Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > 50+
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
08.02.12, 19:42   #1 (linkki)
Huolestunut
(Vierailija)

Varuskunnat&kuntaliitokset

Hei eikö teitä Ellejä huolestuta nämä varuskuntien lopettamiset tai mahdolliset suurkuntaliitokset. Kuvittelisi, että ainakin Keuruulla, Kauhavalla ja Hallissa tilanne on aikas kaoottinen nyt puhumattakaan niistä muista lakkautettavien listalla olevista paikkakunnista. Entäs kuntaliitokset, onko teillä henkilökohtaisia kokemuksia kuntaliitoksista?
  Vastaa viestiin

09.02.12, 11:23   #2 (linkki)
turun tyttö
(Vierailija)

Uuden uusi

"Uusi Suomi"
Kun, jos turkusiin liitetään, Kaarina,Raisio,Naantali,Lieto,Tarvasjoki,Aura,Rusk o,Masku,Nousiainen,Mynämäki, mahd. Sauvo,Paimio,Marttila..näistä tulee Uusi Turku
Tämä kokoonpano sisältää näitä kunnallisia ja valtiollisia palveluita ja kuinkahan käy..terveyspalvelut ym. sosiaaliset toiminnot supistetaan luonnollisen poistuman kautta, uusia työntekijöitä ei oteta. Mutta yksityinen sektori tulee tilalle. Nämä taas edelleen laskuttavat kuntia ja valtiota lisäavustusmaksuilla. Kun yksityinen hoito on kallista, muuten ei kannata.

Uuden Turun koulut yhdistetään, samoin päiväkotitoiminta, jolloin et saa välttämättä sitä hoitopaikkaa, tai sitä lähikoulua mihin ollaan totuttu. Päiväkoti-koulumatkasta saattaa tulla pitkä, toiselle puolelle kuntaa. Liikenne kasvaa ja joukkoliikenteen paineet kasvavat.
Koulujen oppilasmäärä kasvaa ja pienempiä kouluja lakkautetaan, samoin käy päiväkotien, vanhushoidon ja terveyspalveluiden.
Kuntapalveluiden henkilökuntaa siirrätetään paikasta A paikkaan B, jotkin sos.palvelut ovat erikoistuneet vain yhteen palveluun. A hoitaa päiväkodit, B koulut, C vanhushoidon ja D terveyspalvelun. Eripuolella Uutta Turkua.
Täällä turkusissa palveluiden välimatkat ovat sitten 1km- n. 60..100km ja jonotusajat palveluiden saamiseksi ja "hoitotakuun" turvaamikseksi kestää kauan.
Mitenkä tuolla Uuden Lapin selkosilla jolloin välimatkat ovat muuten pitkät, niin lääkärireissusta saattaa tulla monta sataa kilometriä.
Tasapuolisuuden vuoksi, ehdotan. Eduskunta siirretään Rovaniemelle, erikoisjärjestelyin. Nimeksi tulee Uusi Arkadianmäki.
  Vastaa viestiin
09.02.12, 12:21   #3 (linkki)
Kokemusta löytyy
(Vierailija)

...mutta ei kuntaliitoksesta vaan pakkoliitoksesta! Helsinkihän vei Sipoolta pakkoliitoksella ison kaistaleen parasta eteläistä kuntaa rantarakennuspaikkoineen. Eipä siinä juuri muut kunnat muuta kuin ehkä kulmakarvojaan nostelleet. Kävipä muutama naapurikuntakin jo "haaskalla" vaatimassa omaa osaansa jaetusta Sipoosta. No nyt sitten saavat samaa kakkua maistaa muutkin kunnat ja Sipoo kuopataan samalla lopullisesti.

Juu, katkera olen! Meillä on hyvä terveydenhuolto ja toimivat palvelut. Ilman muuta huonompaa on tiedossa!
  Vastaa viestiin
09.02.12, 14:17   #4 (linkki)
Kansalainen Orwell
(Vierailija)

Sen tpauksen olisi voinut viedä kansainväliseen oikeuteen.
  Vastaa viestiin
09.02.12, 15:43   #5 (linkki)
Puolesta
(Vierailija)

Kuntaliitokset tuovat huikeat säästöt: pk-seudulla lisäksi järkeä toimintaan, syrjäseuduilla ainoa tapa tuottaa palvelut. Kannatan pakkoliitoksia.

Sama varuskunnista: yksi etelään, toinen pohjoiseen + meri ja lennosto. Se riittää nykyään kun enää ei sodita pistoimilla.
  Vastaa viestiin
09.02.12, 15:48   #6 (linkki)
Puolesta
(Vierailija)

Täydennän vielä: jos joku kunta haluaa itse tarjota palvelut, se tulee tehdä kuntalaisten omin rahoin, ei valtiolta. Eli pakkoliitoksiin porkkana: kun järkeistetään siitä saa taloudellista hyötyä, tai muutoin maksaa kuntalaiset itse sen palvelun tuottamisen, sitä varten on helppo perustaa yritys ja toimia kannattavuusperiaatteella itse, jos se kerta tehokkaampaa on.

En ymmärrä, miksi minun stadilaisena pitäisi maksaa peräkylän tehottomuuskulut verovaroillani!
  Vastaa viestiin
09.02.12, 16:15   #7 (linkki)
turun tyttö
(Vierailija)

Minäkään en ymmärrä, miksi turkulaisena täytyy maksaa näitä helsingin pikateitä, finlandiataloa, musiikki ym. kulttuurirakennuksia ja metron ylläpito ym. kuluja. Helsinkiläisten terveydenhuoltoa, ym. maksakoon itse jokainen omansa. Siinäpä sitten helsinki makselee itse tulevan Uuden Helsingin miljoonakaupungin asukkaiden sosiaalimenonsa, eikä valtio avittaisi yhtään.
Itse kyllä avittaisin lapin kansaa..
  Vastaa viestiin
09.02.12, 17:10   #8 (linkki)
Puolesta
(Vierailija)

Juuri tuota tarkoitan turun tyttö: kuntalaisten perusmenot terveys, koulutus, turvallisuus, vanhustenhoito tulee saada julkisin varoin lisärahaa vain jos ne on hoidettu tehokkaimmalla mahdollisella tavalla jo lähtökohtaisesti. Lisäpanostusta saa sitten jokainen rahalla lisää.

Joukkoliikenne maksaa jo nyt maltaita: kustannuusvastaavuus ehdottomasti siihenkin. Tieverkosto, kuten rautatieverkosto kuuluu kyllä perusinfraan, joka on valtion rahoittamaa, pääosin. Tosin tietullit moottoriteille Suomessakin

SEN sijaan kulttuuri on asia, josta puolet tulisi olla julkista rahaa ja puolet sitten kulttuurilaitoksen oman tuoton kautta. Ilman kulttuuriin panostamista kansallisuusidentiteettimme jää ohueksi. Vaikka muussa olenkin omakustanteisen kannattaja, kulttuuri on sellaista johon minusta kannattaa panostaa. Ja osa panostuksesta kannattaa tehdä paikallisesti (oli se sitten tangofestarit tai kuhmon kamariorkesteri, lapin taikayö tai kansallisbaletin esitys).
  Vastaa viestiin
10.02.12, 10:48   #9 (linkki)
turun tyttö
(Vierailija)

ensin työ, sitten vasta huvi

Suomalainen motto.
Mielestäni kansanterveystyö ja siihen liittyvä sosiaalisen hyvinvoinnin saaminen tasa-arvoisena ensin, sitten vasta nämä huvitukset.
Eipä siinä kulttuuri ym. sivistys paina, jos nälkä kurnii ja on sairaana.

Esimerkki, viime kesän tapahtuneesta terveyskeskus palvelusta.
Ystäväni loukkasi polvensa ja ambulanssi vei sairaalaan..ambulanssin henkilökunta tutki ja sanoivat oman diagnoosinsa ja ei muuta, kuin veivät terveyskeskukseen. Terveyskeskuksessa lääkäri ei vaivautunut edes tutkimaan. Ovelta muutaman metrin päästä sanoi, että huomenna töihin. Tälläkö jalalla pitää mennä, jota ei voi edes liikuttaa. Lääkäri totesi, no voin lähettää sinut huomenna jatkotutkimuksiin, no ystävä meni seuraavana päivänä. Mutta yliopistollisen sairaalan lääkäri ei myöskään katsonut kunnolla. Ystävä siihen totesi, että jänteet on poikki..sitten vasta lääkäri vaivautuisi tutkimaan ja totesi, että reiden jänteet poikki polven kohdalta. Jo, vain heti leikkaukseen ja jalka kipsiin.

Tätini mursi jalkansa ja meni yliopistolliseen. Täti odotteli koko päivän ja kukaan ei kutsunut. Sitten joku hoitaja kysyi, miksi olette täällä..odotan lääkäriin pääsyä. Lääkärillä ei tänään enään vastaanottoa. Hoitajatar tutki paperit ja totetsi, teidät on unohdettu..
  Vastaa viestiin
10.02.12, 11:48   #10 (linkki)
Alviina
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Puolesta Näytä viesti
Täydennän vielä: jos joku kunta haluaa itse tarjota palvelut, se tulee tehdä kuntalaisten omin rahoin, ei valtiolta. Eli pakkoliitoksiin porkkana: kun järkeistetään siitä saa taloudellista hyötyä, tai muutoin maksaa kuntalaiset itse sen palvelun tuottamisen, sitä varten on helppo perustaa yritys ja toimia kannattavuusperiaatteella itse, jos se kerta tehokkaampaa on.

En ymmärrä, miksi minun stadilaisena pitäisi maksaa peräkylän tehottomuuskulut verovaroillani!
Oma asuinpaikkani on jo aikaa sitten liitetty isompaan kokonaisuuteen. Mitä sitten saimme tänne laitimmaiseen nurkkaan? Saimme edustuksen kaupungin "yhteistyöelimeen" ja siinäpä se. Terveyspalvelut siirtyivät suurimmilta osin 40 km päähän. Lääkärinvastaanotto on muutaman kerran viikossa, samoin hammaslääkärin. Yksi pankki, sekin auki muutamana päivänä viikossa. Posti on kahvilan yhteydessä, hyvä niinkin.

Tietenkään entinen pieni ja muuttotappioinen kunta ei olisi voinut toimia itse kannattavuusperiaatteella ilman valtionapua, sellainen ajatus on utopiaa. Kyllä täällä tosiasiat myönnetään ja tosiasia on sekin, että mitään hyötyä ei meille liitoksesta ole tullut. Jos kokonaissästöjä on tullut, niin ehkä ne rahat on sitten käytetty vaikkapa kulttuuriin:)
  Vastaa viestiin
10.02.12, 11:50   #11 (linkki)
neuvoja
(Vierailija)

"Tätini mursi jalkansa ja meni yliopistolliseen. Täti odotteli koko päivän ja kukaan ei kutsunut. Sitten joku hoitaja kysyi, miksi olette täällä..odotan lääkäriin pääsyä. Lääkärillä ei tänään enään vastaanottoa. Hoitajatar tutki paperit ja totetsi, teidät on unohdettu.."

Niin, jos ei osaa suutaan avata saattaa olla että unohdetaan, onneksi täti ei jäänyt kuukaudeksi sinne tai loppuiäkseen sinne istumaan.
Maalla lomalla soitin terveyskeskukseen kun sain akäisen korvatulehduksen, se on pirullinen. Minulle vastattiin, että tulla huomenna, kun on pitkät jonot. Kello oli 18.00 ja menin paikalle kello 19.00
Tupa oli tyhjä ja mainitsin asiasta, jolloin homehtunut suhteilla paikkansa 70-luvulla saanut nainen sanoi olkapäitään kohautellen, että kai lääkäri on sitte ollut nopee.
Alkoi nalkuttaa vielä ettei taksikyytiä takahikiältä korvata, kun olen toispaikkakuntalainen.
Korvattiin ja sain avun. Isäni asioita hoitaessa kyrsiinnyin niin, että tein kaksi Hallintokantelua Lääninhallitukseen vasta sitten asiat alkoivat luistaa.

Luutunut tollo porukka pellolle ja koulutettu työhönsä sitoutunut porukka tilalle. Kunnan palkkalistoilla olevista 80 % ulos niin homma alkaa toimimaan.
  Vastaa viestiin
10.02.12, 12:01   #12 (linkki)
turun tyttö
(Vierailija)

ei

se täti, niin tomppeli ollut, etteikö kysynyt..oli kysynyt montakin kertaa, mutta "unohdus" johtui huolimattomuudesta.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku