| |  | | |
18.01.12, 20:01
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
| Hyvä ja terveellinen jälkiruoka
Kiwi-avocadomousse
3-4 kiwi-hedelmää
1-2 kypsää avocadoa
1 sitruuna tai limetti
1-2 (pastöroitua) munanvalkuaista
2-3rkl sokeria
(Tuoretta minttua)
Pilko kuorittu kiwi isoiksi paloiksi, samoin avocado. Kuori ohuelti sitruunasta keltainen osa. Soseuta tehosekottimella tasaiseksi kiwi ja avocado sekä sitruunan kuori ja 1 rkl sitruunamehua.
Vaahdota valkuaiset kovaksi vaahdoksi sokerin kanssa. Kääntele hedelmäsoseen joukkoon. Lisää halutessasi vähän hienoksi hakattua minttua.
Jaa annosmaljoihin ja säilytä jääkaapissa tarjoiluun asti.
| |
| | |
21.01.12, 12:25
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kuulostaa kivalta ohjeelta, jonka otan käyttöön. Kuitenkin, mitä tarkoitat pastöroidulla munanvalkuaisella? Eikös se ole kuumentamista, anteeksi tyhmyyteni.
| |
| | |
21.01.12, 14:06
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rosmarin1 Kuulostaa kivalta ohjeelta, jonka otan käyttöön. Kuitenkin, mitä tarkoitat pastöroidulla munanvalkuaisella? Eikös se ole kuumentamista, anteeksi tyhmyyteni. |
Maailmalla, missä salmonella on niin kanoissa kuin munissakin enemmän sääntö kuin poikkeus, ei käytetä tuoreita munia sellaisiin ruokiin, joita ei kypsennetä, vaan käytetään valmiiksi pastöroitua valkuaista/keltuaista.
Meillä Suomessa salmonella on sen verran harvaista, että ruokaan voi huoletta käyttää ihan tuoretta munanvalkuaista.
| |
| | |
21.01.12, 17:31
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
muuten ok, mutta tuoreita kananmunia en kyllä käyttäisi. Avocadossa on myös valtavasti energiaa.
| |
| | |
21.01.12, 18:15
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä käytän tuoreita kananmunia jälkiruokiin. Onko pastöroitu muna jauhetta vai mitä? Googlettamalla tietty voin ottaa selvää.
| |
| | |
21.01.12, 18:26
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tänään sitten ainakin menen viisaampana nukkumaan kuin eilen. Ikinä ennen en ole moisesta asiasta kuullutkaan. Tätä se on, kun elää turvallisessa Suomessa. :)
| |
| | |
21.01.12, 19:20
|
#7 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja rosmarin1 Minä käytän tuoreita kananmunia jälkiruokiin. Onko pastöroitu muna jauhetta vai mitä? Googlettamalla tietty voin ottaa selvää. | Ihan samanlaista on kuin tavallinenkin raaka munanvalkuainen koostumukseltaan. Pastöroitu munanvalkuainen myydään samanlaisessa purkissa kuin kerma. Näin ainakin täällä rapakon takana.
Kätevää silloin kun haluaa tehdä esim. munakasta ilman keltuaisia, säästyy aikaa ja vaivaa.
| |
| | |
21.01.12, 20:35
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos tiedosta, Munanvalkuainen! Siinä tosiaan myös säästyy keltuaisen poisheittämiseltä, jollei sille löydy juuri sillä hetkellä muuta käyttöä. Käytän kyllä myös raakaa keltuaista jälkiruuissa, onneksi en ole saanut salmonellaa.
| |
| | |
21.01.12, 21:37
|
#9 (linkki)
|
|
Meilläpäin myydään pastöroidut valkuaiset ja keltuaiset pienissä "jugurttikupeissa".
| |
| | |
21.01.12, 21:40
|
#10 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kia muuten ok, mutta tuoreita kananmunia en kyllä käyttäisi. Avocadossa on myös valtavasti energiaa. |
No avocadoissa on toki energiaa, mutta se sisältää hyviä, terveellisiä rasvoja sekä minimaalisesti hiilihydraatteja. Taatusti kevyempää kuin normaalit kermaan tms tehdyt moussset. Sitäpaitsi eihän jälkiruokaa syödä litratolkulla?
| |
| | |
23.01.12, 12:32
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Ulkoelli No avocadoissa on toki energiaa, mutta se sisältää hyviä, terveellisiä rasvoja sekä minimaalisesti hiilihydraatteja. Taatusti kevyempää kuin normaalit kermaan tms tehdyt moussset. Sitäpaitsi eihän jälkiruokaa syödä litratolkulla? |
Niinpä. Suurempi ongelma on se, että Suomessa myytävät avokadot tulevat usein Israelista.
| |
| | |
23.01.12, 13:01
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Aqualung Niinpä. Suurempi ongelma on se, että Suomessa myytävät avokadot tulevat usein Israelista. | No, mikäs vika niissä on ollut? Minä ainakin olen saanut ihan hyviä.
| |
| | |
23.01.12, 15:13
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä syön aina israelaisia avokadoja, ja ne ovat erittäin hyviä. Suomeen tuodut eivät kuitenkaan ole samanlaisia kuin Israelissa myytävät.
| |
| | |
23.01.12, 19:03
|
#14 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Aqualung Niinpä. Suurempi ongelma on se, että Suomessa myytävät avokadot tulevat usein Israelista. |
Kyllä niitä toki muualtakin tuodaan, mielestäni ainakin Chilestä - en osta itsekään koskaan israelilaisia hedelmiä.
| |
| | |
23.01.12, 20:19
|
#15 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ulkoelli Kiwi-avocadomousse
3-4 kiwi-hedelmää
1-2 kypsää avocadoa
1 sitruuna tai limetti
1-2 (pastöroitua) munanvalkuaista
2-3rkl sokeria
(Tuoretta minttua)
Pilko kuorittu kiwi isoiksi paloiksi, samoin avocado. Kuori ohuelti sitruunasta keltainen osa. Soseuta tehosekottimella tasaiseksi kiwi ja avocado sekä sitruunan kuori ja 1 rkl sitruunamehua.
Vaahdota valkuaiset kovaksi vaahdoksi sokerin kanssa. Kääntele hedelmäsoseen joukkoon. Lisää halutessasi vähän hienoksi hakattua minttua.
Jaa annosmaljoihin ja säilytä jääkaapissa tarjoiluun asti. | Kiinnostava resepti. Itse en käytä raakaa kananmunaa, mutta täällä olen nähnyt ihan kennoissa tavallisia kananmunia, jotka on kuitenkin pastöroituja. Niitä voisi kai huoletonna käyttää jälkiruokiin kypsentämättömänä.
| |
| | |
23.01.12, 20:51
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja TuulaI Kyllä niitä toki muualtakin tuodaan, mielestäni ainakin Chilestä - en osta itsekään koskaan israelilaisia hedelmiä. | niissä Israelilaisissa on, että niitä ei voi ostaa?
| |
| | |
23.01.12, 21:27
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mikäkö vika israelilaisissa avokadoissa on? No tietenkin alkuperä, muslimit ja muslimimieliset tai antisemnistit eivät niitä voi käyttää.
| |
| | |
23.01.12, 21:32
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | Korjaus
Eikun nyt aloin ajatella omilla aivoillani ja otin asioista selvää. En minäkään enää osta apartheid-valtion verihedelmiä sen paremmin kuin lapsi- ja orjatyövoimalla tuotettuja tuotteita. En ole enää persu.
| |
| | |
23.01.12, 22:43
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eikö se ole vähän ahdasmielistä alkaa sekoittamaan politiikkaa ruuanlaittoon? Ei ole kyllä tullut koskaan mieleenikään tuollainen.
| |
| | |
24.01.12, 08:56
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kuule, vale-ikukukka: älä puhu asiasta, josta sinulla ei ole mitään tietoa. Palaa vain ruuanlaittoon.
| |
| | |
24.01.12, 11:51
|
#21 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ikikukka Mikäkö vika israelilaisissa avokadoissa on? No tietenkin alkuperä, muslimit ja muslimimieliset tai antisemnistit eivät niitä voi käyttää. | Minulla israelilaiset tuotteet ovat myös boikotissa, koska en hyväksy tapaa, jolla Israel kohtelee palestiinalaisia.
Sillä ei ole mitään tekemistä antisemitismin kanssa, vaikka nämä asiat usein sotketaan. Juutalaisia ja israelilaisia ihmisinä vastaan minulla ei ole mitään, mutta valtiona Israel ei saa tukeani juuri missään tekemisissään.
Vaikka virheenhän teki YK 1948 perustaessaan vain Israelin. Olisi pitänyt perustaa myös Palestiina.
| |
| | |
24.01.12, 12:42
|
#22 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja mikäs Eikö se ole vähän ahdasmielistä alkaa sekoittamaan politiikkaa ruuanlaittoon? Ei ole kyllä tullut koskaan mieleenikään tuollainen. |
Ruoanlaitto on väistämättä polittista, tahdot tai et.
| |
| | |
24.01.12, 20:20
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ostokäyttäytymisemme on politiikkaa. Voimme suosia jonkin maan/valmistajan tuotteita tai jättää ne hyllyyn. Minä itse harrastan tälläisia "yhden naisen boikoteja" kuten mm. isrelilaisten tuotteiden boikotointia ja on mukava huomata, että muutkin valveutuneet henkilöt ajattelevat ja toimivat samalla tavoin.
Tiedoksi ikikukalle: En ole uskovainen eikä antisemitismillä ole asian kanssa mitään tekemistä.
| |
| | |
30.01.12, 12:06
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tein juuri tätä jälkkäriä, on nyt jääkaapissa. Maistuu taivaalliselta eikä ole lian makeaa eikä rasvaisen tuntuista.
Minäkin boikotoin joidenkin maiden tuotteita, esimerkiksi turkkilaisia.
| |
| | |
05.02.12, 12:52
|
#25 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rosmarin1 Tein juuri tätä jälkkäriä, on nyt jääkaapissa. Maistuu taivaalliselta eikä ole lian makeaa eikä rasvaisen tuntuista.
Minäkin boikotoin joidenkin maiden tuotteita, esimerkiksi turkkilaisia. |
Kiva, että tykkäsit;)
| |
| | | | |