Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
20.06.12, 17:23   #76 (linkki)
imbad
(Vierailija)

hamppupihvi

Ite oon tehnyt muutaman kerran hamppupihvejä. suoraan hampurilaisten väliin! on muuten hyviä!
  Vastaa viestiin
21.06.12, 08:13   #77 (linkki)
ei ymmärrä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja imbad Näytä viesti
Ite oon tehnyt muutaman kerran hamppupihvejä. suoraan hampurilaisten väliin! on muuten hyviä!

Hamppupihvejä? Narusta? Siitä huumekasvista?
  Vastaa viestiin
21.06.12, 09:01   #78 (linkki)
Kristiina
(Vierailija)

Kevät- ja kesäaikaan parsa eli se ns. tankoparsa.
  Vastaa viestiin
21.06.12, 09:03   #79 (linkki)
hämmästelijä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä Näytä viesti

Jo siinä on jollain "kovat lisukkeet". Ei taida uskaltaa kysyä missä on viljelmä?
  Vastaa viestiin
21.06.12, 23:38   #80 (linkki)
Tyhmälle
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä Näytä viesti

1 1/2 dl hampunsiemeniä
1 1/2 dl vettä
1 dl porkkanasosetta (itse soseutin tuoretta porkkanaraastetta)
2 tlk currya
1 rkl kuivattua persiljaa
3/4 tl suolaa
2 dl kaurahiutaleita
1/2 dl grahamjauhoja
öljyä paistamiseen

Paahda hampunsiemenet pannulla ja murskaa veden kanssa. Sekoita siemenmurska nesteineen muiden ainesten kanssa ja muotoile massasta kostutetuin käsin pihvejä suoraan pannulle. Paista keskikuumalla paistinpannulla 3-4 min/puoli.
  Vastaa viestiin

25.06.12, 10:28   #81 (linkki)
on outoa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmälle Näytä viesti
1 1/2 dl hampunsiemeniä
1 1/2 dl vettä
1 dl porkkanasosetta (itse soseutin tuoretta porkkanaraastetta)
2 tlk currya
1 rkl kuivattua persiljaa
3/4 tl suolaa
2 dl kaurahiutaleita
1/2 dl grahamjauhoja
öljyä paistamiseen

Paahda hampunsiemenet pannulla ja murskaa veden kanssa. Sekoita siemenmurska nesteineen muiden ainesten kanssa ja muotoile massasta kostutetuin käsin pihvejä suoraan pannulle. Paista keskikuumalla paistinpannulla 3-4 min/puoli.
Eihän kaikki sentäs pössyttele eli hamppu ei ole tuttu. Kasvatatko sitä itse vai mistä ne siemenet saat?
  Vastaa viestiin
25.06.12, 11:28   #82 (linkki)
on outoa
(Vierailija)

sitten löytyy vielä tällanen huume kakku

Suklaakakku unikonsiemenistä
  Vastaa viestiin
25.06.12, 18:29   #83 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja on outoa Näytä viesti
Eihän kaikki sentäs pössyttele eli hamppu ei ole tuttu. Kasvatatko sitä itse vai mistä ne siemenet saat?
Hampputuotteita myydään tietääkseni Ruohonjuuressa. Itse en ole maistanut, mutta olen nähnyt mainoksen mm. hamppukekseistä.
  Vastaa viestiin
25.06.12, 21:15   #84 (linkki)
Suonenvetojoelta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Hampputuotteita myydään tietääkseni Ruohonjuuressa. Itse en ole maistanut, mutta olen nähnyt mainoksen mm. hamppukekseistä.

Mainokset ovat nykyhelsinkiläiselle tärkeämpiä kuin oma kokemus.
  Vastaa viestiin
26.06.12, 08:30   #85 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Suonenvetojoelta Näytä viesti
En ole nähnyt tarpeelliseksi kokeilla mainittuja tuotteita.
  Vastaa viestiin
26.06.12, 08:49   #86 (linkki)
andiata
(Vierailija)

Ei ole kiinnostusta hamppuun, mutta pihvin lisänä näin kesäaikaan maistuu uudet porkkanat ja haudutetut uudet sipulit.
  Vastaa viestiin
26.06.12, 08:52   #87 (linkki)
andiata
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Suonenvetojoelta Näytä viesti

Niin, kuka lienee nykyhelsinkiläinen, kuka jostain muiniaisuuden peränurkista! En kulje mainosten perässä, laitan kuitenkin modernia ja terveellistä ruokaa. Se tarkoittaa paljon kasviksia, juureksia, hedelmiä, marjoja. Lihaa unohtamatta kuitenkaan.
Ruskeaa kastiketta en ole tehnyt koskaan.
Olen siis helsinkiläinen.
  Vastaa viestiin
26.06.12, 09:28   #88 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja andiata Näytä viesti
Niin, kuka lienee nykyhelsinkiläinen, kuka jostain muiniaisuuden peränurkista! En kulje mainosten perässä, laitan kuitenkin modernia ja terveellistä ruokaa. Se tarkoittaa paljon kasviksia, juureksia, hedelmiä, marjoja. Lihaa unohtamatta kuitenkaan.
Etkö edes koulun kotitaloustunnilla?
  Vastaa viestiin
26.06.12, 09:34   #89 (linkki)
vierailija
(Vierailija)

"Etkö edes koulun kotitaloustunnilla? "

Meillä tehtiin kouilussa kotitaloustunneilla monipuolista ja suht terveellistä ruokaa ja kokeiltiin myös sellaisia uusia ruokia, mitä ei välttämättä joka kodissa tehty ja ruskeakastike ei kuulunut niihin ruokiin.

Luulen, että aika harva 40 vuotias tai alle, on tehnyt koulun kotitaloustunneilla ruskeaa kastiketta.
  Vastaa viestiin
26.06.12, 10:09   #90 (linkki)
Muinaisia ruokia
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja andiata Näytä viesti
Nuo kasvikset, juurekset, hedelmät ja marjat (lihaa unohtamatta) ovat paljon muinaisempia kuin ruskea kastike, joka ruokien historiassa on varsin uusi keksintö. Muinainen ruokahan perustui juuri niihin perusruoka-aneisiin, joita kulloinkin oli saatavissa. Siis kauden aineksia ja lähiruokaa, juuri sitä, mihin nyt pyritään palaamaan. T. Toinen helsinkiläinen
  Vastaa viestiin

26.06.12, 10:33   #91 (linkki)
Hamputar
(Vierailija)

Hampunsiemenet sisältävät 25 % proteiinia, kaikki 20 terveydelle välttämätöntä aminohappoa ja paljon omega-3-, omega-6- ja omega-9-rasvahappoja, ja ne ovat lisäksi tosi monikäyttöisiä. Niistä voi valmistaa maitoa, hefua, idättää, tehdä levitteitä, kaataa sämpylätaikinaan ja ripotella vaikka keiton päälle.
  Vastaa viestiin
26.06.12, 10:36   #92 (linkki)
ei kotitaloudessa
(Vierailija)

Minä olen 50-luvulla syntynyt ja tyttökoulun (=tavallista keskikoulua enemmän mm. kotitaloutta) käynyt. Teimme monenlaisia ruokia, mutta perusruskeakastike ei niihin kuulunut. Opettelimme erilaisia kastikkeita, joita ei siihen aikaan tavallisessa perheessä kotioloissa tarvittu. Tuon peruskastikkeen opin toki kotona, mutta en ole sellaista tehnyt koko oman talouteni aikana kertaakaan. Sen sijaan suurustettua valkokastiketta teen edelleen - se oli äitini toinen peruskastike eli hän lisäsi sinne joko keitettyä kananmunaa tai ruskistettua kinkkua.
  Vastaa viestiin
26.06.12, 11:17   #93 (linkki)
Samaa ajattelin
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Muinaisia ruokia Näytä viesti
Nuo kasvikset, juurekset, hedelmät ja marjat (lihaa unohtamatta) ovat paljon muinaisempia kuin ruskea kastike, joka ruokien historiassa on varsin uusi keksintö. Muinainen ruokahan perustui juuri niihin perusruoka-aneisiin, joita kulloinkin oli saatavissa. Siis kauden aineksia ja lähiruokaa, juuri sitä, mihin nyt pyritään palaamaan. T. Toinen helsinkiläinen
Juuri näin. Aiemmin syötiin lihaakin harvemmin kuin nykyään, kasviksia sen sijaan joka aterialla. Jos asui lähellä jonkinlaista vettä, myös kalaa pyydettiin ruokapöytään. Olen elänyt puolet elämästäni maalla ja puolet pääkaupunkiseudulla, mutta tosiaan lapsuudenmaisemissani kotitilalla kasvatettiin aina omat kasvikset, juurekset, perunat ja sipulit, mitä moninaisimpia marjoja, omenoita ja luumuja jne. Ikääntyvä isäni viljelee edelleen omiksi tarpeiksi marjoja, omenoita ja perunaa, kasvimaasta hän on jo luopunut.

Olen itse nelikymppinen, enkä ole varma, teimmekö ruskeaakastiketta kotitaloustunnilla. Mahdollisesti, mahdollisesti ei. Onneksi senkin valmistamisen mummovainaani opetti, sillä se on todella maistuvaista lihapullien kanssa kerran, pari vuodessa.
  Vastaa viestiin
27.06.12, 09:14   #94 (linkki)
andiata
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Etkö edes koulun kotitaloustunnilla?

Minulla ei ole mitään muistikuvaa kouluaikojen kotitaloustunneilta. Olen käynyt linjan kansakoulua muutama vuosi, sitten oppikouluun, lukioon ja yliopistoon. Jos jossain vaiheessa oli kotiltalousopetusta, sitä en muista. Muuten toki olen saanut kotitalouden opastusta kotonani sekä kotiapulaiselta että äidiltäni. Molemmat olivat erinomaisia ruoanlaittajia ja siksiköhän minustakin tuli varsinainen kulinaristi.
  Vastaa viestiin
27.06.12, 09:19   #95 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samaa ajattelin Näytä viesti
Juuri näin. Aiemmin syötiin lihaakin harvemmin kuin nykyään, kasviksia sen sijaan joka aterialla. Jos asui lähellä jonkinlaista vettä, myös kalaa pyydettiin ruokapöytään. Olen elänyt puolet elämästäni maalla ja puolet pääkaupunkiseudulla, mutta tosiaan lapsuudenmaisemissani kotitilalla kasvatettiin aina omat kasvikset, juurekset, perunat ja sipulit, mitä moninaisimpia marjoja, omenoita ja luumuja jne. Ikääntyvä isäni viljelee edelleen omiksi tarpeiksi marjoja, omenoita ja perunaa, kasvimaasta hän on jo luopunut.

Olen itse nelikymppinen, enkä ole varma, teimmekö ruskeaakastiketta kotitaloustunnilla. Mahdollisesti, mahdollisesti ei. Onneksi senkin valmistamisen mummovainaani opetti, sillä se on todella maistuvaista lihapullien kanssa kerran, pari vuodessa.
On tainnut sitten olla koulu- ja opettajakohtaista mitä ruokia on kotitaloustunnilla valmistettu. Minä olen ollut siinä luulossa, että olisi ollut joku ohje mitä ruokia pitää valmistaa. Meillä oli aikanaan kahtena vuotena 6 tuntia viikossa kotitaloutta siinä ehti tuo ruskea kastikekin tulla tutuksi niille, jotka sitä eivät vielä osanneet valmistaa.
  Vastaa viestiin
27.06.12, 09:24   #96 (linkki)
andiata
(Vierailija)

Äitini oli opettaja yläasteella. Sen verran tiedän opetusohjelmista että mitään "listaa" ei ole koskaan ollut mitä kouluissa tulee opettaa eli mitä ruokia. Myös maalla ja kaupungissa on opetettu varmasti erilaisia ruokia, maalla paljon kasvis-marja-juures-ruokia luonnollisesti koska tuoreita raaka-aineita oli saatavana eli sitä varsinaista lähiruokaa. Äitini ei opettanut kotitalousaineita kuitenkaan mutta perheen tuttavapiiriin kuului eri aineita opettavia opettajia.
  Vastaa viestiin
01.10.12, 20:13   #97 (linkki)

Käyttäjän Pinkrose32 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2012
Sijainti: Helsinki
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no Näytä viesti
Paistoin eilen isänpäiväpäivälliselle ulkofilepihvit liharotuisen naudan hyvin marmoroituneesta ja raakakypsytetystä fileestä (pakastettu). paistoin pihvit yksitellen nopeasti voissa valurautaisella pannulla, joka on muuten 50-luvulta ja jonka äiti meinasi heittää metallin keräykseen. Maustoin pihvit ja laitoin folioon uuniin, jossa oli jo tulemassa ranskalaiset ja kermaperunat, molemmat kaupan valmisteita.

Ajattelin niin, että ranskalaiset ovat nuorille ihan haluttu perunavaihtoehto, mutta kävikin niin, että pihvi ei maistunutkaan ranskalaisten seurana, mutta kermaperunoiden kanssa se oli aivan taivaallisen hyvää. Kastikkeena oli pihvipannulle tehty kanttarellikastike.

Tämä on nyt vähän tyhmää tunnustaa kulinaristeille, että lisukkeet määrittivät täysin miltä pihvi maistuu. Mutta en olisi uskonut, että vaikutus on noinkin valtava ja nyt kun ajattelee ravintola-annoksia, niin siellä saa juurikin tarkkaan mietityt lisukkeet.

No kaikkea oppii, kun ranskalaisia yrittää sotkea joka paikkaan.

Nyt sitten kyselen lisukkeista, jotka korostavat pääruuan makua? Kermaperunat toimivat , vaikka olivatkin kaupan pussista.
Meillä pihvin kanssa lisukkeena kermaperunoita,valkosipuliperunoita,tai juustoperunoita. Kaikki toimii loistavasti. Lisäksi vielä kaupan pakastealtaasta valkosipulivoipatonkia tai yrttivoipatonkia ja salaattia tai pakastealtaasta jotain keittojuureksia ja niiden sekaan voita, kruunaa kaiken. Joskus meillä pihvien kanssa pelkkää salaattia ja leipää.
  Vastaa viestiin
02.10.12, 11:13   #98 (linkki)
Kauden raaka-aineet
(Vierailija)

Näin syksyllä tietenkin itse kerätyistä sienistä muhennos tai kastike, kauden kasviksia sitten sen mukaan, mitä sattuu olemaan tai tekemään mieli.
  Vastaa viestiin