Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > 50+
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
10.03.06, 21:00   #1 (linkki)
tiedosta
(Vierailija)

Eläkeputki

Puhutaan eläkeputkesta, mikä se on . Mistä oikeata
tietoa. Olen 56v irtisanottu viimevuonna. Olisko
asiallisia opastajia?
  Vastaa viestiin
10.03.06, 21:32   #2 (linkki)
putkesta tullut
(Vierailija)

Re: Eläkeputki

Hei !

Jäin työttömäksi 1.2.2001. Pääsin tuohon ""eläkeputkeen"", koska 500 työttömyyspäivää ei tullut täyteen ennenkuin täytin 57 vuotta (laskettiin etukäteen). Sain silloin ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa 60 ikävuoteen saakka, jolloin pääsin työttömyyseläkkeelle.
Vuosi sitten laki muuttui, eikä nyt kai tunneta enää koko ""putkea"", tai se koskee muistaakseni vain vuonna 1949 tai sitä ennen syntyneitä.

Jos kuulut johonkin ammattiliittoon, saat sieltä parhaan tiedon. Tai KELAn toimistosta. Voit myös Googlettaa, vaikka hakusanalla työttömyys.

Onnea yrityksillesi !
  Vastaa viestiin
10.03.06, 21:58   #3 (linkki)
Armi
(Vierailija)

Miten ihmeessä elää sellaiset ihmiset, jotka ovat vaikka 1950 syntyneet ja jääneet työttömiksi ikänsä vuoksi, jos mitääm eläkeputkeakaan ole enää olemassakaan, ja töitähän ei tämän ikäinen enää saa.
  Vastaa viestiin
10.03.06, 22:19   #4 (linkki)
Irina
(Vierailija)

Niin minäkin uskoin, ettei tämänikäinen enää töitä saa, vaan sitten tarkistin kantaani ja hyvin kävi. En minä kyllä olisi mihinkään putkeen halunnutkaan.
  Vastaa viestiin
10.03.06, 22:28   #5 (linkki)
öhö
(Vierailija)

Saahan ne työmarkkinatukea.
  Vastaa viestiin
10.03.06, 23:54   #6 (linkki)
utelias56v
(Vierailija)

Miten tarkistit kantaasi, kouluttautumalla uuteen ammattiin, vai miten, lähdit lehtiä jakammaan, siivoushommiin, perustit oman yrityksen ??
  Vastaa viestiin
11.03.06, 21:37   #7 (linkki)
Irina
(Vierailija)

Rupesin hakemaan semmoisia hommia, jotka katsoin itseni arvoisiksi, haastaviksi ja joihin arvelin oppivani perehtymällä uusiin asioihin. Siis joita olisin hakenut, jos olisin ollut työtön ja kaksikymmentä vuotta nuorempi.
  Vastaa viestiin
11.03.06, 22:28   #8 (linkki)
kuu
(Vierailija)

Minun mielestäni pääsee eläkeputkeen ne jotka ovat syntyneet 1949 tai sitä ennen,kun 500 päivää tulee täyteen niin pääsee eläkkeelle.
  Vastaa viestiin
11.03.06, 22:33   #9 (linkki)
Niii'in
(Vierailija)

siis mihin?
Pääsit sitten oikein valkkaamaan haastavimmat hommat?Miten kävi, saitko duunin?
Olisikohan nuo sun jutut sarjasta ""satuja ja tarinoita""?
  Vastaa viestiin
11.03.06, 23:30   #10 (linkki)
hupsista
(Vierailija)

Kyllä sitä tosiaan 56 vuotiaana työttömäskisi jouduttuaan voi tuosta vaan valita uuden omalle arvolle sopivan homman, kun vähän asennettaan tarkastelee, eipä siis hätää jos lähtöpassit
tulee nykyisestä.
  Vastaa viestiin

12.03.06, 13:18   #11 (linkki)
Irina
(Vierailija)

Ikää ei ole 56 vaan vuotta vähempi. En ymmärrä, miksi pitäsi lähteä todistelemaan jotain. Maailmasa tapahtuu toki kummallisempiakin asioita kuin että tämänikäinen saa kunnon hommia.

Miksi muka täällä kirjoittelisin satuja ja tarinoita?
  Vastaa viestiin
12.03.06, 14:35   #12 (linkki)
eräs lukija
(Vierailija)

Luultavasti ihmiset ovat vain uteliaita tietämään, millä alalla on natsannut näin hyvin, kun tiedetään 50+ ikäisten työllistymisvaikeudet kouluttautumisesta ja yrittämisestä huolimatta, vain tuttavasuhteilla se on helpompaa. Ei kai tässä sen kummemmasta ole kysymys. Onnea vain sinulle !
  Vastaa viestiin
12.03.06, 15:12   #13 (linkki)
Tarja
(Vierailija)

Töitä todella löytyy 50+ -ikäisellekin, jos halua löytyy. Itse sain koulutustani vastaavan (akateeminen ala), vaikka edellinen firma alta kaatuikin. Olin työttömänä tasan kaksi viikkoa ja ikää on 55 v.
  Vastaa viestiin
12.03.06, 15:33   #14 (linkki)
Taina
(Vierailija)

Taas tuo kulunut ja syyllistävä sana ""halua löytyy"". Uskon että kukaan 50+ terve, työuraa takana 30-35 vuotta ja tottunut tekemään aina töitä, ei vapaaehtoisesti ole työttömänä. Mutta monien täytyy vain olla, välillä pätkätöitä ja kursseja. Tiedän kyllä mistä puhun. Jokatapuksessa lohduttaa ja lämmittää mieltä kun voi lukea, että joillakin on mennyt näin hyvin, ehkä minuakin vielä onnistaa.
  Vastaa viestiin
12.03.06, 20:10   #15 (linkki)
Ei silloin
(Vierailija)

Ei silloin, kun 500 päivää tulee täyteen, vaan silloin, kun täyttää 60 v. 500 päivän jälkeen saa lisäpäiviä kunnes täyttää 60 v. Silloinkin pitää olla tietyt asiat kunnossa. Mm. se, että on ansiosidonaisella ja 5 vuotta työtä viimeisen 15 vuoden aikana. Ei tarvi olla yhtäjaksoista työtä. Peruspäivärahalle pudonneita 60 v. eläkeikä ei koske.
  Vastaa viestiin
12.03.06, 20:28   #16 (linkki)
Irina
(Vierailija)

Ei se aina ole kiinni omasta halusta löytää työtä, turha työttömiä ikääntyneitä on syyllistää. Sen sijaan ei kannata ajatella, että ""en minä enää onnistu"" ja hakeutua hanttihommiin tai suunnata energiaa ihan muuhun ""kun minä olen jo ollut työssä 40 vuotta"".

Eli omaa haluakin tarvitaan eikä kannata lannistua, kun yhdeksän kymmenestä ei viitsi edes hakemustasi katsoa, ainoastaan syntymävuotesi.
  Vastaa viestiin
13.03.06, 16:52   #17 (linkki)
Kerttuli
(Vierailija)

Tästä olen kirjoittanut tänne aiemminkin.

Eli jotta ei vain uskottaisi, mitä yleisesti meille tuputetaan että työelämä on osaltamme ohi, jos joudumme työttömiksi yli viisikymppisinä.

Siinä tekee vain itselleen karhunpalveluksen.
  Vastaa viestiin
13.03.06, 18:21   #18 (linkki)
KIITIT
(Vierailija)

KIITOKSET teille!
  Vastaa viestiin
13.03.06, 20:31   #19 (linkki)
entä mä
(Vierailija)

Entäs minä, syntynyt 1950 ja töistä ei tietoakaan, nyt toki ansiosidonnaisella ,ja pahasti näyttää siltä että en saa täyteen edes tuota tarvittavaa 5:ttä vuotta.
Toissä olen ollut aikanaan paljonkin, mutta kotihommissa ja vain keikkahommia viimeiset parikymmentävuotta. Mitään ammatillista koulutusta ei ole koska silloin kun olin nuori pääsi töihin ilman koulutusta. Olin hyvissä hommissa, mutta siltä alalta on jo jälkeenikin joutunut lähtemään tuhansia ihmisiä kilometritehtaalle.
Saanko tämän ansiosidonnaisen jälkeen edes mistään mitään.
  Vastaa viestiin
14.03.06, 15:44   #20 (linkki)
Minäkin
(Vierailija)

olen samassa jamassa, tehnyt pidemmälle asioita miettimättä hommiani niin, että loppupäästä ei taida löytyä tuota 5 vuotta työtä, siis virallista, ""työtyötä"". Onko se fakta että se 5 vuotta pitää ehdottomasti olla?

Aion kyllä soittaa liittoon ja tarkistaa, mutta se vaatii rohkeutta, ajattelin, että jos te, tietävät, vielä varmistaisitte minulle.

Mutte edelliselle, entä mä-nickille osaisin neuvoa, että sitten vaan työkkäriin (minä ainakin teen niin, jos tuo 5v pitää paikkansa) ja sieltä etsimään joku sopivan tuntuinen ""pakkotyö"" vuodeksi, se onnistunee melko helposti. Tuosta minulla on erään työpaikan kautta kokemusta.
Tsemppiä teille kaikille!
  Vastaa viestiin

14.03.06, 16:29   #21 (linkki)
höps
(Vierailija)

Mitähän rohkeutta liittoon soittamisessa tarvitaan. Sitähän varten me olemme sinne jäsenmaksuja maksaneet vuosikausia, että sieltä saadaan tukea ja tietoa tarvittaessa.
  Vastaa viestiin
14.03.06, 17:10   #22 (linkki)
minäkin
(Vierailija)

no juu, tottapa puhut; euhän siinä rohkeutta tarvita, vaan viitseliäisyyttä!

Jotain näissä työttömyysjutuissa vain aina on, mikä nolottaa. Kaipa meidät suomalaiset on kasvatettu pärjäämään omillamme täällä Ultima Thulessa, mutta sitten kun kota hajoaa ja porotokka karkaa, onkin vaikea kysyä keneltäkään neuvoa.

Kuinkas se poro nyt lassotaankaan...
  Vastaa viestiin
14.03.06, 21:04   #23 (linkki)
Kasvaja
(Vierailija)

Jos on ""kasvatettu"" ajattelemaan tietyllä tavalla, eiköhän sitä tässä iässä jo voisi kasvaa ajattelemaan itse?

Siitä voisi olla ihan käytännön hyötyäkin.
  Vastaa viestiin
16.03.06, 17:38   #24 (linkki)
totta on
(Vierailija)

Kyllä se 5 vuotta on totista totta. Itse olen laskettanut Ilmarisella työssäoloni, koska se on niin hilkulla. Minulla työt koostuu todella pienistä ajoista, oli tosi vaikea itse askea. Pari kuukautta vain yli. Sen pitäisi sitten kyllä riittää. Työkkärissä sanoivat, että heillä on rahoja työllistää pieneksi aikaa, jos vähän puuttuu tuosta 5 vuodesta.

Tämäkin koskee vain 1949 asti syntyneitä. Ei minun tietääkseni enää 50-luvulla syntyneitä. He joutuvat olemaan 65 asti työttömyyskorvauksella. Mikä se kunkin kohdalla sitten on. Ansiosidonnainen vai peruspäiväraha.
  Vastaa viestiin
16.03.06, 17:53   #25 (linkki)
Kiitos
(Vierailija)

Minä olen ollut ansiosidonnaisella viime syksystä lähtien, ja nyt alkaa jo kyllästyttää. Luulen, että hankkiudun tässä välissä, ensi syksystä, taas telkemään sen pätkän, vuoden, että saan ajan täyteen. Paikka minne mennä on, mieluinenkin, ja meidän työkkärissä kohtelevat vanhempia ihmisiä hyvin inhimillisesti ja ymmätävästi!

Olen kyllä koko ajan vapaaehtoistyössä mukana, ei ihminen pysty olemaan ilman minkäänlaista laumaa, johon kuulua. Pelkät ystävätkään eivät riitä, pitää olla jotain, missä on tarpeellinen!

Jaksuja vain teille kaikille ""putkellisille"" tai sinne aukoville!
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku