Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Liepuritar Oulusta Joku on joskus väittänyt, etteivät savolaiset osaisi leipoa rieskaa. Kuulostaa oudolta. Millaisia rieskoja leivotte, savolaiset? |
En ole savolainen, mutta kotoisin vähän siitä pohjoiseen päin eli varmaan melko samaa "rieska-aluetta". Minun äitini leipoi ns. halkaistavaksi kyllin paksua hiivarieskaa, jossa nesteenä oli joko maitoa tai kirnupiimää. (Mitähän mahtaa olla nykymainosten kirnumaito, kun ei meillä kirnuun koskaan pantu muuta kuin hapanta kermaa ja kirnutessa syntyi kyllä kirnupimää?)
Kuitenkin anoppini leipoi aina ihan erilaista eli ns. nyrkkirieskaa, jota ei kohotettu ja jossa ei siis ollut hiivaa ja kuitenkin välimatkaa näiden emäntien välillä oli vaivaiset 50 km. Molemmat rieskat toki leivottiin yksistään ohrajauhoista.
Taitaa olla niin, että on niin monenlaista rieskaa kuin on leipojaakin. Itse olen aika moneen rieskaan tutustunut asuttuani eri puolilla Suomea elämäni aikana. Yhteistä kaikille rieskoille on se, että ne ovat tuoreena voita päällä valtavan hyviä niin kuin tämäkin paikallinen tampereenrievä. :)
Oivalsin muuten juuri keinon, joka ei liene uusi, mutta jota en ole hoksannut käyttää ennen. Laiskuuttani en perunarievää tehdessäni viitsinyt kuoria eilisiä perunoita vaan raastoin ne kuorineen. Ihan hyvin jäivät kuoret raudan ulkopuolelle. Kyllä piti vanhaksi elää ennen kuin tuonkin keksin, en siis ollut kuullut keneltäkään.