| |  | | |
22.12.11, 13:42
|
#26 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja loorailijalle "tuota muskottipähkinää" ... tätä siirappia, sitä sun tätä.
Eikö voisi opetella kirjoittamaan ytimekästä suomen kieltä? |
heko heko
| |
| | |
22.12.11, 13:46
|
#27 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja loorailijalle "tuota muskottipähkinää" ... tätä siirappia, sitä sun tätä.
Eikö voisi opetella kirjoittamaan ytimekästä suomen kieltä? |
Voisimmeko nyt kaikki Ellit keskittyä omiin jouluvalmisteluihimme nälvimättä ja kiritisoimatta toisiamme.
Hyvää Joulua !
| |
| | |
22.12.11, 13:48
|
#28 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Minä keitän perunat kuorittuina perunalaatikkoon eli siis näinkin voi tehdä. |
perunankuoria laiteta laatikkoon, kyllä ne pitää ottaa pois. En usko että kukaan tekee "kuorellista perunalaatikkoa".
| |
| | |
22.12.11, 15:58
|
#29 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hyvän Joulut toivotukset kaikille!
Minäkin lorautan aina lanttulaatikkoon vähän siirappia ja käytän valkopippuria sekä silloin tälöin myös pomeranssinkuorta. Tuo poperanssinkuori on ihan mun oman kokeilun tuloksena osoittautunut sopivaksi lanttulaatikkoon, antaa vähän kivaa makua. En ole käyttänyt muskottipähkinää, mutta pitänee ensi kerralla kokeilla. Tänä jouluna menen "valmiiseen" joulupöytään, jossa taitaa olla tehtaan äitien tekemää lanttulaatikkoa. Ei millään pahalla! Onhan nuo kaupan valmisruuat hyvä, juttu jos ei ole aikaa tai muuten ei tee mieli itse kokkailla.
| |
| | |
22.12.11, 16:00
|
#30 (linkki)
| | (Vierailija) |
Siis, Hyvän Joulun toivotukset kaikille!
| |
| | |
22.12.11, 16:20
|
#31 (linkki)
| | (Vierailija) | Hyvää joulumieltä kaikille kokeille ja ruoasta nauttiville Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jatta66 Hyvän Joulut toivotukset kaikille!
Minäkin lorautan aina lanttulaatikkoon vähän siirappia ja käytän valkopippuria sekä silloin tälöin myös pomeranssinkuorta. Tuo poperanssinkuori on ihan mun oman kokeilun tuloksena osoittautunut sopivaksi lanttulaatikkoon, antaa vähän kivaa makua. En ole käyttänyt muskottipähkinää, mutta pitänee ensi kerralla kokeilla. Tänä jouluna menen "valmiiseen" joulupöytään, jossa taitaa olla tehtaan äitien tekemää lanttulaatikkoa. Ei millään pahalla! Onhan nuo kaupan valmisruuat hyvä, juttu jos ei ole aikaa tai muuten ei tee mieli itse kokkailla. | En tiedä millä äitini oman lanttulooransa maustaa mutta se on todella hyvää ja täysin erilaista kuin omani. Pitää tänä vuonna kysyä, hän luo tullessaan maksa- ja lanttulaatikot, itse teen porkkana- ja perunalaatikon. Muskottipähkinälle on käyttöä.
| |
| | |
23.12.11, 07:49
|
#32 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Venla* Tässä, ole hyvä. Kirjoitin tämän jo aikaisemmin johonkin ketjuun, siksi lainausmerkit. Ohje on kolmelle kilolle lanttuja. Itse keitän lantut usein edellisenä päivänä ja laitan yöksi kylmään, jolloin laatikon paistoaika on tietysti hieman pidempi kuin kuumia lanttuja käytettäessä.
