| |  | | |
14.11.11, 11:11
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2007
| Pihvin lisukkeet
Paistoin eilen isänpäiväpäivälliselle ulkofilepihvit liharotuisen naudan hyvin marmoroituneesta ja raakakypsytetystä fileestä (pakastettu). paistoin pihvit yksitellen nopeasti voissa valurautaisella pannulla, joka on muuten 50-luvulta ja jonka äiti meinasi heittää metallin keräykseen. Maustoin pihvit ja laitoin folioon uuniin, jossa oli jo tulemassa ranskalaiset ja kermaperunat, molemmat kaupan valmisteita.
Ajattelin niin, että ranskalaiset ovat nuorille ihan haluttu perunavaihtoehto, mutta kävikin niin, että pihvi ei maistunutkaan ranskalaisten seurana, mutta kermaperunoiden kanssa se oli aivan taivaallisen hyvää. Kastikkeena oli pihvipannulle tehty kanttarellikastike.
Tämä on nyt vähän tyhmää tunnustaa kulinaristeille, että lisukkeet määrittivät täysin miltä pihvi maistuu. Mutta en olisi uskonut, että vaikutus on noinkin valtava ja nyt kun ajattelee ravintola-annoksia, niin siellä saa juurikin tarkkaan mietityt lisukkeet.
No kaikkea oppii, kun ranskalaisia yrittää sotkea joka paikkaan.
Nyt sitten kyselen lisukkeista, jotka korostavat pääruuan makua? Kermaperunat toimivat , vaikka olivatkin kaupan pussista.
| |
| | |
14.11.11, 11:49
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Itse tehdyt sinihomejuustoperunat, vaikka ihan hyvää se pakastena myytäväkin on. Nykyään syön vähemmän perunaa, joten jos nyt pitäisi pihville keksiä lisuke olisi se uunissa kypsennettyä porkkanaa, lanttua ja bataattia ja kastikkeen tekisin paistinpannulla niin, että laittaisin ruokakermaa pihvien paiston jälkeen huuhtelemattomalle pannulle, että kaikki maku tulisi talteen ja lisäisin hieman merisuolaa ja mustapippuria myllystä sekä lorauksen brandyä.
| |
| | |
14.11.11, 11:54
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ranskalaiset pilaavat hyvän ruoan eli pihvin tässä tapauksessa. Valkosipuliperunat on ok mutta myös muita erinomaisia, maistuvia vaihtoehtoja on olemassa. Uunijuurekset yhtenä esimerkkinä tai sitten höyrytetty parsakaali (silloin on hyvä kastike välttämätön, ei kuitenkaan mikään ruskea kastike jossa on ruskistettu jauhoja ja sitten nestettä jne). Liha sinulla oli hyvää eli juuri tuo marmoroitu liha on hyvää, pihvistä ei tule kuivaa.
| |
| | |
14.11.11, 11:56
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ranskanperunat on tosiaan vähän tylsiä mutta valkosipuliperunat on mahtavat lihan kanssa, se on tietysti makuasia mutta minun lempiruokani on aina vaan pippuripihvi ja valkosipuliperunat.
Myös lohkoperunat, itsetehdyt tai kaupan ovat hyviä ja niitähän voi maustaa maun mukaan.
| |
| | |
14.11.11, 12:19
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Älkää unohtako uunijuureksista aivan upean makuisia punajuuria, juuriselleriä, palsternakkaa ja sipulia. Vaihtelua kehiin!
Muitakin hyviä kasvislisukkeita on tietenkin olemassa. Erilaiset gratiinit ovat vähän "juhlavampia" (ja muitakin gratiineja on olemassa kuin parsakaali-kukkakaalijuttuja, esim. vuohenjuustolla gratinoitu fenkoli), samoin aura- tai vuohenjuustolla maustetut kasvislaatikot (esim. punajuuresta tai bataatista). Myös kukkakaalisose ihan sellaisenaan on maistuva ja hyvä.
Ja tietenkin pihvi maistuu aivan mainiolta virhersalaatin kera.
| |
| | |
14.11.11, 12:30
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
uunijuureksista kannattaa tyystin unohtaa peruna eli muuta kuin perunaa, on hyvää.
| |
| | |
14.11.11, 12:35
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Itse tehdyt sinihomejuustoperunat, vaikka ihan hyvää se pakastena myytäväkin on. Nykyään syön vähemmän perunaa, joten jos nyt pitäisi pihville keksiä lisuke olisi se uunissa kypsennettyä porkkanaa, lanttua ja bataattia ja kastikkeen tekisin paistinpannulla niin, että laittaisin ruokakermaa pihvien paiston jälkeen huuhtelemattomalle pannulle, että kaikki maku tulisi talteen ja lisäisin hieman merisuolaa ja mustapippuria myllystä sekä lorauksen brandyä. |
Sinihomejuustoperunat ovat hyviä, mutta tietysti itse tehden ja ihan perunoista eikä mistään valmissuikaleista. En ymmärrä, että ihmiset viitsivät ostaa sellaisia einesjuttuja.
| |
| | |
14.11.11, 12:44
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | itse valmistetulle aterialle
Sinä no jaksat laittaa ruokaa ja juhlistaa itseäsi ja kirjoittaa siitä. Hyvä niin, vaikka aloituksessa ei muuten ollut mitään erityisen ihmeellistä.
Valkosipuli-kermaperunat maistuvat monille. Se on tosi. Ranskalaiset ovat tavallaan jo mennyttä aikaa. Pakasteena ne ovat yleensä kuivia. Ehkä pahimpaan nälkäänsä pystyy niitä sellaisenaan heti uunista otettuna syömään tuoresalaatin, valmiskastikkeiden ja mausteiden kanssa.
Lapsille joskus kelpaa nakit, ranskalaiset ja tomaattiketsuppi. Tai vaihtoehtoisesti hyvä, itse tehty jauhelihapihvi käy jopa paremmin. Majoneesikastike sopii mielestäni ranskalisten kyytipojaksi.
Pihvin lisukkeista höyrytetyt kasvikset, uunijuurekset tai uunissa kypsytetyt, itsetehdyt, yrteillä maustetut lohkoperuvat maistuvat. Teen lohkoperunat kuorituista raaoista perunoista, jotka pyörittelen oliiviöljyssä, jossa on merisuolaa, pippurisekoitusta tai jauhettua mustapippuria sekä erilaisia kuivattuja yrttejä. Rosmariini antaa hyvän maun.
Aiemmin voitelin perunat ensin öljyllä, mutta opin eräältä mieshenkilöltä helpomman tavan.
Öljy ja mausteet kulhoon, johon perunalohkot. Sekoitetaan kauhalla tai ravistellen ja kaadetaan suoraan pellille leivinpaperin päälle. Paistetaan 225 asteessa kunnes perunat ovat hieman ruskistuneita. (Kypsyyden voi myös kokeilla.) Perunoiden joukkoon olen saattanut lisätä myös porkkanalohkoja, jotka yleensä kypsyvät hieman kauemmin, elleivät ole pienehköjä siivuja.
| |
| | |
14.11.11, 13:00
|
#9 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnea isänpäivänä Sinä no jaksat laittaa ruokaa ja juhlistaa itseäsi ja kirjoittaa siitä. Hyvä niin, vaikka aloituksessa ei muuten ollut mitään erityisen ihmeellistä.
Valkosipuli-kermaperunat maistuvat monille. Se on tosi. Ranskalaiset ovat tavallaan jo mennyttä aikaa. Pakasteena ne ovat yleensä kuivia. Ehkä pahimpaan nälkäänsä pystyy niitä sellaisenaan heti uunista otettuna syömään tuoresalaatin, valmiskastikkeiden ja mausteiden kanssa.
Lapsille joskus kelpaa nakit, ranskalaiset ja tomaattiketsuppi. Tai vaihtoehtoisesti hyvä, itse tehty jauhelihapihvi käy jopa paremmin. Majoneesikastike sopii mielestäni ranskalisten kyytipojaksi.
Pihvin lisukkeista höyrytetyt kasvikset, uunijuurekset tai uunissa kypsytetyt, itsetehdyt, yrteillä maustetut lohkoperuvat maistuvat. Teen lohkoperunat kuorituista raaoista perunoista, jotka pyörittelen oliiviöljyssä, jossa on merisuolaa, pippurisekoitusta tai jauhettua mustapippuria sekä erilaisia kuivattuja yrttejä. Rosmariini antaa hyvän maun.
Aiemmin voitelin perunat ensin öljyllä, mutta opin eräältä mieshenkilöltä helpomman tavan.
Öljy ja mausteet kulhoon, johon perunalohkot. Sekoitetaan kauhalla tai ravistellen ja kaadetaan suoraan pellille leivinpaperin päälle. Paistetaan 225 asteessa kunnes perunat ovat hieman ruskistuneita. (Kypsyyden voi myös kokeilla.) Perunoiden joukkoon olen saattanut lisätä myös porkkanalohkoja, jotka yleensä kypsyvät hieman kauemmin, elleivät ole pienehköjä siivuja. | Tuo mainitsemasi ns. helpompi tapa on minulla ollut käytössä vuosia.
| |
| | |
14.11.11, 13:17
|
#10 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Tuo mainitsemasi ns. helpompi tapa on minulla ollut käytössä vuosia. | Mutta etkö sinä usein täällä sano, että teille ei eineksiä osteta. Niihin ei ilmeisesti lasketa perunamuusijauhetta, sitä surullisen kuuluisaan custardjauhetta, homejuustoperunoita jne.
| |
| | |
14.11.11, 13:57
|
#11 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärsinkö väärin Mutta etkö sinä usein täällä sano, että teille ei eineksiä osteta. Niihin ei ilmeisesti lasketa perunamuusijauhetta, sitä surullisen kuuluisaan custardjauhetta, homejuustoperunoita jne. | Muutaman kerran olen kokeillut noita homejuustoperunoita. Yleensä kuitenkin teen itse. Custard jauhettakin käytetään vain muutamia kertoja vuodessa. Perunamuussijauhetta useimmin kuin edellä mainittuja. Lähinnä kartan täysin valmiita ns eineksiä eli esim niitä "Saarioisten äitien tekemiä valmisruokia" ja vastaavia. Jotkin ns. puolivalmiit kuten yllä mainitut ovat maultaan ok juttuja. Toivottavasti ymmärsit jotain selityksestä.
| |
| | |
14.11.11, 14:31
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Perunamuusijauheet ovat mielestäni kauheita - ja joo, olen kokeillut ne mitä kaupan hyllyltä löytyy. En myöskään pidä perunapakasteista, koska ne eivät maistu aidolta perunalta. Kun teen kiusauksia, perunalaatikoita yms. kuorin ja viipaloin juuri sopivaa lajiketta, samoin muusin teen siihen tarkoitukseen kehitellystä perunalajikkeesta.
| |
| | |
14.11.11, 15:16
|
#13 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 08/2009
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Muutaman kerran olen kokeillut noita homejuustoperunoita. Yleensä kuitenkin teen itse. Custard jauhettakin käytetään vain muutamia kertoja vuodessa. Perunamuussijauhetta useimmin kuin edellä mainittuja. Lähinnä kartan täysin valmiita ns eineksiä eli esim niitä "Saarioisten äitien tekemiä valmisruokia" ja vastaavia. Jotkin ns. puolivalmiit kuten yllä mainitut ovat maultaan ok juttuja. Toivottavasti ymmärsit jotain selityksestä. | Niin ja eihän niitä kalapuikkojakaan lasketa eineksiksi.
| |
| | |
14.11.11, 15:27
|
#14 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Stadin Friidu Niin ja eihän niitä kalapuikkojakaan lasketa eineksiksi. | Nyt on kysymys pihvin lisukkeista !!
| |
| | |
14.11.11, 17:43
|
#15 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja no Maustoin pihvit ja laitoin folioon uuniin, jossa oli jo tulemassa ranskalaiset ja kermaperunat, molemmat kaupan valmisteita.
Nyt sitten kyselen lisukkeista, jotka korostavat pääruuan makua? Kermaperunat toimivat , vaikka olivatkin kaupan pussista. | Voi, voi, että taas tällä tasolla tänään: pakasteranskalaisia ja einespottua juhlapäivänä, huoh. Molemmat on tosi helppo tehdä oikeista perunoista, viipaloinnissa kannattaa käyttää vaikka mandolinia, jotta viipaleista tulee tasapaksuja. Perunaviipaleet kannattaa vielä keittää kermassa, ja valkosipulit ym. kuullottaa kevyesti pannulla. Sitten uuniin kermat, perunat ja juustot ja mausteet, ja tulee kermaista ja hyvää. Tällä tavoin voi tehdä siis ainakin valkosipuli-, kerma-, vuohenjuusto-, ja sinihomejuustoperunat. Mielikuvitus vain rajana. Oma uusi suosikkini on valkosipuliperunatornit: ovat kevyempiä ja kauniita.Tässä linkki: Roasted Potato | Roasted Potato Recipe | Gourmand Recipes
Ja ranskalaiset on helppo tehdä myös itse ihan alusta alkaen joko uunissa tai rasvakeittimessä, tai ihan rautapadassa.
Minun lisäkesuosikkeja ovat parsa, parsakaali, ja useimmat juurekset paahdettuna.
Okei, tämä olikin sitten viimeinen viesti tältä elliltä, kaikki varsinaiset taiturit ovat jo lähteneet, ja vaikka en itseäni minään taiturina pidäkkään, niin tällä palstalla ei ole enää mitään annettavaa. Keskustelijat, jotka ovat jäljellä ovat niitä nimimerkkejä, joiden viestejä en yleensä koskaan lue, syystä, että ajan saatossa olen huomannut, että heidän näkymys poikkeaa liiaksi omastani, ja yleensä en koskaan kommentoi. Joten olkoon tämä nyt poikkeus. Ja mukavia ja antoisia kokkaushetkiä sinne keittiöihin!
| |
| | |
14.11.11, 19:42
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Pakastepottu Voi, voi, että taas tällä tasolla tänään: ...
Okei, tämä olikin sitten viimeinen viesti tältä elliltä, kaikki varsinaiset taiturit ovat jo lähteneet, ja vaikka en itseäni minään taiturina pidäkkään, niin tällä palstalla ei ole enää mitään annettavaa. Keskustelijat, jotka ovat jäljellä ovat niitä nimimerkkejä, joiden viestejä en yleensä koskaan lue, syystä, että ajan saatossa olen huomannut, että heidän näkymys poikkeaa liiaksi omastani, ja yleensä en koskaan kommentoi. Joten olkoon tämä nyt poikkeus. Ja mukavia ja antoisia kokkaushetkiä sinne keittiöihin! | Ei tämäkään keskustelija paljon uutta tai erilaista tarjonnut. Tarviiko korostaa paikalta poistumistaan, kun muutoin sitä ei tosiaan huomattaisi.
Toinen juttu, mikä tältä palstalta joutaa, on tuo hyvin monimutkaisten ja aikaavievien ohjeiden esittely ja linkittely omina ruokaohjeina. Tämä ei ole kaiketi ammattilaisten palsta. He voinevat rupatella ja kilpailla muualla. On jotenkin selvä, etteivät ihmiset enää viitsi itse valmistaa ranskalaisia alusta asti. Harvalla on aikaa ja välineitä. Voisi paremminkin kertoa, miten pakasteranskalaisista saa maistuvampia.
Itse olen tätä palstaa ajoittain seurannut silloin, kun olen kotosalla ruokaa laittamassa. Monet ohjeet ja tavat tosin ovat jo tuttuja, mutta välistä löytyy jotain uuttakin. Helpot tavat valmistaa ruokaa tavallisista aineista kiinnostaa.
Tämäkin kirjoittaja olisi ehkä voinut kertoa, miten valmistaa parsakaalin pihvin lisukkeeksi. Ihan sellainen olennainen tieto, sillä monesti ravintoloissakin parsakaali on tökätty puoliraakana lautaselle sellaisenaan tai esimerkiksi vähän raakojen porkkanoiden ja kukkakaalin seuraksi. Olisi edes maustamisideoita.
| |
| | |
14.11.11, 20:00
|
#17 (linkki)
|
|
Minusta joku parempi kokki voisi tulla kertomaan lisukkeiden freesauksesta tai muusta kypsennyksestä, kun ei se varmaan kannata uppokeittää vedessä viiden litran kattilassa.
| |
| | |
14.11.11, 20:31
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Itse tehdyt sinihomejuustoperunat, vaikka ihan hyvää se pakastena myytäväkin on. Nykyään syön vähemmän perunaa, joten jos nyt pitäisi pihville keksiä lisuke olisi se uunissa kypsennettyä porkkanaa, lanttua ja bataattia ja kastikkeen tekisin paistinpannulla niin, että laittaisin ruokakermaa pihvien paiston jälkeen huuhtelemattomalle pannulle, että kaikki maku tulisi talteen ja lisäisin hieman merisuolaa ja mustapippuria myllystä sekä lorauksen brandyä. | Kokeile tarjota pihvien kanssa kermaan muhennettua kateenkorvaa.
| |
| | |
14.11.11, 20:44
|
#19 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Soijatar Kokeile tarjota pihvien kanssa kermaan muhennettua kateenkorvaa. | kateenkorva toimii indikaattorina metsästäjille eläimen sairauksista, kyllä kai sen syödäkin voi, jos täällä kerran kirjoittelet:) se jätetäänkin korpeille, kiva tutustua, huh
| |
| | |
14.11.11, 23:01
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja no Minusta joku parempi kokki voisi tulla kertomaan lisukkeiden freesauksesta tai muusta kypsennyksestä, kun ei se varmaan kannata uppokeittää vedessä viiden litran kattilassa. | Kokkia ei minusta tule. Ruokaa teen yleensä vain itselle tai pienehkölle porukalle. Perunat, kukka- ja parsakaalin sekä porkkanat valmistan yleensä höyrystämällä reikäkattilassa hellalla. Tarjoille pantaessa voi maustaa kevyesti perinteisesti suolalla ja pippurilla. Myös pippuri- valkosipuli-yrttisekoitus suoraan myllystä sopii. Aikoihin ei ole tullut tehtyä voisulaa. Voisi sopia höyrystetyille vihanneksille esimerkiksi sellaisen, ei-kovin-rasvaisen kalan kanssa.
Freesauksesta niin tiedä ihmeempää. Erivärisiä paprikan siivuja ja ohuista porkkanan paloja, sipulin lohkoja ja/tai purjoa sekä pienittyä valkosipulia olen hauduttanut oliiviöljyssä ihan tavallisessa kasarissa tai wokkipannulla. Porkkanoista voi tehdä myös perunankuorimaveitsellä ohuita siivuja, jotka hauskasti kiertyvät. Samat mausteet kuin edellä, ehkä hieman myös makeaa soijaa tai hunajaa. Tätä voi käyttää lisukkeena tai laittaa pihvin tai leikkeen päälle. Silloin ei tarvita kastiketta. Tavalliset keitetyt perunat sopivat lisänä omaan makuuni.
Olisi kiva kokeilla uusia mausteita. Tuoretta inkivääriä tai mietoa chiliä voi toki hieman laittaa kasvisten joukkoon. Oletteko kokeillet muuta? Tuli mieleen esimerkiksi kookoshiutaleet, kun kookosta usein käytetään itämaisissa ruoissa.
| |
| | |
14.11.11, 23:11
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Voisulasta tuli mieleen vihreät pavut, jotka höyrystämisen jälkeen pikaisesti haudutetaan voin kanssa. Esikypsennettyjä, pakastettuja papuja voi hauduttaa voin ja valkosipulin kanssa mikrossakin. Myös valkosipulisuolaa olen käyttänyt. Ei tarvita paljon, kun pavut saavat mukavan maun.
| |
| | |
14.11.11, 23:59
|
#22 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
|
Jos söisin pihvejä, niin lisäkkeeksi ottaisin ehdottomasti uuniperunan voin kanssa. Toinen lisäke voisi olla vaikka haricot verts (green beans). Ne ovat aivan herkkua hyvin laitettuna, ihan yksinkertisesti voisi tehdä vaikka näin: pavut kiehautetaan, nopea jäähdytys jäissä, sitten kuumalle pannulle jossa on jo kuullotettu voi-öljyseoksessa shallots tai punasipulia, lisätään sitruunan mehua, suolaa ja pippuria, litteälehtistä persiljaa. Salaattia en söisi pihvin kanssa, vaan ennen pihviä on jo syöty hyvä salaatti alkuruuaksi. Hyvä jälkiruoka kruunaisi tämän pihviaterian, ja viini kuuluisi tietenkin ruokajuomaksi.
Hyvin usein olen ollut illallisella pihviravintolassa, vaikka en pihvejä syökään. Pidän kovasti steakhouses ja niiden tunnelmasta. | |
| | |
15.11.11, 09:49
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | Koomista no-teatteria Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no kateenkorva toimii indikaattorina metsästäjille eläimen sairauksista, kyllä kai sen syödäkin voi, jos täällä kerran kirjoittelet:) se jätetäänkin korpeille, kiva tutustua, huh |
Tämä No on suoraan kulttielokuvasta Metsästyksen kansallisia erikoisuuksia. Olisi ihan kiva tietää, kenen laitumilla No käy ampumassa lehmänvasikoita, joiden kateenkorvat hän jättää korpeille.
| |
| | |
15.11.11, 10:34
|
#24 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
| Soijattarelle Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Soijatar Kokeile tarjota pihvien kanssa kermaan muhennettua kateenkorvaa. | No en nyt kyllä kateenkorvaa pihvien lisukkeekksi miellä, ennemminkin se voi olla osa annoksesta, jossa on erilaisia lihoja tai sitten itsenäisenä tarjottavana esim. sienten tai muun lisukkeen kanssa.
P.s. Luulin että sinä pitäydyt soijatuotteissa, koska niitä aina täällä muille suosittelet. Kyllähän soija hyviä kasviestrogeeneja sisältääkin, mutta myös paljon kasveissa luonnostaan esiintyviä kasvimyrkkyjä, antiravinteita. Nehän heikentävät kilpirauhasen toimintaa ja hidastavat aineenvaihduntaa. Voisit seuraavan kerran suositella soijan fermentoituja muotoja, joilla on hydyllisiä vaikutuksia, eikä muuten vaan tuputtaa mitä tahansa soijaa joka väliin.
| |
| | | | |