| |  | | |
11.12.11, 08:20
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Miten monta vuorokautta
Kahvi säilyy huonelämpötilassa juomakelpoisena?
| |
| | |
11.12.11, 10:04
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tarkoitat varmaan avattua pakettia. Olisiko pari viikkoa juomakelpoisena. Jääkaapissahan se jauhe pitäisi avaamisen jälkeen säilyttää. Meillä kuitenkin paketti kuluu muutamassa päivässä, joten se on kuiva-ainekaapissa tiiviissä purkissa ja vielä maistuu hyvältä jämäkin.
| |
| | |
11.12.11, 10:15
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Ilmatiiviissä purkissa kuukausia. Näin ainakin minulla.
| |
| | |
11.12.11, 11:19
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Ilmatiiviissä purkissa kuukausia. Näin ainakin minulla. |
Tämä vastaus kuuluu sarjaan "avatussa purkissa silli säilyy vuosia".
Kahvi.net taitaa olla parempi asiantuntija ja siellä sanotaan näin: "Paahdettu kahvi olisi hyvä käyttää viikon sisällä pakkauksen avaamisesta."
Eli Anuliina on lähempänä oikeaa. Mutta eihän kahvia todella pidä säilyttää avattuna huoneenlämmössä.
Siellä samaisella sivustolla neuvotaan säilyttämisestä näin: "Kahvi säilyy parhaiten, kun se säilytetään alkuperäispakkauksessa viileässä ja kuivassa paikassa, avatun pussin suu tiiviisti suljettuna.... Kahvipakkausta ei kannata tyhjentää säilytyspurkkiin, koska oma pakkaus säilyttää parhaiten kahvin aromit ja estää hapen haitallisilta vaikutuksilta."
| |
| | |
11.12.11, 12:32
|
#5 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kahvi.net Tämä vastaus kuuluu sarjaan "avatussa purkissa silli säilyy vuosia".
Kahvi.net taitaa olla parempi asiantuntija ja siellä sanotaan näin: "Paahdettu kahvi olisi hyvä käyttää viikon sisällä pakkauksen avaamisesta."
Eli Anuliina on lähempänä oikeaa. Mutta eihän kahvia todella pidä säilyttää avattuna huoneenlämmössä.
Siellä samaisella sivustolla neuvotaan säilyttämisestä näin: "Kahvi säilyy parhaiten, kun se säilytetään alkuperäispakkauksessa viileässä ja kuivassa paikassa, avatun pussin suu tiiviisti suljettuna.... Kahvipakkausta ei kannata tyhjentää säilytyspurkkiin, koska oma pakkaus säilyttää parhaiten kahvin aromit ja estää hapen haitallisilta vaikutuksilta." | Jos näin olisi niin minun ei sitten koskaan pitäisi kahvia ostaa, kun kulutus on niin pientä, ettei viikossa tai edes kahdessa ehdi käyttää edes 250 g pakettia. Säilytän ilmatiiviissä purkissa ja juomakelpoisena on kahvi säilynyt eikä ole koskaan tarvinut tavalliselle kahvinkeittimelle tarkoitettua kahvia koskaan pois heittää. Tosin ostan vain 250 g erissä (Watsa kahvi).
| |
| | |
11.12.11, 12:37
|
#6 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Jos näin olisi niin minun ei sitten koskaan pitäisi kahvia ostaa, kun kulutus on niin pientä, ettei viikossa tai edes kahdessa ehdi käyttää edes 250 g pakettia. Säilytän ilmatiiviissä purkissa ja juomakelpoisena on kahvi säilynyt eikä ole koskaan tarvinut tavalliselle kahvinkeittimelle tarkoitettua kahvia koskaan pois heittää. Tosin ostan vain 250 g erissä (Watsa kahvi). |
Et ehkä ole paras kahviasiantuntija, joten on parempi, ettet anna neuvoja tässä asiassa muille. Minä ainakin luotan enemmän todelliseen asiantuntemukseen sekä ihmisiin, jotka nauttivat paljon kahvia ja siten myös tietävät, miltä hyvä kahvi maistuu.
