Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > 50+
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
23.05.06, 14:47   #1 (linkki)
Mahakas
(Vierailija)

Pömppömaha

Mistä johtuu sellainen ns pömmpömaha?
Olen terveitä elintapoja suosiva nainen; en polta, en juo olutta, liikun säännöllisesti, syön terveellisesti (hedelmiä,
vihanneksía, kalaa, kanaa ..) jne, jne...
Mutta, olen saanut valtavan pömppömahan ihan puolen vuoden sisällä..! Vielä syksyllä vyötärömitta oli noin 70 senttiä, nyt eilen mittasin; 85!!!
Olen vain 1.60 senttiä ""pitkä"", ja painan tällä hetkellä 60 kiloa. Syksyllä painoin 55.
Kasvoista ja kaulasta olen ihan hoikannököinen, mutta se
maha!! Kommenteja, kiitos!
  Vastaa viestiin
23.05.06, 17:57   #2 (linkki)
En osaa
(Vierailija)

Re: Pömppömaha

En osaa neuvoa,itsellä sama juttu ja verensokerit nousussa:muuten olisin myös aika trimmimitoissa,mutta vatsa on yhtä paksu kuin lantio eli n. 90 senttiä.ei paljon naurata.Jumppaan,juoksen ja lenkkeilen.
  Vastaa viestiin
23.05.06, 18:12   #3 (linkki)
K
(Vierailija)

Se on se 5 kiloa. Kypsemmän ikäisillä naisilla lihominen näkyy vyötärössä. Mikä ennen meni takapuoleen ja reisiin, menee nyt kaikki mahaan. Ne on ne hormonit.
Ja vaikka ei lihoisikaan, niin jotenkin sitä tulee tasapaksummaksi.

Muistelen, että ennen vanhaan kun naiset käyttivät liivejä, he ainakin näyttivät kurvikkaammilta. Pitiköhän ne liivit vartalon kurissa paremmin kuin mitä nyt meidän sukkahousut!
  Vastaa viestiin
23.05.06, 19:23   #4 (linkki)
housunvyötärö
(Vierailija)

Minäkin omistan ns. pömppömahan/kadonneen vyötärön ja ongelmana on housujen istuvuus. Jos vyötärö on ns. normaalitiukalla istuminen on vaikeaa, tulee ilmavaivoja ja vatsanväänteitä. Jos vyötärö on taas liian löysällä, housut valuvat haaroista alas kuten nuorisolla. Nuorisotyyli tuskin sopii enää minun ikäiselleni ja vaikka muuten olisikin ikinuori.
Onko kukaan Elleistä keksinyt ko. pulmaan ratkaisua???
  Vastaa viestiin
24.05.06, 00:52   #5 (linkki)
Lilli
(Vierailija)

Johtuu insuliiniresistenssistä. Sokerit ihan sekaisin. Ruoalla et voi enää vaikuttaa. Ala seurata tilannetta.
  Vastaa viestiin
24.05.06, 07:38   #6 (linkki)
???
(Vierailija)

Miten niin ""ruualla et voi enää vaikuttaa""? Insuliiniresistenssiinkin voi vaikuttaa hiilareita, erityisesti sokeria vahentämällä.
  Vastaa viestiin
24.05.06, 11:21   #7 (linkki)
Ellun kana
(Vierailija)

Täällä on myös yksi pömppömaha. Minulla on ollut taipumusta pömppömahaan nuoresta alkaen. Vanhoista kuvista päätellen se on suvun naisten ominaisuus, ei siis vika.

Nuorena harrastin aktiivisesti urheilua ja rankoilla päivittäisillä vatsalihasliikkeillä vatsa pysyi aika hyvin hallinnassa. Nyt vanhempanakin jossain vaiheessa jumppasin päivittäin ja sain mahaa jonkinverran pienemmäksi, mutta kyllä se on kovan työn takana.

Ruoka ei suoranaisesti vaikuta mahani kokoon ellen syö ihan ""hevosenpuolikkaita"". Normaalilla ruualla olen pysynyt muuten ihannepainossa, välillä jopa sen alle, mutta maha vain pömpöttää!
  Vastaa viestiin
24.05.06, 15:32   #8 (linkki)
Anneli
(Vierailija)

Kymmenen kilsan oikea oppinen sauvakävelylenkki viisi kertaa viikossa pudottaa pömppömahan aivan varmasti. Kokeile !
  Vastaa viestiin
24.05.06, 16:16   #9 (linkki)
Ap
(Vierailija)

Oho! Hyvä ehdotus!!! Siinä se syy voi ollakin; olin polvileikkauksessa viime vuonna, enkä voi kunnolla kävellä vielä, jalka ei suoristu kunnolla! Pyöräilen kyllä sekä tavallisella että kuntopyörällä ja jumppaan kotonakin,( mutta!!??)
  Vastaa viestiin
25.05.06, 03:12   #10 (linkki)
Voi ville
(Vierailija)

Siinä se, mulla jää aina 9,7kmetriin ja 50 m kävelen ilman sauvoja
  Vastaa viestiin

27.05.06, 11:18   #11 (linkki)
ja
(Vierailija)

onhan tepsinyt. mutta tuloksia huomaa vasta kun on harrastanut sauvakävelyä melkein vuoden aktiivisesti, niin tiukassa se ainakin minulla oli, mutta lähtipähän pömpötykset.
  Vastaa viestiin
28.05.06, 14:23   #12 (linkki)
;)
(Vierailija)

Tuleeko se pömppömaha vain ruokailun jälkeen?
Minulla on aamulla ihan normaali vatsa, mutta hyvällä ruokahalulla varustettuna tulee syötyä liikaa ja jos vielä sattuu ilmavaivat päälle, niin ei tee mieli lähteä salille.
Pienemmät annokset, hiilarit minimiin ja säännöllinen liikunta varmaan auttaa.
  Vastaa viestiin
28.05.06, 16:04   #13 (linkki)
Ap
(Vierailija)

Päivän mittaan, tänäänkin menin pyöräilemään noin 10 kilsaa
ja huomasin että housut kiristivät enemmän ja enemmän,
kun tulin kotiin niin napit melkein lensivät:) Eilenkin vaikka
kävelin kaupungilla reilut 10 kilsaa myös, niin illalla oli kuin
olisin ollut raskaana viimeisessä kuukaudessa; ei ole
niin kuin vatsassa, vaan suolistoissa, varmasti ilmaa sitten:)
Johtuukohan väärästä hengityksestä, ja että nielaisee ilmaa?
  Vastaa viestiin
29.05.06, 09:56   #14 (linkki)
Marke
(Vierailija)

Onhan olemassa sellainen kun hiivasyndrooma, oireena mm. jatkuva vatsan turvotus. Googleta niin saat tarkempaa tietoa kyseisestä vaivasta.
  Vastaa viestiin
29.05.06, 10:09   #15 (linkki)
Ilmanen vinkki
(Vierailija)

Ei siihen tarvitse välttämättä 10 km päivittäistä lenkkiä.

Jos istut selkäsuorana ihan tässä koneellasi ja vedät massua kohti selkärankaa , syvään hengittäen, säännöllisin väliajoin , vaikkapa 5 min välein ja rentoutat välillä, niin jumppa kohdistuu aivan oikeaan kohteeseen.

Käyn sauvakävelyllä itsekin, mutta vatsajumpan pidän aina erikseen.
Sauvojen kanssa on hyvä saada vyötärö kohdalleen, kun tekee kiertoliikkeitä sauvoista tukea ottaen .
  Vastaa viestiin
29.05.06, 10:13   #16 (linkki)
Tai
(Vierailija)

sitten kuljet liian kovaa ja nesteet kertyvät kudoksiin.
Osta sykemittari ja kulje alimman rasvaapolttavan sykkeen mukaan.
Yleinen ohje , jossa pidetään kävelyvauhti sellaisena, että pystyy puhumaan puuskuttamatta on mielestäni hyvä ""mittari""ja toimii.
  Vastaa viestiin
29.05.06, 10:16   #17 (linkki)
Korjatkaa
(Vierailija)

ryhtiänne, siinä sen pömppärin salaisuus!
Rangasta kiinni koko juttu, jos ei ole muuta ylipainoa!
  Vastaa viestiin
29.05.06, 13:20   #18 (linkki)
lukija
(Vierailija)

Entäs kun en enää tämän ryhdikkäämpi voi olla, vaan varmasti jo kaatuisin selälleni. Kyllä se pieni pömpötys vaan siitä huolimatta on.
  Vastaa viestiin
29.05.06, 15:34   #19 (linkki)
Miina
(Vierailija)

Jos sinulla on pääasiassa ilmavaivat pömppömahan syynä, kokeile täysin laktoositonta dieettiä.
Tarkkaile ruoka-aineita, tuore ruisleipä ainakin turvottaa.
Vaihdevuosien jälkeen kiloilla on taipumus siirtyä lihaksista mahaläskiksi. Niin paljoa ei jaksa liikkua, jos aikoo syödä rajoituksitta. Paino nousee salakavalasti kilo ja vuosi. Poissaanti vaatii tietoa ja sisua, elämäntapojen perusteellista muutosta ruokavaliossa. Monipuolisesti liikuntaa harrastava hyötyy monin tavoin.
  Vastaa viestiin
29.05.06, 16:38   #20 (linkki)
Timmi-Mimmi
(Vierailija)

Jätä ruokavaliostasi pois peruna, pasta ja riisi. Korvaa ne vihanneksilla tai salaatilla. Jätä pois myös kaura!!! Kaurassa on valtavasti hiilareita ja se turvottaa. Siis ei aamupuuroksi kaurapuuroa, niinkuin meille on jankutettu iät ja ajat. Älä syö koskaan leipää pääruoan kanssa.

Käy gynellä ihan vain varmuuden vuoksi. Munasarjasyövän oireina on usein vatsan turvotus. En halua nyt sitten pelotella ketään, mutta kokemusta asiasta valitettavasti on...

Vastaa viestiin

29.05.06, 17:04   #21 (linkki)
;)
(Vierailija)

Tuli myös mieleen ärtynyt paksusuoli. Googleta.
Timmi-Mimmillä on ihan oikeat ruokailutottumukset, johon lisäisin vielä leivän ja kaikki leivonnaiset ja sitten vielä se ryhti.
Tsemppiä!
  Vastaa viestiin
31.05.06, 21:43   #22 (linkki)
pipsa
(Vierailija)

mulla on sama ongelma,vatsa alkoi paisua aivan yhtäkkiä,syön terveellisesti ja liikun paljon,kävin lääkärissäkin sen takia,mutta mitään ei löytynyt,kai se on sitten niin,että aineenvaihdunta hidastuu ja monimutkistuu,kun on lähestyy viittäkymppiä,on se vaan niin väärin,vatsa ei pienene,vaikka miten yrittäis
  Vastaa viestiin
01.06.06, 08:20   #23 (linkki)
vm47
(Vierailija)

Pika-apu: Se vanhan ajan kureliivi tai modernimpi versio muu korsetti = tiukat alushousut/muu vaate.
  Vastaa viestiin
01.06.06, 10:35   #24 (linkki)
Lautamahainen 50v.
(Vierailija)

Maha ei pömpötä ainakaan vielä iästä huolimatta.
Kammoan jenkkakahvoja ja mahamakkaroita, ei kiitos minulle koskaan.
Onneksi olen aina ollut kova liikkumaan ja kuntoilemaan ja ruokavalio on superterveellinen.
Tämä on minun kurinalainen elämäntapani, sen seurauksena pysyy läskit poissa ja nautin silti elämästä.
  Vastaa viestiin
02.06.06, 17:35   #25 (linkki)
Äksön
(Vierailija)

Timmi-Mimmi puhuu asiaa. Pois hiilarit, tilalle lihaa ja kasviksia, niin pömpötys loppuu ja tulet virkeämmäksikin. Itsekuria ja mielikuvitusta kehiin, ja ota asioista selvää kirjoista ja netistäkin. Oma massu on pienentynyt noilla keinoilla. Enkä syö enää jatkuvasti, vaan katson, että on ollut reilu tauko, 3-4 tuntia.äksön
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku