| |  | |
05.05.12, 07:47
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | kasvimaa
Hyvää Kevättä kaikille!
Hommasin eka kertaa kasvimaapalstan, kun sattui olemaan lähellä uutta kotia. En ole ennen viljellyt kasveja, mitä nyt lapsena kitkin äidin kasvimaata. Kyselen tässä lähinnä mitä kasveja kannattaisi viljellä lähinnä säilyvyyden ja säilönnän kannalta, jotta kasveista olisi iloa pitkälle syksyyn ja talvellakin. Minulla ei ole juuri muita säilytystiloja kuin jääkaappi ja pakastin. Viime syksynä pakastin täyttyi kokonaan marjoista ja sienistä, joten pakkastilaakin on vähän. Sipuli säilyy varmaan hyvin ihan kuivassa huoneilmassa. Jääkaapissa on mulla ihan hyvin tilaa, joten olisi kiva säilöä käsviksia jotenkin. Mitä kasvissäilykkeitä te teette ja millä ohjeilla?
Minä aion laittaa kasvamaan ainaskin perunaa, sipuleita (kelta-, puna-, ja valkosipulia), yrttejä, kesäkurpitsaa, avomaankurkkua, lanttua, naurista ja porkkanaa. Myös kaikki kasvimaahan ja kasvien hoitoon liittyvät vinkit ovat tervettulleita, vaikkakin tätä voisi kyselä varmaan paremmin jollain puutarhapalstalla.
| |
| | |
05.05.12, 09:54
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Viljelin itse puutarhapalstaa Helsingissä noin 20 vuotta ja nyt luovuin siitä.
Kasviksia ja juureksia on aika hankalaa säilyttää talveksi, jos ei ole kellaria - jääkaapissa eivät säily kauaa. Parasta on pitää esim. porkkanat ja punajuuret maassa mahdollisimman kauan ja nostaa vain se määrä, mitä kulloinkin käyttää. Minulla oli ongelmana se, että myyrät söivät niin perunat, porkkanat kuin maa-artisokatkin lähes joka syksy, ellei niitä nostanut ajoissa ylös.
Jos sipulit saa kuivatettua kunnolla - aurinkoinen parveke on sopiva kuivatukseen - ne säilyvät hyvin kevääseen saakka. Käytän edelleen viime vuoden valkosipuleja. Yrttäjä voi myös kuivatta, raparperiä hillota tai pakastaa. Toki kaikkea voi pakastaa, mutta kannattaako?
Paras hyöty ja ilo tulee mielestäni kesäajan käytöstä - ei niinkään säilönnästä. On mukavaa noutaa omalta maalta kevään ensimmiset raparperit ja yrtit, kesällä erilaisia salaatteja, uusia perunoita, kesäkurpitsaa ja syksymmällä juureksia. Maku ja tuoreus ovat taattuja.
Palstaviljely on mukavaa puuhaa, mutta sitoo ja vie yllättävän paljon aikaa.
Onnea ja menestystä!
| |
| | |
05.05.12, 10:47
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Yrttejäkin voi pakastaa. Itse olen nipsinyt pieniksi rosmariinia, tilliä ja ruohosipulia pakkaseen talvea varten.
| |
| | |
05.05.12, 16:28
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos TuulaI ja pakastuksesta vastauksista!
Täytyy yrittää jotenkin kuivata noita sipuleita. Minun rivitalo terassille paistaa vain ilta-aurinko, saas nähdä riittääkö aurunkoiset ja toivottavasti kuivat syys säät kuivamaan niitä. Tietenkin aion nauttia kasviksista lähinnä kasvukaudella, mutta jos satoa saa hyvin niin loput voisi säilöä jotenkin. Minulla onkin lyempi matka kasvimaalle kuin lähimpään kauppaan, joten kesällä ja syksyllä on kätevä käydä hakemassa kasvikset ja yrtit puutarhapalstalta.
Tosiaankin noita yrttejä olisi ihan hyödyllistä kasvattaa, koska ovat kaupassa aika kalleita ja niitä on helppo säilöä, kun eivät vie paljon tilaa. Toissapäivänä ostin kaupasta basilikan, silopersiljan ja lipstikan eli liperin siemeniä. Pitänee varmaan laittaa kasvamaan myös muita yrttejä ainaskin tilliä, koska sitä tarvitaan kurkun säilömiseenkin. Salaatin siemeniäkin täytyy vielä ostaa. Kävin jo ostamassa siemeniä, sillä laitoin joitain kasveja esikasvatukseen. Lapiokin tuli ostettua. Huomenna luvattiin aurinkoista ja lämmintä kevätsäätä, joten lähden huomenna kääntämään maata. Mulla on muuten palstalla jo valmiina edellisen viljelijän mansikoita melko paljonkin. Aion katsoa tekevätkö ne vielä miten paljon mansikkaa tänä kesänä. Vanhoista mansikoista saa ainakin niitä sanotaanko nyt niitä rönsyiksi, joista voi laittaa tulemaan uutta mansikkaa.
| |
| | |
07.05.12, 01:01
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | Kasvimaa
Onnittelut hyvästä ideasta.
