Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
20.10.11, 01:06   #1 (linkki)
pekaani
(Vierailija)

Pekaanipiiraasta (vaikkapa Str. Fieldsille)

Tv:ssä syötiin pekaanipiirasta ja tuli aivan kamala hinku tehdä siitä, n. 20 vuoden jälkeen. Käytin silloin amerikkalaista ohjetta ja siitä tuli hyvin makeaa. Nykypäivänä voisi ehkä hieman soveltaa.

Ohjeita löytyy kyllä, mutta mitä sanotte tumman siirapin lisäyksestä? Sitä on usein aika paljon. Miten sinä Str. Fields teet pekaanipiiraasi, oletan että Teksasissa asuvana teet sitä?
Eikö tumma siirappi, siis ns. piparisiirappi peitä pekaanien herkän maun? Kävisikö pelkkä golden tai vaalea siirappi, maissisiirappia ei taida täällä olla, ellei Behnfordsilla.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 06:31   #2 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pekaani Näytä viesti
Tv:ssä syötiin pekaanipiirasta ja tuli aivan kamala hinku tehdä siitä, n. 20 vuoden jälkeen. Käytin silloin amerikkalaista ohjetta ja siitä tuli hyvin makeaa. Nykypäivänä voisi ehkä hieman soveltaa.

Ohjeita löytyy kyllä, mutta mitä sanotte tumman siirapin lisäyksestä? Sitä on usein aika paljon. Miten sinä Str. Fields teet pekaanipiiraasi, oletan että Teksasissa asuvana teet sitä?
Eikö tumma siirappi, siis ns. piparisiirappi peitä pekaanien herkän maun? Kävisikö pelkkä golden tai vaalea siirappi, maissisiirappia ei taida täällä olla, ellei Behnfordsilla.
Ikävä kyllä en voi olla avuksi tässä tapauksessa. En ole koskaan tehnyt kyseistä piirakkaa, joskus olen maistanut, mutta täytyy sanoa että en pidä pecan piesta. Voi olla, että en ole saanut maistaa hyvin tehtyä piirakkaa. Kannattaa etsiä netistä reseptejä, ja vertailla niitä, ja saada siten tuntuma mahdollisesti hyvästä piirakasta. Katsoin itse muutamaa reseptiä, ja kylläpä niihin tulee siirappia ja sokeria, huh.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 08:25   #3 (linkki)

Käyttäjän ode58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Etelä-Suomi
Olen tehnyt tällä Maku-lehden reseptillä ja hyvää on tullut, tosin aika makeaa.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 08:49   #4 (linkki)
Hyvältä vaikuttava pohja
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ode58 Näytä viesti
Olen tehnyt tällä Maku-lehden reseptillä ja hyvää on tullut, tosin aika makeaa.

Sopisikohan toi pohjan ohje myös mustikkarahkapiirakan pohjaksi. Tuossa kun näyttää olevan aika vähän sokeria pohjassa, ja olen sellaista reseptiä etsinyt. Ja jos käyttää mustikkarahkapiirakan pohjana, pitäisikö silloinkin esipaistaa? Teen piirakan jäisistä marjoista.

Tämä voi olla itsestään selvää monille leipureille, mutta olen vähän onneton keittiön puolella ; (.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 08:57   #5 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvältä vaikuttava pohja Näytä viesti
Sopisikohan toi pohjan ohje myös mustikkarahkapiirakan pohjaksi. Tuossa kun näyttää olevan aika vähän sokeria pohjassa, ja olen sellaista reseptiä etsinyt. Ja jos käyttää mustikkarahkapiirakan pohjana, pitäisikö silloinkin esipaistaa? Teen piirakan jäisistä marjoista.

Tämä voi olla itsestään selvää monille leipureille, mutta olen vähän onneton keittiön puolella ; (.
Tuo pohja vaikuttaa sellaiselta, että esipaistaminen (noin 10 minuuttia) voisi olla paikallaan.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 09:13   #6 (linkki)

Käyttäjän ode58 avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvältä vaikuttava pohja Näytä viesti

Ihan varmasti sopii kaikkien makeiden piirakoiden pohjaksi. Pieni esipaistaminen kannattaa.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 10:28   #7 (linkki)
mitä muuta?
(Vierailija)

pekaanipähkinöistä

Ostin vähän aikaa sitten pekaanipähkinöitä. Tykkään pekaanipähkinäviineristä.
Mietin tässä mitä kaikkea voi tehdä pekaanipähkinästä.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 10:32   #8 (linkki)
Hyvältä vaikuttava pohja
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ode58 Näytä viesti
Ihan varmasti sopii kaikkien makeiden piirakoiden pohjaksi. Pieni esipaistaminen kannattaa.
Kiitos sinulle ja Jx: lle vastauksista. Kokeilenpa tällä ohjeella tulevana viikonloppuna: edellisen mustikkapiirakan ohjeen otin yhdestä blogista, mutta siitä tuli niin makeaa, että jäi syömättä.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 11:43   #9 (linkki)
pekaani
(Vierailija)

Makeaa tulee pekaanipiirasta joka tapauksessa, ei sitä voi syödä kuin pienen viipaleen kerrallaan.
Ode52:n Maku-linkissäkin on juuri hyvin paljon erilaista tummaa sokeria/siirappia. Ehkä se sitten kuuluu asiaan. Kiitoksia joka tapauksessa.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 11:44   #10 (linkki)
pekaani
(Vierailija)

No voi voi, ode58 tietenkin.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 14:00   #11 (linkki)

Käyttäjän ode58 avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pekaani Näytä viesti
Makeaa tulee pekaanipiirasta joka tapauksessa, ei sitä voi syödä kuin pienen viipaleen kerrallaan.
Ode52:n Maku-linkissäkin on juuri hyvin paljon erilaista tummaa sokeria/siirappia. Ehkä se sitten kuuluu asiaan. Kiitoksia joka tapauksessa.
Joo, ja varsinkin se vaahterasiirappi tuo siihen ihanaa makua. Käytän itse Pirkka-vaahterasiirappia, joka on ihan oikeaa, ja edullista.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 15:07   #12 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Sijainti: Lounais-Suomi
Tässä olisi ohje tiedostostani kokeiltavaksi.

PEKAANIPÄHKINÄPAI

Taikina
2½ tl vehnäjauhoja
½ tl suolaa
75 g voita
½ dl vettä

Päällinen
140 g pekaanipähkinöitä
2 munaa
2½ dl vaaleaa siirappia
½ dl rkl sokeria
1 rkl vehnäjauhoja
1 tl vanillinisokeria
¼ tl suolaa

Sekoita yleiskoneen kulhossa jauhot ja sokeri. Lisää sulatettu rasva. lisää vesi. Sekoita taikina tasaiseksi. Painele taikina 20 senttisen piiras- tai irtopohjavuoan reunoille ja pohjalle. Rouhi pähkinät pussissaan vaikka perunanuijalla. Jaa rouhe taikinapohjalle. Sekoita loput aineet keskenään. Kaada vuokaan ja kypsennä 180 asteisessa uunissa tunti.
  Vastaa viestiin
20.10.11, 20:51   #13 (linkki)
pekaani
(Vierailija)

Vaahterasiirappia itsekin haluaisin, hyvä tietää että Pirkalla on. Muutoin se on aika kallista, pienikin pullo.
Kiitos Outeille!
  Vastaa viestiin