Kahvissa on rasvaa ja se härskiintyy huoneenlämmössä pitkään säilytettäessä.
Minä säilytän kahvini jääkaapin viileäkaappiosassa. Puolen kilon paketti kestää meillä kolme neljä päivää, joten se säilyy tuoreena koko käyttöiän.
| |
| | |
11.12.11, 13:06
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Voi Jx parka - menitpä taas kerran vannoutuneena teenjuojana sohaisemaan väärään kohtaan. Olet jo saanut ja tulet valitettavasti saamaan taas todellisen ryöpyn niskaasi. Sinulla ei todellakaan ole itsesuojeluvaistoa ja välillä tuntuu, että ihan hakemalla haet haukkuja.
Itse säilytän kahvipakettini tiukasti suljettuna ja vielä tiiviissä purkissa. Paketti riittää minulla usein viikkoja - ei nyt sentään kuukausia. Pidempään säilytettäessä maku saattaa hieman kärsiä, mutta kyllä siitä vielä ihan juotavaa kahvia tulee.
Olen siis aika lähellä Jx:n "koulukuntaa" :)))
| |
| | |
11.12.11, 13:29
|
#8 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Costa Rica Voi Jx parka - menitpä taas kerran vannoutuneena teenjuojana sohaisemaan väärään kohtaan. Olet jo saanut ja tulet valitettavasti saamaan taas todellisen ryöpyn niskaasi. Sinulla ei todellakaan ole itsesuojeluvaistoa ja välillä tuntuu, että ihan hakemalla haet haukkuja.
Itse säilytän kahvipakettini tiukasti suljettuna ja vielä tiiviissä purkissa. Paketti riittää minulla usein viikkoja - ei nyt sentään kuukausia. Pidempään säilytettäessä maku saattaa hieman kärsiä, mutta kyllä siitä vielä ihan juotavaa kahvia tulee.
Olen siis aika lähellä Jx:n "koulukuntaa" :))) | Minä juon kahvia juuri tällä hetkellä.
| |
| | |
11.12.11, 14:28
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tarkoitinkin keittimellä keitettyä valmista kahvia, ja keitin on otettu pois päältä kahvin valmistuttua. Pilaantuuko se lainkaan ? Juon säännöllisesti seuraavanakin päivänä kahvia, enkä heitä vanhaa kahvia pois, jos on tullut keitettyä runsaasti.
| |
| | |
11.12.11, 14:35
|
#10 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sanomista vanhasta Tarkoitinkin keittimellä keitettyä valmista kahvia, ja keitin on otettu pois päältä kahvin valmistuttua. Pilaantuuko se lainkaan ? Juon säännöllisesti seuraavanakin päivänä kahvia, enkä heitä vanhaa kahvia pois, jos on tullut keitettyä runsaasti. | Jos keitin on ollut päällä niin korkeintaan puolituntia vanhaa joisin tai muille tarjoaisin. Mieluiten kuitenkin vieraille vastakeitettyä kahvia. En joisi uudelleenlämmitettyä kahvia.
| |
| | |
11.12.11, 14:37
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja sanomista vanhasta Tarkoitinkin keittimellä keitettyä valmista kahvia, ja keitin on otettu pois päältä kahvin valmistuttua. Pilaantuuko se lainkaan ? Juon säännöllisesti seuraavanakin päivänä kahvia, enkä heitä vanhaa kahvia pois, jos on tullut keitettyä runsaasti. |
Pilaantuu varmasti! Homehtuu jo muutamassa päivässä.
Joskus lämmitän samana päivänä keitettyä kahvia, mutta en kyllä todellakaan enää seuraavana päivänä. Vaikka keitin ei enää olisikaan päällä, kahvista haihtuu nestettä ja sen maku muuttuu.
No, jos vain värillä on väliä eikä niinkään maulla, niin mikäs siinä.
| |
| | |
11.12.11, 15:16
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei se kyllä vuorokaudessa mene miksikään, mutta on kai niitäkin, joiden mielestä tunnin vanha kahvi on juomakelvotonta?
| |
| | |
11.12.11, 16:02
|
#13 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sanomista vanhasta Ei se kyllä vuorokaudessa mene miksikään, mutta on kai niitäkin, joiden mielestä tunnin vanha kahvi on juomakelvotonta? | Johan se tuossa ajassa väriäkin vaihtaa hieman eli tulee samean väriseksi. Et kai sinä vieraillesi tunti sitten keitettyä kahvia tarjoa?
| |
| | |
11.12.11, 16:08
|
#14 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Johan se tuossa ajassa väriäkin vaihtaa hieman eli tulee samean väriseksi. Et kai sinä vieraillesi tunti sitten keitettyä kahvia tarjoa? | Ei ollut vieraista kysymys, vaan arkipäivästä.
| |
| | |
11.12.11, 16:25
|
#15 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sanomista vanhasta Ei ollut vieraista kysymys, vaan arkipäivästä. | Kyllä niitä vieraita voi arkenakin käydä. Jollekinhan sinä sitä vanhaa kahvia olet tarjonnut, jos sanomista on tullut, kuten nimimerikstäsi voi päätellä.
| |
| | |
11.12.11, 22:23
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Kyllä niitä vieraita voi arkenakin käydä. Jollekinhan sinä sitä vanhaa kahvia olet tarjonnut, jos sanomista on tullut, kuten nimimerikstäsi voi päätellä. | Päiväkahvit kyllä tarjoan, ei sitä kukaan maista, jos keittimen pannuun on jäänyt edellispäivän kahvia. Monet kahvimerkit ovat niin pahan makuisiakin, että ei mitään väliä.
| |
| | |
11.12.11, 23:35
|
#17 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kahvimaija Et ehkä ole paras kahviasiantuntija, joten on parempi, ettet anna neuvoja tässä asiassa muille. Minä ainakin luotan enemmän todelliseen asiantuntemukseen sekä ihmisiin, jotka nauttivat paljon kahvia ja siten myös tietävät, miltä hyvä kahvi maistuu.
Kahvissa on rasvaa ja se härskiintyy huoneenlämmössä pitkään säilytettäessä.
Minä säilytän kahvini jääkaapin viileäkaappiosassa. Puolen kilon paketti kestää meillä kolme neljä päivää, joten se säilyy tuoreena koko käyttöiän. | Luottaisit itseesi ja makuaistiisi. Minusta on jotenkin outoa, että teet, kuten neuvotaan tekemään, että käytä lainkaan omia kokemuksiasi.
Meillä riittää kahvipaketti tuon saman kolme neljä päivää. Säilyy ihan hyvin, vaikka laittaisi aurinkoiselle ikkunalle laakealla lautasella. Kokeile. Saatat yllättyä siitä, että et huomaa mitään eroa. Mutta jos oikeasti huomaat, voisit harkita alan vaihtoa baristaksi.
| |
| | |
12.12.11, 08:37
|
#18 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sanomista vanhasta Päiväkahvit kyllä tarjoan, ei sitä kukaan maista, jos keittimen pannuun on jäänyt edellispäivän kahvia. Monet kahvimerkit ovat niin pahan makuisiakin, että ei mitään väliä. | Ihan varmaankin joka ikinen ihminen maistaisi, jos tarjottaisiin vanhaa kahvia ja jos nyt kävisi niin, että jostain syystä ei maistaisi niin vähintäänkin väristä näkee, ettei kahvi ole juuri keitettyä. Kannattaisi opetella keittämään vain sen verran kahvia kerrallaan, ettei tähteeksi jää, kun se on niin helppoa keittää mukillinen kerrallaan.
| |
| | |
12.12.11, 08:46
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei todellakaan piktään, riippuu vähän säilytysastiasta mutta purkkiahan avataan päivittäin joten sisälle pääsee ilmaa.
