Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.12.11, 13:42   #26 (linkki)
salli mun nauraa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja loorailijalle Näytä viesti
"tuota muskottipähkinää" ... tätä siirappia, sitä sun tätä.
Eikö voisi opetella kirjoittamaan ytimekästä suomen kieltä?

heko heko
  Vastaa viestiin
22.12.11, 13:46   #27 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja loorailijalle Näytä viesti
"tuota muskottipähkinää" ... tätä siirappia, sitä sun tätä.
Eikö voisi opetella kirjoittamaan ytimekästä suomen kieltä?

Voisimmeko nyt kaikki Ellit keskittyä omiin jouluvalmisteluihimme nälvimättä ja kiritisoimatta toisiamme.
Hyvää Joulua !
  Vastaa viestiin
22.12.11, 13:48   #28 (linkki)
juu ei
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Minä keitän perunat kuorittuina perunalaatikkoon eli siis näinkin voi tehdä.

perunankuoria laiteta laatikkoon, kyllä ne pitää ottaa pois. En usko että kukaan tekee "kuorellista perunalaatikkoa".
  Vastaa viestiin
22.12.11, 15:58   #29 (linkki)
jatta66
(Vierailija)

Hyvän Joulut toivotukset kaikille!

Minäkin lorautan aina lanttulaatikkoon vähän siirappia ja käytän valkopippuria sekä silloin tälöin myös pomeranssinkuorta. Tuo poperanssinkuori on ihan mun oman kokeilun tuloksena osoittautunut sopivaksi lanttulaatikkoon, antaa vähän kivaa makua. En ole käyttänyt muskottipähkinää, mutta pitänee ensi kerralla kokeilla. Tänä jouluna menen "valmiiseen" joulupöytään, jossa taitaa olla tehtaan äitien tekemää lanttulaatikkoa. Ei millään pahalla! Onhan nuo kaupan valmisruuat hyvä, juttu jos ei ole aikaa tai muuten ei tee mieli itse kokkailla.
  Vastaa viestiin
22.12.11, 16:00   #30 (linkki)
jatta66
(Vierailija)

Siis, Hyvän Joulun toivotukset kaikille!
  Vastaa viestiin
22.12.11, 16:20   #31 (linkki)
äidin tekemää
(Vierailija)

Hyvää joulumieltä kaikille kokeille ja ruoasta nauttiville

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jatta66 Näytä viesti
Hyvän Joulut toivotukset kaikille!

Minäkin lorautan aina lanttulaatikkoon vähän siirappia ja käytän valkopippuria sekä silloin tälöin myös pomeranssinkuorta. Tuo poperanssinkuori on ihan mun oman kokeilun tuloksena osoittautunut sopivaksi lanttulaatikkoon, antaa vähän kivaa makua. En ole käyttänyt muskottipähkinää, mutta pitänee ensi kerralla kokeilla. Tänä jouluna menen "valmiiseen" joulupöytään, jossa taitaa olla tehtaan äitien tekemää lanttulaatikkoa. Ei millään pahalla! Onhan nuo kaupan valmisruuat hyvä, juttu jos ei ole aikaa tai muuten ei tee mieli itse kokkailla.
En tiedä millä äitini oman lanttulooransa maustaa mutta se on todella hyvää ja täysin erilaista kuin omani. Pitää tänä vuonna kysyä, hän luo tullessaan maksa- ja lanttulaatikot, itse teen porkkana- ja perunalaatikon. Muskottipähkinälle on käyttöä.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 07:49   #32 (linkki)
Paljonko nestettä?
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Venla* Näytä viesti
Tässä, ole hyvä. Kirjoitin tämän jo aikaisemmin johonkin ketjuun, siksi lainausmerkit. Ohje on kolmelle kilolle lanttuja. Itse keitän lantut usein edellisenä päivänä ja laitan yöksi kylmään, jolloin laatikon paistoaika on tietysti hieman pidempi kuin kuumia lanttuja käytettäessä.

"Lantut kuoritaan, paloitellaan ja haudutetaan höyrykattilassa 3-4 tuntia niin, että vesi juuri ja juuri kiehuu. Vielä parempaa tulee, jos lanttujen antaa seistä kattilassa vielä pari kolme tuntia keittämisen jälkeen. Sitten sekoitetaan purkilliseen ruokakermaa 2 rkl korppujauhoja (gluteenittomaan versioon esim. maissijauhoja), n. 3/4 dl tummaa siirappia, yksi kananmuna ja hiukan suolaa. Lantut soseutan sauvasekoittimella ja lisään puolet kerma-siirappi-seoksesta, sekoitan ja lisään loput vähän kerrallaan välillä sekoittaen. Sitten sose vuokaan/vuokiin, pintaan aaltomainen kuvio lusikalla, muutama voinokare päälle ja loota uuniin. 150-175 astetta ja tunnin verran, uunista riippuen."

Tästä ohjeestasi ei selviä mikä on lanttujen ja nesteen suhde? Esim. onko 1 kg = 3 dl nestettä?
  Vastaa viestiin
23.12.11, 07:51   #33 (linkki)
Paljonko nestettä?
(Vierailija)

Sorry, lukikin että ohje 3kg:lle eli onko tuo nesteen määrä siis edelleen vaikkapa 3 dl vai 9dl?
  Vastaa viestiin
23.12.11, 09:17   #34 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paljonko nestettä? Näytä viesti
Sorry, lukikin että ohje 3kg:lle eli onko tuo nesteen määrä siis edelleen vaikkapa 3 dl vai 9dl?
Minä ainakin laitan nestettä näppituntumalla eli en ole koskaan mitannut kuinka paljon sitä nestettä (minun tapauksessani maitoa) tulee. Siirappiakin laitan suu tuntumalla eli maistan ja lisään tarpeen vaatiessa samoin myös muskottia eli maistelun kautta.

Annetussa ohjeessa luki purkillinen ruokakermaa ja se määrä voi olla mikä tahnsa 2 - 5 dl välillä eli tämän kokoisia ruokakermapurkkeja löytyy kaupoista.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 10:14   #35 (linkki)
Paljonko nestettä?
(Vierailija)

Lainaus:
Minä ainakin laitan nestettä näppituntumalla eli en ole koskaan mitannut kuinka paljon sitä nestettä (minun tapauksessani maitoa) tulee. Siirappiakin laitan suu tuntumalla eli maistan ja lisään tarpeen vaatiessa samoin myös muskottia eli maistelun kautta.

Annetussa ohjeessa luki purkillinen ruokakermaa ja se määrä voi olla mikä tahnsa 2 - 5 dl välillä eli tämän kokoisia ruokakermapurkkeja löytyy kaupoista.

Eli mikä se sinun näppituntumasi sitten on? Kuinka nestemäiseksi laatikon teet ennenkuin laitat sen uuniin?
  Vastaa viestiin
23.12.11, 10:56   #36 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2010
Lainaus:
Tästä ohjeestasi ei selviä mikä on lanttujen ja nesteen suhde? Esim. onko 1 kg = 3 dl nestettä?
Olipa tosiaan epäselvästi ilmaistu. Purkillinen ruokakermaa tarkoittaa tässä tapauksessa 2 tai 2,5 dl purkkia.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 11:21   #37 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Eli mikä se sinun näppituntumasi sitten on? Kuinka nestemäiseksi laatikon teet ennenkuin laitat sen uuniin?
Sanotaan, että en yhtä vellimäiseksi kuin perunalaatikko.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 11:32   #38 (linkki)
Paljonko nestettä?
(Vierailija)

Kiitos selventävistä vastauksistanne Venla ja Jx.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 11:39   #39 (linkki)
Räätikkäloora
(Vierailija)

Lainaus:
...mutta löysemmäksi kuin perunamuusi.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 11:42   #40 (linkki)
Joulupöytään
(Vierailija)

Lainaus:

Aito vanhan ajan hämäläinen lanttulaatikko on lähes juoksevaa, muttei sentään nestemäistä.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 16:15   #41 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Räätikkäloora Näytä viesti
...mutta löysemmäksi kuin perunamuusi.
Juuri näin. Hyvää joulua.
  Vastaa viestiin
23.12.11, 16:15   #42 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joulupöytään Näytä viesti
Aito vanhan ajan hämäläinen lanttulaatikko on lähes juoksevaa, muttei sentään nestemäistä.
Oho jopas on löysää.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku