Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > 50+
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
16.02.12, 15:12   #1 (linkki)
tt!
(Vierailija)

Omaishoidontuki ja verotus

Itse olen tällä hetkellä miettimässä kannattaako minun taloudellisesti jatkaa kiinni pitävää omaishoitoa kotona vai alanko hankkia hoidettavalle laitospaikkaa. Uusi verokortti tuli voimaan vuoden vaihteessa ja nyt omaishoidon tuesta ei jää juuri mitään verojen jälkeen. Muut tuloni on vain peruskansaneläke ja takuueläke. Jos menisin osapäivätöihin saisin "oikeaa" palkkaa eläkkeeni lisäksi, verotus ei ollenkaan harmittaisi. Mutta nyt pitää olla 24 h/7 pv naurettavan pienellä "palkkiolla" ja verottaja tarraa siihen vielä omalla suurella kourallaan. Lisäksi tuntuu oudolta sekin, että omaishoidontuen saaja joutuu (vaikka itse olisi jo eläkkeellä) maksamaan ennakonpidätyksen lisäksi työ-eläkemaksun ja sairaspäivärahamaksun, palkkiostaan.

Mitä mieltä te muut olette omaishoidontuen verotuksesta?
  Vastaa viestiin
16.02.12, 15:56   #2 (linkki)
mieshoitaja
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tt! Näytä viesti
Itse olen tällä hetkellä miettimässä kannattaako minun taloudellisesti jatkaa kiinni pitävää omaishoitoa kotona vai alanko hankkia hoidettavalle laitospaikkaa. Uusi verokortti tuli voimaan vuoden vaihteessa ja nyt omaishoidon tuesta ei jää juuri mitään verojen jälkeen. Muut tuloni on vain peruskansaneläke ja takuueläke. Jos menisin osapäivätöihin saisin "oikeaa" palkkaa eläkkeeni lisäksi, verotus ei ollenkaan harmittaisi. Mutta nyt pitää olla 24 h/7 pv naurettavan pienellä "palkkiolla" ja verottaja tarraa siihen vielä omalla suurella kourallaan. Lisäksi tuntuu oudolta sekin, että omaishoidontuen saaja joutuu (vaikka itse olisi jo eläkkeellä) maksamaan ennakonpidätyksen lisäksi työ-eläkemaksun ja sairaspäivärahamaksun, palkkiostaan.

Verotus on kovaa, myönnetään.

Muuten ajattelen omaishoidontuesta siten, että hienoa, kun vielä maksetaan siitä, että toteutan joskus tekemääni lupausta myötä- ja vastamäistä. Vaimoni hoiti lapset ja kodin aikanaan, nyt on minun vuoroni hoitaa häntä ja kotia.
  Vastaa viestiin
16.02.12, 16:01   #3 (linkki)
Elämän virtaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mieshoitaja Näytä viesti
Verotus on kovaa, myönnetään.

Muuten ajattelen omaishoidontuesta siten, että hienoa, kun vielä maksetaan siitä, että toteutan joskus tekemääni lupausta myötä- ja vastamäistä. Vaimoni hoiti lapset ja kodin aikanaan, nyt on minun vuoroni hoitaa häntä ja kotia.
Sinulla on hieno asenne, näin harvemmin ajatellaan. Kaikkea hyvää teille.
  Vastaa viestiin
16.02.12, 16:44   #4 (linkki)
ikikukka
(Vierailija)

Pitääkö omaishoidon tuesta maksaa veroa? Maksaetaanko kaikista muistakin tukimaksuista, kuten asuntotuki tai muu sosiaalituki tai elatusmaksun ennakko myös veroa? Siirretään rahaa valtion tai kunnan taskusta toiseen ja verovirastossa on töitä, ihmisillä, joiden palkka maksetaan myös verovaroista.
  Vastaa viestiin
16.02.12, 17:00   #5 (linkki)
Kestis
(Vierailija)

Itse entisenä omaishoitajana vastaan että, kyllä siitävero ym:t maksut meni, muista en tiedä. Silti en ollut kaupungilla "töissä", eikä ollut muuta etua kuin tuo palveluseteli, vähän alle 100eur./kolme kpl. kuukaudessa. jotka sai käyttää hoidettavan tarpeisiin, esim. sain hänet kolmeksi vuorokaudeksi johonkin hoitokotiin, että sain itse vähän vapaata.

Sitten tuo oma korvaus minulle josta tuo vero meni, kuuluimme korkeimpaan, kolmanteen maksuluokkaan.
  Vastaa viestiin
16.02.12, 17:26   #6 (linkki)
eeee
(Vierailija)

Kyllä maksetaan veroa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ikikukka Näytä viesti
Pitääkö omaishoidon tuesta maksaa veroa? Maksaetaanko kaikista muistakin tukimaksuista, kuten asuntotuki tai muu sosiaalituki tai elatusmaksun ennakko myös veroa? Siirretään rahaa valtion tai kunnan taskusta toiseen ja verovirastossa on töitä, ihmisillä, joiden palkka maksetaan myös verovaroista.

Kyllä omaishoidon tuesta maksetaan vero aivan kuten palkastakin. Paitsi me omaishoitajat emme ole "työsuhteessa" kaupunkiin tai kuntaan. Omaishoitajantuesta maksetaan vero, työeläkemaksu ym. pakolliset palkansaajan menot. Moni pienempi kunta ei edes anna palveluseteleitä hoidettavan hyväksi.

Me kuulumme siihen toiseen maksuluokkaan.
  Vastaa viestiin
16.02.12, 19:58   #7 (linkki)
Kestis
(Vierailija)

Jäi vastaamatta kysymykseen, mitä mieltä olette omaishoidontuen verotuksesta?

Vastaan: Palkkio on jo itsessään niin pieni, että kyllä se saisi tulla puhtaana käteen ilman muuta!
  Vastaa viestiin
28.02.12, 10:48   #8 (linkki)
lissu
(Vierailija)

Verotus on liian kova omaishoidon tuesta. Minusta palkkion saisi antaa omaishoitajalle puhtaana käteen.

Monikin vielä työkykyisistä jäisi mielellään hoitamaan omaistaan kotiin, jos se olisi taloudellisesti kannattavampaa. Omaishoidon työ on kiinnipitävää, siinä ollaan 24 tuntia vuorokaudessa, ilman viikonloppuvapaita ja pitkiä kesälomia. Eika myöskään tule lomaltapaluurahoja.

Myöskin olen törmännyt siihen, että omaishoitajan työpanosta ei arvosteta. Monikin omaishoitaja tekee juuri samaa hoitotyötä kuin vanhainkodeissa ja muissa laitoksissa tehdään, tälläpienellä palkkiolla. Omaishoitajalla ei ole omaa elämää, vään kaikki pyörii tämän hoidettavan ympärillä. Tiedän, että väitteeni kuulosti pahalta, mutta se on valitettavasti totta monen omaishoitajan kohdalla.
  Vastaa viestiin
28.02.12, 12:58   #9 (linkki)
pepita
(Vierailija)

Omaisen hoitaminen on raskasta niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Monestikin omaishoitaja on oma puoliso, joka kanssa on kuljettu pitkä yhteinen tie. Se tuntuu jotenkin luonnolliselta velvollisuudelta pitkässä liitossa hoitaa puolisonsa ihmisarvoisesti hautaan.

Omaishoitaja joutuu monestikin hoitotyön lisäksi tekemään hoidettavan ennen tekemät työt. He ainakin, jotka asuvat omakotitalossa. Talvisin hoitotyön lisäksi tulee lumityöt, lämmitykset ja muu pakollinen kiinteistön huolto ym. lisäksi vielä normaalit kotityöt, siivous, ruoka- ja pyykkihuolto. Omaishoidonpalkkio ei riitä, jos näitä töitä yrittää teettää vieraalla.

Minusta omaishoidon palkkion pitäisi olla verovapaata tuloa ja palkkion pitäisi olla joka palkkioluokassa isompi, että omaishoitaja pystyisi palkkaamaan itselleen apua kun sitä tarvitsee, muuten hän palaa loppuun raskaan työtaakan ja velvotteiden alla. Tulisi se sittenkin yhteisunnalle vielä halvemmaksi kuin ympärivuorokautinen laitospaikka.
  Vastaa viestiin
28.02.12, 13:12   #10 (linkki)
Niin pitäisi!
(Vierailija)

Tuoreita kokemuksia täälläkin. Itselläni meni vielä niin, että yhtäkkisesti jäin muutaman päivän reissulle liki kahdeksi vuodeksi, koska muuten olisin joutunut panemaan syöpäsairaan, muinoin halvaantuneen ja nyt liikuntakykynsä taas menettäneen läheiseni laitokseen. No tästä seurasi se, että kun itse olin kirjoilla muualla, enkä päässyt sinne edes käymään, no en kyllä juurikaan edes lähikauppaan (hoidettava oli hoidettava tosiaan 24/7), en oman terveydenhoitoni osilta kuulunut kellekään. Hoitopaikkakunnalla olin muukalainen, omalleni en päässyt kuin äärimmäisen harvoin ja yksityispalveluihin ei ollut varaa, ei ajatustakaan! En siis kuulunut kellekään. Kuitenkin säästin ihan valtavasti sen kunnan varoja, jolla tein hoitotyötä ja laitospaikka jäi näin jollekulle muulle sairaalle.

Itselläni ei ollut mahdollisuutta muuttaa, ei ajallisesti, ei rahallisesti, eikä tilallisestikaan, asuntoja ei siis ollut hoitopaikkakunnalla tarjollakaan, ja kun kyse oli milloin vain päättyvästä, silti täysin ennakoimattomasta pestistä, ei siinä olisi ollut itseni kannalta mieltäkään. Kotini siellä jossain oli kuitenkin minulle tärkeä koti, johon halusin joskus palata. Ja oli sama, missä asuntoni on, koska en kuitenkaan olisi voinut ollenkaan olla siellä hoidettavan vuoksi, oli sitten naapurissa tai Kiinassa. Tästä kuitenkin seurasi se, etten meinannut saada minkään lajin toimeentulotukea tuon tasan naurettavan hoitokorvauksen lisäksi, koska siellä, missä olin kirjoilla ja missä olivat kotini ja kaikki tavarani, minut laskettiin muukalaiseksi, ja toisaalta hoitopaikkakuntakaan ei olisi periaatteessa saanut maksaa sellaiselle, jonka koti ja kirjat ovat toisaalla. Siellä kuitenkin käytettiin järkeä, ja maksettiin erotus minimitoimeentuloon, sillä eihän minulta mikään meno kuitenkaan ollut lakannut, ei vuokra, ei ruoka, sähkölaskukin meni kun pakastin oli pakko pitää omassa kodissa päällä ja sitä rataa. Ainoa kulu, mikä loppui, oli sitten se terveydenhuolto, kun en kuulunut sinne pääsin, enkä päässyt sinne, minne kuuluin... No ne jäljet ovatkin sitten korjauksen alla vielä kauan, kun hoitotyö todella vei nosteluineen veronsa.
  Vastaa viestiin

28.02.12, 13:15   #11 (linkki)
Niin pitäisi!
(Vierailija)

Otetaas uusiksi... Siis kun en kuulunut sinne, minne pääsin, enkä päässyt sinne, minne kuuluin.
  Vastaa viestiin
28.02.12, 13:36   #12 (linkki)
en kotihoidontuki?
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kestis Näytä viesti
Jäi vastaamatta kysymykseen, mitä mieltä olette omaishoidontuen verotuksesta?

Vastaan: Palkkio on jo itsessään niin pieni, että kyllä se saisi tulla puhtaana käteen ilman muuta!

Oletko samaa mieltä kotihoidontuesta? Sehän nimittäin voi olla pienempikin kuin omaishoidontuki ja siitäkin maksetaan vero.
  Vastaa viestiin
28.02.12, 14:01   #13 (linkki)
Valhetta valhetta vaan
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tt! Näytä viesti

Omaishoidontuki on vain silmänlumetta. Ulospäin näytettävä tilastoissa hyvälle. Todellisuudessa raha annetaan vain käymään ja kääntymään. Ei mitään järkeä koko hommassa. Annan sulle esim. 700€ mutta sinä palautat heti siitä 680€. Olisi rehellisempää olla maksamatta mitään. Kusetusta kaikki. Suomessa moni asia vain näyttää hyvälle, ei todellisuudessa ole sitä lähestulkoonkaan.
  Vastaa viestiin
28.02.12, 14:02   #14 (linkki)
vastaan kotihoidontukeen
(Vierailija)

lapsia ei ole pakko kenenkään tehdä, jos ei ole niihin varaa.
Aina voi miettiä ensin ennenkuin jatkaa sukuaan.

Eli jos näistä kahdesta tukimuodosta pitää valita, niin mieluummin omaishoidontuki verottomaksi.
  Vastaa viestiin
28.02.12, 22:46   #15 (linkki)
oikein
(Vierailija)

Tuloista maksetaan veroa. Näin on oikein.

Kyllä se sitten näkyy teidän eläkkeissäkin, että kertymää on.
Työtä on tehty ja verot on maksettu ja eläke sen mukainen.
  Vastaa viestiin
29.02.12, 07:51   #16 (linkki)
Korjaus
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oikein Näytä viesti
Tuloista maksetaan veroa. Näin on oikein.

Kyllä se sitten näkyy teidän eläkkeissäkin, että kertymää on.
Työtä on tehty ja verot on maksettu ja eläke sen mukainen.
Sitäpä kun ei edes lasketa työsuhteeksi. Se on vain työtä, ja suhde on vain hoidettavaan.
  Vastaa viestiin
29.02.12, 09:17   #17 (linkki)
kalkas
(Vierailija)

Miksi tukea haetaan, ellei siihen olla tyytyväisiä?
Raha ratkaisee ja hoitajan tyytyväisyys omaisen hyvinvoinnista taitaakin riippua vain rahan antamalla voimalla ja mitä hyötyä se raha antaa hoitajalle.
  Vastaa viestiin
29.02.12, 09:32   #18 (linkki)
vertailua
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja en kotihoidontuki? Näytä viesti
Oletko samaa mieltä kotihoidontuesta? Sehän nimittäin voi olla pienempikin kuin omaishoidontuki ja siitäkin maksetaan vero.

Kotihoidontuen lisäksi lapsesta saa lapsilisän.

Omaishoidonpalkkio on jaettu hoidon vaativuuden mukaan kolmeen maksuluokkaan. Alin vähän yli kolmesataa euroa ja ylin saattohoitoa vastaava seitsemän sadan kieppeillä kuukaudessa. tästä verot pois. Ja veroprosentti on on kyllä korkea.
  Vastaa viestiin
29.02.12, 09:40   #19 (linkki)
Niin pitäisi!
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kalkas Näytä viesti
Raha ratkaisee ja hoitajan tyytyväisyys omaisen hyvinvoinnista taitaakin riippua vain rahan antamalla voimalla ja mitä hyötyä se raha antaa hoitajalle.

No sinähän luet kuin piru raamattua, eli homma on juuri päinvastoin. Siitä huolimatta, että hoidosta tulee itselle yleensä ihan helevatanmoisia vaikeuksia työtä tehdään, rakkaudesta. Mutta onhan se väärin, että joutuu lähes maksamaan siitä, että hoitaa läheisensä omien voimiensa kustannuksella, kyllä ainakin itselläni menee vielä vuosia toipua työn aiheuttamista vammoista, joihin en tosiaan hoitoaikana voinut saada edes apua! Eli ei siitä ainakaan vahinkoa tarvitsisi aiheutua, tukea siihen työhön tarvittaisiin. Säästää se niin paljon ihmisten verorahoja.

Ja pakkohan sen hoitajankin on jollain voida maksaa pakolliset menonsa. Eivät ne mihinkään katoa läheisen sairastuessa, päinvastoin. Itselläni jo puhelinlasku kolminkertaistui ajoittain, kun noissa virastoissa ja terveydenhuollossa saa kuunnella aina levyllisen rahisenpätkivää musiikkia, ennenkuin joku vastaa - tai puhelu katkeaa. Noin niinkuin yhtenä pienenä esimerkkinä sadoista.
  Vastaa viestiin
29.02.12, 09:42   #20 (linkki)
Niin pitäisi!
(Vierailija)

Niin ja se omaishoidon tuki on kyllä summiltaan kuntakohtainen. Täällä alin on n. 200 euroa ja tuota maksimisummaa saa korkeintaan puoli vuotta. Itselläni ainakin homma vain rankkeni sen puolen vuoden jälkeen, fyysisesti ja psyykkisesti, mutta tuki putosi.
  Vastaa viestiin

29.02.12, 10:54   #21 (linkki)
lissu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kalkas Näytä viesti

Lisäksi monikin joutuu jättämään työnsä jäädäkseen hoitamaan rakasta omaistaan kotiin, jollakin hoitajankin on omat kulunsa katettava.

Omaishoidon palkkioon ollaan varmasti tyytyväisiä mutta sen raskaaseen verottamiseen ei. Siitähän on kyse koko viestiketjussa.
  Vastaa viestiin
29.02.12, 11:11   #22 (linkki)
meillä
(Vierailija)

niin pitäisi

Minäkin jouduin ympäristön painostuksesta hoitamaan mieheni vanhemmat hautaan tällä kahdensadan euron palkkiolla, josta ei todellisuudessa verojen jälkeen jäänyt kuin hyvä mieli.
Kaikki jotka ovat petipotilasta ja dementtiapotilasta hoitaneet, tietävät mitä se on. Turhaa niitä on tässä alata ruotimaan.

Jouduin jättämään mielekkään työni, koska väliaikainen hoitotyö pitkittyi kuukaudesta vuosiin.
Ja tilanne on nyt sama kuin sinulla, "niin pitäisi". Olen tällä hetkellä uupunut ja raihnainen, koska en silloin saanut apua hoitotyöhön kun olisin sitä tarvinnut. Olisi ollut edes yksi päivä viikossa, jolloin olisi ollut aikaa huolehtia itsestään ja omista tarpeistaan ja terveydestään. Olisi ollut yksi päivä viikossa jolloin ei olisi tarvinnut kantaa huolta lääkityksestä, vaippojen vaihdosta ja pesemisestä jne.

Se pieni palkkio mikä verojen jälkeen jäi käteeni, ei korvannut sitä, ettei minulla ollut omaa aikaa edes sen vertaa, että olisin päässyt yksin pienelle kävelylenkille.
  Vastaa viestiin
29.02.12, 11:23   #23 (linkki)
350 alin
(Vierailija)

200 euroa ei ole tätä päivää. Lakisääteinen alaraja on runsaat 350 €/kk. Seuraava maksuluokka on joitain 450 päälle ja ylin yli 700. tietysti kunnat voivat päättää millä kriteereillä ne annetaan, mutta palkkion suuruus on määritelty valtakunnallisesti.

Tärkeämpi monelle omaishoitajalle on kuitenkin lakisääteiset kolme vapaapäivää kuukaudessa. Eli jokainen saa omat vapaansa, kun vain vaatii (edellyttäen, että on päässyt tuen piiriin).

Eri asia sitten on, ovat palkkiot tai vapaiden määrät riittäviä.
  Vastaa viestiin
29.02.12, 11:27   #24 (linkki)
Minkä taakseen...
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 350 alin Näytä viesti
200 euroa ei ole tätä päivää. Lakisääteinen alaraja on runsaat 350 €/kk. Seuraava maksuluokka on joitain 450 päälle ja ylin yli 700. tietysti kunnat voivat päättää millä kriteereillä ne annetaan, mutta palkkion suuruus on määritelty valtakunnallisesti.

Tärkeämpi monelle omaishoitajalle on kuitenkin lakisääteiset kolme vapaapäivää kuukaudessa. Eli jokainen saa omat vapaansa, kun vain vaatii (edellyttäen, että on päässyt tuen piiriin).

Eri asia sitten on, ovat palkkiot tai vapaiden määrät riittäviä.
Sitten on vielä sekin, voiko niitä pitää. Ainakin joillakin paikkakunnilla hoitopaikat ovat niin täynnä niissä jatkuvasti asuvia potilaita, että kotona hoidettavien tulo pitää tietää kuukausia etukäteen. Vapaata ei siis oteta silloin, kun romahdat itse, tai se pitää tietää ennakolta.

Dementikkojen hoitajat tietävät sen, että kun dementikko on kolme päivää hoitolaitoksessa, siis vieraassa paikassa, sen jälkeen kotona ollaan ihan hukassa ja hakusessa, ja se vaihe on sitten hoitajalle niin rankka, että vähemmällä pääsee, kun ei ota lomaa...
  Vastaa viestiin
29.02.12, 12:09   #25 (linkki)
Kestis
(Vierailija)

Minulle (entiselle omaishoitajalle) tulee nyt eläke siitä ajasta jolloin toimin omaishoitajana.

Te, kenelle se kuuluu, oletteko hakeneet? Minusta se mikä lain mukaan kuuluu, niin ei siinä mikä ole.....
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku