Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
30.11.11, 15:39   #1 (linkki)
jatta66
(Vierailija)

Itsetehty glögi?

Tervehdys kaikille!

Onko joku tehnyt itse glögia? Mitä mausteita glögissä käytätte? Kelpaako jauhetut mausteet esim. jauhettu kaneli vai onko parempi käyttää kanelitankoja?

Kyselen vaan, kun ajattelin itse tehdä mustikkaglögiä. Sain tilaisuuden maistaa äskettäin mustikasta tehtyä glögiä ja se oli yllättäen erittäin hyvää, vaikka en erityisemmin pidä mustikkamehusta. Mustikoita kyllä mulla on enemmän kuin tarpeeksi pakkasessa.
  Vastaa viestiin
30.11.11, 16:35   #2 (linkki)
Anuliina
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jatta66 Näytä viesti
Tervehdys kaikille!

Onko joku tehnyt itse glögia? Mitä mausteita glögissä käytätte? Kelpaako jauhetut mausteet esim. jauhettu kaneli vai onko parempi käyttää kanelitankoja?

Kyselen vaan, kun ajattelin itse tehdä mustikkaglögiä. Sain tilaisuuden maistaa äskettäin mustikasta tehtyä glögiä ja se oli yllättäen erittäin hyvää, vaikka en erityisemmin pidä mustikkamehusta. Mustikoita kyllä mulla on enemmän kuin tarpeeksi pakkasessa.

Minusta kanelitanko on paras, samoin kuivatut neilikat.
  Vastaa viestiin
30.11.11, 19:40   #3 (linkki)
TuulaI
(Vierailija)

Olen tehnyt usein glögiä mm. omena- ja päärynämehusta.
Keitän mehussa maustepussia, jossa on kanelitankoja, kokonaisia neilikoita, kaardemumman siemeniä, lisään mehuun vielä pala-pari tuoretta inkivääriä kiehumaan. Kun mehu on maustunut, lisään hiukan punssia ja tilkan vodkaa. Glögiä voi halutessaan maustaa vielä hunajalla. Tarjoillaan rusinoiden ja mantelien kera.

Mustikasta tehdystä glögistä en ole koskaan kuullut, saati sitten tehnyt.
  Vastaa viestiin
04.12.11, 21:47   #4 (linkki)
TuulaI
(Vierailija)

Viimeisessä Pirkka Ruoka -lehtisessä oli Mustikkaglögin ohje:
7 dl vettä
6 neilikkaa
0,5 tl kaardemummaa
1-2 kanelitankoa
1 tl inkivääritahnaa tai 0.5 tl kuivattua
2,5 dl mustikkajuomatiivistettä
Mittaa vesi ja mausteet kattilaan ja keitä hiljaisella tulella n. 20 min.
Siivilöi mausteet liemestä ja lisää mustikkajuomatiiviste, kuumenna kiehuvaksi.
Kaada laseihin ja tarjoa menteleiden kera.
  Vastaa viestiin
05.12.11, 10:17   #5 (linkki)
Aina!
(Vierailija)

Aina teen glögin itse: pullo punaviiniä, puoli pulloa vettä, kanelitanko, kokonaisia neilikoita ja kardemummia, pala appelsiininkuorta. Lämmitetään hiljalleen eikä anneta kiehua. Mausteet poistetaan ja loraus manteli- tai appelsiinilikööriä joukkoon ja nauttimaan manteleiden ja rusinoiden kera!
  Vastaa viestiin
09.12.11, 15:43   #6 (linkki)
jatta66
(Vierailija)

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista!

Ennätin vasta nyt lukea vastaukset. Sori! (Ei varmaan pitäisi kysellä, jos ei ehdi edes vastauksia lukemaan.) Täytyy keitellä viikonloppuna glögiä sillä aion tehdä myös pipareitakin.
  Vastaa viestiin