| |  | | |
29.11.11, 10:02
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | joululaatikoiden lämmitys
Kertokaa ihmeessä, mikä on paras tapa lämmittää lanttu- ja porkkanalaatikot. Lupauduin tekemään perinteiset laatikot tuttavaporukan pikkujouluihin ja nyt lämmitys jäi mietityttämään. Mikrossa tulee vetistä, mutta missä lämpötilassa pitää laittaa uuniin lämpenemään ja kuinka kauan siihen menee. Jos teen laatikot mataliin vuokiin ne lämpenevät nopeammin, mutta kuivuvatko samalla. Anteeksi uusavuton kysymys, mutta olen niin monet leivonnaiset hiillostanut uunissa lämmittäessä, että viisaat neuvot ovat tarpeen.
| |
| | |
29.11.11, 10:17
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
et paistaisikaan niitä laatikoita niin valmiiksi, että pinta ruskistuu, eli paistaisit melkein valmiiksi ja sitten kun tarjoiluhetki lähestyy ja käytössä on hyvä uuni, niin lisäisit hieman kermaa, sekoittaisit ja paistaisit pintavärin. Toinen mahdollisuus on, että paistat valmiiksi, laitat heti folion päälle ja lämmität folion kanssa uudelleen, niin kosteus ei karkaa. En tiedä, varminta on tehdä jälkimmäisellä tavalla.
| |
| | |
29.11.11, 10:18
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ehdottomasti uunissa ennemmin kuin mikrossa.
Ilmeisesti lämmität kypsiä laatikoita? Silloin kannattaa varata reilusti aikaa ja matala lämpö. Minä laitan semmoiset 125 astetta ja annan ensin olla kolmisen varttia ilman kantta. Sitten laitan folion päälle.
Pidän laatikot alimmalla tai toiseksi alimmalla tasolla. Mutta minulla on astioina keraamiset vuoat. Jos käytät foliovuokia, niin ehkä keskitaso on hyvä. Keraamisiin varautuu sitä kylmää eli siksi hyvä olla alempana ettri kuivi pinnasta mutta lämpenee kunnolla.
Kuivumiselta suojaa myös voinokareet pinnalla. Ota teelusikankärjellisiä ja tasaisesti niitä pintaan.
| |
| | |
29.11.11, 10:34
|
#4 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Jos olet lämmittämässä omatekoisia laatikoita, jotka olet tehnyt foliovuokiin ei tarvitse kermoja tai voita lisätä, kun lämmität. Olen tehnyt omat joululaatikkoni aina hyvissä ajoin pakastimeen ja lämmittänyt sitten tarvittaessa. Ritilä on aina ollut keskitasolla ja uunin lämpötila noin 200 C. Voipi olla, että vähemmällä lämmöllä ja pärjää, jos käytät sähköuunia. Lämmitysaika noin 1/2 tuntia.
| |
| | |
29.11.11, 10:40
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä taas en itse tykkää laatikoista jos ne lämmitetään kuumassa uunissa nopsaan. Mutta se on ihan puhdas makuasia, millään tavalla pilalle ne eivät mene.
Minä pidän pehmeistä, kermaisista laatikoista. Yhtään vetisistä en, enkä yhtään kuivaan vivahtavista. Herkkä laji, siis :-)
| |
| | |
29.11.11, 11:03
|
#6 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja makuasioita Minä taas en itse tykkää laatikoista jos ne lämmitetään kuumassa uunissa nopsaan. Mutta se on ihan puhdas makuasia, millään tavalla pilalle ne eivät mene.
Minä pidän pehmeistä, kermaisista laatikoista. Yhtään vetisistä en, enkä yhtään kuivaan vivahtavista. Herkkä laji, siis :-) | Minä, kun en kermaa joululaatikoihin edes laita vaan maitoa ja vieläpä kevytmaitoa. Näin on erillaiset maut ihmisillä.
| |
| | |
29.11.11, 11:07
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Minä, kun en kermaa joululaatikoihin edes laita vaan maitoa ja vieläpä kevytmaitoa. Näin on erillaiset maut ihmisillä. | Nimenomaan!
Joku haluaa riisiä porkkanalaatikkoon, joku ei missään nimessä. Joku syö kylmänä, joku kinkun päällä, joku holvaa voisulaa päälle.
Kun olin vanhainkodissa töissä oli laatikkoleikki aika hauskaa: oli tosi tarkkaa miten kellekin tarjoiltiin :-)
| |
| | |
29.11.11, 11:09
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | laatikoiden lämmittämisestä
Parhaan tuloksen saa kun lämmittää miedossa lämmössä. 150 astetta on aika sopiva ja jos laatikko on foliovuokassa, niin voi alentaa 15 minuutin päästä 130 asteeseen. Jos taas ruoka on posliinivuokassa, niin 150 sopii jatkuvaksi lämpötilaksi. Sellainen keskikokoinen Kokki-vuoka kestää lämmintä 150 asteessa noin 45-60 minsaa. Foliovuokiin ei voi laittaa kovin paksua kerrosta, joten ne lämpiävät nopeammin ja alumiini johtaa lämpöä myös hyvin. Alumiinivuokasysteemiin riittää jopa 30-45 minuuttia. 150 astetta ei vielä "paista" vaan juuri lämmittää.
Toki nämä ajat riippuvat myös siitä, paljonko laatikkoruoassa on rasvaa. Rasvaiset ruoat kuumenevat hitaammin kuin vähärasvaiset. Mutta mehevyys säilyy juuri kohtuulämpötilassa. Esim 200 astetta johtaa helposti siihen että pinta kuumenee rajusti, mutta sisus onkin sitten viileämpi ja tällä lämpötilalla jatkettaessa pinta alkaa kuivaa ja tummua, mutta sisus ei kerkiä perässä.
Ennen vanhaan kun käytettiin leivinuunia niin jälkilämmössä seuraavana päivänä lämmiteltiin uuniruokaa ja hyvää tuli - ei palanut eikä lisäpaistunut, vaan juuri sopiva.
| |
| | |
29.11.11, 11:29
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
150 astetta ole lähes paistolämpötila?
| |
| | |
29.11.11, 11:34
|
#10 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja eikö 150 astetta ole lähes paistolämpötila? | Lähes, muttei kuitenkaan. Minulla paistolämpötila oli (eilen paistoin lanttulaatikon) noin 200 2/3 paistoajasta ja lopun aikaa tuo 150.
| |
| | |
29.11.11, 11:36
|
#11 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja makuasioita Nimenomaan!
Joku haluaa riisiä porkkanalaatikkoon, joku ei missään nimessä. Joku syö kylmänä, joku kinkun päällä, joku holvaa voisulaa päälle.
Kun olin vanhainkodissa töissä oli laatikkoleikki aika hauskaa: oli tosi tarkkaa miten kellekin tarjoiltiin :-) | Tuo oli ihan uutta, että joku laittaa voisulaa laatikoiden päälle syödessä.
| |
| | |
29.11.11, 11:41
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Tuo oli ihan uutta, että joku laittaa voisulaa laatikoiden päälle syödessä. | Meillä suvussa muutama ihminen harrastaa tuota ympäri vuoden maksalaatikon kanssa ja jouluna etenkin lanttulaatikko näyttää saavan aikamoisen lorautuksen. Voita sulatellaan pienessä kokkivuoassa siivu kerrallaan ja kyllä sitä muutama paketti kaikkiaan menee.
Yksi syö lanttulaatikon jääkaappikylmänä kylmän kinkun päällä - ja siihen sitten kuumaa voita semmoinen desi.
Minua aina naurattaa jos on uusia ruokailijoita se ilme, kun voita valutellaan ja lorotellaan :-)
| |
| | |
29.11.11, 11:41
|
#13 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Tuo oli ihan uutta, että joku laittaa voisulaa laatikoiden päälle syödessä. | Kyllä voisula porkkanalaatikon päälle on aika yleistä, niin olen ainakin kuvitellut, itse en siitä laatikosta välitä, lanttulaatikko on paras.
| |
| | |
29.11.11, 11:45
|
#14 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja makuasioita Meillä suvussa muutama ihminen harrastaa tuota ympäri vuoden maksalaatikon kanssa ja jouluna etenkin lanttulaatikko näyttää saavan aikamoisen lorautuksen. Voita sulatellaan pienessä kokkivuoassa siivu kerrallaan ja kyllä sitä muutama paketti kaikkiaan menee.
Yksi syö lanttulaatikon jääkaappikylmänä kylmän kinkun päällä - ja siihen sitten kuumaa voita semmoinen desi.
Minua aina naurattaa jos on uusia ruokailijoita se ilme, kun voita valutellaan ja lorotellaan :-) | Ihan uutta tuo kaikki minulle. Edes maksalaatikon kanssa en ole kenenkään nähnyt tai kuullut voisulaa käyttävän. Meillä harvoin syödään maksalaatikkoa, mutta jos syötäisiin niin ei jouluna kuitenkaan ja puolukkasurvoksen kanssa ehdottomasti.
