Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > 50+
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
06.07.09, 12:32   #1 (linkki)
Ystävä kaukaa
(Vierailija)

Mitä antaa lahjaksi 70-vuotiaalle?

Antakaa hyvät ellit vinkkejä, pääni on aivan tyhjä! En haluaisi hankkia mitään turhanpäiväistä. Onko jotain sellaista mitä sen ikäinen tarvitsee arjessa paremmin selvitäkseen, käytännöllistä ja hyödyllistä? Ko. rouva on hyvässä kunnossa kylläkin ja liikkuvainen. Hän on käden taitaja ja arvostaisi varmaan jotain itse tehtyä mutta kun minulla on peukalo keskellä kämmentä! Kaikki vihjeet otetaan ilolla vastaan. :)

Vastaa viestiin
06.07.09, 13:12   #2 (linkki)
Eläkkeestä haaveileva
(Vierailija)

Ihan mahdoton kysymys, asian ratkaisemiseksi pitäisi tietää, minkälainen henkilö on kyseessä, mitä hän harrastaa, mistä pitää ja mitä arvostaa. Pelkän iän perusteella ei myöskään voi mennä sanomaan, voisiko lahja olla (tai suorastaan pitäisikö sen olla) tarpeellinen ja hyödyllinen. Jotkut loukkaantuvat, jos henkilökohtaiseksi lahjaksi antaa jotain tarpeellista, kuten kotitaloustöitä helpottavia laitteita, toiset taas pitävät esimerkiksi taidetta tai koruja turhuutena, johon ei lahjanantajien pitäisi rahojaan tuhlata.

Jos hän on "käden taitaja", olisiko jotain sellaista harrastuksiin liittyvää, mistä hän pitäisi, mutta ei ole tullut hankkineeksi tai mihin hänellä suorastaan ei ole ollut varaa? Tai jokin uusi liikuntaväline, joka häneltä vielä puuttuu - ei nyt ehkä rullaluistimia, mutta jumppapallo tai gymstick esimerkiksi? Lahjakortti liikuntayrityksen alkeiskurssille johonkin uuteen lajiin - tämän tietääkseen pitäisi tietysti tietää, mitä hän harrastaa nyt, mihin hänen kuntonsa riittää ja mikä uusi laji häntä ehkä kiinnostaisi.

Tai sitten voisit antaa lahjakortin jonkin kylpylän tai muun hoitolan hoitoihin, niin hän saisi itse päättää, minkä niistä valitsee. Taide-elämys konsertti-, teatteri- tms. (vaikkapa tanssiesitys)lipun muodossa, lupauksella lähteä itse kaveriksi.....? Tosin tässäkin pitää tietää ainakin suunnilleen, minkälaisesta kulttuurista hän pitää.

Jos tuttavasi tarvitsee apuvälineitä selvitäkseen arjessa paremmin, hän on ilmeisesti raihnaisempi kuin minun tuntemani 70-80-vuotiaat.
  Vastaa viestiin
06.07.09, 13:13   #3 (linkki)
Älä nyt "kädentaitajalle"
(Vierailija)

rupee mitään virkkaamaan. ;))
Osta hänelle jotain piristävää esim.teatterilippu, elokuvalippu, hotelliyöpyminen johonkin hänelle mieleiseen kaupunkiin.
Lahajan kuuluisi olla sellainen että se ilahduttaa, luulen että patalaput riittävät hänellä loppu elämäksi.
  Vastaa viestiin
06.07.09, 14:54   #4 (linkki)
skribentti
(Vierailija)

minunkin pää kolisee tyhjyyttään

Lahjojen keksiminen on vaikeaa. Joulun aikaan ihmiset ostavat vuohen eli siis
antavat rahaa hyväntekeväisyyteen. Jos ystävälläsi on jo vuohi jossakin kaukomailla keksi jotain muuta.

Vaeltelin viikonloppuna Stockalla ja siellä jos missä on lahjaideoita.
Kukkaosastolla oli monta kukkaa jonka omistaja haluaisin olla. Käteni tarttui moneen säilytyskoriin ja mutta jäi kuitenkin kauppaan.

Jos et muuta keksi osta kiva hiirialusta. Sellaisen kai voi teettää valokuvafirmoissa. Keksin aamulla loistoidean. Ostin joku aika sitten kirjakaupasta askartelusetin. Putsasin aamulla yhdella piipunrassilla näppiksen koloja ja hyvin puhdistui. Miksi en tuotakin aiemmin kekannut.
Voisithan ostaa tuolle monitaiturille askartelusetin ja antaa hänen luovuuden kukkia. Minä sain tuosta setistä äitienpäiväkortin, joka löi minut ällikällä.
Ihailen korttia silloin tällöin tässä netissä.
  Vastaa viestiin
06.07.09, 15:12   #5 (linkki)
siivooja
(Vierailija)

muorille

osta siivouspalvelun lahjakortti tms.
Pienet siivouspuuhat menee varmaan tuonikäiseltä ja hyväkuntoiselta ajankuluna, mutta suursiivoukset/ikkunanpesut on jo senverran suuritöisempää.
  Vastaa viestiin
06.07.09, 22:32   #6 (linkki)
tytär ja ystävä
(Vierailija)

Jos mun äidillä ois nyt synttärit, hän on 70 +, ja mulla ois rahaa johonkin kunnolliseen, niin ostaisin ehkä vielä uuden orkidean, hän kun niitä keräilee; ehkä kallis hajuvesi, niitä hän rakastaa, voisin antaa lahjakortin johonkin trendikkääseen muotiliikkeeseen, hän käyttää paljon ilosenvärisiä ja tyylikkäitä, kuvioituja farkkutakkeja, yleensäkin yhtä nuorekkaita vaatteita kuin minä; myös laadukkaat ihonhoitotuotteet ois tervetulleita, eksoottiset isohkot sormukset, joku hyvä CD, tykkää esim Vesku Loirin lauluista, runokirjat, ja ennen kaikkea uutta mustetta tulostimeen!

Älkää nyt ihmiset kuvitelko että 70-vuotiaat jotka nykyään on ainaki 50-prosenttisesti Suomen maassa enempi vanhempia keski-ikäsiä ihmisiä niin hirveen hanakasti haluu lahjaks mitään sellasta joka viittaa vanhuuteen ja avuttomuuteen!

Jos muoristaan välittää niin hänelle voi lahjottaa sen ikkunanpesu/suursiivoushomman joskus ihan muulloin ku syntymäpäivänä, masentavaa antaa syntymäpäivälahjaks jotain pelkästään käytännöllistä, niinku kaikki turhamaisuus ja kauneudenkaipuu ois siinä iässä jo kaikonnu.
Ja voihan site vaikka ite käydä omaisensa luona siivoomassa, siinä vasta lahja.

Muistan nuorena kun eräälle tyttökaverilleni KOKO PERHE (siis hänen) lahjotti hänelle yhdessä, siis yhdessä, kattilan! Että oikeen 22-vuotiaalle ostettiin syntymäpäivälahjaks kattila, ku oli muuttanu omaan kotiin. No joo, onhan se käytännöllistä, kattila, kukapa ei tarvitsis kattilaa, mut jotenki syntymäpäivälahjan pitäis olla myös sellasta mitä ihminen ei raaski ehkä itselleen muuten ostaa, jotain missä on tunnetta mukana.

Niin, kyllähän sellasen suursiivouksen voi todellakin ostaa synt.p. lahjaks mutta ehdottomasti siihen mukaan jotain pientä luksusta.
Eihän elämä todellakaan oo vaan sitä että on puhdasta ja on siistiä ja kaikki skulaa ja on helpompaa ja hoidetaan känsiä, ihminen ei elä pelkästään leivästä.
  Vastaa viestiin
07.07.09, 07:11   #7 (linkki)
lahjakortti +
(Vierailija)

Lahjakorttia: hierojalle, siivouspalvelut kotiin, oopperaan tms minäkin ensimmäiseksi ehdottaisin. Siis henkilökohtaista pikkuelämystä. Jos tiedät hänen lukevan paljon, lahjakortti kirjakauppaan - tai dvd-kerhoon tai musiikkikerhoon tms.

Kukat ovat aina kauniita (ellei kyseessä ole allergikko).
  Vastaa viestiin
07.07.09, 08:24   #8 (linkki)
Ystävä kaukaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lahjakortti +
Lahjakorttia: hierojalle, siivouspalvelut kotiin, oopperaan tms minäkin ensimmäiseksi ehdottaisin. Siis henkilökohtaista pikkuelämystä. Jos tiedät hänen lukevan paljon, lahjakortti kirjakauppaan - tai dvd-kerhoon tai musiikkikerhoon tms.

Kukat ovat aina kauniita (ellei kyseessä ole allergikko).
Todellakin - voihan sen lahjakortin ostaa monestakin paikasta! Kiitos! :)

Vastaa viestiin
07.07.09, 11:23   #9 (linkki)
Kohta 70v
(Vierailija)

Rupesinpa miettimään mitä itse haluaisin, kun pikapuoliin täytän 70v.
Lahjakortti on monella tapaa kiva, mutta en halua mennä yksin teatteriin, oopperaan enkä kylpylään. Mukavampi olisi, jos vaikka kutsuttaisiin syömään kalliiseen ravintolaan tai sitten joku kustantaisi kuohuvat juhlapäivävieraille. kaikkein paras lahja olisi, että ystävät ja sukulaiset järjestäisivät koko juhlat jossain, ettei minun tarvitsisi leipoa ja siivota kotona. Luksusta sitten siihen päälle vaikkapa uusi pehmuste parveketuoliin. Pehmusteessa voisi olla lappu, jossa päivämäärä ja kaikkien antajien nimet kangastussilla. Kaunis sohvatyynykin olisi mieleinen ja siinäkin joku kangaskaitele, jossa merkkipäivä ja antajat.
Tietokoneeseen joku helppo kuvankäsittelyohjelma asennettuna, hyvä muistitikku tai kaksi.
Parvekkeelle rullaverho asennettuna suojaamaan liialta auringolta tai parvekematto.
Parvekekalustonkin voisi vaihtaa uuteen, jos joku veis vanhan pois.
Eteiseen uusi, kaunis naulakko asennettuna.
Komeroiden siivousapu ja romun kuskaaminen kaatopaikalle.
Uusi sängynpeite vanhan ja kuluneen tilalle.
  Vastaa viestiin
07.07.09, 12:28   #10 (linkki)
Kerro se !
(Vierailija)

"Kohta 70v" Muista ihmeessä välittää tuo tieto onnittelijoille! Teille tulee kaikille tiedosta hyvä mieli ! Vinkkaa vaikka tästä Ellien kirjoituksesta, jos et suoraan kehtaa...
  Vastaa viestiin

07.07.09, 14:17   #11 (linkki)
Ohhhooh
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kohta 70v
Rupesinpa miettimään mitä itse haluaisin, kun pikapuoliin täytän 70v.
Lahjakortti on monella tapaa kiva, mutta en halua mennä yksin teatteriin, oopperaan enkä kylpylään. Mukavampi olisi, jos vaikka kutsuttaisiin syömään kalliiseen ravintolaan tai sitten joku kustantaisi kuohuvat juhlapäivävieraille. kaikkein paras lahja olisi, että ystävät ja sukulaiset järjestäisivät koko juhlat jossain, ettei minun tarvitsisi leipoa ja siivota kotona. Luksusta sitten siihen päälle vaikkapa uusi pehmuste parveketuoliin. Pehmusteessa voisi olla lappu, jossa päivämäärä ja kaikkien antajien nimet kangastussilla. Kaunis sohvatyynykin olisi mieleinen ja siinäkin joku kangaskaitele, jossa merkkipäivä ja antajat.
Tietokoneeseen joku helppo kuvankäsittelyohjelma asennettuna, hyvä muistitikku tai kaksi.
Parvekkeelle rullaverho asennettuna suojaamaan liialta auringolta tai parvekematto.
Parvekekalustonkin voisi vaihtaa uuteen, jos joku veis vanhan pois.
Eteiseen uusi, kaunis naulakko asennettuna.
Komeroiden siivousapu ja romun kuskaaminen kaatopaikalle.
Uusi sängynpeite vanhan ja kuluneen tilalle.
etpä sit ihan "pientä" pyydäkkään.
Mutta miksi et itse osta sitä mitä tarvitset?
Outoa!
  Vastaa viestiin
07.07.09, 14:27   #12 (linkki)
Edelliselle viisastelijalle
(Vierailija)

Eipä ne ole pienet ne synttäritkään. Kyllä nyt jo 70 kymppiselle jotain arvokkaampaa lahjoittaakin. Joka asiasta pitää naljailla.

Outoa on tuo sinun asenteesi!
  Vastaa viestiin
07.07.09, 15:07   #13 (linkki)
Eläkkeestä haaveileva
(Vierailija)

Sitä paitsi, minusta kyse oli vaihtoehdoista, mitä esimerkiksi haluaisi lahjaksi, ei kattavasta luettelosta, minkä kaiken haluaisi saada. Onnittelijoita on luultavasti useampia, joten pelkkä parvekkeen rullaverho voisi olla vähän vaatimatonta koko porukalta.

Miksi muuten varsinkin naispuolisten juhlijoiden ylipäätään odotetaan aina tekevän kaiken itse, eiväthän kaikki edes ole kiinnostuneita leipomisesta tai kokkaamisesta?
Jos aloittajan päivänsankari on niitä, joiden mielestä kaiken tarjottavan pitää olla "kotona tehtyä", mitenkähän hän mahtaisi suhtautua siihen, jos muutaman muun onnittelijan kanssa tarjoutuisitte järjestämään juhlan tai ainakin tekemään mahd. siivoukset ja tekemään tarjottavat?
  Vastaa viestiin
07.07.09, 16:47   #14 (linkki)
vaihtoehtoistapa
(Vierailija)

Itse täytän pian 50v. Tarjoilu tulee olemaan vain kuohuvaa, marjoja ja jotain pientä sorminaposteltavaa, esim pikkutuulihattuja - valmiina ostettuina. Minä en ole keittiömanta ja tutut sen tietävät, ja tulevat tapaamaan minua ;)
  Vastaa viestiin
07.07.09, 22:40   #15 (linkki)
Kohta 70v
(Vierailija)

Ohhhooh:lle: enhän minä mitään ole pyytänyt. Sulla ei taida hoksottimet enää toimia.
Muistitikut ei ole kalliita.
Komeroiden siivous ei paljon maksa eikä myöskään autollisen kuskaaminen romuja kaatopaikalle.
Tosiasia taitaa olla, että suku ja tuttavat tulevat 5 euron kukkapuskan kanssa, syövät ja juovat monen kympin edestä ja minä saan sen kaiken kustantaa ja siivota etukäteen ja jälkikäteen. Voisi olla edullisempaa varata riittävän pieni paikka juhlia varten ja ilmoittaa, että enempää ei mahdu.
  Vastaa viestiin
08.07.09, 09:27   #16 (linkki)
Hmm..*
(Vierailija)

Ihan hyviä ehdotuksia sinulta nimimerkki "kohta 70".Kiitos:)
  Vastaa viestiin
08.07.09, 15:34   #17 (linkki)
n49**
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vaihtoehtoistapa
Itse täytän pian 50v. Tarjoilu tulee olemaan vain kuohuvaa, marjoja ja jotain pientä sorminaposteltavaa, esim pikkutuulihattuja - valmiina ostettuina. Minä en ole keittiömanta ja tutut sen tietävät, ja tulevat tapaamaan minua ;)
Minulla samat pyöreät tulossa mutta minä aion tilata pitopalvelusta osan ruokia ja osan ostan kaupasta. Minulla on pitemmät pippalot niin pitää olla ruokaa, että väki jaksaa tanssia ;) Mitään lahjoja en halua.
  Vastaa viestiin
14.07.09, 22:09   #18 (linkki)
kävin kivipajalla
(Vierailija)

Niitä on siellä sun täällä. Hiovat erivärisistä suomalaisista kivistä upeita koruja, seinäkelloja, säämittäreita..... kaikki on uniikkeja, toista smanlaista ei tuu vastaan. työttömät niitä tekee. Eikä maksa paljon.
  Vastaa viestiin
15.07.09, 16:35   #19 (linkki)
tuskimpa
(Vierailija)

70v enää mitään lahjoja tarvitsee toinen jalka jo haudassa .
  Vastaa viestiin
15.07.09, 18:27   #20 (linkki)
70
(Vierailija)

ei niin kovin vanha ole. 80 on jo.
  Vastaa viestiin

16.07.09, 13:57   #21 (linkki)
siinäkin lahjaidea
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tuskimpa
70v enää mitään lahjoja tarvitsee toinen jalka jo haudassa .
Kävin ulkona ja vieläkin olen kuumissani ja lipitän murukahvia. Kylläpä ellit jaksavat pistellä
toisiaan. Jos toinen jalka on jo haudassa niin silloin tekojalka olisi hyvä lahjaidea.
Voisi ottaa sitten neuvoa-antavat tuolle lahjajalalle.
  Vastaa viestiin
16.07.09, 14:45   #22 (linkki)
Tai sitten
(Vierailija)

mopo ja tv, näillä lahjoilla mummous katoaa, sekä näkö ja kuulo terästyy kummasti:)
  Vastaa viestiin
17.07.09, 12:13   #23 (linkki)
Kohta 70v
(Vierailija)

Tuttavani on kohta 80v ja ajelee sujuvasti mopolla. On ajokortti ja autokin, mutta mopo on kätevä kesällä.
  Vastaa viestiin
21.07.09, 21:48   #24 (linkki)
pilua
(Vierailija)

se ttee kuka vois antaa+70v tar
  Vastaa viestiin
21.07.09, 22:54   #25 (linkki)
muutama vuosi alle 70v.
(Vierailija)

Kasvovoiteita sekä yö-, että päivävoiteen. Valmiiksi "kuvitetun" valokuva-albumin, jossa olisi kuvia: hänen äidistä, isästä, hänestä, siskoista, veljistä, lapsista ja lapsenlapsista,serkuista, ystävistä, tekstein yms. Ei aivan tavallinen valokuva-albumi vaan sellainen kiva, värikäs, siellä lapsosten kuvien kohdalla voisi olla lapsen pikkuinen piirros, kädenjälki..
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku