| |  | | |
13.01.12, 06:05
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | vierasvara
Sinulle tulee karppaaja kylaan. Mita tarjoat?
| |
| | |
13.01.12, 08:27
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Tuleeko syömään vaiko kahville? Jos tulee kahville niin kahvinkanssa esim. tummaa suklaata ja hedelmiä ja jos tulee syömään niin viljatuotteita tarjoat mahdollisimman vähän samoin perunaa, pastaa ja riisiä. Ei kuitenkaan tarvitse mielestäni mitään rasvaista tarjota, mutta ilmeisesti jotkut karppaajat syövät paljon voita ja kermaa. Voipi olla, että menin noiden hedelmien kanssa metsään, jos kyse on oikein tiukasta karppaajasta, kun jostain olen lukenut, että hedelmiäkin syövät vähän. Siis sokerisia juttuja tiukalle karppaajalle ei kannata tarjoita.
| |
| | |
13.01.12, 08:48
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meille tulee vieraita etupäässä syömään eli tarjoan ruokaa. Itse olen myöskin niitä jotka minimalisoivat perunan, en syö riisiä lainkaan jne. Lisäksi on keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Aina olen valmistanut ruokia joita kaikki syövät eivätkä edes huomaa että niissä olisi jotain erikoista.
Ihan omaan tavalliseen tapaani laittaisin ruoan, runsaasti kasviksia olisi mukana salaatin muodossa ja lisäkkeenä juureksia.
"Lähes karppaaja" olen ollut nyt 2 kuukautta, voin erittäin hyvin, en väsy eikä ole turvotusta kehossa. Toki perheenjäsenet saavat syödäkseen perunaa jos haluavat, pari perunaa viikossa syön itsekin kotioloissa.
| |
| | |
13.01.12, 08:50
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Lisään etteivät karppaajat syö suinkaan ylenmäärin rasvaa, vaan käyttävät voita margariinin sijaan. Voita siis paistamiseen, eihän sitä kukaan sellaisenaan syö!
| |
| | |
13.01.12, 09:22
|
#5 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimmel Lisään etteivät karppaajat syö suinkaan ylenmäärin rasvaa, vaan käyttävät voita margariinin sijaan. Voita siis paistamiseen, eihän sitä kukaan sellaisenaan syö! | Minusta se mitä on mediassa kirjoitettu karppaajien rasvan käytöstä kuulostaa paljolta, kun itse en voita käytä ja muutenkin paistan lähes kaiken ruuan ilman rasvaa tai käytän tarvittaessa hieman oliiviöljyä. Ehkä siksi tuli kirjoitettua, että käyttävät paljon rasvaa, kun vertasin omaan rasvan käyttööni.
| |
| | |
13.01.12, 09:32
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kun ei tiedä karppaamisesta muuta kuin median kautta, ei kannata kauheasti asiasta vaahdota.
Enempää en asiasta sano tässäkään, menee kuitenkin harakoille.
Mutta se runsas kasvisten käyttö on monelle kompastuskivi, lihaa suositaan myös ja se on myös kallista. Voita ei paljon kulu kun pihvin paistaa tai jotain muuta lihaa.
Kaikki lihottavat leivonnaiset, myös leipä ,on kokonaan pois ruokavaliosta ja siitä en iso etu.
Jotkut tietysti käyttävät leipää hieman, niin minäkin aamiaisella eli yksi leipäpala aamuisin.
| |
| | |
13.01.12, 09:47
|
#7 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miiruska Kun ei tiedä karppaamisesta muuta kuin median kautta, ei kannata kauheasti asiasta vaahdota.
Enempää en asiasta sano tässäkään, menee kuitenkin harakoille.
Mutta se runsas kasvisten käyttö on monelle kompastuskivi, lihaa suositaan myös ja se on myös kallista. Voita ei paljon kulu kun pihvin paistaa tai jotain muuta lihaa.
Kaikki lihottavat leivonnaiset, myös leipä ,on kokonaan pois ruokavaliosta ja siitä en iso etu.
Jotkut tietysti käyttävät leipää hieman, niin minäkin aamiaisella eli yksi leipäpala aamuisin. | Voita en käytä, kun en pidä voin rasvaisesta mausta.
| |
| | |
13.01.12, 09:53
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Voita en käytä, kun en pidä voin rasvaisesta mausta. |
Kokeile käyttää voin sijasta sitruunan makuista oliiviöljyä. Se piristää ruokia vallan mallikkaasti. Laita sitä myös pullaan.
| |
| | |
13.01.12, 09:53
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nyt kannattaa lopettaa jnakutus, kiitos! Minäminäminäminä- jankkaaminen on typerää. Ketä nyt kiinnosta mitä "minä" tekee. Ei liity aloitukseen lainkaan. Jätetään ne neuroosit taka-alalle.
| |
| | |
13.01.12, 11:18
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
han tulee kahville. Ja haluan kuulla ehdotuksia ei karppaajilta.
| |
| | |
13.01.12, 11:29
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
tai kysytaan. teilla kavi karppaaja kylassa. mita tarjosit hanelle.
| |
| | |
13.01.12, 11:30
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
No kahvia, kahvileipää ei tietenkään mutta tummaa suklaata jota joku jo ehdotti.
Juustotikkuja, johon voit juuston lisäksi laittaa jotain hedelmää lisäksi tai kirsikkatomaatteja.
Juustoleipä käy myös.
Jos viitsit, leivo siemenleipä sämpylöita, joihin voi väliin laitta vaikka mitä suolaista.
Katso ohje Karppaajien resepteistä, löytyy kun googletat.
Niitä sämpylöitä on helppo ja nopea leipoa, onnistut varmasti.
Samoilta sivuilta löytyy vaikka mitä vähähiilarista, vilkaise vaikka.
| |
| | |
13.01.12, 11:44
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kysyisi kylään tulevalta karppaajalta, mitä hän syö ja laittaisin sitten sitä. Luulen kuitenkin, etten kutsuisi ollenkaan syömään, liian vaikeaa. Kahville voisi tulla, pelkä kahvi sitten.
| |
| | |
13.01.12, 12:32
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tummaa suklaata, leipäjuustoa ja mantelileipiä.
| |
| | |
13.01.12, 13:44
|
#15 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Asiakas kadulta Tummaa suklaata, leipäjuustoa ja mantelileipiä. |
Karppaajat välttävät maitotuotteita ja noissa mantelileivissä ei sitten varmaan olisi muuta kuin mantelijauhetta? Silloin ne kelpaavat.
Mutta viisainta on kysyä karppaajalta suoraan mitä hän ehdottomasti välttää. Tuosta menetelmästä on hiukan poikkevia sovelluksia.
| |
| | |
13.01.12, 13:46
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja rosmarin1 Kysyisi kylään tulevalta karppaajalta, mitä hän syö ja laittaisin sitten sitä. Luulen kuitenkin, etten kutsuisi ollenkaan syömään, liian vaikeaa. Kahville voisi tulla, pelkä kahvi sitten. | Ei se ruoka olisi vaikeata, lihaa, kalaa ja sitten vihanneksia tai kasviksia. Ei kait se outoa olisi vai?
Pelkkä kahvi on kyllä aika tylyä tarjottavaa - tuo taisi olla vitsi!
| |
| | |
13.01.12, 13:48
|
#17 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ap han tulee kahville. Ja haluan kuulla ehdotuksia ei karppaajilta. |
Olisit tuon heti sanonut. Siis miten ei-karppaaja osaa sanoa hyviä ehdotuksia??? Kait nyt sentäs karppaajat asiasta tietävät, mutta monet muut ei yhtään mitään.
| |
| | |
13.01.12, 13:49
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Siis pitääkö nykyään kysyä joka vieraalta ruokavaliotoivomuksia: Yhdelle ei sipulia, yhdelle ei kalaa, yksi ei pidä kinkusta, toinen makaroonista. Yksi karppaa ja yksi syö pelkkää leipää.
Ymmärrän sairauksiin perustuvat ruokavaliot, mutta karppaushan on ihan oma valinta ja jos ei tarjoomukset kelpaa, niin puolestani olkoon sitten ilman.
| |
| | |
13.01.12, 14:05
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Muotidieettejä tai muita dieettejä ei tarvitse etiketin mukaan ottaa huomioon etenkään isoja juhlia järjestettäessä, mutta jos jonkun yksittäisen ihmisen kutsuu syömään/kahville, niin varmasti silloin haluaa tarjota jotakin sellaista, jota kylään tuleva haluaa syödä. Allergiat jne. ovat luonnollisesti asia erikseen, ne on otettava huomioon, sillä muuten pahimmassa tapauksessa kyläilijä voisi vaikka kuolla tai joutua sairaalahoitoon. Isoissa juhlissa on useimmiten tarjolla useampia ruokalajeja, joista vaikkapa laihduttaja tai karppaaja pystyy valitsemaan itselleen sopivat tuotteet.
Mutta että mitä karppaajalle voisi tarjota, kysyy ap. En osaa sanoa, tunnen muutaman karppaajan ja he noudattavat hyvinkin erilaisia ruokavalioita. Yksi ei syö edes hedelmiä ja vetää todella tiukkaa linjaa, toinen on karsinut "vain" makeat, perunat, pastat ja riisit sekä leivän. Viisainta olisi tosiaan kysyä vieraaksi tulevalta karppaajalta itseltään.
Ketjun otsikkona on vierasvara. Tarkoitatko ap kenties sitä, että mitä on varalla, jos karppaaja sattuu tulemaan kahville extempore vaiko sitä, että olet itse kutsunut karppaajan kylään? Jos vierasvaralla tarkoitetaan sitä, että mitä yllätysvieraille on varalla, niin meillä ei ole mitään. Olen niitä ihmisiä, jotka eivät pidä yllätysvieraista. Totta kai satunnaiselle yllätysvieraalle voin keittää kahvit/teet ja tehdä voileipiä, mutta siinäpä se sitten on. Karppaaja ei ehkä niitä söisi.
| |
| | |
13.01.12, 14:08
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Pullapoika Siis pitääkö nykyään kysyä joka vieraalta ruokavaliotoivomuksia: Yhdelle ei sipulia, yhdelle ei kalaa, yksi ei pidä kinkusta, toinen makaroonista. Yksi karppaa ja yksi syö pelkkää leipää.
Ymmärrän sairauksiin perustuvat ruokavaliot, mutta karppaushan on ihan oma valinta ja jos ei tarjoomukset kelpaa, niin puolestani olkoon sitten ilman. |
Olen aivan samaa mieltä. Mistä lähtien vieraat on saaneet päättää mitä tarjotaan. Allergiat on asia erikseen. Mitä siitä tulisi jos jokaiselle vieraalle pitäisi olla omat ruoat.
| |
| | |
13.01.12, 16:11
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tarjoaisin pelkkää kahvia. Jäätelökin taitaa olla pannassa? Vai käykö jokin soijajäde? Voisin myös laittaa pieniä leipiä, syökööt sitten vain päälliset, jos leipä tai piiraat eivät käy. Koira kyllä tykkäisi, kun saisi ne palat, mitkä vieraalle ei käy :)
| |
| | |
13.01.12, 19:05
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei vastaukseni ollut tarkoitettu vitsiksi. Ymmärrän sairauksista johtuvat ruokarajoitteet ja allergiat ja kysynkin aina syömään tulevilta onko jotain rajoituksia. Mutta karppaaminen on muoti-ilmiö enkä tosiaankaan vaivautuisi hänen takiaan paistamaan pihviä voissa! kuten kuulemma pitäisi tehdä.
| |
| | |
13.01.12, 20:52
|
#23 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja tarjoilija Sinulle tulee karppaaja kylaan. Mita tarjoat? | Tuttavapiirissäni tai sukulaisissa ei ole yhtään karppaajaa. Koska koko karppaus ei millään lailla kiinnosta, en ole ajatellut koko asiaa enkä ryhdy sitä pohtimaan vastakaan.
| |
| | |
13.01.12, 21:52
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
En ymmärrä tällaista karppausta. Olenko minäkin sellainen... no vitsi, vitsi.
Tosin itse leivo pullaa ja erilaisia kahvikakkuja jotka voilla, tietenkin.
En toki kaikkia nassuuni heti heitä, pakastan, on sitten vierasvaraa.
Pistäisin pokkana kahvipöytään karppaajalle voilla leivottua ja omenasose silmällä ja mantelilla
koristeltua pullaa ja tiikerikakkua, tosi hyvää päiväkahvin kanssa.
Kukin tietenkin tekee mitä haluaa. Eräskin tuttavani muutama vuosi sitten pudotti
painoa tällä addison dietillä..(menikö oikein)) painoaan 47 kiloa. Tuli niin oudon näköiseksi
että ei meinannut tuntea, oli laiha kuin koivun oksa, painoi enään 50kiloa, aikuinen
nainen, vanheni vuosia, pituutta hällä 174cm. Mut jos tuntee olonsa ja elonsa
hyväksi, mitä se minulle kuuluu.Tällaista karppauksesta.Itsestä vaan ei ole laihduttajaksi,
toki ei yksi kemmenkiloa pahitteeksi olisi, mutta ei löydy kovaa motivaatiota, näillä
lihoilla mennään.
| |
| | |
13.01.12, 21:54
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Siis tuollainen n.10kiloa ei olisi minussakaan pahitteeksi....
| |
| | | | |