Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > Eläkkeellä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
29.11.10, 17:34   #1 (linkki)
Kipuelli
(Vierailija)

Vammaistuki

Mie ellää kittuutan. Päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä oottelen.

Tein vammaistukihakemuksen, kun kerran olen sairas. Olen sairas, mutta minun ei kannata käydä esim. kuntoutuksessa, kun he eivät voi minua auttaa, ovat itse sanoneet. Olen siis hoitanut itse itseäni ja käyn kuntosalilla ja vähän niitä kustannuksia ajattelin kuitata sillä vammaistuella. Mutta päätöksen mukaan kuntosali on lähinnä harrastus, ei kuntoutuskeino.

Jos olisin nämä pari vuotta vain käynyt kerran viikossa tai kahdessa tuolla fysioterapeutilla liikutettavana, en varmaan tänäpäivänä kävelisi, muusta puhumattakaan.

Pikkuisen sisuuntuneena kyllä ajattelin, jotta täytyy sitten lopettaa "harrastus" ja laittaa uusi hakemus, kun ei enää kädet liiku eikä muutoinkaan pääse liikkeelle.

Se on vaan harmi, että tämän romun kroppani kanssa minun on elettävä vielä monta monituista vuotta. Joten kai siitä on vaan huoli pidettävä, ihan harrastuksena.

Olkaa muut viisampia.
  Vastaa viestiin
30.11.10, 09:47   #2 (linkki)
lilja
(Vierailija)

Sinun pitää saada päätös työkyvyttömyyseläkkeestä ennen kuin myöntävät Vammaistuen/eläkkeensaajan hoitotuen. Ja voin sanoa, ettei se tule aivan automaattisesti. Pitää olla lääkärintodistukset ja esim. lääkekustannuksista/ lääkärin määräämistä kuntoutuksien kuluista todistukset ym.
  Vastaa viestiin
30.11.10, 20:10   #3 (linkki)
Kipuelli
(Vierailija)

Kiitos Lilja. Kelasta kysyin eikä ole pakollista, että on eläkepäätös. Nythän olen ollut kuntoutustuella eli määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä.

Niin, minulla vaan ei ole riittävästi noita kuluja, kun en käy suotta siellä fysioterapeutin pöydällä makoilemassa vaan käyn itse hoitamasssa itseäni kuntosalilla. Saisin toki lähetteen fysioterapiaan, mutta kukaan muu ei voi minua kuntouttaa kuin minä itse. Fysioterapeutti lähinnä vaan voi niitä liikkeitä kontrolloida, mutta kun olen niitä jo pitkään tehnyt, osaan kyllä ne itse tehdä.

Ja kuten tuossa aloituksesani kerroin, sillä hinnalla, minkä maksaisi pari kertaa fysioterapiaa, käyn kuukauden kuntosalilla ja saan sillä pidettyä itseni edes liikkuvassa kunnossa.

Lisäksi juuri tuo aktiivinen kuntoutus, jota teen, pitää myös kivut osittain poissa, joten en joudu syömään kipulääkkeitä niin paljon, kuin ehkä joutuisin niitä käyttämään ollessani liki liikkumaton.
  Vastaa viestiin
01.12.10, 09:05   #4 (linkki)
lilja
(Vierailija)

Toivottavasti Kela myöntäisi sinulle sen vammais/hoitotuen. Onhan kuntoilusi ennalta ehkäisevää "toimintaa". (minulta meni aivan ohi, että olet kuntoutustuella). Nyky aikana on aika kovat kriteerit vammais/hoitotuessa, siinä pienimmässäkin.

Pitää itsekin todeta, että jos en liikkuisi olisin petipotilas. Mutta vanha sanonta pitää meille paikkansa: "vierivä kivi ei sammaloidu". :)))
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku