Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > 50+
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
21.01.12, 14:35   #51 (linkki)
Lounasest
(Vierailija)

Jotku o kauhia kiukkusi ku ain tule lunta. Mul o iha hyvät muistot ku lapsena illall kuulus lumiauto jurnaus ja valot vilkku simmotti ympäriis olohuaneesse asti. Pappa pruukkas sillo laitta karvalaki päähäs ja sanno et hän mene lykkänä noi lumet sivu ja mä pruukais mennä mukka. Ei hän mittä kiukkune ollu, lumi oli iha luannolline asia. Ku se sukupolvi o nähny huanoi aikoi ja ku sita sai oman kato pään pääll ni sitä oma kotti oli vissi iha kiva hoitta. Siäl me kolatti hiljasuures pihavalos, joskus joku naapuriki oli ulko lumilapion kans ja morjesti siält hiljaksi. Isoi lumihiutalei leijaili ja tarttus villamyssyn pääl ni et se tuli iha painavaks. Joskus mä rupesi laittama lumiukko tai koiju jos oli simmost lunta ja tarppeks, tai sit lumilyhtyi. Mä tuli ny iha tunteelliseks ku sitä pappaka ei enä ol.
  Vastaa viestiin
26.01.12, 08:48   #52 (linkki)
vm47
(Vierailija)

nostetaapas

Tää ketju alko painuu varsi alas. Ei miul tännää mittää asiaa oo, mut nostan vähä.

Meil tääl lehes kirjottellee ihmiset et lumiauroi ei näy missää ja kavut on kauheessa kunnossa. Eile täst miu ohi meni lumiaura usseempaa kertaa ja kauhakuormaaja seuras ja siisti risteyskohat. Ois hää saanu siistii miun portin evustankii mut ei liene ehtiny. Ei ne koskaa. Alempi portti meinas mennä iha rikki ku se lumisuihku kaato pitemmän osan melkei nuri ja lyhyvempi oli lukol kii siinä, auki en saanu ennenku käin lumilapion kanssa helpottamassa tilannetta. Ylempi portti on sen verra kauempana kadulta ettei se sillee väänny. Routa on vaa nostanu maata nii ettei se mee ennää iha kohallee. Nuppune mahtuu menemää raosta ja se ei oo hyvä asia. Hää ku mielellää menis naapuritalon pihhaa yli kavun tervehtimmää tuttui. Hää ku on matala ni autot ei nää eikä ehi pysähtyy jäisel kavulla. Pittää pittää silmällä tarkkaa ku ollaa pihalla. Ei myö nyt kyllä taretakkaa ku vähä aikaa, lämpötila -15oC.
Puita pittää hakkee sissää päivittäi 1-2 satsii ja pittää hellas tulta ettei sähköö kulus nii kauheesti. Onneks on ne viimekesäset ykstoist kuutioo, osa pihas, osa liiteris ja vanhaaki varastoo on vielä liiteri vintis. Kuivaa ja pallaa hyvi vähä kosteemma seas.
  Vastaa viestiin
26.01.12, 19:33   #53 (linkki)
Ankelika
(Vierailija)

raahallinen päevä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pohojosesta Näytä viesti
On sillä auraki, on! Sillon ko se saa hepulin, joskus harvon mitä nyt vielä vanhoila päivilläki ja ottaa spurtin johonki suunthan, ni sillon mie tulen auraamalla peräsä ja yritän saaha mejät jotenki pysähtymhän. Mutta ei sitä tosipuhheesa ennää usiasti tapahu, joskus sillon ko toinen koira tullee liian lähele, elikkä parin metrin säthele, ni sitte tarttee lähtiä tekemhän tuttavuutta vähä vauhilla. Kerran vuothen. Se ei tuo rauhallinen lähestymine ole sille oikhen valjennu. :)

Mutta nyt mie rupian hyvinki rauhallisesti lähestymhän noita päivän kotitöitä. Hissukshen, ettei se tuo tiskipino säikähä!

Mukavaa päivää kaikile! Vaikka rauhallistaki.
Tämä päevä mänj oekee raahallisesti. Kävin lepohuoneessa mittoomassa verenpaeneen ja ennen mittuuta luin yhtä opaskirjoo. Voe heekale kun tuo kirja olis osunu hyppysiin viime vuossajalla.
Miten monta jootavvoo askelta olis jiäny tekemättä.

Miten paljon on tarjolla kaekkee hyvvee apua kun immeine vaen ossoo ottoo asioista selevee.
Ihan rupes harmittammaa kun ee oo mittää vaevoo. Vaekka kuinka luin monen vaevan tunnusmerkit niin ee ne oekee minnuu osunu. Ee oo ees työpaekkakiusuutta, että voes käävä valittamassa. Kukapa ruoja minua kehtois kiusata. Ee ees Jansson vaenaa herkkulootallaan.

Seuraava rojekti on noosta yös tästä seslongita, juuva teetä mokkapalojen kanssa ja laettoo pyykki kuivammaan.N

Kävin töitten jäläkeen mäkkärillä. Aeki moni surffaili ja minäkin kaevoin kännnykän veskasta.
Luin mitä mieltä Elli Noora Lyytia on ressavuolista. Näköjään ketju vaen jatkuu.
Oon pittäny, että en ennee virka sannookaan koko vualista.
Temaritkin näköjään eevät sano halastua sannoo kenen selän taa kannatta männä kupottammaan.

Lunta on ihan mahottomasti. Aaraus on kuitennii hallussa. Tammikuu on jo lopullaan eekä tässä kuussa oo ollu paakkupakkasia. Rati riti rallaa tuli talavi halla. Vantaan joki on sula ja sorsilla on mukavoo. Näättää siltä, että sorsakanta on vain karttunu. Ehkä joku alepatäti kääpi tuomassa ruokoo. Siis joku muu kuin allekirjottanu.
  Vastaa viestiin
26.01.12, 21:40   #54 (linkki)
käsväsky
(Vierailija)

talavi tiälläe

Kun luin Ankelikan kirjotukse, tuntu ku kirjee oes kotpuolesta suanna ja kotmurre tul het mielee.
Kyllä on lunta riittämmii nyt tiälläe etelämpuolessa, ensinnä ee meenoo talavi tulla millää mutta ku sitten alakaa, nii ee loppua niä. Iänestämässä kävin jo het ensmäesenä ennakkoiänestyspäevänä. Eevät oo kumpikkaa minun ehokkaeta mutta pienemmälle pahalle iänen annoen. Nukkuva voep muutennii muttee tämmösessä tilanteessa. Tärkeetä se on iän käävä antamassa, voeppahan sitte aenae valittoo ja arvostella vualintulosta. Toevotaa kaaniihe talavipäevie jatkuva ja koetetaa pysyvä tolopillanno tuolla uaroomattomilla teellä.
  Vastaa viestiin
28.01.12, 12:49   #55 (linkki)
Lounasest
(Vierailija)

Kaikk ei tykkä talvest mut tuntu astrid lingreenimäiselt lukke et joku hake puita liiterist. Mä ainaki kuule ku lumi narsku saappaitten al. Sitäpaitti tule eri ilma ku laitta tulen takka tai pessä, tule kai positiivisi ionei tai jotta.
Tääl o välil hiljast mut murttel (tai murheel, siit tuli lentävä sana niinku lirvestki :) kirjottamine onku kirjottas viaral kiälel, tartte hiukka miätti. Mä ole huamannu etku mä kirjota ni se tapahtu automaattisest kirjakiälel. Ku ma puhu ni se tapahtu yleiskiälel. Et täs olla monikiälisi. Mut nautita tost kaunist valkosest talvimaisemast.
  Vastaa viestiin
28.01.12, 22:48   #56 (linkki)
Ankelika
(Vierailija)

lammas/vuohi

Kahtelin netistä kiinalaesta horoskooppia. Oon ollu tähän iltaan siinä uskossa, että oon vuohi.
Nyt luin, että joissain kirjoissa vuohi on myös lammas. Eepä nyt eennee tarvii ihmetellä minkä taatta oon tämmöne arkajalaka.

Mutta lampaana miäkiminen on ihan mukavoo. Leevat jaahaa tyhjee.
Kävin iänestämässä päevällä ja sain sitten kahvit ja karkin torilla. Voe että olis tehny miel sanoo suorat sanat punanuamaselle miehelle, joka otti viinoo postin eessä.

Mahottoman kommee päevä. Eepä lampaana olevalla tuu kylymä pakkasella.
  Vastaa viestiin
29.01.12, 10:06   #57 (linkki)
Lempi voan
(Vierailija)

Terveppä vuan,pitkästä aekoo!

Naaratti tuo horoskooppijuttu,haaskasti osasit kiäntee omakohtaseks ja osuvaks!
Luvin tätä palstoo tuolla mualimalla ollessa,voan ee ollu olovinnaan aekoo ruveta kirjottammaan mittään.

Kävin sukuloemassa tuolla makarooniin muassa,viikot mänj että hutkahti ja eeku pit tulla tänne pakkasee takasi,vuan kaepa se tästä tuassiisa lähtää kohti kessee.

Oon jo jonnii aekoo ollu pikkisen tympääntynnä nuihi itänuapurloehi,vuan nyt alako mitta täättyvä kerrassaa. Pikkisen helepotti ku näätti muijennii mittä ruppeevan täättymää,Parliaamot sanokii jotta hyvä kun tulovat ostamaa heejän alennusmyöntivuatteet, vuan ee niillä ou mittää tietoo käätöstavosta,eepä nii. Päevällä riehutaan rättikaapassa ja illalla humalassa hotellilla astijoeta särkemässä,ihan ku ennenvanahaa myö suomalaeset venäjänreessulla.

Se siitä,elekee kukkaa lookkaantuva tämä olj vuan minun purkaas,nyt helepottaa.

Oottenko käännä hiihtämässä? Seppä Pohjanmualta taetaa olla jo tehnä kilometriennätyksesä
ku ee nää tiällä olovan ollenkaa.

Arvo tuolla jo huuteloo,öylön olj hiijen suuret tikanheettokilipaelut meellä,nyt siellä näättää olovan kone juntassa ku pitäs tulostoo tuloksija.

Pittää männä hättii,voekeehan tuassiisa mukavasti vm47 ja työ kaekki muut jotka ootton ottanna palstan omaksenno,mukavoo!!
  Vastaa viestiin
30.01.12, 15:06   #58 (linkki)
Lounasest
(Vierailija)

Mä olin pari vuat sit Italias joulukuus ja ihmetteli hotelli lämmityst. Se kävi vaa aamul ja joskus iltapäiväl. Kylmän kostea sänkky ei ollu kiva mennä. Mut se o kuulemma iha yleist, ettei talois ol kunno lämmityst. Kyl tääll sit kelppa ku lämmitys toimi.
  Vastaa viestiin
30.01.12, 17:11   #59 (linkki)
vm47
(Vierailija)

Voijaa, voijaa hyväst

Näi ne sannoo jotka ossaa oikeesti puhhuu tätä murretta. Lunta on, pakkastakkii n. 10-15 astetta. Tännää oli vaa -10 päivällä ku oli ohkane pilviverho taivaalla. Eile mahto olla kylmempää mu mie olinkii maantiellä. Mie käin Satakunnassa, länsirannikolla ja arvatkaas mitä vein? Taisinha mie kertoo aikasemmi et poika tahto viipurinrinkelilöit ku sielt ei saa. No mie lähin lauvantaina ja otin mukkaa 10 kpl kysyttyy artikkellii. Enkä eksyny matkalla ku pari kertaa, käännyin valtatielt liia aikasi. Perille pääsin kuitenkii.
Muikee oli pojan (keski-ikäne mies) naama ku hää sai kätteesä kaks muovikassii jois oli kussaki 5 rinkelii. Heti aukes yks pussi ja siit lähti melkei puol rinkelii suuhu tungettavaks. Ne oikeet rinkelit tuoksu autossakkii oikee makkeest muovipussiloije läpi. Miniäkkii oli valla tyytyväine saamaasa. Hää on kesksuomalaine mut ymmärtää hyvän päälle.

Hyö osti syssymmällä vanhan talon jostai peräkyläst sillä seuvulla ja on kuulemma käyny sekä saunatonttu että entine emäntä heit tietelemässä. Mie en tavannu sitä saunatontuu mut se emäntä tais käyvä kattomassa et mikä akka tääl nyt yöpyy. Aitoist ja liiterlöist löytyy kaikenlaista mielenkiintosta vanhaa tavaraa, lehtii, rukkii, maatalouskalluu ja muuta sellast.
Hyvi hyö tuntuu viihtyvän mökissää, koirat on onnellissii isolla tontilla ja kissi viihtyy sisällä hyvi ku uunii puuta pannee ja muurit lämpinä pittää. Remonttii riittää kummallekkii ja vähä kerrassaa ku tekkee ni hyvä tullee. tali-, sini-, töyhtö- ja hömötinttilöit oli ruokintapaikalla, samoi punatulkkui ja tikkoi ja muuta sellast elläimistöö.

Nyt taitaa tulla vähä pitkällaisest. Jatketaa toiste. Voikaa hyvi.
  Vastaa viestiin
02.02.12, 15:05   #60 (linkki)
Lounasest
(Vierailija)

Mä olen ain tykänny kotitonttu ajatuksest. Siin o jotta turvallist ku tiätä et joku kulke ja katto et kaik on kunnos. Niinku siin Astrid Lingrenin kirjas. vm 47 pojan perhe onki hyvi ihmisi ja simmoste kans kotitontut tykkä elä. Jossai päi maailma katota ettei rakenneta talo väärän kohta, tonttuje tai muitte haltioitte paikal.
  Vastaa viestiin
07.02.12, 09:19   #61 (linkki)
vm47
(Vierailija)

Nyt sitä on sitte tultu tähä eläkeikkää. Vaik miu oma suunnitelma siirtää vanhuutta viel 15 vuotta etteepäi, ni virallisest nyt ollaa sit eläkeiäs. Miul käi yllättäi äänestyspäivänä neljä kommeeta poikaa kyläs, hyö ei tietäny et mie oon vaa käymäs kotona nuppusta pissittämässä. No hyvä ku sattuit tulemaa just sillo. Kommeet ruusut puketis ja pien pakettikkii. Käi vävy ja tytön pojat poikakoirasa kans pitkäst aikaa mummuu tervehtimäs. Vävy äitikii juhlii samana päivänä ku mie. Onnittelut hällekkii. Vävy on saamas elämääsä järjestyksee ja pojat voivat hyökii hyvi päältä katsoin ja miel heillä oli virkee ja reipas. Hyvi on pietty. Koira oli just semmone ku semmose koitan pittää ollakkii. Ei hää nuppusest juur piitannu mut imuroi nappulakupin tyhjäks kahel imasul. Siin oli aika paljo papuloit. Koko mökin hyö rymysiit ku ettivät miu kissaa. Löytyhä se, pelkäs vähä vierast koiraa.

Eile sit varsinaisena vastaaottopöivänä käi kans mieluisii vierait. heist mie en kerro enempää, ketä se kiinnostaakaa. No pakkane lauhtu vähä toiselle kymmenelle mut tuuli on rapsakkaa. Pittää lähtee hakemaa puita liiterist ni pyssyy hella kuumana.
Terve vaa tällekkii päivälle.
  Vastaa viestiin
09.02.12, 09:12   #62 (linkki)
vm47
(Vierailija)

Murteellisilkii on käyny pakkane kapajammaa ku ei toimi näppi, ei näppäimistö tai sit on sähköt poikki. Meille luvattii -21 tälle aamulle mut miu mittari näytti -16. Lieneekö lämmintä vai kylmää, mut vähemmä kylmää ku ennuste. Tuvas on +25 ku hellas on tuli. Lattiataso ei oo iha yhtä lämmi, tossut jalassa saap tallustella. Päivä paistaa ja on iha kaunis helmikuun päivä.
  Vastaa viestiin
09.02.12, 09:58   #63 (linkki)
Lounasest
(Vierailija)

Elektroniikka o herkkä pakkasel, joku entien Remingtoni ei olis milläskä. Sitä mä en ihmettele ollenkka et jos Toveril siäl pohjoses o konet streikannu ku pakkane paukku nurkis. Mut kai siäl u
puit senttä riittä et o mist laitta pökkö pessä.
Jotku kuuluisat kirjailijatki kirjotta ikivanhoil kirjotuskoneil (ja joku käsinki) vaik kyl tiatokone o kätevä ku voi korjata teksti, lisätä ja otta pois, laske kui mont sana ja vaikk mitä. Ku mä ajattele et alakoulus piti kirjotta vajaas tunnis joku aine kaunokirjotuksel eikä virhei saanu olla, ni siin vast saiki pinnistä ja piänt ihmist iha ahristi.
Mut sun tuvas onki lämmint, vm47 ja vaikk lattia onki holotna, ni sokkot jalkka vaa. Mahtak niit pässinpökkimi enä olla? Kyl kansa keksi erikoissi ja sattuvi sanoi. Ai et puuhellast tulee kiva lämpö ja haju nokka! Varma niit positiivis ionei. Me ei uurestas rakenneta mut jonku piäne puuhella mä laitattaisi ja viäl nii, et kaik lämpö käytettäis uurestas hyväks. Eikä wessaanka mun miälest tarttis juamavettä käyttä. Muns o tota maailmanparantajaa. Kyl ihmiset o pöhköi ku niil naureta, mut sitku taas kerra tule öljy- tai kaasukriisi ni hymy hyyty ja vähä aikka funtsita hiukka nokka piemmal mut huokaus, et sit taas muututa lyhytnäkösiks.
Meil o vast nyt ruvennu käymä pikkulinnui lintulaural. Niil o kai sit ollu tarppeks ruakka mettäs ja enerkiaa se lentäminenki viä. Jonku miälest niit ei sais ruakki ollenkka, mut anneta ihmisilki tukiaissi, sosiaaliappu, opintotukke ja tyättömyyskorvaust et miksei sit jonku ryyni linnuilki saa antta. Kaunist talvipäivä jatko!
  Vastaa viestiin
09.02.12, 14:55   #64 (linkki)
Toveri toppahousu
(Vierailija)

ilimottautuu. Kyllä täälä vielä henki pihisee ja näpit liikkuu, mutta kyllä son välillä jo melkhen koiranulkoiluttajaa koetellu, ko mittari on unohtunu näyttämhän kolmiakymmentäseittemääki.

Mie se olen ihimetelly ko ei nuot linnut tunnu pakkasellakhan käyvän lintulauala, mutta sitte mie hokasin, että net olis net evhät tieten pitäny palastella vähä pienemmiksi kappaleiksi, ko eihän se tiiaisen nokka saa kuulemma maapähkinää kovin helposti rikki muutenkhan, saati jos son vielä umpijääsä. Pähkinä ja nokka, molemmat. Net olis pitäny tieten rouhia. Net pähkinät.

Vaan onpahan kerranki ollu kunnon kelit sulatella pakastimia ja viiä matot tuultumhan, kyllä siinä tottumattomampi pölypunkki rupiaa ainaski aivastelemhan, ko joutuu tuola kartanolla riittävän pitkhän värjöttelemään. Jupina kuuluu mattotelinhen suunnasta, että solis sitteki kannattanu hypätä kaapisa jonku salsahamhen mutkaan ja matkustaa jäniksenä etelhän.

Vaan kyllä molen yhä kaivannu tähän plaasan ohjelmhan semmosta ylä- tahikka alaindeksijuttua. Ko son monesti niin, että jos pannee kunnon hoon tuonne välhin, ni son liikaa. Ei sitä sanota sillain, ei peräkhäishin sanoihin ainakhan. Mutta ko sitä on sielä kuiten vähä, ni ei sitä sitte oikhen voi jättää poiskaan. Se pitäs olla semmonen puolihoo sielä välisä, semmonen ihan niinko häivähys. Ossaanhan se tulleeki ihan reilustikki, nii että keskustelukaverilla hiukset liuhuu, mutta osasa son vain häivähys. Ja sama son noien kaksoskonsonanttienki kansa, sielä pitäs olla semmonen puoltoistavaihtoehto sieläki. Jo se vain sillon olis rohki hyvä tämä systeemi.

Paikallisavviisisa elikkä maakuntalehesä oli täsä hiljattain elikkä tänä talavena juttua lappilaisista murresanoista. Soli joku tullu kuulemma väärinymmärretyks tuon kartanonki takia, ko soli äänhen aikonu viiä petivaatteesa kartanolle, ja etelän kaveri oli ihimetelly, etteikö se ny oma piha riittäs. Oma tupa ja lupa ja takkaki, mitä sitä kartanoista.

Vaan son kyllä juuri tosi, että pitäs olla ihan lakisääteine juttu tuon, että solis se tulisija joka kämpäsä vielä olemasa. Vaikka sittehän solis tieten tuo palokuntalaitos ihan tupella. Mutta kuiten, kyllä son niin, että ko se tuo pyhä sähkö ottaa ja katkiaa, ni sitähän ollaan helisemäsä ko ei ole mithän varasysteemiä olemasa. Ei sitä ole kyllä mullakhan, ja haikiana kuuntelen ja haistelen tuota eellistä kuvvausta halontuoksusta ja rätinästä nurkasa. Molen tosin kyllä niin tulipalovaarallinen tappaus, että saattaa se tosipuhheesa olla hyväki, ettei ole takkaa, jonka kanssa värkätä (solis taas pitäny olla se puoltoista ässää tuosaki). Olen mie nuita muita puljuja meinannu jokusen elämäshän polttaa. Ja ihan vahingosa, en mie tahalhan.

Mutta nyt häätyy hypätä pyörän selkhän ja lähtiä kauphan, ko son ens kerta miesmuisthin, elikkä siihen kahteen viikhon, ko on ykkösellä alkava lukema tuolla mittarisa. Eihän nuita ossaa ennää ees lausua tuommosia...

Tarekkaa! Ja nauttikaa auringosta, ko son seki jo ruvennu näkymhän! :)
  Vastaa viestiin
09.02.12, 14:58   #65 (linkki)
...yhä...
(Vierailija)

Nii, ja tuole eläkeläiselle nyt sitte kauhiasti onnea uuteen vaiheeshen, son monta mukavaa juttua nytte eesä, ko ei ole esimiehet eikä -henkilöt komentamasa! Saa olla ittesä pomo, vaikka joutuu sitä sitte tieten välisä olemaan ittesä juoksupoikaki. Mutta kuiten, hyvä homma! Nauti sie siittä!
  Vastaa viestiin
09.02.12, 15:00   #66 (linkki)
..ja yhä...
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ...yhä... Näytä viesti
Nii, ja tuole eläkeläiselle nyt sitte kauhiasti onnea uuteen vaiheeshen, son monta mukavaa juttua nytte eesä, ko ei ole esimiehet eikä -henkilöt komentamasa! Saa olla ittesä pomo, vaikka joutuu sitä sitte tieten välisä olemaan ittesä juoksupoikaki. Mutta kuiten, hyvä homma! Nauti sie siittä!
Vai eiku mikä se tuo 15 tuola onki kummittelemasa, meinaakko sie vielä pysyäkki töisä ? No onnea kuiten, vuosipäivälle, näin jäläkikäthen täältäkäsin!
  Vastaa viestiin
10.02.12, 08:19   #67 (linkki)
vm47
(Vierailija)

Nautitaa, nautitaa

oonha mie jo nauttinukkii. Eläkettä on tullu kohta kaks vuotta, työeläkettä iha. Heittiit ulos enne aikojaa vaik oisin mie työskii ollu.

Täs on iha ihmetelly itekkii mite seesteiseks voip elämä käyvä ku oppii olemaa joutilaana. Pannaa tuo joutilas sittaatteihi: koiraa pittää ulkoiluttaa, puita hakkee, ottaa ossaa kaikellaisii kolmanne sektorin töihi (täs just eile illalla todettii yhe työttömäks heitety kans yhteisest projektist et kyl moni asia jäis tekemättä jos meit ei olis), kuoros pittää käyvä ja politiikkaaki vähä harrastaa. jopa kansainvälisii juttuloihi pittää näppisä pistää. Mut sillä varauksella et muistaa mennä sinne mihi piti. Allakkaa pittää merkitä kaik ja sitkii meinaa unohtuu.

Hellattomat, uunittomat, kaehtikkaa vaa, on tää lämpö nii mukavaa. Pittää vaa koht mennä laittamaa pulikkaa pessää ettei pääse sammumaa. On tänä aamuna kirkas taivas ja parikymment astetta miinuksella. Linnut on menny johonki, pari keltasirkkuu on vaa käyny syömäs, ja pari harakkaa. Tiaisii ei oo näkyny monnee aikaa, parrii kolmee viikkoo.
  Vastaa viestiin
10.02.12, 11:44   #68 (linkki)
Lounasest
(Vierailija)

Mä eile ihmetteli et mikä kauhia parkuna (hoota mä en siit erottanu) ulkko kuulu, mut se oliki Toveri Pohjosen pölypunkit ku oli heitetty pihal, eli kartanol. Jossa Tamperen eteläpualel kans sanota piha kartanoks ja kesä suveks, mikä must o nätti sana. Meilkä ei just talitintei näy lintulaural. Viime vuan niit kävi solkenas ja näytti niinku ne olis hiukka äkäst sakki. Kaht ei siihe yhtaikka sopinu.
Mä tuli iha uleliaks et mihi kansainvälisi juttuihi vm47 nokkas pistä? Käyk muukki laittamas lusikkas soppan tän tapasel foorumil ulkomail?
  Vastaa viestiin
11.02.12, 09:29   #69 (linkki)
vm47
(Vierailija)

Tää kaakon kulmaha on iha Pietarin kyles ja meil on paljo venäläisii turistiloit ostosmatkailemassa. Tää ei kuitekaa oo sitä, mut tullee lapskuoroje vieraaks venäläisii lauluihmisii ja paikalliste kuoroje evustajjii kysyttii sinne mukkaa. Mie ilmoittauvuin. Et sellane tää kansainväline yhteys ois. Monet täällä inhoo näit venäläisii, mut miust hyö on käyttäytyny iha somast ja liikentees meil ois opittavvaa: hyö pysähtyyt ko näkkee et joku pyrkii suojatiet pitki tien yli. Suomalaine ei ku lissää vauhtii ja jalankulkija saap varpaitaa varroo.

Meil on tänne, niinku muuallekkii varmaa, tullu myös näit maahamuuttaneit pitsayrittäjjii. Eile käin haastattelemas yhtä turkkilaista muis asiois ja meil oli oikee kiva juttutuokio, häne haparoival suomellaa ja miu muilla yrittämil kielil. Suomeeha myö sit haastettii, hää sitä osas parraite niist mitä mie ossaan. Turkki on miulla iha opettelematon kiel. Mie en ymmärrä sitä muukalaisvihamielisyyttä, mut ehkä siihe vaikuttaa se, et yli kolmekymment vuotta mie olin töissä kansainvälises yhteisös.
  Vastaa viestiin
11.02.12, 16:44   #70 (linkki)
amalija
(Vierailija)

Seon piha, ee meellä nii hienoo oo että kartano olis.
Van monta kertoo, minä suan selostoo, ku sanon, "mänen pihhaan", tarkotan,että mänen huoneeseen, talon sisälle, tae jos oon kaavempana, tarkotan että mänen kottii. Pihalla sitten ollaan ku ollaan ulukona.
On tiälläe yks pitsayrittäjä ja muutennii ulukomualaesia, kerran jootu kaapan kassajonossa immeeset kielkylypyy, ku kaks naesta puhu keskennää enklantia ja sitten toene näestä vielä venäjöö kolomannen kansa ja toene suomee tämän kolomannen kansa, että kansaenvälistä ilimapiiriä suapi tiälläe haestella.
Ee minua nämä musulit ja muut haettoo, jos ne tekköö töetä leepäsä etteen, van jos tulloovat vaen jooten makkoomaan, niin eijjoo hyvä, van en minä silti niitä poes oo ajamassa.
  Vastaa viestiin
11.02.12, 22:36   #71 (linkki)
Ankelika
(Vierailija)

minä aina pihalla

Pohojalaeset sannoo olevansa markilla. Minulle pihalla olo on tuttua. Mutta oon minä muutennii aena pihalla. En siis tajua mistään mittää.

En tykkee liian hienoista kartanoista. Oon ihan Sukarin linjoilla. Pieni on kaanista ja kätevöö.
Jos mänis kohta muate kun jo niin raakasoo.

Kun lukkoo lehtiä ja miettii asioita niin voe heekale kun pistää ajattelemaa.
Ee oon Napakympin Salamelaesenkaa elämä aena ollu herkkua. Kyllä immeisten viihyttäminen käyp
työstä. Sen vastapaenona pittää lähtee lomalle kaavas mualimalle.

Kun on tämmönen yksniitinen immeinen kuten meekämamma niin riittää, kun kääpi elämänsä ehtoopuolella kahtomassa miten se Monaliisa naaraa. Kun minä olin vielä nuori ja nätti niin joku sano, että homotan kuin Monaliisa. Jottain kaet silloin aattelin. En kjuitenkaan siihen mualiman aekaan ollu netissä hupsimassa.
  Vastaa viestiin
14.02.12, 16:56   #72 (linkki)
Lempi voan
(Vierailija)

Hyvvee ystävänpäevee vuan kaekille!

Toevotan lumtuppuran keskeltä oekeen rattosoo ja raahaesoo ystävänpäevee.
Muistakee,jotta ystävät on samppanjoo elämän petonimyllyssä!
  Vastaa viestiin
14.02.12, 17:24   #73 (linkki)
Lounasest
(Vierailija)

Täält kans hyvät ystävänpäivätoivotukset lumituppuan keskel tai ilma. Toi onki hyvä idea korkata piäni samppanjapullo keskel viikko.
  Vastaa viestiin
14.02.12, 18:10   #74 (linkki)
Pohojosesta
(Vierailija)

Mie kans toivotan hyvvää väärtinpäivää! :)

Lunta son kyllä lykänny taivhalta niin maan tihiästi, että huh, mutta kyllä son sitte hienon näköstäki ko se pöllyää katulampun valua vasten. Ai että, ihan son komiampi ko ilotulitus! Eikä saastutakhan, eikä tee lintuja kippeiksi niinko nuot raketit kuulemma tekkee.

Molen taas reistannu (yrittänny) taiteilla noijen sairaaloijen kansa, ko pitäs saaha lähheiselle vastinetta veroillensa elikkä apua, mutta kyllä son semmosta hommaa, ettei siinä tule ko vihaseksi. Mikhän ei toimi ennää nykyhhän, kaikessa son semmonen kuukausi tahikka kolome, enneko saat jottain apua taikka ees seuraavhan tutkimukseen ajan, vaikka solis kuinka kiirheinen homma. Ei tätä ennää käsitä ihimisen järki. Vettää se niin voimattomaksi, ko avut olis keksitty, mutta ko niihin ei pääse ennenko sitte ko on jo liian myöhästä. Ja halavemmaksiki se tulis hoitaa pienempää vikkaa ko isua, sairaalallekki, eikä vain ihmiselle itelhen, näin minun jären mukhan. Mutta ko ei... Että net on välillä pörröjä nuot systeemien kehittäjät!! En silimäni terhän ymmärrä, mitä net oiken ajattellee. Siinähän ei se yksittäinen työnpakertaja sairaalassakhan paljua maha, jos ei anneta rahhaa eikä luppaa eikä resursseja sieltä ylempää. Yrittävät net tavalliset sihteerit siinä lohutella, mutta ko se ei sitä tautia pyssäytä.

No, emmä vaivu murheeshen, se vain laskeepi toimintakykyä, pittää yrittää vaan pittää puolesa, normaalisuomella ja melekosella selkokielelä ja vaikka millä rautalangasta vääntämisellä. Jos nyt johonki välillä vajuaa, niin olkhot sitte murre. Vaivumma murtheesen. :)

Ei muuta ko mielekästä ja lystiä jatkua itte kellekki säävylle ko palstoilla pyörii!

meinaa tämä toveri tuskastunu täältä tänhän ja tästä tähän
  Vastaa viestiin
14.02.12, 20:15   #75 (linkki)
amalija
(Vierailija)

..luimhiutaleeta hilijalleen sattaa muaha, lumivalakosee!
Hyvvee ystävänpäevän iltoo!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku