| |  | |
12.09.12, 17:29
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Mitä maksaa kotipalvelu?
Olen Parkinsonpotilas, ajan autoa ja olen hoitanut itseni tähän asti, mutta kun vaivoja on ja tarvitsen kotipalvelua? Paljonko joudun nyky lainasäädännön mukaan kunnallisesta kotipalvelusta maksamaan?
Saanko hoidon ilmaiseksi kun eläkkeeni on vain 1200 e nettona?
Voinko saada kodinhoitajan valmistamaan ruokaa, siivoamaan tai viihdyttämään minua? Olen 72 v, henkisesti olen virkeä, välillä vähän masentunut.
Harrastan joogaa, käyn kokouksissa ja hoidan tietokoneella asiani.
Milloin joutuu laitokseen?
| |
| | |
13.09.12, 06:53
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | ja että sinuttelen, hautasin isäni Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kipuinen ja kiva Olen Parkinsonpotilas, ajan autoa ja olen hoitanut itseni tähän asti, mutta kun vaivoja on ja tarvitsen kotipalvelua? Paljonko joudun nyky lainasäädännön mukaan kunnallisesta kotipalvelusta maksamaan?
Voinko saada kodinhoitajan valmistamaan ruokaa, siivoamaan tai viihdyttämään minua ? Olen 72 v, henkisesti olen virkeä, välillä vähän masentunut.
Milloin joutuu laitokseen? |
No voi hyvänen aika sentään, oletko aloittaja tosissasi, toivottavasti. Maksu määräytyy omaisuutesi ja tulojesi mukaan. Jos on vain tuo eläke, ehkä 300 - 600 euroa kuukaudessa.
Kun eläke ei riitä käydään käsiksi omaisuuteesi, asunto myyntiin ja kas olet varakas jolta lypsetään enemmän.
Minäpä kerron lisää jos sopii, koska on pikkasen kokemusta.
Jos sinulla on rahaa, ostat kotiin henkilön joka valmistaa ruokaa, siivoaa ja viihdyttää sinua tms. hän myös avittaa, koska joudut = pääset laitokseen.
Jos taas tarkoitat kunnallista palvelua, luonasi käy delegaatio joka pisteyttää sinun olemuksesi, kokoustavat ja kas saat apua jos olet kypsä siihen.
Samalla reissulla täytetään kaavake, siinä seisoo mitä touhu maksaa ja lasku lämähtää kotiin ennenkuin siellä on yksikään kotiavustaja käynyt.
Nämä käyvät hyvin pikaisesti ja merkitsevät "reissukansioon" kuinka hyvin voitkaan, olet ihana ja virkeä ihminen, vaikka olisit hyvinkin vakavasti sairas.
Joudut, ehkä ottamaa lisää kotiapua, näin kotiavustajia käy siis vaikkapa viisi kertaa päivässä luonasi. Illalla pistävät ovet lukkoon :D
Kaukana asuville lapsille kerrotaan kuinka hienosti voit ja kun tule paikan päälle kerrotaan, että älkää nyt tehkö papalle kaikkea valmiiksi. Se kyllä juokee kohta puolimaratonin, jos hänelle annetaan tilaisuus. Ollaan käyty lenkilläkin=postikolla jonne et ede kunnolla jaksa.
He EIVÄT SIIVOA, EIVÄT LAITA RUOKAA, EIVÄT KÄY KAUPASSA, EIVÄT AUTA PESUSSA, EIVÄT PUKEUTUMISESSA, kaikki nämä sun pitää ostaa toisaalta. Siivous tilata siivoupalvelulta (usein sama pulju) joka osaa kyllä laskuttaa.
Joku palveluseteli on käytössä, mutta sen hakeminen ja saaminen on hebreaa, sairaalle.
Eläkkeeseen voit itse hakea Eläkkeensaajan hoitotukea, mutta siitä ei kerrota, jäät ilman jos et tiedä.
Kun siivouspalvelu tulee, se itkee että on ällergiää pukkaa ihan saamaristi, on oma vesi- imuri mukana, josta otetaan lisämaksu :D
Siivouspalvelu kysyy, pitääkö tuo sauna ja vessakin pestä :D
Reissuvihkoon, anteeksi kansioon merkitään aika, kello 9.00 - 9. 30 tai mieluummin 9.45 ja todellisuudessa luonasi ollaan 15 MINUUTTIA. Ja laskutus pelaa.
En tiedä mikä tuosta touhusta tekee rasittavan, he kafiitelevat mielellään jos sulla on kaffi valmiina. Eivät sitä saa sulle keittää :)
Jos itket, että et oikein nyt pärjää, kotipalvelun delekaatio kokoontuu taas, noin kolme tuntia kotonasi. Siinä ruoditaan kuinka kakka kulkee, miten pissi, meneekö jo vaippaan, kuinka ruoka meneekö suuhun vai olkapäälle, ja jos vastaat yhteenkään kyllä, laskutus nousee pilviin.
Samalla katsastetaan, kuinka kaunis (kertoo varakkuudesta ja köyhyydestä) koti sinulla onkaan ja miten ihania lapsia. Montako niitä olikaan.
On alentavaa olla siinä itse mukana, jos sinulla on omaisia he hoitavat toki puhepuolen, mutta surulliseksi se tekee omaisetkin.
Lässytetään, että vanhusta tulee kuulla, mutta kun olet sairas vanhus, et ymmärrä puoltakaan siitä mitä sinulle ollaan tekemässä. Terveen luona ei edes vaivauduta käymään, vaikka lakii määrää kartoittamaan 75-vuotiaan tilanteen. Läydät netistä tämänkin tiedon. Se on vitsi.
Kotipalvelun johtaja siis ilmoittaa, että kaikkia kotipalvelun palveluja et ole läheskään käyttänyt hyväksesi.
Luonasi käydään kohta jo tunnin välein, ja ovi pannaan illalla lukkoon ettet tuskissai hortoile yöpukeissa kadulla.
Näin oletkin jo vakavasti sairas ja kaadut, jos luoja suo niin pahasti, että kuolet siihen paikkaan. Jos et kuole, sinua on pyydetty allakirjoittamaan ELVYTYSKIELTOpaperi ja näin se joka ekana tulee amulla, ei elvytä, ei nosta sinua edes ylös koska olet kieltänyt vaan tilaa ruumisauton.
Näin menet multiin, ja kunta säästää sievoisen summan selvää rahaa muihin kuluhuihinsa :D
Jos sinulla on läheisiä, kirjoita nyt paperi (en tarkoita edunvalvojaa, joka hoitaa vain kassavarannon) jossa seikkaperäisesti kerrot kuinka sinua on hoidettava. Kaavakkeita löytyy netistä, laita se paperi näkyville.
Siis paperiin että, missä vaiheessa toivot saavasi mitäkin apua, haluatko että elvytetään ja missä tilanteessa. Kuinka toimitaan jos tulee parantumaton sairaus, tahdotko että leikataan, kuka päättää hoitojen suhteen, juuri silloin kun et itse kykene niistä päättämään. Jos on vakavia oireita, haluatko että tutkitaan, tehdään diaknoosi, vaikka olet NIIN VANHA.
Missä haluat itseäisi hoidettavan, siitä tuskin voi itse päättää, mutta voihan senkin laittaa ylös. Omaisilla helpompaa, jos heitä on paljon.
Jos olet yksinäinen vanhus, kuka valvoo noudatetaanko tahtoasi, ei kukaan, valitettavasti.
Mutta meillekin tulee varmasti laki surmaamisesta jota nätisti eutanasiaksi kutsutaan. Kun yskähdät pahasti kaksi kertaa, sinut eliminoidaan veks. Anteeksi.
Meillähän on jo laki, ettei esim. yli 75-vuotiasta elvytetä esim. aivoverenvuodon vuoksi, koska se on liiaan rankkaa vanhukselle, se elvytys :D Ihananampaa on kuolla, (päästä taivaan iloon kuten joku osa uskoo,) ilman elvytystä. Näin se menee, mutta siitä ei puhuta.
Jos kipuilet sairaalassa, esim leikkauksen jäkeen sinut laitetaan siteisiin (ei nippusiteisiin) ja kas oletkin loppu, kun aamu koittaa.
Sitomisesta saa päättää vain lääkärin ja omaisen luvalla, mutta sitä tehdään hoitajien toimesta. Toki sinulta kysytään, tai papereihin merkitään että on kysytty pökerryksissä olevalta ihmiseltä. Vaikka olisit ollut lääkeistä ja kivusta täysin sekaisin, sulta on kysytty :(
Valviran sivuilla on paljon tietoa, samoin joka kunnan kotisivuilla siitä mitä on hyvä hoito, kuinka vanhusta tulee kohdella, arvokkaasti ja kivunlietystä tulee antaa ja häntä itseään kuulla joka tilanteessa.
Kaunista tekstiä, minua ihan itketti lukea tuota suloista tekstiä. Mutta totuus on toinen, valitettavasti.
Kuvaavaa on että jos olet hankal läheinen, sinulle ei anneta tietoja eikä puheluihisi ehditä vastaamaan. se hankaloittaa HOIDON EDISTYMISTÄ.
Ihaninta on toki kuolla ihan terveenä, mutta se ei käsittääkseni ole mahdollista vaikka eläisin kuinka terveellisesti. Vai onko? Kertokaa minulle.
| |
| | |
13.09.12, 07:11
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | sanoa, että
osta palvelu, joka tsekkaa että kaikki toimii, että luonasi käydään kotipalvelun toimesta maksamasi viisi tai kymmenen kertaa päivässä.
Usein niillä on niin kiire etteivät ehdi, tai osaa luoksesi koska henkilökunta vaihtelee. Porukkaa on, mutta moni on aika, sanoisinko nätisti että väsynyt huonosti pakattuun hommaansa :(
Toisaalta meissä omaissisakain on vikaa, moni ei piittaa isästään ja äidistään, kostetaan vanhoja aisoita ja odoteaan että saadaan ne muutama euro, tai mikä parasta iso potti perintönä.
Kuinka voimme edes vaatia että vieras välittää, hoivaa ja rakastaa jos emme itse, välitä, hoivaa ja rakasta!
| |
| | |
17.09.12, 10:21
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Äitini 91v, jonka ainoa lapsi olen, asuu 450 kilometrin päässä, joten en kykene, vaikka haluaisinkin avustaa häntä arkiaskareissa.
Aina ei ole lasten välinpitämättömyyttä, jos ei pysty auttamaan omaa vanhempaansa.
| |
| | |
17.09.12, 11:42
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kipuinen ja kiva Olen Parkinsonpotilas, ajan autoa ja olen hoitanut itseni tähän asti, mutta kun vaivoja on ja tarvitsen kotipalvelua? Paljonko joudun nyky lainasäädännön mukaan kunnallisesta kotipalvelusta maksamaan?
Voinko saada kodinhoitajan valmistamaan ruokaa, siivoamaan tai viihdyttämään minua? Olen 72 v, henkisesti olen virkeä, välillä vähän masentunut.
Milloin joutuu laitokseen? | Voisit kysyä neuvoa lihastautiliitolta. Lihastautiliitto Ry - Etusivu | |
| | |
02.10.12, 14:45
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Minua autetaan ilmaiseksi
Jos olet Parkinssonni, sinua autetaan vammaislain perusteella eikä se maksa mitään. Saan kaikki tuet Kelalta ja hoitotukea sossulta ja joka päivä käy aika ruma ihminen tekemässä ruokaa, avittaa muutoinkin, siivoaa totta kai. Ekasta en tykännyt, se vaihdettiin ja tämä on leikannut kynnet ja leikkaa joskus hiuksetkin. Tämä on subjektiivinen oikeus. Hankkikaa parempi tauti niin saatte apua. Ylimitoitettua haukkumista tuo pitkä sepustus.
| |
| | |
23.10.12, 11:29
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | yääh Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piti vielä osta palvelu, joka tsekkaa että kaikki toimii, että luonasi käydään kotipalvelun toimesta maksamasi viisi tai kymmenen kertaa päivässä.
Usein niillä on niin kiire etteivät ehdi, tai osaa luoksesi koska henkilökunta vaihtelee. Porukkaa on, mutta moni on aika, sanoisinko nätisti että väsynyt huonosti pakattuun hommaansa :(
Toisaalta meissä omaissisakain on vikaa, moni ei piittaa isästään ja äidistään, kostetaan vanhoja aisoita ja odoteaan että saadaan ne muutama euro, tai mikä parasta iso potti perintönä.
Kuinka voimme edes vaatia että vieras välittää, hoivaa ja rakastaa jos emme itse, välitä, hoivaa ja rakasta! |
KAMALAA!;((
| |
| | |
23.11.12, 16:57
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
minunkin mielestäni kaikilta osiltaan.
Tottakai palveluista joutuu maksamaan, mutta vähävarainen saa tukia ja avustusta, ei siinä sentään kotia myydä! Maksuperusteena käytetään eläkettä ja muita tuloja, kuten korkotuloja, osinkotuloja tai vuokratuloja sijoitusasunnosta tai muuta tuloa. Pääomaan ei kosketa, jollei ihminen itse niin halua.
Minun isäni elää ja voi aika hyvin vielä kotonaan, 91 hänkin. Kotihoidosta käydään antamassa lääkkeet 3 krt/vrk, ruokapalvelusta ruoka ja siivous 1 krt/kk, jos ovat saaneet hankituksi siivoojia käyttöönsä. Muutoin sen joutuu hankkimaan itse. Tukea ulkopuolisiin ostopalveluihin tulee 150€/kk. Eläke riittää hyvin lääkkeisiin ja maksuihin, sitäpaitsi siinä on suoja-osa, joka on aina jätettävä ihmisen vapaaseen käyttöön (muistaakseni 15% tuloista. Siten vähävarainenkin voi asua kotonaan.
Me 3 lasta huolehdimme hänestä vielä vuosi sitten, mutta koska olemme jo itsekin iäkkäitä ja vaivaisiakin, homma kävi ylivoimaiseksi. Isäukon muistiin ei ole enää luottamista ja lääkkeiden kanssa tuli ongelmia, joten saimme tuon kerrotun "delegaation" kotiin arvioimaan tilannetta. Nyt menee mukavasti ja isä on tyytyväinen.
Kotona asuminen on kunnalle halvempaa, kuin laitospaikka, joten sinne avun järjestäminen on kannattavaa.
| |
| | |
24.11.12, 09:39
|
#9 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi kyynisyyteni Jos taas tarkoitat kunnallista palvelua, luonasi käy delegaatio joka pisteyttää sinun olemuksesi, kokoustavat ja kas saat apua jos olet kypsä siihen.
Samalla reissulla täytetään kaavake, siinä seisoo mitä touhu maksaa ja lasku lämähtää kotiin ennenkuin siellä on yksikään kotiavustaja käynyt.
Nämä käyvät hyvin pikaisesti ja merkitsevät "reissukansioon" kuinka hyvin voitkaan, olet ihana ja virkeä ihminen, vaikka olisit hyvinkin vakavasti sairas.
Joudut, ehkä ottamaa lisää kotiapua, näin kotiavustajia käy siis vaikkapa viisi kertaa päivässä luonasi. Illalla pistävät ovet lukkoon :D
Kaukana asuville lapsille kerrotaan kuinka hienosti voit ja kun tule paikan päälle kerrotaan, että älkää nyt tehkö papalle kaikkea valmiiksi. Se kyllä juokee kohta puolimaratonin, jos hänelle annetaan tilaisuus. Ollaan käyty lenkilläkin=postikolla jonne et ede kunnolla jaksa.
He EIVÄT SIIVOA, EIVÄT LAITA RUOKAA, EIVÄT KÄY KAUPASSA, EIVÄT AUTA PESUSSA, EIVÄT PUKEUTUMISESSA, kaikki nämä sun pitää ostaa toisaalta. | Jaa-a, enpä tiedä miten paljon vaihtelua paikkakunnittain on, mutta kyllä meillä tekee kunnan kotipalveluihmiset kaikkea tuota ja muutakin. Tulot selvitetään palveluista sopiessa, eli jos on vain pieni eläke eikä muita tuloja niin ei se laskukaan taivaisiin kipua. Eikä mitään laskua 'lämähtänyt' etukäteen.
Tosi on ettei kotipalvelu voi ratketa seuranpitäjäksi, peruskäynti on 10-15 min jos pelkät lääkkeet käy antamassa ja kyselee voinnin. Ja hoitajat vaihtuvat. Toisten kanssa henkilökemia toimii paremmin kuin toisten. Niinhän se on läpi elämän muutenkin.
Yksinäisyyteen on löydettävä muut ratkaisut. Onhan olemassa esim. ystäväpalvelu (olikos se Punaisen Ristin, korjatkaa jos olen väärässä) jos paikkakunnalta sellainen löytyy. Kokopäiväisen seurantarpeen ratkaisu lie haastavampi juttu. Voiko sellaiseen venyä edes lähiomainen ellei sitten ole mahdollisuus/voimia/halua ryhtyä omaishoitajaksi. Pelkkä velvollisuudentunne on epävarma lähtökohta.
