| |  | | |
19.10.11, 12:49
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2007
| Mitä kuuluu sinun terveelliseen elämääsi?
laitanpa uuden aiheen, millä tavalla edistät terveyttäsi ja niiden terveyttä, joiden ravinnosta vastaat.
Ihan oikeasti olen lukenut rivien välistä miten Strawberry fields amerikan mailla tekee smoothieta ja ajattelee itseään. Varmaan hän hoitaa terveyttään muillakin tavoilla ja se vaatii aktiivisuutta.
Koska jokainen meistä on jollakin tavoilla huolissaan itsestään ja pyrkii parhaansa ja voimiensa mukaan hoitamaan itseään.
Mitä se sinulla on? Minulla se on liikunnan lisäksi kalaravinto, enpä juurikaan käy kaupassa, että ei kassissani olisi kalaa. Kalareseptit ovat lähinnä sydäntäni.
| |
| | |
19.10.11, 13:26
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hyvä aihe!
Minulla on monta pientä terveysperustaista jippoa, mutta listaan tähän kymmenen raaka-ainepohjaista perusideaa, joita noudatan jatkuvasti. Osa on uskomustyyppisiä, mutta kaikki sellaisia että jollakin tavalla kehoni ilmoittaa että tykkää kun syön ja ei tykkää jos jätän väliin.
1. Puolukat ja/tai karpalot
Tieteellistä näyttöä joidenkin mielestä on, joidenkin mielestä ei, mutta minulla ei pissa kirvele kun syön päivittäin puolukkaa tai karpaloa. Sekoitan ilman makeutusta rahkaan tai puuroon.
2. Puuro
Vatsani rakastaa puuroa. Syön yleensä aamiaiseksi puuroa ja joskus toisenkin annoksen päivän mittaan. Jos puuro jää väliin, vatsa ei toimi niin itsestäänselvästi ja helposti närästää. Sekä ummetus/turvotus että närästys voivat kyllä olla seuraus myös siitä miksi puuro jää syömättä. Siis esimerkiksi lento aamulla ennen hotellin aamiaista tms. poikkeama normaalirytmistä.
3. Jäiset mustikat
Nämä ovat nautinto ja karkkini :-) En tiedä onko sinällään terveysvaikutusta, mutta koska vaihtoehto olisi se karkki niin voinee sanoa että taatusti ovat parempi vaihtoehto. Ja ilmaisiakin jos ei pakastimen sähköä laske. Päivittäin kourallinen äänikirjaa kuunnellen.
4. Hapanmaitovalmisteet
Näihin kuuluu minulla piimä, rahka, viili ja maustamaton jogurtti ja päivittäin käytän ehkä kahta tai kolmea edellä mainituista. Ulkomailla ei aina onnistu näitä järkkäämään ja se tuntuu. Vaikea selittää, mutta jotenkin minulla iho ja koko kroppa tykkää esimerkiksi piimästä. En tiedä voiko kyse olla siitä, että jotkin ravintoaineet imeytyisivät paremmin?
5. Talkkuna
Talkkunalla saan kuituja ja makua ruokiin, jotka muuten olisivat hötömpiä. Esimerkiksi marjapiirakan teen talkkunajauhoihin, samoin muffinseissa korvaan reilun osan jauhoista talkkunalla. Lisään talkkunaa usein myös erilaisiin jälkiruokiin, kuten vispipuuroon ja marjarahkaan.
6. Kala
Syön kalaa kuudesti viikossa jossakin muodossa. Hyvin suolaisia valmistustapoja vältän, mutta muuten menee laidasta laitaan. Perheemme kestosuosikki on vesihauteessa kypsennetty kalamureke, jossa on mukana kookosta. Sitä tehdään eri kalalajeista ainakin pari kertaa kuussa.
