| |  | | |
13.01.12, 14:20
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2010
| Kermaiset räiskäleet
Tämä ohje on peräisin Kai Linnilän kirjasta Linnan pidoista pappilan pöytään - Kaari Utrion romaanien herkut. Ajattelin tehdä tänään iltapalaksi pitkästä aikaa. Kaikkea muuta kuin terveellistä, mutta ah niin herkkua! Rasvakammoiset älkööt vaivautuko.
3 dl kermaa
3 munaa
3 rkl sokeria
2 rkl öljyä
1 1/2 dl vehnäjauhoja (tai hieman vähemmän gluteenitonta jauhoa)
Vatkaa kerma erikseen sekä sokeri ja munat yhdessä. Yhdistä ainekset, lisää jauhot ja öljy. Paista räiskäleet pannussa. Sivele karviaismarjahillolla ja kääri rullalle.
| |
| | |
13.01.12, 14:41
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Teen joskus ohukaisia jossa on nesteenä kermaa. Usein silloin kun kerma on jo hieman vanhentunutta tai kermaa jää jostain yli, lopun voi käyttää ohukaisiin. Mutta en vatkaa kermaa, teen tavallisen ohukaistaikinan tapaan.
Teen gluteenittomista jauhoista , silloin taikinan on syytä antaa vetäytyä jonkin aikaa, näkee onko jauhoa tarpeeksi.
| |
| | |
13.01.12, 15:00
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Nuo olisivat varmaan hyviä, jos kananmunaa olisi vähemmän. Joskus minäkin laitan tähteeksi jääneet kermanloput lettutaikinaan, mutta minä eikä lähipiirini pidä letuista, jossa on noin paljon kananmunaa.
| |
| | |
13.01.12, 15:08
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kananmunamäärä on aivan oikea, sillä nuo ovat jälkiruoaksi tarkoitettuja ja kääritään rullalle (jonka vuoksi tarvitaan monta kananmunaa että homma onnistuu. Kerma myös tekee taikinasta haurasta joten ei rullaaminen helppo ole. Kananmunalla on kiinteyttävä/sitova vaikutus taikinassa).
| |
| | |
13.01.12, 15:14
|
#5 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maarianne Kananmunamäärä on aivan oikea, sillä nuo ovat jälkiruoaksi tarkoitettuja ja kääritään rullalle (jonka vuoksi tarvitaan monta kananmunaa että homma onnistuu. Kerma myös tekee taikinasta haurasta joten ei rullaaminen helppo ole. Kananmunalla on kiinteyttävä/sitova vaikutus taikinassa). | Ehkä mutta minä kuitenkin laittaisin tuohon määrään vain yhden kananmunan, kun kolme olisi sellainen määrä, että minun suussani maistuisi liiaksi munalle. Tämä on näitä makuasioita.
| |
| | |
13.01.12, 15:20
|
#6 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2010
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Ehkä mutta minä kuitenkin laittaisin tuohon määrään vain yhden kananmunan, kun kolme olisi sellainen määrä, että minun suussani maistuisi liiaksi munalle. Tämä on näitä makuasioita. | Anteeksi nyt, mutta makuasioista kannattaisi ehkä puhua vasta siinä vaiheessa kun on kokeillut ja siis tietääkin asiasta jotain. Vai oletko joskus tehnyt taikinaa, jossa on vatkattua kermaa? Omasta kokemuksestani voin sanoa, että lopputulos ei maistu munalle, mutta lätyt (tai räiskäleet) ovat paksuja ja kuohkeita.
| |
| | |
13.01.12, 15:21
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin, kyllähän se munan maku suussa voi olla tottumattomalle vähän outo...
| |
| | |
13.01.12, 15:28
|
#8 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Munan maku suussa Niin, kyllähän se munan maku suussa voi olla tottumattomalle vähän outo... | Nyt oli kyse kananmunasta.
| |
| | |
13.01.12, 15:29
|
#9 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Venla* Anteeksi nyt, mutta makuasioista kannattaisi ehkä puhua vasta siinä vaiheessa kun on kokeillut ja siis tietääkin asiasta jotain. Vai oletko joskus tehnyt taikinaa, jossa on vatkattua kermaa? Omasta kokemuksestani voin sanoa, että lopputulos ei maistu munalle, mutta lätyt (tai räiskäleet) ovat paksuja ja kuohkeita. | Kiitos vaan, mutten aioi kokeilla ainakaan tuolla kananmunamäärällä. Ei se makua muuta mitenkään, jos kerman vatkaa. Tämä nyt on vain minun mielipiteeni ja makuni tässä asiassa. Jokainen tehköön vaikka kuinka monta kananmunaa käyttäen.
| |
| | |
13.01.12, 15:40
|
#10 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Lounais-Suomi
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Venla* Tämä ohje on peräisin Kai Linnilän kirjasta Linnan pidoista pappilan pöytään - Kaari Utrion romaanien herkut. Ajattelin tehdä tänään iltapalaksi pitkästä aikaa. Kaikkea muuta kuin terveellistä, mutta ah niin herkkua! Rasvakammoiset älkööt vaivautuko.
3 dl kermaa
3 munaa
3 rkl sokeria
2 rkl öljyä
1 1/2 dl vehnäjauhoja (tai hieman vähemmän gluteenitonta jauhoa)
Vatkaa kerma erikseen sekä sokeri ja munat yhdessä. Yhdistä ainekset, lisää jauhot ja öljy. Paista räiskäleet pannussa. Sivele karviaismarjahillolla ja kääri rullalle. |
Kokeilen tulevana viikonloppuna laittamaasi ohjetta! :) Karviaishilloakin on jääkaapissa.
| |
| | |
14.01.12, 20:29
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen tehnyt ihan vastaavalla ohjeella lättyjä useastikin, ja ovat olleet tosi hyviä. Erityisesti silloin kun on ollut (lapsi)vieraita niin olen näitä paremmia lättyjä paistanut, kaikki ovat tykänneet. Tuo karviashillo kuulostaa kyllä ihanalta ja sopinee vähän aikuisempaankin makuun.
Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 15.01.12 02:36.
| |
| | |
15.01.12, 02:36
|
#12 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
|
Viestejä siivottu että pysyttäisiin alkuperäisessä aiheessa.
| |
| | |
15.01.12, 08:34
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Kiitos vaan, mutten aioi kokeilla ainakaan tuolla kananmunamäärällä. Ei se makua muuta mitenkään, jos kerman vatkaa. Tämä nyt on vain minun mielipiteeni ja makuni tässä asiassa. Jokainen tehköön vaikka kuinka monta kananmunaa käyttäen. |
sinä aina kerman tai maidon kun laitat ruokaan? Ihan ok vaikket laita munaa etkä niistä mitään ymmärrä. .
Kai Linnilä on tunnettu kulinaristi, ja ihan kenen tahansa ruokakirjaa ei julkaista. jinksin reseptikokoelmaa ei nähdä koskaan painettuna. Täytyy olla myös koulutusta ja osata oikeinkirjoitus jotta jotain vakavaa voi saada aikaan.
| |
| | |
15.01.12, 08:35
|
#14 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Hyviä ovat Olen tehnyt ihan vastaavalla ohjeella lättyjä useastikin, ja ovat olleet tosi hyviä. Erityisesti silloin kun on ollut (lapsi)vieraita niin olen näitä paremmia lättyjä paistanut, kaikki ovat tykänneet. Tuo karviashillo kuulostaa kyllä ihanalta ja sopinee vähän aikuisempaankin makuun. | Resepti on myös aikuisten jälkiruoan ohje.
| |
| | |
15.01.12, 09:44
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
nämähän ovat hienoja ohjeita, joissa rakenteita muutetaan. Vaahdotettu kerma on varmasti kokeilemisen arvoinen.
Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 16.01.12 14:58.
| |
| | |
15.01.12, 11:54
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Perinteisessä Kotiruoka -keittokirjassa on vastaavanlainen ohje kermapannukakulle.
Olen tehnyt. Se on selvästi parempi, maukkaampi, suussa sulavampi kuin tavan pannukakut, joista niistäkin on useita ei versioita kuten räiskäleistä, ohukaisista ja letuistakin.
Kermapannukakku
4 munaa
1 dl sokeria
4 dl kuohukermaa
2 dl vehnäjauhoja
1 rkl sulatettua margariinia tai voita
Munat ja sokeri vatkataan hyvin. Vaahdoksi vatkattu kerma, jauhot ja sulatettu voi lisätään. Seos kaadetaan voideltuun pannuun ja paistetaan uunissa. (Käytän pannulla leivinpaperia.)
Ohjeessa ei ole paistolämpötilaa eikä aikaa, kuten ei entisaikojen ohjeissa. Itse olen kokeillut 200 asetta ja seurannut paistumista kauniin väriseksi.
Olen kokeillut samaa ohjetta myös niin, etten ole vatkannut kermaa. Pannukakusta ei tule yhtä kuohkea, mikä näissä "pannukakkuleivonnaisissa" on aika olennainen seikka.
| |
| | |
16.01.12, 21:22
|
#17 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Lounais-Suomi
|
Tein eilen näitä räiskäleitä ja suosittelen ohjetta muillekin! :)
| |
| | |
16.01.12, 21:38
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Ehkä mutta minä kuitenkin laittaisin tuohon määrään vain yhden kananmunan, kun kolme olisi sellainen määrä, että minun suussani maistuisi liiaksi munalle. Tämä on näitä makuasioita. | Kyseessä on Kai Linnilän löytämä historiallinen ohje. Sinun kannattaisi jututtaa 206-vuotiaita sukulaisiasi, jotta ymmärtäisit millaista ruoka oli vanhaan aikaan eli 1800-luvun alkupuolella.
| |
| | |
17.01.12, 14:57
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kaari Utrio kirjoittaa historiallisia romaaneja, joten totta kai Linnilän mainitun kirjan reseptit ovat vanhoja. Siihen "vanhaan aikaan" etenkin ylempien säätyjen ruokavalio ei todellakaan ollut terveellinen. Itse asiassa talonpojat söivät usein terveellisemmin kuin sokeria, kermaa ja valkoista viljaa mussuttaneet aateliset.
| |
| | |
17.01.12, 15:36
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Vanha Edam Kaari Utrio kirjoittaa historiallisia romaaneja, joten totta kai Linnilän mainitun kirjan reseptit ovat vanhoja. Siihen "vanhaan aikaan" etenkin ylempien säätyjen ruokavalio ei todellakaan ollut terveellinen. Itse asiassa talonpojat söivät usein terveellisemmin kuin sokeria, kermaa ja valkoista viljaa mussuttaneet aateliset. |
Homma muuten toimii niin päin, että Linnilä tutkii näitä ruokajuttuja ja Utrio lainaa häneltä roamaneihinsa - ei siis päin vastoin.
Aatelisten ja muiden rikkaiden juhla-ateriat ovat niin "julmia", että nykyihminen pyörtyy melkein jo lukiessaan. Ruokalajejahan saattaa olla kymmenittäin ja monet kuulostavat suht. tuhdeiltakin. Mutta niissähän käydään välillä oksentamassa ja taidetaan ottaa joskus pöydän alla tirsatkin :)
| |
| | |
18.01.12, 09:05
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kotiliedessä (ei uusin, vaan sitä edellinen numero) oli venäläisten sitruunasyrnikkien ohje, jota aion kokeilla. Taikinaan tulee (venäläistä) jugurttia, sitruunamehua, sokeria, munia, vaniljasokeria ja vehnäjauhoja. Sopisi vaikka sunnuntaiherkuksi!
| |
| | |
18.01.12, 11:09
|
#22 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko kirjautumatta Kotiliedessä (ei uusin, vaan sitä edellinen numero) oli venäläisten sitruunasyrnikkien ohje, jota aion kokeilla. Taikinaan tulee (venäläistä) jugurttia, sitruunamehua, sokeria, munia, vaniljasokeria ja vehnäjauhoja. Sopisi vaikka sunnuntaiherkuksi! |
Venäläistä jogurttia? Tarkoitat kai kuivaa rahkaa. Suolaiset syrnikit toimivat myös aamiaisruokana.
| |
| | |
18.01.12, 11:18
|
#23 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Aqualung Venäläistä jogurttia? Tarkoitat kai kuivaa rahkaa. Suolaiset syrnikit toimivat myös aamiaisruokana. | Suora lainaus: "Koostumus on kiinteän kermainen, kuin löysää kermavaahtoa. L:n venäläinen jogurtti sopii täydellisesti ruoanlaittoon, missä se antaa yhtä pyöreän maun ..."
| |
| | |
18.01.12, 12:16
|
#24 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Aqualung Venäläistä jogurttia? Tarkoitat kai kuivaa rahkaa. Suolaiset syrnikit toimivat myös aamiaisruokana. | Voi niihin varmaan rahkaakin käyttää. Tässä ohjeessa puhuttiin kuitenkin venäläisestä jugurtista, jota saa nykyisin myös ihan tavallisista ruokakaupoista juuri sillä nimellä. Tekijä taitaa olla sama Lindahls, joka on tuonut markkinoille turkkilaisen ("partaäijä") ja kreikkalaisen paksun jugurtin.
| |
| | |
18.01.12, 12:25
|
#25 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko kirjautumatta Voi niihin varmaan rahkaakin käyttää. Tässä ohjeessa puhuttiin kuitenkin venäläisestä jugurtista, jota saa nykyisin myös ihan tavallisista ruokakaupoista juuri sillä nimellä. Tekijä taitaa olla sama Lindahls, joka on tuonut markkinoille turkkilaisen ("partaäijä") ja kreikkalaisen paksun jugurtin. |
Mitä eroa on Lindahlsin "kreikkalaisella", "turkkilaisella" ja "venäläisellä" jogurtilla? Markkinointiako tämä vain on?
Ellien klassista perinnettä noudattaen voi hyvinkin sanoa, että jogurtista tehdyt syrnikit eivät ole syrnikeitä lainkaan, vaan joitain syrnikeiden tapaisia tekeleitä. Oikeisiin syrnikeihin tulee kuivaa rahkaa, jota saa Suomesta ainakin virolaisista elintarvikekaupoista. Itsekin sitä voi tehdä melko helposti.
| |
| | | | |