Kasvimaa on aivan ihana. Voin suositella aina kesäkurpitsaa. Lannoita maa hyvin. Sitten uusi ihana suosikkini lehtivihannes joka käy keittoihin soseihiinmuhennoksiin ja raakasalaattiin on mangoldi. Se kasvaa hyvin, on koristellinen ja kaunis. Tuottaa suuren sadon, jos muistat lannoittaa esim. jo alkuun kanankakalla.
Ehdotan, että hankit myös lipstikan ja maustemaan. Retiisit ja erilaiset salaatit kasvavat nopeasti syksyllä vaan maahan valkosipulin kynsiä.Muutama sipu varmasti mahtuu sekään ja purkon taimia saa torilta.
Jos saat hyvin lannoitetun penkin pyöräytettyä, istuta ihmeessä siihen avomaakurkkua ja vaikak vähäsen syömäkukkia.
Perunaa kasvatan nyt ämpärissä ja on oikein kaunis kasvi.Muutama mansikka sopii aina välii kuin väliin. Onnea kasvimaa- ideallesi
| |
| | |
07.05.12, 09:39
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kesäkurpitsaa suosittelen minäkin, helppo kuin mikä, satoisa ja monikäyttöinen. Torilta saa taimia, jos ei ole itse ehtinyt kasvattaa.
Kerrostalossa ilman kellaria ainoa säilöntäpaikka on todella pakastin. Jonkin verran etikkasäilykkeitä voi kasviksista tehdä, mutta ei niitäkään kovin monta purkkia jääkaappiin mahdu.
Yksi tapa säilöä kasviksia on valmistaa ne ruuaksi ja pakastaa ruuat. Esimerkiksi punajuurikeitto vain paranee pakastettaessa. Perunaa sisältäviä keittoja ei kannata pakastaa, oman kokemukseni mukaan perunan rakenne muuttuu sellaiseksi, että sitä on epämiellyttävä syödä. Juurekset kestävät pakastamista hyvin.
| |
| | |
08.05.12, 09:17
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko kirjautumatta Kesäkurpitsaa suosittelen minäkin, helppo kuin mikä, satoisa ja monikäyttöinen. Torilta saa taimia, jos ei ole itse ehtinyt kasvattaa.
Kerrostalossa ilman kellaria ainoa säilöntäpaikka on todella pakastin. Jonkin verran etikkasäilykkeitä voi kasviksista tehdä, mutta ei niitäkään kovin monta purkkia jääkaappiin mahdu.
Yksi tapa säilöä kasviksia on valmistaa ne ruuaksi ja pakastaa ruuat. Esimerkiksi punajuurikeitto vain paranee pakastettaessa. Perunaa sisältäviä keittoja ei kannata pakastaa, oman kokemukseni mukaan perunan rakenne muuttuu sellaiseksi, että sitä on epämiellyttävä syödä. Juurekset kestävät pakastamista hyvin. | Minä sain tietää, että saan puutarhapalstan heti vapun jälkeen ja jo seuraavana päivänä laitoin mm. kesäkurpitsaa esikasvatukseen. Kesäkurpitsa ei ole vielä itänyt, mutta enköhän kerkiä saamaan edes jonkunkokoiset taimet alkukesäksi. Pussissa oli vain kymmenen siementä, mutta riittää varmaan hyvin minulle. Kaippa se yksi taimi tekee useamman kesäkurpitsan. Siemenpusseissa ei kerrottu ollenkaan itämisprosenttia, saa nähdä monta tainta lähtee kasvamaan. Yhdet siemenet jo itävät muistaakseni ne ovat lanttuja, mutta eiköhän se selviä jossain vaiheessa, kun taimet kasvavat isommiksi. Ei tullut laitettua kasvien nimijä idätysastioihin. Minä käytän kesäkurpitsaa pääasiassa kasvissosekeittoon ja kanafokkiin. Jossain ruokaohjeessa siitä oli tehty lasagneakin. Täytynee etsiä lisää reseptejä, jos satoa pukkaa runsaasti.
| |
| | |
08.05.12, 09:39
|
#8 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja jatta66 Minä sain tietää, että saan puutarhapalstan heti vapun jälkeen ja jo seuraavana päivänä laitoin mm. kesäkurpitsaa esikasvatukseen. Kesäkurpitsa ei ole vielä itänyt, mutta enköhän kerkiä saamaan edes jonkunkokoiset taimet alkukesäksi. Pussissa oli vain kymmenen siementä, mutta riittää varmaan hyvin minulle. Kaippa se yksi taimi tekee useamman kesäkurpitsan. | Kesäkurpitsa ei vaadi kovin pitkää esikasvatusta. Ihannetilanteessa taimi on ehkä 10-senttinen istutettaessa.
Meillä on ollut mökillä 2-4 kesäkurpitsaa, ja välillä kahden hengen talous on hukkua niiden satoon. Kun emme käy kesälläkään mökillä joka viikko, ne kasvoivat helposti lähes metrisiksi "haloiksi". Ihan syötävää tavaraa nekin ovat, kuori on vain paksu ja sisällä miljoona siementä, jotka pitää kaapia pois. Parhaimmillaan kesäkurpitsa on noin 20-senttisenä. Jos voit käydä palstallasi kesän aikana usein, satoa kannattaa korjata tiheään.
Kuinkahan paljon yksi kesäkurpitsan taimi tuottaisi satoa, en ole koskaan laskenut. Kymmentä tainta et missään tapauksessa tarvitse, ellei sinulla ole kymmenhenkistä kasvissyöjäperhettä.
Tässä yksi helppo kesäkurpitsaherkku. Se on Glorian uusi ruokakirja -nimisessä kirjassa julkaistu Laila Pullisen kesäkurpitsagratiini, jonka olen näköjään kopioinut tänne Elleihin ennenkin.
Tarvitaan keskikokoinen kesäkurpitsa, purkki anjovista, muutama kynsi valkosipulia, juustoraastetta, oliiviöljyä (ja savupekonia, menee tosin ilmankin). Kesäkurpitsat kuoritaan, katkotaan noin 10 sentin pätkiksi ja halkaistaan pituussuunnassa. Laitetaan uunivuokaan ja puristetaan päälle valkosipulia niin paljon kuin sielu sietää. Valkosipulin päälle asetellaan anjovikset (ja pekoninpalat) ja koko komeus peitetään reilulla annoksella juustoraastetta. Lopuksi kaadetaan päälle sen verran öljyä, ettei paistos pala vuokaan kiinni. Uuniin (200 astetta) noin puoleksi tunniksi - ei saa paistaa liikaa, ettei juusto tummu eikä kesäkurpitsa pehmene liikaa.
| |
| | |
08.05.12, 13:26
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minun täytyy varmaan antaa osa kesäkurpitsan taimista tutuille. Minun palsta on vain puolen kilsan päässä kodistani, jotan voin käydä lähes päivittäin palstalla. Todennäköisesti kesälomaakaan en voi pitää kuin muutaman päivän kesällä (heinä-ja elokuu taitaa olla kiireisintä aikaa työssäni), joten reissuunkaan ei tule lähdettyä.
Jos et olisi kertonut kesäkurpitsasadon runsaudesta, niin olisin varmaan istuttanut kaikki itäneet taimet. Vaikeinta tuntuu olevan aloittajalle se kuinka paljon siemeniä ta taimia kannattaa laittaa kasvamaan, jotta ei hukkuisi kasviksiin. Mutta ainahan kasviksia voi jaella naapureille ja tuttaville.
Mitenkähan monta perunaa kannattaisi laittaa maahan, jotta yhden hengen talous saisi perunaa kesän ja syksyn tarpeisiin?
| |
| | |
08.05.12, 13:35
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Anteeksi vaan jos jotain häiritsee kasvisten kasvatukseen liittyvät jutut? Mutta taitaa tällä palstalla nyt olevan meljo hiljaista, jotan kaippa sitä voi keskustella täälläkin osittain ruuanlaittoon liittyvistästä kasvien kasvatuksesta.
| |
| | |
08.05.12, 14:31
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Suomalaisille myydään kesäkurpitsoita liian suurina ja siksi he myös syövät parhaat päivänsä ylittäneitä courgetteja. Totuus on se, että 10-15-senttiset courgettet ovat maukkaimpia, kiinteämaltoisempia ja monipuolisimmin käytettäviä, koska ne sopivat myös ontoiksi koverrettaviksi ja täytettäviksi. Courgettet voivat olla kuoreltaan vaalean- tai tummanvihreitä, raidallisia tai keltaisia ja muodoltaan kurkkumaisia tai palloja - onpa jopa lentävän lautasen mallisia lajikkeita. Niiden kukkiakin voi käyttää ruoanlaitossa.
Kesäkurpitsa on huomattavan monipuolinen kasvis. Suosittelen tutustumaan sen käyttöön.
| |
| | |
08.05.12, 15:50
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja jatta66 Mitenkähan monta perunaa kannattaisi laittaa maahan, jotta yhden hengen talous saisi perunaa kesän ja syksyn tarpeisiin? | Pieni kappa siemenperunoita varmaan riittää - riippuu tietysti siitä, kuinka paljon perunoita syöt.