7. Uuni- ja lohkoperunat
Lisukkeena ilman rasvaa ja suolaa kypsennetty laadukas peruna on oiva ja vielä edullinen. Terveysargumenttini on vertailevaaan ajatteluun pohjautuva: verrattuna moneen muuhun tavalliseen lisäkkeeseen perunassa on enemmän suojaravintoaineita ja verrattuna moneen muuhun valmistustapaan uunikypsennys ilman suolaa ja rasvaa on parempi.
8. Yrtit
Yrteissä on toki itsessään ravintoaineita, mutta erityisen hyviä ne ovat minulle siksi, että niitä käyttämällä ei tarvita suolaa ja keinoteikoisia makuaineita niin paljon. Tilkka voisulaa ja sekaan saksittu yrtti nostaa hienosti monen ruoan makuja esiin.
9. Liha lihana
Hankin lihan semmoisenaan, raakana ja ilman lisukkeita. Voi olla isoa palaa, kuutiota tai jauhettua, mutta en halua marinadeja eikä makkarana tai muissa seoksissa. Kotona sitten kokataan ja lisätään vaikka sieniä ja juureksia.
10. Tumma suklaa
Tämä voi kuulostaa trendipelleilyltä, mutta mustikoista huolimatta minulla on joskus kova makeannälkä. Silloin tumma suklaa hoitaa homman parilla palalla eikä tarvitse miettiä koko asiaa moneen päivään. Ei tule äklö olo, ei hirmuisesti kaloreita eikä toisaalta tarvitse kärvistellä makeantuskassa.
| |
| | |
19.10.11, 13:58
|
#3 (linkki)
|
|
Kymppikärki, onpa sinulla hieno vastaus! Kiitos, tuosta. Olet aivan selvästi miettinyt asiaa ja marjoja myöden nuo ovat oikeita terveyspommeja. Tuohon voi olla jopa vaikea päästä; kaikki eivät saa esimerkiksi marjoja noin kattavasti. nyt täytyy tunnustaa, että ihan tuohon en pysty.
| |
| | |
19.10.11, 14:34
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no Kymppikärki, onpa sinulla hieno vastaus! Kiitos, tuosta. Olet aivan selvästi miettinyt asiaa ja marjoja myöden nuo ovat oikeita terveyspommeja. Tuohon voi olla jopa vaikea päästä; kaikki eivät saa esimerkiksi marjoja noin kattavasti. nyt täytyy tunnustaa, että ihan tuohon en pysty. | Kiitos!
Ruokavalioni taustalla on niinkin koruton asia kuin taloudellinen katastrofi muutama vuosi sitten. Kun kukkaro on tyhjä niin kummasti marjanpoiminta alkoi innostaa ja kalaa saatiin vaihtamalla: naapuruston pappaa kuskattiin ja jeesattiin ja saatiin kaloja.
Näin tuli marjat ja kalat keskiöön. Peruna ihan siksi kun oli halpaa. Maustekaappi tyhjeni ja ei oikein hennonut täydentää. Saatiin kaverilta pihalta tillit sun muut suojaan talven alta. Alkoi yrttien kasvatus ja muut mausteet jäivät vähemmälle.
Ja kas kummaa, olo alkoi kohentua!
Monen sattuman summana siis tämä kuvio, joka sopii minulle ja perheelle. Jollekin varmaan kalaa olisi ihan liikaa meidän menussa.
| |
| | |
19.10.11, 14:47
|
#5 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias? [viesti moderoitu] | Tämä terveysteema on siitä hyvä, että tästäkin aiheesta voi tehdä tulkintoja juurikin omasta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnistaan.
kymppikärjellä on kyllä uskomaton tarina, miten toinen asia voi johtaa toiseen, eikä suinkaan mennä alaspäin, eikä olla mitään friikejäkään.
Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 19.10.11 16:33.
| |
| | |
19.10.11, 15:23
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kalaa syödään noin kolme kertaa viikossa, kala grillataan ei paisteta. Ei syödä punaista lihaa kolesterolin takia, vihersalaattia aina pöydässä. Minä syön kaurapuuroa aamuisin, tosin sokerin ja maidon kanssa. Lasi itsepuristettua citrusmehua aamulla. Ruoka yleensä grillattua ja salaattia lisäkkeenä. Hedelmiä menee liian paljon, niissä on sokeria mikä ei ole hyväksi mutta on hyvää.
Tämä sellainen normaaliviikkomme, syynä korkeahko kolesteroli ja sokeri tuppaa nousemaan. Ollaan eläkeläisiä, joten on aikaa ja viitseliäisyyttä ajatella ruokaa.
| |
| | |
19.10.11, 16:13
|
#7 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja rosmarin1 Lasi itsepuristettua citrusmehua aamulla. | Eivätkö täällä kirjoittavat enää tunne suomalaisia nimiä ruoka-aineille? Sitrushedelmät, korianteri, karpalo...
| |
| | |
19.10.11, 18:45
|
#8 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no laitanpa uuden aiheen, millä tavalla edistät terveyttäsi ja niiden terveyttä, joiden ravinnosta vastaat.
Ihan oikeasti olen lukenut rivien välistä miten Strawberry fields amerikan mailla tekee smoothieta ja ajattelee itseään. Varmaan hän hoitaa terveyttään muillakin tavoilla ja se vaatii aktiivisuutta.
Koska jokainen meistä on jollakin tavoilla huolissaan itsestään ja pyrkii parhaansa ja voimiensa mukaan hoitamaan itseään.
Mitä se sinulla on? Minulla se on liikunnan lisäksi kalaravinto, enpä juurikaan käy kaupassa, että ei kassissani olisi kalaa. Kalareseptit ovat lähinnä sydäntäni. | Voi kun olisikin näin ruusuista tämä elämäni tässä suhteessa :), mutta kun ei ole. Ruuan kanssa yritän olla tarkkana kuin porkkana, enkä harrasta teollisia ruokia ja kaikenlaista turhaa mässäilyä yritetään välttää. Mutta. Leipomista tulee harrastettua ihan liikaa, ja syömättä eivät ole leivonnaiset jääneet, ja se näkyy. Uhosin vähän aikaa sitten lopettavani leipomisen, mutta taas sorruin niihin puuhiin.
Liikuntaa en ole harrastanut pitkään aikaan, ja ulkoilmaelämä on ollut minimissä kuumuuden takia. Olin yhteen aikaan himoliikkuja, mutta se loppui kuin seinään, kun tuli vamma. Siitä toipuminen on vienyt aikaa. Kuntosaliharrastus loppui kokonaan, ja sitä olen kaivannut aivan valtavasti.
Muuten olen saanut olla terve, unta ja nälkää on riittänyt :).
Meillä on kotonakin kuntoilulaitteita, mutta viime aikoina ovat olleet harvoin käytössä.
Viimeinen muokkaaja Strawberry Fields; 19.10.11 19:49.
| |
| | |
19.10.11, 20:40
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sorry, en todellakaan muistanut että citrus kirjoitetaan suomeksi sitrus. Hyvä kuitenkin jos tuli ymmärretyksi.
| |
| | |
19.10.11, 22:12
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kun perheessä on tyypin 1 diabeetikko niin ruokavalio on koko perheellä sen mukainen. Meillä ei paljonkaan paistella rasvassa vaan haudutellaan ja paistellaan uunissa. Rasva on rypsiöljyä, levitteitä eikä margariineja meillä käytetä lainkaan. Kalsium tulee vähärasvaisista juustoista, jogurtista, rahkasta ja joskus jäätelöstä. Mahdollisimman runsaskuituiset ja täysjyväviljatuotteet kuuluvat ruokavalioon. Kalaa pyrimme syömään pari kertaa viikossa ja kanaa sekä vähärasvaisia lihoja harvemmin. Marjoja, hedelmiä, vihanneksia ja kasviksia on aina päivittäin jossain muodossa. Ruokapöydällä on aina lasipurkillinen auringonkukan ja kurpitsan siemeniä sekä cashewpähkinöitä sekoitettuna ja niitä voi laittaa jonkin ruoan päälle tai syödä sellaisenaan. Lääkepurkista meillä otetaan kalanmaksaöljykapseleita (ympäri vuoden) ja kalkkia tarvittaessa sekä ASA. Liikunta on meillä jokapäiväinen asia muodossa tai toisessa riippuen keleistä. Aloitan aamuni käymällä uimassa joessa ja sitten aamiaisen jälkeen yhdessä miehen ja koirien kanssa lenkille. Haastetta ruoanlaittoon tulee silloin kun lapsemme tulevat käymään, koska kolme heistä on vegetaristeja ja heistä yksi vielä maitoproteiiniallergikko. Pyrimme yleisesti ottaen noudattamaan terveellisiä elämäntapoja ravinto, liikunta ja riittävä uni. Olen terveydenhuoltoalan koulutuksen saanut ja yritän soveltaa saamiani oppeja omaan sekä perheen hyvinvointiin.
| |
| | |
20.10.11, 07:45
|
#11 (linkki)
|
|
Kyllä ihminen varmasti herää, kun nousee ylös joen kautta:) ja sitten lenkille! Itse tässä ajattelen intohimoani makkaraa, jonka tiedän olevan melkoisen epäterveellinen ruoka. Mutta ei voi mitään, olen vain niin äijä, että makkarasta en luovu?
| |
| | |
20.10.11, 08:12
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja no Itse tässä ajattelen intohimoani makkaraa, jonka tiedän olevan melkoisen epäterveellinen ruoka. Mutta ei voi mitään, olen vain niin äijä, että makkarasta en luovu? | Makkarasta voi nauttia ja pitää nauttia! Siis ei ole pakko syödä, mutta jos syö niin sitten pitää nauttia kunnolla eikä puolinolona järsiä.
Sitten taas makkaroiden välillä terveellisempää niin homma balanssissa.
| |
| | |
20.10.11, 08:56
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillä tehdään joka arkiaamu smoothie-juoma jonka pohjana nykyään useinmiten luomu-spelttijuoma. Blenderiin luomuomenaa, acai-jauhetta, granaattiomenajauhetta, raakakaakaojauhetta, ravintohiivahiutaleita ja punajuurijauhetta. Näin siis esim. tänä aamuna. Välillä vaihdellen aineosia, eli joskus avokadoa, mustikkaa, macaa, viherjauheita jne.
Viikonloppuna, kun enenmmän aikaa, tulee surautettua mehuja hedelmistä ja vihanneksista (luomuna tietysti). Yksi hyvä on punajuuri-porkkanamehu.
Yleensä pyritään ostamaan luomua (mukaanlukien viinit ;)) ja vältetään keinomakeutettuja tuotteita.
| |
| | |
20.10.11, 09:22
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Näitä periaatteita ei ole montaa: reilusti kaikkia mahdollisia syötäviä kasvikunnan tuotteita ja muita perusjuttuja: lihaa, kalaa, kanaa, maitoa, leipää, viljatuotteita ym. Luomuna jos saatavailla. Eikä mitään minkä tuoteselostetta en ymmärrä, en ole kemisti. Yritän myös kokata lähes kaiken itse. Ja reilusti liikuntaa eri muodoissaan. Säännöllinen rytmi, unta vähintään 7 tuntia yössä.
Ja lisäksi en ota stressiä pikkujutuista. Kaikki, mikä liittyy materiaan on aina korvattavissa, joten jos auto hajoaa tai asunnossa tulvii, niin so what? Pikkujuttuja, ja korjattavissa.
| |
| | |
20.10.11, 10:57
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Älkääs nyt!No on huippuruoan tekijä ja hänen reseptinsä on ammattilaisen käsissä jalostunut jopa voittoon asti! Miettikää, no on kehitellyt ammattilaiselle voitokkaan reseptin! Kuka uskoo :)))
| |
| | |
20.10.11, 10:58
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Lyyli Älkääs nyt!No on huippuruoan tekijä ja hänen reseptinsä on ammattilaisen käsissä jalostunut jopa voittoon asti! Miettikää, no on kehitellyt ammattilaiselle voitokkaan reseptin! Kuka uskoo :))) |
Joo, se on varmaan se "sieniä kaurapuurossa" ;)
| |
| | |
20.10.11, 10:59
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minua ei ärsytä no.
Sen sijaan minusta ei ole kiva lukea nokkimisia. Useimmiten niiden kohde on Jx, nyt näköjään myös no.
| |
| | |
20.10.11, 11:01
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Miksi ihmeessä rupeatte taas ilkeilemään, menee tämäkin palsta piloille.
| |
| | |
20.10.11, 11:07
|
#19 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
|
Monipuolinen ruokavalio, itse tehty ruoka, luonnonmukaistentuotteiden käyttö (voita ja oliiviöljyä eikä kasvimargariineja, kermaa eikä kasvirasvavalmisteita, sokeria eikä makeutusaineita jne.). Salaatti aina pöydässä, hedelmävati aina esillä, paljon juureksia ja kasviksia. Kalaa pyrimme syömään usein ja ravintolassa syön kalaa lähes poikkeuksetta. Tosin punainen liha maistuu myös. Valkoista leipää emme syö juuri koskaan.
| |
| | |
20.10.11, 11:27
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minun mottoni ruokavalion suhteen on "kohtuudella kaikkea". Onneksi perheemme on saastynyt vaikeilta ruokavaliota rajoittavilta sairauksilta. Tytar on allerginen kalalle, mutta sen valttaminen on aika helppoa. Kasviksia ja hedelmia kuluu paljon. Rasvaa tai hiilihydraatteja en erikoisemmin valttele. Lisaaineita kaihdan kohtuuden nimissa, mutta ylihysteerinen en niiden kanssa ole. Alkoholia me aikuiset kaytamme silloin talloin, mutta tupakkaa emme polta. Terveeseen ruokavalioon kuuluu mielestani myos herkuttelu. Tokihan herkutella voi terveellisestikin, mutta en kantaisi huonoa omaatuntoa satunnaisesta makkarasta tai pullasta. Strawberry Fieldsin tavoin leipominen on myos minun heikkouteni.
Kuntoa pidan ylla lenkkeilemalla ja pyorailemalla. Periaatteessa ulkoilen ilmoista riippumatta, mutta talvella ulkoilu tulee joskus vaihdettua uimiseen. Kuntosalit ja jumpat kierran kaukaa. Ne muistuttavat liikaa koululiikunnasta :-).
| |
| | |
21.10.11, 11:09
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillä syödään aamuisin turkinjogurttia, johon sekoitettu sokeritonta mysliä ja kotimaisia sokeroimattomia marjoja. Perunaa ja valkoista leipää ei mene juuri ollenkaan. Riisin asemesta ohrattoa, perunan sijaan kukka- ja parsakaalia eri muodoissa, leipänä ruisleipää ja viikonloppuisin mantelileipiä. Salaattia ja hedelmiä tietysti, hedelmiä kohtuudella. Kalaa ja broileria, punaista lihaa harvakseltaan samoin makkaraa. Voita, kermaa ja oliiviöljyä kohtuudella samoin juustoja. Juomina g-piimää, vettä, kahvia ja punaviiniä.
| |
| | |
21.10.11, 12:25
|
#22 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja no ...koska ainakin minä jaksan kirjoitella näiden ellien kanssa, jotka eivät kirjoita ainuttakaan ruokaohjetta, eivät pysy aiheessa ja haluavat vain haastaa riitaa. | Uskotko palstan hengen paranevan ja hairikoinnin loppuvan tuolla periaatteella?
| |
| | |
21.10.11, 15:31
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minunkin ruokapaheeni on makkara, vaikken olekaan äijä. Se ei kuitenkaan kuulu siihen terveelliseen ruokavaliooni vaan paheeseen, johon lankean silloin tällöin.
| |
| | |
21.10.11, 17:21
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | ilman nikkiä tälläkertaa Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no Minusta on aivan oikein, että juuri he tulevat pilaamaan päivänsä aukomalla päätään keittiöpalstalle. Monessa naisyhteisössä on tällainen nokkimisongelma. Enkä yhtään ihmettelisi, että juuri nämä samat tyypit aukovat päätään työpaikoillaankin. |
Mistä kumpuaa tuo naisviha ja luuloteltu naisten työpaikan epäsopu? Meillä työyhteisö jossa noin 20 naista ja 5 miestä. Arvaapa mitä? Naiset tulevat loistavasti keskenään toimeen. Ja arvaapa mitä -miehet haukkuvat toisiaan selän takana. Huippu oli nyt syksyllä, kun juteltiin erään kesällä kuolleen työkaverin lähdöstä. Tämä hyväkäs nokki tätä vainajaa edelleen! Huh, sanon minä. En muutenkaan pidä tuollaisesta yleistämisestä, kuinka naiset sitä ja naiset tätä. Kyllä se on ihan muusta kuin sukupuolesta kiinni.
Mitätä jos sinä, no, otat ja lähdet muille palstoille, vaikka sellaisille joissa on vain miehiä, kiitos. Täällä aitaa yksi toinenkin mies kirjoitella, mutta hän ilmeisesti alan ammattilainen ja asiallinen naisia kohtaan.
Ps. Ennen kuin etsit miesvoittoisen, riidattoman palstan, niin kerropa, kun minua alkoi kiinnostamaan tuo sinun reseptisi, jota ammattikokki oli käyttänyt voitokkaasti. Mitä se piti sisällään?
| |
| | |
21.10.11, 21:14
|
#25 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Vakikirjoittaja Mistä kumpuaa tuo naisviha ja luuloteltu naisten työpaikan epäsopu? Meillä työyhteisö jossa noin 20 naista ja 5 miestä. Arvaapa mitä? Naiset tulevat loistavasti keskenään toimeen. | Mukavaa kuulla ihmisten hyvistä kokemuksista.
Minä olen kolunnut parikymmentä työpaikkaa läpi (kyllä, se kertoo jotain sitoutuneisuudestani ja siitä, että yhä vieläkin, 37-vuotiaana, etsin omaa paikkaani. Olkoon se minun ongelmani, jooko?). Jokaisessa naisvaltaisessa paikassa olen nähnyt tuota samaa selkäänpuukottamista, selän takan puhumoista ja juoruilua asioista, jotka eivät todellakaan kuulu kenellekään muulle kuin asianomaiselle itselleen.
Miesvaltaisessa työpaikassa ollessani asioista puhutaan suoraan -ja ne saadaan myös selvitettyä suoraan. Olen itse nainen ja tämäkin on toki vain minun kokemukseni ja näkemykseni.
Palatakseni aiheeseen---kateellisena luin kirjoituksia. Tiedän, mikä minulle olisi hyväksi, mutta olen niin saamaton, etten (osaa/jaksa/viitsi)nähdä liialti vaivaa terveyteniylläpitämiseen ruoan suhteen. Karppaan, koska siitä tulee hyvä ja "jaksava" olo, mutta senkin teen väärin.
En karta rasvaa, syön saastunutta Itämeren kalaa, en vältä lisäaineita -joiden epäterveellisyyteen en muuten usko!! Syön kasviksia, mutta valmistan ne rasvassa tai pannulla ruskistaen. Hyviä vinkkejä sain rosmarin 1:ltä, kiitos!
Oikeasti...nämähän ovat asioita, joihin ei tarvita kovasti älyä tai vaivaa ottaakseen selvää, mutta aina sitä ei vain tule ajatelleeksi kaikea itse, ennen kuin joku rautalangasta vääntää.
Ja loppukaneetiksi: minä pidän "no":sta. Hänen kritisoijillaan näyttää aina olevan ns. puskanikki tai painotuksena tyyliin "vakkarikirjoittaja". Älä viitsi, hyvä "no", ruokkia trolleja.
| |
| | | | |