| |
| | |
29.11.11, 11:47
|
#15 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Kyllä voisula porkkanalaatikon päälle on aika yleistä, niin olen ainakin kuvitellut, itse en siitä laatikosta välitä, lanttulaatikko on paras. | Onko han tuo jotenkin paikkakunta kohtaista tuo voisula porkkanalaatikon kanssa, kun ihan ensimmäistä kertaa siitä nyt kuulin. Minä teen kinkun liemestä aina omenalla maustetun kastikkeen (rasvat liemestä kuorin ensin tarkkaan pois). Suurustan kastikkeen vehnäjauholla niin, että sekoitan jauhot pieneen määrään lientä eli en ruskista enkä rasvaa lisää kastikkeeseen.
| |
| | |
29.11.11, 11:49
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Ihan uutta tuo kaikki minulle. Edes maksalaatikon kanssa en ole kenenkään nähnyt tai kuullut voisulaa käyttävän. Meillä harvoin syödään maksalaatikkoa, mutta jos syötäisiin niin ei jouluna kuitenkaan ja puolukkasurvoksen kanssa ehdottomasti. |
Voisula maksalaatikon päällehän kuului ainakin ennen asiaan. Muistan koulussakin olleen tarjolla voisulaa sen kanssa.
Muiden laatikoiden kanssa en minäkään ole käyttänyt, mutta aina lämmittäessäni laitan muutaman voinokareen päälle. Siten se pinta ei kuiva.
| |
| | |
29.11.11, 11:53
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos teille keikille ihanista vastuksista ja asiallisesta ketjusta! Pelkäsin saavani kovasti sapiskaa uusavuttomuudestani.
| |
| | |
29.11.11, 11:55
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja uusavuton kokki Kiitos teille keikille ihanista vastuksista ja asiallisesta ketjusta! Pelkäsin saavani kovasti sapiskaa uusavuttomuudestani. | Kaikkihan me ollaan joskus oltu "uusia".
| |
| | |
29.11.11, 11:58
|
#19 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja minä muistan Voisula maksalaatikon päällehän kuului ainakin ennen asiaan. Muistan koulussakin olleen tarjolla voisulaa sen kanssa.
Muiden laatikoiden kanssa en minäkään ole käyttänyt, mutta aina lämmittäessäni laitan muutaman voinokareen päälle. Siten se pinta ei kuiva. | Missäpäin Suomea kävit koulusi. Minä en tuohon tapaan edes koulussa törmännyt -70 luvulla.
| |
| | |
29.11.11, 12:02
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Missäpäin Suomea kävit koulusi. Minä en tuohon tapaan edes koulussa törmännyt -70 luvulla. | Keski-Suomessa 80-luvulla oli voisulaa tarjolla maksalaatikon kanssa. Myös puolukkaa oli ja minä otin sitä.
| |
| | |
29.11.11, 12:03
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nimmarin mitäpä jos vinkki oli hyvä. Jos nimittäin on uuni käytössä tuo on hyvä tapa. Mikrossa lämmietteäessä tulee vetistä ja maku muuttuu myös.
| |
| | |
29.11.11, 12:04
|
#22 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja makuasioita Keski-Suomessa 80-luvulla oli voisulaa tarjolla maksalaatikon kanssa. Myös puolukkaa oli ja minä otin sitä. |
Noin minäkin olen tottunut maksalaatikkoa syömään lapsena. Eli sitä oikeata kotitekoista joka oli hyvää.
| |
| | |
29.11.11, 12:06
|
#23 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Ihan uutta tuo kaikki minulle. Edes maksalaatikon kanssa en ole kenenkään nähnyt tai kuullut voisulaa käyttävän. Meillä harvoin syödään maksalaatikkoa, mutta jos syötäisiin niin ei jouluna kuitenkaan ja puolukkasurvoksen kanssa ehdottomasti. |
on moni asia uutta, olen hämmästyksekseni huomannut. Niin se on kun elämänpiiri on pieni.
Voisula maksalaatikon kera on ollut erittäin yleinen tapa.
| |
| | |
29.11.11, 12:07
|
#24 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja smaksak Noin minäkin olen tottunut maksalaatikkoa syömään lapsena. Eli sitä oikeata kotitekoista joka oli hyvää. |
Niin meilläkin ja olen Etelä-Suomesta.
| |
| | |
29.11.11, 12:07
|
#25 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja makuasioita Minä taas en itse tykkää laatikoista jos ne lämmitetään kuumassa uunissa nopsaan. Mutta se on ihan puhdas makuasia, millään tavalla pilalle ne eivät mene.
Minä pidän pehmeistä, kermaisista laatikoista. Yhtään vetisistä en, enkä yhtään kuivaan vivahtavista. Herkkä laji, siis :-) |
Jos ja kun lämmitän mitä tahansa uunissa, laitan lämmitettävän ruoan uuniin jo siinä vaiheessa kun uuni ei ole edes kuuma. Pikkuhiljaa lämmitettäessä tulos on hyvä.
| |
| | | | |