Kahvissa on paljon rasvaa, joten se "härskiintyy" myöskin. Sanoisin että runsaan viikon säilyy erinomaisena, sitten alkaa hiljalleen maku kärsiä.
Ei todellakaan säily kuukausia, tuolle taas pitäisi nauraa jos voisi!!!
| |
| | |
12.12.11, 08:48
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Jos näin olisi niin minun ei sitten koskaan pitäisi kahvia ostaa, kun kulutus on niin pientä, ettei viikossa tai edes kahdessa ehdi käyttää edes 250 g pakettia. Säilytän ilmatiiviissä purkissa ja juomakelpoisena on kahvi säilynyt eikä ole koskaan tarvinut tavalliselle kahvinkeittimelle tarkoitettua kahvia koskaan pois heittää. Tosin ostan vain 250 g erissä (Watsa kahvi). |
ole oikea ihminen tähän ottamaan kantaa, koska et juurikan näytä kahvia juovan.
| |
| | |
12.12.11, 08:50
|
#21 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisnä et ole oikea ihminen tähän ottamaan kantaa, koska et juurikan näytä kahvia juovan. | Eilen viimeksi join kahvia ja tänäänkin tulee mukillinen juotua päivällä. En kyllä joisi eilen keitettyä kahvia tänään.
| |
| | |
12.12.11, 08:56
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
että aloittaja tarkoitti KEITETTYÄ kahvia, ei kahvijauhetta?
idioottimaisat edes kysyä, keutettynä kahvi ei säily kuin hetken. Eli jos laittaa keittimen pois päältä ja antaa kahvin jäähtyä, ei sitä kyllä enää samana päivänä kannata juoda.
luulen että kysymys on provo eli tarkkoitus saada aikaan kunnon riita taas..... kun "asiantuntija" pistää lusikkansa soppaan!!
| |
| | |
12.12.11, 09:22
|
#23 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harrods/onko niin että aloittaja tarkoitti KEITETTYÄ kahvia, ei kahvijauhetta?
idioottimaisat edes kysyä, keutettynä kahvi ei säily kuin hetken. Eli jos laittaa keittimen pois päältä ja antaa kahvin jäähtyä, ei sitä kyllä enää samana päivänä kannata juoda.
luulen että kysymys on provo eli tarkkoitus saada aikaan kunnon riita taas..... kun "asiantuntija" pistää lusikkansa soppaan!! | Keitettyä kahvia tarkoitti. Itse ylempänä selvitti tarkoittaneensa keitettyä kahvia ja ilmeisesti tarjoaa vierailleenkin edellisenä päivänä keitettyä kahvia.
| |
| | |
12.12.11, 10:04
|
#24 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Keitettyä kahvia tarkoitti. Itse ylempänä selvitti tarkoittaneensa keitettyä kahvia ja ilmeisesti tarjoaa vierailleenkin edellisenä päivänä keitettyä kahvia. |
No kyllä pitää kummallisia vieraita jos vanhaa kahvia juovat! Itse kyllä oksentaisin tuossa tilanteessa ihan spontaanisti kaamean maun aistiessani! Mitä järkeä on keittää kahvia ja jättää se juomatta?
Meillä jää joka aamu 1 kupillinen kahvia yli kun pientä määrää ei keittimellä voi keittää. Kaadan sen välittömästi pois, ei tulisi mieleenkään säästää sitä seuraavaan aamuun.
(toki voi tilkkasenkin keittää keittimellä mutta vesi valuu kahvijauhon läpi niin voimakkaasti että kahvista tulee laihaa)
| |
| | |
12.12.11, 10:43
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tätä vähän ajattelinkin, että palstalla on porukkaa, joka kippaa kahvit viemäriin viisi minuuttia keittämisestä. Hei , edes te ette maistaisi sitä, jos se on vuorokauden ollut jäähdytettynä ja sitten lämmitetty.
| |
| | | | |