"Lantut kuoritaan, paloitellaan ja haudutetaan höyrykattilassa 3-4 tuntia niin, että vesi juuri ja juuri kiehuu. Vielä parempaa tulee, jos lanttujen antaa seistä kattilassa vielä pari kolme tuntia keittämisen jälkeen. Sitten sekoitetaan purkilliseen ruokakermaa 2 rkl korppujauhoja (gluteenittomaan versioon esim. maissijauhoja), n. 3/4 dl tummaa siirappia, yksi kananmuna ja hiukan suolaa. Lantut soseutan sauvasekoittimella ja lisään puolet kerma-siirappi-seoksesta, sekoitan ja lisään loput vähän kerrallaan välillä sekoittaen. Sitten sose vuokaan/vuokiin, pintaan aaltomainen kuvio lusikalla, muutama voinokare päälle ja loota uuniin. 150-175 astetta ja tunnin verran, uunista riippuen." |
Tästä ohjeestasi ei selviä mikä on lanttujen ja nesteen suhde? Esim. onko 1 kg = 3 dl nestettä?
| |
| | |
23.12.11, 07:51
|
#33 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sorry, lukikin että ohje 3kg:lle eli onko tuo nesteen määrä siis edelleen vaikkapa 3 dl vai 9dl?
| |
| | |
23.12.11, 09:17
|
#34 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paljonko nestettä? Sorry, lukikin että ohje 3kg:lle eli onko tuo nesteen määrä siis edelleen vaikkapa 3 dl vai 9dl? | Minä ainakin laitan nestettä näppituntumalla eli en ole koskaan mitannut kuinka paljon sitä nestettä (minun tapauksessani maitoa) tulee. Siirappiakin laitan suu tuntumalla eli maistan ja lisään tarpeen vaatiessa samoin myös muskottia eli maistelun kautta.
Annetussa ohjeessa luki purkillinen ruokakermaa ja se määrä voi olla mikä tahnsa 2 - 5 dl välillä eli tämän kokoisia ruokakermapurkkeja löytyy kaupoista.
| |
| | |
23.12.11, 10:14
|
#35 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Minä ainakin laitan nestettä näppituntumalla eli en ole koskaan mitannut kuinka paljon sitä nestettä (minun tapauksessani maitoa) tulee. Siirappiakin laitan suu tuntumalla eli maistan ja lisään tarpeen vaatiessa samoin myös muskottia eli maistelun kautta.
Annetussa ohjeessa luki purkillinen ruokakermaa ja se määrä voi olla mikä tahnsa 2 - 5 dl välillä eli tämän kokoisia ruokakermapurkkeja löytyy kaupoista. |
Eli mikä se sinun näppituntumasi sitten on? Kuinka nestemäiseksi laatikon teet ennenkuin laitat sen uuniin?
| |
| | |
23.12.11, 10:56
|
#36 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2010
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paljonko nestettä? Tästä ohjeestasi ei selviä mikä on lanttujen ja nesteen suhde? Esim. onko 1 kg = 3 dl nestettä? | Olipa tosiaan epäselvästi ilmaistu. Purkillinen ruokakermaa tarkoittaa tässä tapauksessa 2 tai 2,5 dl purkkia.
| |
| | |
23.12.11, 11:21
|
#37 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paljonko nestettä? Eli mikä se sinun näppituntumasi sitten on? Kuinka nestemäiseksi laatikon teet ennenkuin laitat sen uuniin? | Sanotaan, että en yhtä vellimäiseksi kuin perunalaatikko.
| |
| | |
23.12.11, 11:32
|
#38 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos selventävistä vastauksistanne Venla ja Jx.
| |
| | |
23.12.11, 11:39
|
#39 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Sanotaan, että en yhtä vellimäiseksi kuin perunalaatikko. | ...mutta löysemmäksi kuin perunamuusi.
| |
| | |
23.12.11, 11:42
|
#40 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Sanotaan, että en yhtä vellimäiseksi kuin perunalaatikko. |
Aito vanhan ajan hämäläinen lanttulaatikko on lähes juoksevaa, muttei sentään nestemäistä.
| |
| | |
23.12.11, 16:15
|
#41 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Räätikkäloora ...mutta löysemmäksi kuin perunamuusi. | Juuri näin. Hyvää joulua.
| |
| | |
23.12.11, 16:15
|
#42 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joulupöytään Aito vanhan ajan hämäläinen lanttulaatikko on lähes juoksevaa, muttei sentään nestemäistä. | Oho jopas on löysää.
| |
| | | | |