Laske niin, että yhdestä siemenperunasta voi tulla semmoinen 5-10 käyttökokoista (riippuu kasvuolosuhteista ja siitä, missä vaiheessa perunat nostat) mukulaa. En pidä peukalonpään kokoisista uusista perunoista, joita kaupoissa alkukesästä myydään, vaan keitän oman pellon satoa vasta sitten, kun perunat ovat läpimitaltaan vähintään kolmesenttisiä.
Jos jotakuta nämä viljelyjutut häiritsevät, niin ruuastahan tässäkin on oikeastaan koko ajan puhe, vieläpä lähiruuasta sanan varsinaisessa merkityksessä. Kun kasvikset saa suoraan palstalta pöytään, ne ovat varmasti tuoreita.
| |
| | |
08.05.12, 19:46
|
#13 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jatta66 Anteeksi vaan jos jotain häiritsee kasvisten kasvatukseen liittyvät jutut? Mutta taitaa tällä palstalla nyt olevan meljo hiljaista, jotan kaippa sitä voi keskustella täälläkin osittain ruuanlaittoon liittyvistästä kasvien kasvatuksesta. | Ei häiritse ollenkaan, vaan kiinnostaa aivan kauheasti :). Keskusteluun en voi oikein osallistua, koska itselläni ei ole kasvimaata, enkä oikein voi sitä tehdäkään, koska kesä menee lomaillessa, eikä ole ketään kuka huolehtisi kasvimaasta loman aikana.
On minulla nyt muutama tomaatin taimi kasvamassa, ja paprikaa, ja muutama yrtti. Yrteistä tilli ja korianteri on maistunut jollekin kulkijalle, eli niistä ei ole kuin pari kortta jäljellä. Basilika ja oregano kasvaa hurjaa vauhtia, ja pistin multaan valkosipuliakin kasvamaan. Se kasvaa myös vauhdilla.
Loman jälkeen voisin jotakin laittaa kasvamaan, sillä mahdollista kasvuaikaa täällä on vielä hyvin jäljellä syksypuolellakin vuotta.
| |
| | |
09.05.12, 12:08
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillä oli 3 kesäkurpitsaa. Taimet vaativat muuten metrin halkaisijaltaan tilaa kukin. Niistä tuli kottikärryllinen kurpitsoita kompostiin heitettäväksi kun oltiin lomalla ja ne kasvoivat sillä välillä melkein 50 cm pitkiksi. Siis ylisuuriksi. Syötiin niitä pienempikokoisia silloin kun oltiin kotona, joten hyvin niistä satoa saa. Ja noin paljon jäi sitten ylikin kun ei oltu koko aikaa syömässä. En muuten esikasvata niitä kun aina ne ei sitten lähdekään kasvamaan. Koska ne on hallanarkoja heitän ämpärit taimien päälle jos tulee vielä hallayö. En toki ole vielä niitä laittanut kun touko-kesäkuun vaihteessa tai kesäkuun puolella vasta.
Joskus aikoinaan kasvatin myös riemuissani lanttua ja naurista ja sitten kun olisi pitänyt syödä niin eihän ne kenellekkään kelvanneet. Säkeissä vaan roskikseen huomaamattomasti. Eli turha kasvattaa sellaista mitä kukaan ei syö. Ja toisaalta taas esim. kukkakaaliin tulee helposti ötököitä jotka syö ne pilalle. Niitä en viitsi kasvattaa. Kaupasta saa niitä paljon helpommin.
Perunoita ei montaa tarvi yhden hengen talouteen. Jotain hernettä voi laittaa enemmän kun niitä on ihan kiva syödä ja linnuthan niitä oppii pian syömään kilpaa kanssasi. Meillä ne hakkaa palot rikki ja herneet on kadonneet. Värillinen herne oliko nyt lilanvärinen palko tai jotain oli muuten todella pahan makuista, joten ne jäi syömättä. Ja niitä me tyhmät ostettiin vielä puolen kilon pussi. Roskiin meni. Mutta kokeilemalla oppii.
Sipuleita voi laittaa enemmän kun ne säilyy jos saa ne kuivatettua kunnolla jossain tuulisella seinustalla katon alla.
| |
| | |
09.05.12, 14:35
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eihän nyt tällaista kerrota Omat ohjeet-palstalla, vaan jossain maanviljelyspalstalla. Ettekö osaa lukea?
| |
| | |
10.05.12, 15:17
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja väärä palsta Eihän nyt tällaista kerrota Omat ohjeet-palstalla, vaan jossain maanviljelyspalstalla. Ettekö osaa lukea? | ikävä ihminen
| |
| | | | |