystä, mutta minä henk.koht. en loukkaannu, jos tekemäni virhe korjataan. Päinvastoin! Tarkoitan tällä nyt sitä, jos luulisin jonkun sanan tarkoittavan jotain muuta, kuin se oikeasti tarkoittaa tai jonkun sanan kirjoitusasun olevan kieliopillisesti muulla tavoin. Näinhän sitä välttää julkiset munaukset.

Nuo aiemmat(kin) kirjoitukseni olivat ns. kevennyksiä, ei kieli poskessa kirjoitettuja.
  Vastaa viestiin
29.10.11, 16:25   #81 (linkki)
piikkipiru
(Vierailija)

Lainaus:
Tämä on tärkeä asia. Mieti, jos lapsesi kirjoittaa yo-kokeen tekstitaidon -tai essee kokeessa suomenkieltä väärin -vaikka täältä opittuna, häneltä putoaa pisteitä.
Onneksi minulla ei ole lapsia, heidän koko tulevaisuutensa saattaisi olla vaarassa :)
Minun kieleni on sekoitus pääkaupunkiseudun slangia, Karjalan murretta, koulun kielioppia ja isäni suomenruotsia. Hyvin olen tullut ymmärretyksi ja omakehuna mainittakoon, että kirjoitin Yo-kirjoituksissa äidinkielestä E:n, vaikka sanonkin muussi. En tosin siinä esseessä, onneksi.

Lainaus:
Näinhän sitä välttää julkiset munaukset.
Minä nyt munaan itseni muutenkin harva se päivä. Tämä on pientä verrattuna siihen.

Lainaus:
Nuo aiemmat(kin) kirjoitukseni olivat ns. kevennyksiä, ei kieli poskessa kirjoitettuja.
Joskus on mielestäni hyvä sanoa tämäkin.
Minäkin kvastasin sinulle provosoituneena, vaikka ei siis olisi ollut tarvetta. Anteeksi.

Nyt huomaan sortuneeni nimimerkin "Ajattelemisen aihetta" laatimen listan kategoriaan b, joten lopetan osaltani tähän.
  Vastaa viestiin
29.10.11, 18:21   #82 (linkki)
no

Rekisteröitynyt: 02/2007
pysähdys:)

Kiitos, elmot ja kumppanit:

En sano mitään, tiedätte sen, mitä ajattelen.
En sano suuria sanoja, en tee isoja tekoja.
Itseasiassa en tiedä mitä tapahtuu,
mutta tiedän,
että tapahtuu.

ole hyvä:)
  Vastaa viestiin
30.10.11, 07:03   #83 (linkki)
Aamuaamen
(Vierailija)

Voi hyvänen aika tätä palstaa... Käväisin pitkästä aikaa ja kiitos, taas riittää pitkäksi aikaa. Kehutaan eximialla ja haukutaan toisia ja luetaan nykysuomea sanakirjasta. Kuitenkin pitäisi kokata.
  Vastaa viestiin
30.10.11, 10:56   #84 (linkki)
maarit
(Vierailija)

Lainaus:
Tämä on tärkeä asia. Mieti, jos lapsesi kirjoittaa yo-kokeen tekstitaidon -tai essee kokeessa suomenkieltä väärin -vaikka täältä opittuna, häneltä putoaa pisteitä. Eli on merkitystä, jos vaikka haluaa sitä neurokirurgiaa opiskella. Täällä nyt ei sinällään ole merkitystä, mutta minä henk.koht. en loukkaannu, jos tekemäni virhe korjataan. Päinvastoin! Tarkoitan tällä nyt sitä, jos luulisin jonkun sanan tarkoittavan jotain muuta, kuin se oikeasti tarkoittaa tai jonkun sanan kirjoitusasun olevan kieliopillisesti muulla tavoin. Näinhän sitä välttää julkiset munaukset.

Ei voi olla totta! Joku opiskelisi suomen kieltä elleistä vaikka käy lukiota?
  Vastaa viestiin
30.10.11, 11:33   #85 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2011
Lainaus:
Jotkut kirjoittavat jopa murteilla tai käyttävät murresanoja, pitäisikö nekin kieltää?
Kyllä. Ei voi vaatia ihmisiä opettelemaan jotain mannakorven mongerrusta vain oman egonsa pönkittämiseksi. Julkisella keskustelupalstalla tulisi luonnollisesti pysyä kirjakielessä niin pitkälle kuin mahdollista.
  Vastaa viestiin
30.10.11, 11:42   #86 (linkki)
no

Rekisteröitynyt: 02/2007
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja zipa78 Näytä viesti
Kyllä. Ei voi vaatia ihmisiä opettelemaan jotain mannakorven mongerrusta vain oman egonsa pönkittämiseksi. Julkisella keskustelupalstalla tulisi luonnollisesti pysyä kirjakielessä niin pitkälle kuin mahdollista.
Onneksi tuo oli vain sinun mielipide. Murteet ovat hauskoja, vielä ei ole palstalla juurikaan murretta nähty. Lähimmäksi pääsee Anni; hänellä on joitakin lyhyitä murresanoja mukana. Mutta tietysti jokin resepti esimerkiksi savon murteella jäisi kyllä avautumatta, mutta siitähän vasta hauska soppa syntyisi.
  Vastaa viestiin