| |  | | |
29.11.11, 12:09
|
#26 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smaksak Noin minäkin olen tottunut maksalaatikkoa syömään lapsena. Eli sitä oikeata kotitekoista joka oli hyvää. | Kotitekoista minäkin kelpuutan, mutta puolukkasurvoksen kanssa.
| |
| | |
29.11.11, 12:10
|
#27 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja makuasioita Nimenomaan!
Joku haluaa riisiä porkkanalaatikkoon, joku ei missään nimessä. Joku syö kylmänä, joku kinkun päällä, joku holvaa voisulaa päälle.
Kun olin vanhainkodissa töissä oli laatikkoleikki aika hauskaa: oli tosi tarkkaa miten kellekin tarjoiltiin :-) |
Laatikkoleikkihän tästäkin tuli - ihan niinkuin siellä vanhainkodissa!!
| |
| | |
29.11.11, 12:17
|
#28 (linkki)
| | (Vierailija) |
Stop nyt taas, älkää ruvetko makuasioista riitelemään.
| |
| | |
29.11.11, 12:41
|
#29 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Missäpäin Suomea kävit koulusi. Minä en tuohon tapaan edes koulussa törmännyt -70 luvulla. |
Minä kävin kouluni Pohjanmaalla 60-70-luvuilla.
| |
| | |
29.11.11, 13:29
|
#30 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx [viesti moderoitu] |
Kukapa kenenkään elämänpiiriä tietää, mutta sen täällä on huomannut, että sinulle moni ihan normaali asia on ihmetyksen aihe. Monet tuotteet, joita täällä maaseutukaupungeissa on lähes joka ruokakaupassa, ovat sellaisia, ettei niitä Helsingistä löydä - jos uskomme sinua, ja miksi emme uskoisi jne. Tietyt tavat, jotka ovat muualla ihan tavallisia, tuntuvat Helsingissä olevan täysin tuntemattomia. Kukaan stadilainen ei jne.
Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 30.11.11 12:31.
| |
| | |
29.11.11, 13:45
|
#31 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja hmmmmm Kukapa kenenkään elämänpiiriä tietää, mutta sen täällä on huomannut, että sinulle moni ihan normaali asia on ihmetyksen aihe. Monet tuotteet, joita täällä maaseutukaupungeissa on lähes joka ruokakaupassa, ovat sellaisia, ettei niitä Helsingistä löydä - jos uskomme sinua, ja miksi emme uskoisi jne. Tietyt tavat, jotka ovat muualla ihan tavallisia, tuntuvat Helsingissä olevan täysin tuntemattomia. Kukaan stadilainen ei jne. |
Nyt on minunkin puututtava tähän , asun Helsingissä ja kantakaupungissa. Mutta ei minulle siitä huolimatta ole monetkaan asiat tuntemattomia, ei tuo voisula maksalaatikon kanssa myöskään. Helsingissä löytää mielestäni ihan mitä vaan ihminen keksii haluta. On kyse siitä mitä kauppoja käyttää. Keskustassa on iso tavaratalo, mutta myös erikoisliikkeitä, on ihana Vanha kauppahalli jne. Löytyy myös maalaistuotteita, on luomumyymälöitä jne.
Mutta jos liikkuu rajoitetusti, säästää rahaa ja käy lähiöiden marketeissa tai pienissä K-kaupoissa, eli valistus tartu.
Itse en ole ruoka-alan ihminen vaan ihan muuta. Siitä huolimatta tiedän paljon ruokaan ja erikoisuuksiinkin liittyvää.
Ei siis kannata yhden helsinkiläiseksi itseään mainostava perusteella leimata kaikkia helsingissä asuvia noin rajoittuneiksi ja kapeakatseiksiksi, kaikkea uutta pelkääväksi jne.
Itse liikun paljon maailmalla ja saan sieltä vaikutteita, en mielestäni ihmettele ihan pikkuasioita.
Mitä ruokakultuuriin tulee paljon riippuu siitä millaisessa kodissa on kasvanut, siellä syntyy ennakkoluulot mutta myös avarakatseisuus.
| |
| | |
29.11.11, 14:14
|
#32 (linkki)
| | (Vierailija) | lämpötilasta Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja eikö 150 astetta ole lähes paistolämpötila? |
Aivan oikein - LÄHES paistolämpötila, muttei suinkaan täyspaistolämpötila. Tätä olen suosinut jo vuosia laatikoiden lämmittämisessä ja hyvin on sujunut - eivät ole paistuneet, vaan lämmennneet.
| |
| | |
29.11.11, 14:32
|
#33 (linkki)
| | (Vierailija) |
kyllä 150 astetta paistaa jo jotain mutta noin kummallisesta uunista en ole koskana kuullut.
| |
| | |
29.11.11, 15:45
|
#34 (linkki)
| | (Vierailija) | kummallinen uuni ? Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja paistaa kyllä 150 astetta paistaa jo jotain mutta noin kummallisesta uunista en ole koskana kuullut. |
Siis mikä on kummallista uunissa ...?
| |
| | |
29.11.11, 17:41
|
#35 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 08/2009
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja gissning [viesti moderoitu] |
No minulle on aivan sama, vaikka asuisit Sörkassa, mutta painoa voisit hiukan pudottaa, tuohan jo terveysriski.
Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 30.11.11 12:31.
| |
| | |
29.11.11, 18:06
|
#36 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ihmettelen näitä "lähiössä sitä" ja "ei koskaan Helsingissä tätä" -tyyppisiä viestejä. Minä olen maalta kotoisin, asustan helsinkiläisessä lähiössä (ehkä siksi en viihtyisi keskustassa, kun olen sieltä maalta kotoisin), enkä tunnista useimpia näistä täällä luonnehdituista ihmistyypeistä itsessäni. Lähiön pienestä, joskin kalliista, K-kaupastakin löytyy vaikka mitä tuotteita, joita ei joidenkin mukaan koskaan Helsingistä, tai sitten juuri siitä lähiökaupasta, löydy.
Minä tekisin laatikot valmiiksi, pakastaisin raakana ja paistaisin vasta aattona. Jos laatikot haluaa paistaa valmiiksi, sulattaisin ne jääkaapissa, lisäisin hieman kermaa ja pinnalle korppujauhoa ja voinokareita ja lämmittäisin 125-asteisessa uunissa vähintään puoli tuntia, luultavammin 45 minuuttia. Tällaisen ohjeen joku jo taisikin antaa.
| |
| | |
29.11.11, 19:20
|
#37 (linkki)
| | (Vierailija) | Maksalaatikko kuuluu joulupöytään Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Ihan uutta tuo kaikki minulle. Edes maksalaatikon kanssa en ole kenenkään nähnyt tai kuullut voisulaa käyttävän. Meillä harvoin syödään maksalaatikkoa, mutta jos syötäisiin niin ei jouluna kuitenkaan ja puolukkasurvoksen kanssa ehdottomasti. | Perinteiseen hämäläiseen joulupöytään kuuluu maksalaatikko ja nimenomaan itse tehty, siitä vaarallisesta possunmaksasta. Eikä puolukkahilloa näy mailla halmeilla jouluna.
Muina aikoina kyytipoikana puolukkahillo on lyömätön.
| |
| | |
30.11.11, 08:11
|
#38 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja itse tein itse taoin Perinteiseen hämäläiseen joulupöytään kuuluu maksalaatikko ja nimenomaan itse tehty, siitä vaarallisesta possunmaksasta. Eikä puolukkahilloa näy mailla halmeilla jouluna.
Muina aikoina kyytipoikana puolukkahillo on lyömätön. | Minusta maksalaatikko on yksistään jo koko ateria, joten ainakin minun mielestäni aivan liian raskasta joulupöytään. Meillä se ei ole koskaan jouluun kuulunut, mutta meillä ei olekaan hämäläisiä juuria. Jos tekisin maksalaatikkoa (ja olenkin joskus tehnyt, mutten jouluksi) teksin naudanmaksasta.
| |
| | |
30.11.11, 09:11
|
#39 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Stadin Friidu No minulle on aivan sama, vaikka asuisit Sörkassa, mutta painoa voisit hiukan pudottaa, tuohan jo terveysriski. |
sinun painostasi kyse?
| |
| | |
30.11.11, 09:17
|
#40 (linkki)
| | (Vierailija) |
Maksalaatikko kuuluu mm. ruotsalaisten joulupöytään mutta on myös vanha tapa joulupöydässä ainakin läntisessä Suomessa eli rannikolla. Rannikolle on muutenkin virrannut vaikutteita Ruotsista ja muualtakin maailmalta.
Sika kun ei ole ehdoton jouluruoka ollut eikä ole nytkään. Ison sian syöminen jouluna on aikamoinen urakka, rasittaa kehoa. Joulukinkut ovat isokokoisia ja ruokakunnat varmaan alle 10 henkilöä nykyään joulunakin. Samaa ruokaa ei taas useana päivänä viitsi syödä.
Mielikuvitus liikkeelle, sitä tarvitaan joulunakin. Moni joutuu sairaalaan joulun raskaiden ruokien seurauksena eli kinkun lisäksi lattulaatikkoa, perunlaaatikkoa jne. Ei ihme että elimistö reagoi.
Ihan yksi ja sama mitä joku yksittäinen tekee jouluruoaksi, voi järsiä sitä kinkkuansa viikkotolkulla, turha siitä on täällä jatkuvasti elämöidä.
| |
| | |
30.11.11, 09:18
|
#41 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Minusta maksalaatikko on yksistään jo koko ateria, joten ainakin minun mielestäni aivan liian raskasta joulupöytään. Meillä se ei ole koskaan jouluun kuulunut, mutta meillä ei olekaan hämäläisiä juuria. Jos tekisin maksalaatikkoa (ja olenkin joskus tehnyt, mutten jouluksi) teksin naudanmaksasta. |
kevyttä tai peruanlaatikko ja kera kinkun? Ei sitä yksittäistä lajia paljoa oteta kun on kymmeniä eri vaihtoehtoja pöydässä. Ja lisänä salaatteja joita sinulla taas ei ole.
| |
| | |
30.11.11, 09:31
|
#42 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lanttulaatikkoko kevyttä tai peruanlaatikko ja kera kinkun? Ei sitä yksittäistä lajia paljoa oteta kun on kymmeniä eri vaihtoehtoja pöydässä. Ja lisänä salaatteja joita sinulla taas ei ole. | Mistä sinä tiedät mitä meillä joulupöydässä on, kun et ole koskaan päässyt näkemään saatikka maistamaan meidän jouluruokia.
| |
| | |
30.11.11, 09:45
|
#43 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Mistä sinä tiedät mitä meillä joulupöydässä on, kun et ole koskaan päässyt näkemään saatikka maistamaan meidän jouluruokia. |
Sinä itse kerrot kaiken, moni tietää mitä harrastat. Ei kiinnosta ainakan minua sinun jouluruokasi kuin ei muutkaan ateriat.Maku on itselläni ihan muu kuin sinulla.
| |
| | | | |