Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > 50+
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
06.01.08, 18:31   #1 (linkki)
Argusta
(Vierailija)

Moniteholasit...

Hain eilen ensimmäiset moniteholasini. Olivat tosi kalliit, yli 800 euroa. Tänään olen kokeillut niitä ja olen kauhuissani, päätä täytyisi liikutella että näkisi lukea esim. kirjan sivulta koko tekstin. Teksti on selkeä vain keskeltä, apua mitä teen??

En olisi ottanut monitehoja, jos olisin tiennyt että ovat noin hankalat. Olen kova lukemaan, niskathan tulee kipeiksi jos täytyy päätä liikutella sivulta toiselle.

Voikohan ne vielä vaihtaa pelkiksi kaukolaseiksi? Pitäisin vanhat lukulasit, joilla näen vielä ihan hyvin. Jos nostan uudet lasit niin korkealle, että yläosa on kulmakarvojen yläpuolella, näen hyvin päätä liikuttamatta.

Onko kellään ollut vastaavanlaista ongelmaa?
  Vastaa viestiin

06.01.08, 18:39   #2 (linkki)
ikikukka
(Vierailija)

Kokeile niita nyt muutama paiva ihan rauhassa. Ala ota pois silmilta, vaikka ne hankalat olisivatkin. Yrita sitkeasti kestaa pari paivaa, yleensa siina ajassa niihin tottuu (jos tottuu).

Jos sinulla on kovin suuri numero lukulaseissa, saattaa tosiaan olla vaikeaa. Tai jospa lasit ovat liian vahvat?
  Vastaa viestiin
06.01.08, 23:03   #3 (linkki)
Syre
(Vierailija)

Rillit

Kyllähän niihin totutteleminen on, mutta jos ei muutamassa päivässä tule parannusta, niin voi olla että lasit eivät ole sopivalla kohdalla, koska niiden pitää istua just oikealle paikalle.
Jos lasit ovat sopivat ei yleensä tuota hankaluutta lukiessa eikä liikkuessa. Kay liikkeessä näyttämässä istuvatko oikealla paikalla.
  Vastaa viestiin
06.01.08, 23:18   #4 (linkki)
syväterävät
(Vierailija)

Minulla on kaksiteholasien lisäksi vielä lukulasit, koska en pysty kaksiteholaseilla kunnolla lukemaan, koska se lukualue on niin pieni. Näen niillä kyllä hyvin ja muuten ne sopivat minulle hyvin ja totuin niihin hyvin nopeasti. Esim. tietokoneella pää joutuu olemaan niin pahasti takakenossa, ja siinä asennossa niskat kipeytyy. Kaksiteholasit ovat todella hyvät jokapäiväisessä elämässä; kaupoissa, kadulla, liikenteessä jne., siellä missä pitää nähdä ja lukeakin vähäisiä tekstejä, mutta pitempiaikaiseen lukemiseen ja tietokonekäyttöön tarvitsen lukulasit. Lukulasit minulla ovat ns. syväterävät lukulasit eli niiden avulla voi hyvin työskennellä vaikka keittiössä ja toimistossa.

Yhteenvetona sanon, että tarvitsen molempia laseja, kaksitehoja ja lukulaseja, pärjätäkseni kaikissa olosuhteissa hyvin.
  Vastaa viestiin
06.01.08, 23:37   #5 (linkki)
tutkiva journalisti
(Vierailija)

syväterävistä

Minulla on ollut jo kolmet 2-teholasit käytössä ja kyllä niiden käyttöön helposti tottuu.
Tietenkään 2teholaseja ei pidä teettää kovin pieniin kehyksiin koska silloin koko käytettävissä oleva pinta-ala on kovin pieni ja vastaavasti lukualueesta tulee myös pieni.
Normaalisti optikkoliikkeet nämä mitat hallitsevat ja jos asiakas haaveilee pienistä ruuduista joihin tehdään 2-teholinssi, niin optikko silloin toteaa mikä on mahdollista ja mikä taas ei.
Nyt teetin itselleni syväterävät lasit eli lukualue on suurempi ja käsittääkseni "häivytetty" ylöspäin siten, että noin metrin etäisyydellä tehoalue on hyvä, mutta esim telkkarin katselu, jossa etäisyys katselijasta on yleensä enemmän kuim metri, systeemi ei toimi. Minulla kaukokorjaus on hyvin pieni - vain 0,25 joten sen takia näitä syväteräviä suositeltiin ja nämä ovat oivalliset juuri lukemiseen ja näyttöpäätehommiin - eli ei tartte "hakea" sitä lähinäön tarkkuusaluetta, koska se on laajempi muttei myöskään tartte päätä ylös nostaessa heti repiä laseja pois.

Tosin huomasin että kaupassa nämä syväterävät eivät ole mukavat esim marketin käytävällä on pakko ottaa ne pois, koska kaukoalue ei toimi - se siis sekoittuu lähinäköalueeseen ja katselu menee hulinaksi. Mutta - mulla on edelleen ne peruskaksitehot olemassa joten käytän niitä esim shoppailukierroksella. Kas kun tuoteselostuksia en pysty lukemaan ilman laseja enkä erota senttikolikkoja kukkarosta ilman laseja. Tässä vain esimerkkejä eri käyttötarpeista.

Syväterävät linssit ovat selvästi halvemmat kuin perinteiset kaksitehot ja nyt ostaessani nämä syväterävät, kovapintaiset ja heijastamattomat - selvisin about 250 eur halvemmalla kuin ostaessani perinteiset 2-tehot.

Mutta - optikot aina sanovat että totuttele ja tule valittamaan jos et ole tyytyväinen. Eli koeta nyt näiden kanssa pari viikkoa ja jos tuntuu mahdottomalta,mene optikolle valittamaan ja pohtimaan ratkaisuja. Useimmat kyllä oppivat käyttämään 2-tehoja joten ei se ole muuta kuin tottumiskysymys.
  Vastaa viestiin
06.01.08, 23:47   #6 (linkki)
syväterävät
(Vierailija)

Minulla nuo syväterävät ovat siis pelkät lukulasit, mutta niissä se katselualue on laajempi kuin tavallisissa lukulaseissa eli käyvät hyvin lähityöskentelyyn. Ne eivät siis voi korvata kaksitehoja. Miten kaksitehoihin voi yhdistää syväterävät lukulasit? En ymmärrä miten sellainen voi käytännössä toimia.
  Vastaa viestiin
06.01.08, 23:51   #7 (linkki)
syväterävät
(Vierailija)

Selvennykseksi vielä se, ettei tulisi pahoja väärinkäsityksiä, syväterävillä laseilla ei voi korvata kaukolaseja (tai kaksitehoja). Ne ovat tarkoitettu vain lukulaseiksi tai ihan lähityöskentelyyn käyvät myös, mutta niillä ei voi "kävellä" tai kayttää kaksitehojen (kaukolasien) tapaan.
  Vastaa viestiin
06.01.08, 23:55   #8 (linkki)
syväterävät
(Vierailija)

Syväterävät linssit
Uusinta teknologiaa edustavat syväterävät linssit, joilla on mahdollista nähdä tarkasti lähietäisyyden lisäksi myös hieman pidemmälle kuin tavallisilla yksiteholaseilla eli ns. välietäisyydelle. Syväterävät linssit sopivat toimistotyöskentelyyn, kokouksiin ja asiakaspalvelutilanteisiin, jolloin on käytännöllistä nähdä lähelle esim. päätteelle sekä välietäisyydellä oleviin ihmisiin ja kohteisiin. Myös nuoret ja opiskelijat voivat hyötyä syväterävien linssien tarjoamista eduista verrattuna yksiteholinsseihin.

Syväterävillä linsseillä näkeminen on tarkkaa linssien tarjoamille lähi- ja välietäisyyksille Linssin reuna-alueen vääristymät saattavat heikentää kuvan laatua näkökentän reuna-alueilla. Eri valmistajien syväterävien linssien optiset rakenteet eroavat toisistaan. Yksilöllisten tarpeiden mukaan voidaan painottaa haluttuja etuja, kun tiedetään linssien voimakkuudet ja lasien käyttötarve.

Edut:

Linsseillä voi nähdä ilman kuvahyppyä sekä lähelle että välietäisyydelle.
Ne soveltuvat toimisto- ja asiakaspalvelutehtäviin, jolloin on tarve nähdä jatkuvasti lähi- ja välietäisyyksille mutta harvemmin kauas.
Haitat:

Linssien reuna-alueella ei näe tarkasti.
Kauas katsottaessa lasit on otettava pois
  Vastaa viestiin
07.01.08, 08:52   #9 (linkki)
Kaksitehot
(Vierailija)

Kyllä optikkoliike on vastuussa ns.tyytyväisyys takuusta eli siitä että ihminen näkee ja pystyy toimimaan hankkimillaan laseilla,linssithän ovat optikon mittaamat ja arvio linssinvahvuudesta.Minulle tehtiin joulukuussa uudet lasit ja kyllä optikko tarjosi niin pieniä pokia että näyttivät suorastaan naurettaville päässäni mikähän olisi ollut lukualue niissä.No löytyi jotakuinkin käypäset pokat ja lasit valmistuivat ja kaksi naista niitä asetteli nenälleni ja siinähän olikin inttäminen kun halusin tallat sellaiseen asentoon mille ne mielestäni parhaalle tuntuu minun neälläni.Minä olen vastuussa vain siitä olenko pokavalintaani tyytyväinen muusta vastaa optikko hän perii maksun ja aika ison.
  Vastaa viestiin
07.01.08, 10:12   #10 (linkki)
Moniteholasit
(Vierailija)

Huomatkaa ero 2-ja moniteholasien välillä. Kyse ei ole samoista linsseistä.

Minulla on menossa toiset moniteholasit, uusimpiin tottuminen kesti jopa parisen viikkoa, sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia lukemisen tai päätetyöskentelyn suhteen. Ja pokat ovat kyllä ihan modernit pienet pokat. Se, mikä moniteholinsseissä ei onnistu, on isot kaarevat linssit (esim. muodissa olevat aurinkolasit).

Meilläpäin optikko antaa kuukauden tyytyväisyystakuun, eli jos et siinä ajassa ole tottunut, mene vaihtamaan.
  Vastaa viestiin
07.01.08, 10:14   #11 (linkki)
Lukulasit
(Vierailija)

Minä käytän pitkään lukiessani lukulaseja. Monitehoilla ei ole mukavaa lukea pitempää aikaa, vaikka ne muuten minulle sopivat ja oikeat onkin. EI sinun väkisin tarvitse niillä monitehoilla lukea, jos se on epämukavaa. Käytä niitä sitten muuten.
  Vastaa viestiin
07.01.08, 11:08   #12 (linkki)
Monitehoinen
(Vierailija)

Aika vaikea tottua. Edelleen lukiessa heitän lasit pois ja luen ilman laseja. Ja tosi tarkassa työssä on myös lasit heitettävä pois.

Yksitehoja en voi käyttää, koska niillä ei lukeminen onnistu.
  Vastaa viestiin
07.01.08, 12:34   #13 (linkki)
lukulasit
(Vierailija)

Ostin Tiimarista muutaman euron lukulasit. Ne myös suurentaa vähän. Todellä hyvät ja tarkasti näkee. Mulla on ikänäkö, muuten näen terävästi horisonttiin asti. Turha maksaa maltaita optikon lukulaseista.
  Vastaa viestiin
07.01.08, 13:00   #14 (linkki)
syväterävät
(Vierailija)

Seuraavassa linkissä vähän lisätietoa, koska monilla näyttää olevan hieman epätietoisuutta silmälaseista ja linsseistä.

http://tyonako.org/18
  Vastaa viestiin
07.01.08, 15:12   #15 (linkki)
vm47
(Vierailija)

Liukuvat monitehot toimivat mainiosti sekä työssä että kotona. Tosin työssä joskus olisi hyvä olla työlasit, mutta niillä taas ei näe käytävillä. Nämä ovat hyvät. Tottuminen vie muutaman päivän, eikä tarvitse niskoja juuri väännellä, silmien normaali kääntäminen riittää. Ensimmäisillä monitehoillani kävelin viikon verran ylämäkeen, mutta nyt uusiessa en edes juuri huomaa muuta kuin parantuneen näön. Rohkeasti vain pitämään, lopussa kiitos seisoo.
  Vastaa viestiin
07.01.08, 15:12   #16 (linkki)
vm47
(Vierailija)

Liukuvat monitehot toimivat mainiosti sekä työssä että kotona. Tosin työssä joskus olisi hyvä olla työlasit, mutta niillä taas ei näe käytävillä. Nämä ovat hyvät. Tottuminen vie muutaman päivän, eikä tarvitse niskoja juuri väännellä, silmien normaali kääntäminen riittää. Ensimmäisillä monitehoillani kävelin viikon verran ylämäkeen, mutta nyt uusiessa en edes juuri huomaa muuta kuin parantuneen näön. Rohkeasti vain pitämään, lopussa kiitos seisoo.
  Vastaa viestiin
06.02.08, 14:59   #17 (linkki)
Kohta merisairas
(Vierailija)

Keinuminen

Minullakin totuttelu rajattomiin monitehlinsseihin on vasta aluillaan - kolmas päivä menossa. Muita ongelmia minulla ei ole ollut, mutta kun lukuetäisyydellä siirrän katsettani paperista toiseen tuntuu, että paperit keinuvat ihan kuin olisin jatkuvasti myrskyävässä laivassa. Aamupäivällä tunsin jo lievää pahoinvointia, mutta se meni lounaan aikana onneksi ohi. Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia? Omissani kaukoalue -5 ja lähialu -3,5.
  Vastaa viestiin
06.02.08, 15:50   #18 (linkki)
Mitä meille tavallisille
(Vierailija)

pulliaisille kertoo mitkään optikoiden termit?

Minä en tiedä "syväterävistä" yhtään mitään, en myöskään kovapinta-heijastuvapaa-ohennettu ym. ym. sanonnoista.

Entäs kun lasit valmistuttuaan liipastaan päähän ja tullaan kukkarolta hakemaan 800 euroa, mistä me tiedämme mitä olemme saaneet?

Näytetäänkö meille vertailumielessä linssejä joille ei ole ko. hienouksia tehty verrataksemme niitä ja nähdäksemme eron ja vakuuttuaksemme, että olemme saaneet mitä olemme tilanneet ja maksaneet ?

Minä ole laittanut elämässäni silmälaseihin hirveän paljon rahaa, olen ollut kiltti ja voinut pahoin, hoiperrellut ja oksennellut uusien lasien vuoksi kotona, käynyt valittamassa liikkeessä 40km:n taipalleen takana, mutta vikaa ei ole ollut laseissa.

Ei kun vaihda liikettä ja osta uudet lasit, että pysyt tolpillasi, kyllä sellaisetkin ovat löytyneet lopuksi, mutta kaapissani lojuu ainakin neljät lasit joiden vahvuudet ovat samat, mutta jokaisten paksuus on eri ja näen niillä kaikilla eritavoin, jotkut vetää niin pahasti silmiä kieroon, etten voi niitä pitää minuuttiakaan.

Osaako joku teistä kertoa mistä nämä vaihtelut eri liikkeistä ostetuissa laseissa johtuu?
Asiantuntijoilta en vastausta ole saanut, ainoastaan myyntipuheet ja uudet linssit.....

Suren entistä rehellistä ja huolellista optikkoani, hän teki aina kunnon lasit ja nyt en enää saa niitä mistään.

Onko teillä muilla herännyt samanlaisia mietteitä?
  Vastaa viestiin
06.02.08, 16:45   #19 (linkki)
no kokemusta on
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Argusta
Hain eilen ensimmäiset moniteholasini. Olivat tosi kalliit, yli 800 euroa. Tänään olen kokeillut niitä ja olen kauhuissani, päätä täytyisi liikutella että näkisi lukea esim. kirjan sivulta koko tekstin. Teksti on selkeä vain keskeltä, apua mitä teen??

En olisi ottanut monitehoja, jos olisin tiennyt että ovat noin hankalat. Olen kova lukemaan, niskathan tulee kipeiksi jos täytyy päätä liikutella sivulta toiselle.

Voikohan ne vielä vaihtaa pelkiksi kaukolaseiksi? Pitäisin vanhat lukulasit, joilla näen vielä ihan hyvin. Jos nostan uudet lasit niin korkealle, että yläosa on kulmakarvojen yläpuolella, näen hyvin päätä liikuttamatta.

Onko kellään ollut vastaavanlaista ongelmaa?
Minulla oli viimesyksynä täsmälleen samanlaisia ongelmia. En todellakaan oppinut kaksiteholaseihin, vaikka sinnikkäästi opettelin kolme viikkoa. Päätä piti keikuttaa sinne ja tänne, lukeminen ja TV:n katselu oli todella hankalaa. Maksoin itsekkin laseista 700e (olivat vielä niinkuin alehintaan). Menin takaisin liikkeeseen ja kerroin ongelmastani, ja laseista tehtiin pelkät lukulasit. Pokat ovat todella aivan liian hinnakkaat pelkiksi lukulaseiksi.
Kannattaa aina kysyä myyjältä totuttelutakuusta, ennenkuin tekee kaupat. Useimmissa silmälasiliikkeissä sellainen on olemassa. Kannattaa pyytää hyvitystä, jos meinaat vaihtaa pelkiksi kaukolaseiksi.
  Vastaa viestiin
06.02.08, 19:43   #20 (linkki)
ikikukka
(Vierailija)

Minulle oli samanlainen ongelma myos naiden viimeisten lasien kanssa. Pyysin samassa optikkoliikkeessa uusintatarkastuksen ja kuinka ollakaan, toinen linssi oli aivan liian vahva. Virhe oli ilmeinen mutta liike vaitti silmieni muuttuneen kuukauden aikana! Onneksi silmalaakari kirjoitti heille todistuksen, etta silmani ovat samanlaiset, valmistusvirhe.

Lopuksi sain oikeanvahvuiset lasit. Kannattaisikohan teidan tutkituttaa lasit ja silmat uudelleen?
  Vastaa viestiin
07.02.08, 13:55   #21 (linkki)
Minäkin---------
(Vierailija)

olen kokenut sanmaa, ja linssien mielvaltainen hinnottelu on mysteerio myös. minullekin sanottiin viimeksi monitehoja uusiessani, että näiden lasien yhteishinta olisi 1200 euroa, mutta annetaan mennä 800 :lla. Onko tällainen käytös asiakasta kunnioittavaa ja oikeudenmukaista.
Tarvitsin uudet lasit hintaan mihin hyvänsä paikkakunnan ainoasta optikkoliikkeestä, joten omistaja puhui arvoani alentaen, vaikka odotti minun vielä hyppivän ilosta, kun sain lasit "niin HIRRRRVEEn halvalla."
Uusi oikeahinnotteinen silmälasiliike on rantautunut suomeen vihdoinkin ja lähden sinne, vaikka matkaa onkin lähes sata kilometriä.
  Vastaa viestiin
08.02.08, 12:51   #22 (linkki)
Vaihtanut
(Vierailija)

Edelliset moniteholasit maksoivat 600 €, enkä koskaan oppinut niitä käyttämään. Sitten ne rikkoontuivat vahingossa ja jouduin hankkimaan uudet.

Uudet maksoivat 200 € ja toimivat todella hyvin jo.

Toki usein lukiessani tai lankaa neulan silmään laittaessani heitän lasit pois. Näen kuitenkin paremmin tosi tarkassa tilanteessa ilman laseja. Siis laosassa minulla on vain 0-vahvuus. Monitehot pitää kuitenkin olla, koska miinuslinssi estää lähinäkemisen.
  Vastaa viestiin
09.02.08, 22:03   #23 (linkki)
entinen likinäköinen
(Vierailija)

Minulla on jo ties kuinka monet moniteholasit olleet. Ensimmäisiin en meinannut millään tottua. Meni tosissaan monta kuukautta ennenkuin hyväksyin lasit. Sen jälkeen en sitten ilman ole osannut olla. Joten hankin aurinkolasitkin monitehona. Mutta kyllä ihan tavalliset lukulasit on hyvä olla vielä lisäksi. Maatessa ei oikein monitehoilla voi lukea.
  Vastaa viestiin
12.02.08, 07:22   #24 (linkki)
jadettan
(Vierailija)

ongelmia täälläkin...

Mikä ero on 2-teho ja moniteholaseilla???
Itselläni on vuosia ollut kaukolasit, mutta nyt ikänäkö painaa päälle ja pitää olla lasit myös lähelle katsottaessa. Menin ostamaan 2-tehoja, mutta monitehot optikko myi. Olen yrittänyt muutamia päiviä totutella laseihin, mutta huh huh!!! Kauas näen vain linssin keskellä pienellä alueella, muuten lasit on sumeat. Lähelle näen alaosassa pieneltä alueelta, muuten ihan sumeaa sielläkin. Eli minulla tuntuu olevan "putkinäkö" lasit päässä, näköalue niin suppea!!! ONKO TÄMÄ NORMAALIA JA MENEEKÖ TOTUTTELULLA OHI VAI ONKO LASIT TEHTY VÄÄRIN???
Onko 2-tehoilla helpompi opetella lähi- ja kaukolasien käyttöä kuin monitehoilla?
  Vastaa viestiin
12.02.08, 08:28   #25 (linkki)
vm47
(Vierailija)

Mene ihmeessä valittamaan laseistasi. Minulle vaihdettiin nenätyynyt riitelemättä kun ne "raapivat" nenänvarttani ja minut otettiin ihan vakavasti, kun uusien lasieni linssit eivät toimi niin kuin oikeastaan pitäisi. Se taas johtuu kapeista pokista, kun en löytänyt tarpeeksi suuriaukkoisia. Lukuosa jäi kovin pieneksi ja aiheuttaa siis pieniä vaikeuksia.

Brillit ovat niin kallis ostos, että niistä voi hyvällä omallatunnolla valittaa jos ne eivät toimi.

2-tehot ovat sellaiset, että linssissä on kaksi erivahvuista ruutua, monitehot on taas tehty "liukuviksi" eli vahvuusero hiotaan liukuen, ei kahdeksi erivahvuiseksi kohdaksi linssissä.

Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku