Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
01.11.11, 19:00   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Viininpunainen lihapata

Tein sunnuntaina "punaista lihapataa". Ostin naudan ja porsaan "boneless spare ribs", molemmat lihat olivat oikein hyviä, kookkaita ja lihaisia paloja. Puolitin palat, halusin jättää ne hyvän kokoisiksi.

Pyörittelin lihapalat vehnäjauhoissa, ja paistoin padassa voi-oliiviöljy seoksessa parissa erässä kullanruskeiksi. Laitoin kaikki lihat pataan ja lisäsin pari sipulia isoina paloina sekä muutaman valkosipulinkynnen. Suolaa, pippuria, tomaattipyrettä, chiliä, juustokuminaa, muutama maustepippuri (tulikohan muuta?).
Nesteeksi lisäsin kasvislientä, punaviiniä ja vettä. Annoin padan hieman hautua ensin liedellä, ja sitten panin sen uuniin mietoon lämpöön kansi päälle. Kun pata oli ollut uunissa melkein kaksi tuntia, niin lisäsin sitten porkkanoita ja punajuuria paloina. Tarkistin maun, ja se oli oikein hyvä. Annoin padan olla uunissa vielä pari tuntia.

Lisäkkeeksi tuli perunoita ja kukkakaali-purjopaistosta (joka oli hieman pettymys). Laitan alkuperäisen reseptin tänne, itse tein muunneltuna, ilman yrtti-pähkinä "kuorrutusta". Minulla ei sattunut olemaan päällysaineksia joten tein ilman.

Pata oli kerrassaan herkullisen makuista, ihan "kurmeeta", ja liha oli mureaa ja maukasta. Väri oli mukavan syvän viininpunainen.
  Vastaa viestiin
01.11.11, 19:05   #2 (linkki)

Tässä paistoksen resepti.

Cauliflower-Leek Kugel with Almond-Herb Crust Recipe at Epicurious.com
  Vastaa viestiin
01.11.11, 19:19   #3 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Lounais-Suomi
Kiva, kun laitoit ohjeesi muillekin kokeiltavaksi! :) Kaikki punajuuriruoat ovat mielestäni herkullisia!
  Vastaa viestiin
01.11.11, 20:07   #4 (linkki)
Makuisa
(Vierailija)

Viininpunainen lihapata on varmasti hyvin maukas, vahvan makuinen ja värinenkin. Ruoan väri on myös tärkeä. Punainen sopii kivasti tähän vuoden aikaan. Nautin, kun lautasella on kaunis kokonaisuus. Eikä sen välttämättä tarvitse olla mikään taidokas asetelma.

Kun punajuuri, punaviini ja tomaatti ovat kaikki hyvin voimakkaita makuja ja värejä, niin millaiset lisukkeet silloin sopisivat parhaiten?

Keitetyt perunat ovat jotenkin arkipäiväiset sellaisenaan. Kermaiset peruna- ja kasvispaistokset taas näyttävät ja maistuvatkin liian tuhdeilta. Jälki lautasella ei myöskään miellytä. Keitetty riisi sopii yleensä hyvin, mutta jos haluaisi vaihtoehtoja.

Saksassa syötiin liharuuan kanssa sellaisia "mannaryynipalloja" (ehkä kuitenkin perunaa). En nyt muista niiden nimeä, mutta maku oli mieto ja sopi hyvin voimakkaasti maustetun lihan ja kastikkeen kera. Suomessa en ole syönyt, enkä nähnyt syötävän niitä - tosin en ole mistään haeskellutkaan. Voisiko joku täällä kertoa, mistä saksalaisesta ruuasta on kyse.

Mitä muita ehdotuksia teillä on voimakkaan lihapadan lisukkeeksi? Talkkunapussin kyljessä kerrottiin, että sitä voidaan syödä puurona voisilmän kanssa tai tirripaistin lisukkeena. On joku ehkä kokeillut?
  Vastaa viestiin
01.11.11, 20:37   #5 (linkki)

Peruna lihapadan lisukkeena jakaa varmasti mielipiteet, mutta minun on turha yrittää kotona tarjota muuta kuin perunoita :). Paitsi että niiden lisäksi saa olla sitten vaikka mitä kasviksia, mutta ei riisiä, ei pastaa.

Olisiko ollut couscousia ne "mannaryynipallot"? Itse olen laittanut joskus ruokien lisäkkeeksi coucousia, ja juuri katsoin kaupassa israeli couscous, ja ajattelin joskus kokeilla sitä. Vai olisiko ollut quinoaa ne pallerot? Millet (hirssi)? Sitäkin olen kuullut käytettävän riisin tavoin.
  Vastaa viestiin
01.11.11, 21:01   #6 (linkki)
Makuisa
(Vierailija)

Couscousia en olekaan aikoihin muistanut.

Googletin saksalaisia ruokia, ja löytyihän se sieltä - Knödel. Itse asiassa Knödeleissä on monenlaisia vaihtoehtoja. Yksinkertainen resepti nopeasti tulkittuna oli ehkä jotain tällaista. Puoli kiloa perunoita keitetään ja (muussataan ja jäähdytetään?). Toinen puoli kiloa ilmeisesti raastetaan raakana ja kuivataan huolellisesti. Muussiin lisätään desi (?) vehnäjauhoja ja desi perunajauhoja ja suolaa. Sitten raaste sekoitetaan joukkoon ja taikinasta pyöritetään pullia samaan tapaan kuin lihapullia. Sitten pullat vielä kypsennetään (keitetään, paistetaan ehkäpä uunissa). Kuvassa Knödelit oli vielä kieritelty persilja tai yrttisilpussa.

Muitakin ohjeita oli, joissa oli käytetty runsaammin eri aineksia. Pyytäisinkin nyt hyvää Knödel -ohjetta ihan suomeksi, jos jolla kulla sellaisen sattuisi omaamaan. Kiitos!
  Vastaa viestiin
01.11.11, 21:31   #7 (linkki)

Meillä noita knödeleitä sanotaan german potato dumplings. Japanilaisessa on myös täytettyjä dumplingseja, gyoza, nam nam, ne ovat erilaisia kuin nuo potato dumplingsit. Kiinalaisessa ne ovat potstickers. Intialaisessa olen joskus maistellut samosa, nekin ovat vähän samantyyppisiä.

Meillä on täällä hushpuppies, ne ovat maissipalleroita :).
  Vastaa viestiin
01.11.11, 22:16   #8 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Lounais-Suomi
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Makuisa Näytä viesti

Googletin saksalaisia ruokia, ja löytyihän se sieltä - Knödel. Itse asiassa Knödeleissä on monenlaisia vaihtoehtoja. Yksinkertainen resepti nopeasti tulkittuna oli ehkä jotain tällaista. Puoli kiloa perunoita keitetään ja (muussataan ja jäähdytetään?). Toinen puoli kiloa ilmeisesti raastetaan raakana ja kuivataan huolellisesti. Muussiin lisätään desi (?) vehnäjauhoja ja desi perunajauhoja ja suolaa. Sitten raaste sekoitetaan joukkoon ja taikinasta pyöritetään pullia samaan tapaan kuin lihapullia. Sitten pullat vielä kypsennetään (keitetään, paistetaan ehkäpä uunissa). Kuvassa Knödelit oli vielä kieritelty persilja tai yrttisilpussa.
Ovatkohan mainitsemasi "maissipallot" perunakroketteja nimeltään?
Ainakin niihin tulee mainitsemiasi raaka-aineita ja ohje kuulostaa saman tyyppiseltä, jota olen käyttänyt niiden tekoon!
  Vastaa viestiin
02.11.11, 09:50   #9 (linkki)
Fiia kirjautumatta
(Vierailija)

Kiva, että punajuurireseptejä löytyy lisää. Rakastan punajuuria!
  Vastaa viestiin
02.11.11, 11:16   #10 (linkki)
Makuisa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja outi58 Näytä viesti
Ovatkohan mainitsemasi "maissipallot" perunakroketteja nimeltään?
Ainakin niihin tulee mainitsemiasi raaka-aineita ja ohje kuulostaa saman tyyppiseltä, jota olen käyttänyt niiden tekoon!
En tiedä, siksi kysyinkin ohjetta. Olen vain joskus syönyt Knödeleitä. Muistui nyt mieleen. Ne olivat kuitenkin erilaisia, mitä perunakroketit puolivalmispakasteena.

Knödel -ohjeita löytyy siis netistä, kunhan tarkemmin suomentaa. Luultavasti desi vehnä ja perunajauhoa noin kilon perunamäärään on liikaa. saksankielisen ohjeen 1 EL on ilmeisesti ruokalusikallinen (Essenlöffel). Toisessa ohjeessa oli maininta Knödel -jauheesta.
  Vastaa viestiin
02.11.11, 11:39   #11 (linkki)
Sivuhaara
(Vierailija)

Knödelit ovat Saksassa ja Itävallassa tuttuja, mutta Suomessakin on tarjottu vastaavia, perinneruoka on nimeltään Klimppisoppa, perinteistä lihakeittoa, johon laitetaan noita jauhopalleroita eli klimppejä. Joskus lapsena olen syönyt, enkä kyllä tykännyt. Klimppien 'makeus' jotenkin tökki vastaan.
  Vastaa viestiin
02.11.11, 15:17   #12 (linkki)
Makuisa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sivuhaara Näytä viesti
Knödelit ovat Saksassa ja Itävallassa tuttuja, mutta Suomessakin on tarjottu vastaavia, perinneruoka on nimeltään Klimppisoppa, perinteistä lihakeittoa, johon laitetaan noita jauhopalleroita eli klimppejä. Joskus lapsena olen syönyt, enkä kyllä tykännyt. Klimppien 'makeus' jotenkin tökki vastaan.
Knödelit ja klimpit ovat nyt lihapataotsikon alla, joten pitäisi aloittaa uusi ketju.
Kiinnostaa sellaiset ruokalajit, joissa valmistetaan juureksia ja vihanneksia ei ihan tavanomaisella reseptillä. Toivon uusia ohjeita. Miten itse tehdään maukkaat röstiperunat, juures- tai kasvispihvit ja vaikkapa kasviskroketit.

Klimppisopan klimpit ovat minun tietämykseni mukaan vehnäjauhosta ja vedestä tehtyjä taikinakokkareita, jotka laitetaan kiehuvaan, ehkäpä teuraseläimen sisäelimistä tehtyyn keittoon. Itse en ole koskaan maistanut, mutta olen kuullut ja nähnyt syötävän.
  Vastaa viestiin
02.11.11, 15:22   #13 (linkki)
Makuisa
(Vierailija)

Itseasiassa tappaiskeiton klimpit ovat verestä ja jauhoista tehtyjä kokkareita, jotka kypsyvät keiton osana.
  Vastaa viestiin
02.11.11, 17:45   #14 (linkki)
dtld
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Makuisa Näytä viesti

Muitakin ohjeita oli, joissa oli käytetty runsaammin eri aineksia. Pyytäisinkin nyt hyvää Knödel -ohjetta ihan suomeksi, jos jolla kulla sellaisen sattuisi omaamaan. Kiitos!

Ei kannata alkaa valmistaa perunaknödeleitä suomessa. Raaka peruna pitää raastaa sillä kaikkein hienoimmalla terällä, raaste ei kelpaa. Raaka peruna"raaste" pitäisi vielä jotenkin rikittää, kukaan ei enää tee Kartoffelknödeleitä itse alusta alkaen. Saksassa voi ostaa valmista "perunamassaa", josta knödelit nykyisin tehdään.
Knödelit kypsennetään vedessä keittämällä. Niitä ei koskaan paisteta uunissa.

Semmelknödelit ovat aika helppoja, ongelma on niihin käytetty leipä. Saksassa käytetään valmiiksi ohueksi siivutettua vaaleaa leipää.
Suomessa voi kokeilla vaaleita sämpylöitä, jotka saavat olla vähän kuivahtaneita. Ne leikataan mahdollisimman ohuiksi viipaleiksi (ei voi olla liian ohuita). Leipä murennellaan kulhoon, johon lisätään kuumaa vettä (määrä riippuu leivän määrästä ja kuivuudesta) kananmunaa, suolaa ja pippuria. Kaikki sekoitellaan yhteen ja saadaan taikina/massa. Koostumus on sellainen,että siitä voi muovailla isohkoja palloja. Massa ei saa olla liian kovaa eikä liian pehmeää.
Semmelknödelit kypsennetään hiljaa poreilevassa suolavedessä ehkä n.10 - 12 min.

Tarkemmin on vaikea neuvoa, itse olin mummon opissa.
  Vastaa viestiin
04.11.11, 03:08   #15 (linkki)
Elli Kaliforniasta
(Vierailija)

Olisikohan kyseessa Spaetzle? Ohjeita loytyy verkosta pilvin pimein. Helppo tehda ja sopii juuri tuollaiselle lihapadalle.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dtld Näytä viesti
Ei kannata alkaa valmistaa perunaknödeleitä suomessa. Raaka peruna pitää raastaa sillä kaikkein hienoimmalla terällä, raaste ei kelpaa. Raaka peruna"raaste" pitäisi vielä jotenkin rikittää, kukaan ei enää tee Kartoffelknödeleitä itse alusta alkaen. Saksassa voi ostaa valmista "perunamassaa", josta knödelit nykyisin tehdään.
Knödelit kypsennetään vedessä keittämällä. Niitä ei koskaan paisteta uunissa.

Semmelknödelit ovat aika helppoja, ongelma on niihin käytetty leipä. Saksassa käytetään valmiiksi ohueksi siivutettua vaaleaa leipää.
Suomessa voi kokeilla vaaleita sämpylöitä, jotka saavat olla vähän kuivahtaneita. Ne leikataan mahdollisimman ohuiksi viipaleiksi (ei voi olla liian ohuita). Leipä murennellaan kulhoon, johon lisätään kuumaa vettä (määrä riippuu leivän määrästä ja kuivuudesta) kananmunaa, suolaa ja pippuria. Kaikki sekoitellaan yhteen ja saadaan taikina/massa. Koostumus on sellainen,että siitä voi muovailla isohkoja palloja. Massa ei saa olla liian kovaa eikä liian pehmeää.
Semmelknödelit kypsennetään hiljaa poreilevassa suolavedessä ehkä n.10 - 12 min.

Tarkemmin on vaikea neuvoa, itse olin mummon opissa.
  Vastaa viestiin