Itse asun äitini lähellä ja voin tehdä jotain hänen hyväkseen ja seurata vointiaan mutta omaishoitajaa minusta ei tietyistä syistä johtuen tule. Se voi olla totta että kaukana asuva saa ruusuisemman kuvan omaisen kunnosta kuin mitä se todellisuudessa on. Osin siksikin, että vanhus/muuten apua tarvitseva ei välttämättä halua paljastaa todellista tilaansa 'vieraille' laitokseen joutumisen pelossa.
Kotipalvelun viesti omaiselle on sitten sitä "oikein pirteänä se____siellä oli" vaikka omaiselle näyttäytyy vallan muunlaisena.
Kokonaisuutena voin sanoa olevani hyvinkin tyytyväinen kunnan kotipalvelun äidilleni tarjoamaan apuun.
| |
| | |
06.12.12, 00:34
|
#10 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja tytär Äitini 91v, jonka ainoa lapsi olen, asuu 450 kilometrin päässä, joten en kykene, vaikka haluaisinkin avustaa häntä arkiaskareissa.
Aina ei ole lasten välinpitämättömyyttä, jos ei pysty auttamaan omaa vanhempaansa. | No ei todellakaan ole välinpitämättömyyttä!
ÄLÄ syyllistä itseäsi, teet sen minkä voit.
| |
| | |
10.03.13, 14:01
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | anteeks, mutta Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi kyynisyyteni No voi hyvänen aika sentään, oletko aloittaja tosissasi, toivottavasti. Maksu määräytyy omaisuutesi ja tulojesi mukaan. Jos on vain tuo eläke, ehkä 300 - 600 euroa kuukaudessa.
Kun eläke ei riitä käydään käsiksi omaisuuteesi, asunto myyntiin ja kas olet varakas jolta lypsetään enemmän.
Minäpä kerron lisää jos sopii, koska on pikkasen kokemusta.
Jos sinulla on rahaa, ostat kotiin henkilön joka valmistaa ruokaa, siivoaa ja viihdyttää sinua tms. hän myös avittaa, koska joudut = pääset laitokseen.
Jos taas tarkoitat kunnallista palvelua, luonasi käy delegaatio joka pisteyttää sinun olemuksesi, kokoustavat ja kas saat apua jos olet kypsä siihen.
He EIVÄT SIIVOA, EIVÄT LAITA RUOKAA, EIVÄT KÄY KAUPASSA, EIVÄT AUTA PESUSSA, EIVÄT PUKEUTUMISESSA, kaikki nämä sun pitää ostaa toisaalta. Siivous tilata siivoupalvelulta (usein sama pulju) joka osaa kyllä laskuttaa.
Joku palveluseteli on käytössä, mutta sen hakeminen ja saaminen on hebreaa, sairaalle.
Eläkkeeseen voit itse hakea Eläkkeensaajan hoitotukea, mutta siitä ei kerrota, jäät ilman jos et tiedä.
Kun siivouspalvelu tulee, se itkee että on ällergiää pukkaa ihan saamaristi, on oma vesi- imuri mukana, josta otetaan lisämaksu :D
Siivouspalvelu kysyy, pitääkö tuo sauna ja vessakin pestä :D
Reissuvihkoon, anteeksi kansioon merkitään aika, kello 9.00 - 9. 30 tai mieluummin 9.45 ja todellisuudessa luonasi ollaan 15 MINUUTTIA. Ja laskutus pelaa.
En tiedä mikä tuosta touhusta tekee rasittavan, he kafiitelevat mielellään jos sulla on kaffi valmiina. Eivät sitä saa sulle keittää :)
Jos itket, että et oikein nyt pärjää, kotipalvelun delekaatio kokoontuu taas, noin kolme tuntia kotonasi. Siinä ruoditaan kuinka kakka kulkee, miten pissi, meneekö jo vaippaan, kuinka ruoka meneekö suuhun vai olkapäälle, ja jos vastaat yhteenkään kyllä, laskutus nousee pilviin.
Samalla katsastetaan, kuinka kaunis (kertoo varakkuudesta ja köyhyydestä) koti sinulla onkaan ja miten ihania lapsia. Montako niitä olikaan.
On alentavaa olla siinä itse mukana, jos sinulla on omaisia he hoitavat toki puhepuolen, mutta surulliseksi se tekee omaisetkin.
Lässytetään, että vanhusta tulee kuulla, mutta kun olet sairas vanhus, et ymmärrä puoltakaan siitä mitä sinulle ollaan tekemässä. Terveen luona ei edes vaivauduta käymään, vaikka lakii määrää kartoittamaan 75-vuotiaan tilanteen. Läydät netistä tämänkin tiedon. Se on vitsi.
Kotipalvelun johtaja siis ilmoittaa, että kaikkia kotipalvelun palveluja et ole läheskään käyttänyt hyväksesi.
Luonasi käydään kohta jo tunnin välein, ja ovi pannaan illalla lukkoon ettet tuskissai hortoile yöpukeissa kadulla.
Näin oletkin jo vakavasti sairas ja kaadut, jos luoja suo niin pahasti, että kuolet siihen paikkaan. Jos et kuole, sinua on pyydetty allakirjoittamaan ELVYTYSKIELTOpaperi ja näin se joka ekana tulee amulla, ei elvytä, ei nosta sinua edes ylös koska olet kieltänyt vaan tilaa ruumisauton.
Näin menet multiin, ja kunta säästää sievoisen summan selvää rahaa muihin kuluhuihinsa :D
Jos sinulla on läheisiä, kirjoita nyt paperi (en tarkoita edunvalvojaa, joka hoitaa vain kassavarannon) jossa seikkaperäisesti kerrot kuinka sinua on hoidettava. Kaavakkeita löytyy netistä, laita se paperi näkyville.
Siis paperiin että, missä vaiheessa toivot saavasi mitäkin apua, haluatko että elvytetään ja missä tilanteessa. Kuinka toimitaan jos tulee parantumaton sairaus, tahdotko että leikataan, kuka päättää hoitojen suhteen, juuri silloin kun et itse kykene niistä päättämään. Jos on vakavia oireita, haluatko että tutkitaan, tehdään diaknoosi, vaikka olet NIIN VANHA.
Missä haluat itseäisi hoidettavan, siitä tuskin voi itse päättää, mutta voihan senkin laittaa ylös. Omaisilla helpompaa, jos heitä on paljon.
Jos olet yksinäinen vanhus, kuka valvoo noudatetaanko tahtoasi, ei kukaan, valitettavasti.
Mutta meillekin tulee varmasti laki surmaamisesta jota nätisti eutanasiaksi kutsutaan. Kun yskähdät pahasti kaksi kertaa, sinut eliminoidaan veks. Anteeksi.
Meillähän on jo laki, ettei esim. yli 75-vuotiasta elvytetä esim. aivoverenvuodon vuoksi, koska se on liiaan rankkaa vanhukselle, se elvytys :D Ihananampaa on kuolla, (päästä taivaan iloon kuten joku osa uskoo,) ilman elvytystä. Näin se menee, mutta siitä ei puhuta.
Jos kipuilet sairaalassa, esim leikkauksen jäkeen sinut laitetaan siteisiin (ei nippusiteisiin) ja kas oletkin loppu, kun aamu koittaa.
Sitomisesta saa päättää vain lääkärin ja omaisen luvalla, mutta sitä tehdään hoitajien toimesta. Toki sinulta kysytään, tai papereihin merkitään että on kysytty pökerryksissä olevalta ihmiseltä. Vaikka olisit ollut lääkeistä ja kivusta täysin sekaisin, sulta on kysytty :(
Valviran sivuilla on paljon tietoa, samoin joka kunnan kotisivuilla siitä mitä on hyvä hoito, kuinka vanhusta tulee kohdella, arvokkaasti ja kivunlietystä tulee antaa ja häntä itseään kuulla joka tilanteessa.
Kaunista tekstiä, minua ihan itketti lukea tuota suloista tekstiä. Mutta totuus on toinen, valitettavasti.
Kuvaavaa on että jos olet hankal läheinen, sinulle ei anneta tietoja eikä puheluihisi ehditä vastaamaan. se hankaloittaa HOIDON EDISTYMISTÄ.
Ihaninta on toki kuolla ihan terveenä, mutta se ei käsittääkseni ole mahdollista vaikka eläisin kuinka terveellisesti. Vai onko? Kertokaa minulle. | Ei mun anopin tarvinnu myydä osakekaksiotaan. Vain eläke vaikuttaa.
| |
| | | | |