Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > Elämänkatsomus
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
28.12.05, 20:49   #1 (linkki)
Ei-uskis Aatami
(Vierailija)

Jeesusdiktatuuri

Täällä monet uskovaiset ovat perustelleet Suomen taleban-menoa, jossa valtio siis on ottanut tehtäväkseen koulia kaikista kansalaisita väkisin beduiiniuskovaisia - demokratialla.

Kuinkas sen laita on - enisnnäkin uskovaiset käsittävät demokratian täysin väärin - ja toiseksi mitäs suomalaisten enemmistö ajattelee asioista?

On totta, että ällistyttävästi 84 % suomalaisista kuuluu ev.lut kirkoon - mutta 99% näistä pakkoliitettyinä, joilta ei ole mielipidettä koskaan kysytty.

Hiljattain suomalaisten keskuudessa tehdyssä kyselytutkimuksessa vain puolet ilmoitti uskovansa kuolemanjälkeiseen elämään (!). Ja 25 % ilmoitti, että ei usko jumalaan - eli ovat käytännössä ateisteja. Eli lähes 1,5 miljoonaa suomalaista. Eipä siis ihme, että kirkko tuhlaa kaikilta kertätyt pakkoverorahansa mm. epätoivoisiin ja typeriin lego-kännykkäliittymä Jarmo-mainoksiin.

Itse asiassa Suomessamme uskovat ovat vähemmistö - ""uskossa elävät"" ja aktiivisesti jumalanpalveluksiin osallistuvat ovat vain alle 10 % suomalaisista!

Olisiko aika lopettaa pimeä uskonnollinen diktatuuri ja alkaa valtionkin taipua kansan enemmistön kannalle? Olisi! Uskonnot, jumalat, mennikäiset ja valtio eroon toisistaan!

Tapakristitty tee nyt ennen vuoden vqaihdetta oikea ratkaisu uskonvapauden ja paremman tulevaisuutemme puolesta:
www.eroakirkosta.fi

Vastaa viestiin
28.12.05, 21:13   #2 (linkki)
Ihmettelija
(Vierailija)

Re: Jeesusdiktatuuri

Kuten äitini joka ei saanut lapsensa kirkkohäitä lapsenlapsien ristiäisiä ja rippikouluja. Olematta itse millään tavalla uskovainen ja kuitenkin kirkon jäsen. Minutkin pakotti pyhäkouluun ja partioon
  Vastaa viestiin
28.12.05, 22:13   #3 (linkki)
Bodom
(Vierailija)

Re: Jeesus ei luo diktatuuria

Ateistisesta,uskon kieltävästä valtiomuodosta on kokemusta Euroopassa(kin). NL ynnä satelliittinsa sekä Kiina-fani Albania. Mitä kertoo niiden ""onnelakulttuurit"",eldoradot? Huomautan,etten kannata siis taleban-tm.ateistista valtiomuotoa,jota kohti EU-byrokratiavaltakuntakehitelmä on kulkemassa.Ei ole tarpeen pakottaa tai tehdä hajuton-mautonta näennäisdemokratiaa.""Nykyvapaus"" on osoittautunut Pohjois-Euroopan parhaaksi.Nyt siitä eri eurooppalaiset punaperilliset ja muut moraalin vihaajat ovat tekemässä loppua uusliberalismin avulla.Siinä ateismi on soluttautunut ""must""asteiseksi johtotähdeksi, ihannemalliksi kaikkeen,jopa kristinuskon luter.kirkon oppituoleja myöten turhautuneiden,Raamattua halveksivien risupartaradikalistieksegeettien ym.ei-kristillisten ""teologien""hääriessä median mammonavallan tukemana.Mutta Raam.ennakoi sen
  Vastaa viestiin
28.12.05, 22:22   #4 (linkki)
Ihmettelija
(Vierailija)

Re: Jeesus ei luo diktatuuria

Uskonvapaus ei tarkoita uskonnon kieltämistä.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 08:56   #5 (linkki)
uskova
(Vierailija)

""Täällä monet uskovaiset ovat perustelleet Suomen taleban-menoa, jossa valtio siis on ottanut tehtäväkseen koulia kaikista kansalaisita väkisin beduiiniuskovaisia - demokratialla.""

Vai taleban-menoa ;) Kyllä on suomalainen kohteliaisuus ja suvaitsevaisuus niin kaukana talebanista kuin vain voi olla. Eikö hävetä värittää tekstiä tuolla tavoin?

Se, että valtaosa lasten vanhemmista suhtautuu positiivisesti siihen, että koulussa on uskonnollisia elementtejä, on kuitenkin totta. Miksei se saisi näkyä koulussa?

Kohteliaisuus, kunnioitus ja suvaitsevaisuus toisinuskovia kohtaan pitää luonnollisesti säilyttää. Nyt vain näyttää siltä, että nuo hyveet unohtuvat nimenomaan kristinuskon vastustajilta.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 09:01   #6 (linkki)
Ihmettelija
(Vierailija)

Mistä ilmenee että valtaosa vanhemmista suhtautuu positiivisesti uskonnollisten asioiden tuontiin koulussa ? Ei muutama kirjoittaja täällä ole valtaosa.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 09:03   #7 (linkki)
uskova
(Vierailija)

Päättelen siitä, kuinka suuri osa lapsista osallistuu uskonnon opetukseen koulussa. Ja puhun erityisesti pienistä lapsista.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 11:00   #8 (linkki)
mm
(Vierailija)

Laiton tämän jo tuonne toiseen ketjuun, mutta pistetään nyt tähänkin... Kiinassa on meneillään historian suurin herätyksen aalto ja siellä tulee 30.000 ihmistä uskoon joka päivä. Myös Aasiassa kristinusko uppoaa nyt tsunamin jälkeen ihmisille paremmin kuin koskaan aikaisemmin.

Näissä maissa kristityt joutuvat usein vankilaan uskonsa takia eikä sekään saa heitä luopumaan uskostaan, vaan he tekevät myös pahoinpideltynä ja kidutettuna lähetystyötä omalla hiljaisella tavallaan rukoillen pahoinpitelijöidensä puolesta ja todistavat näin, että Kristuksen rakkaus on väkivaltaa suurempi.

Herätys on toivottavasti tulossa myös tänne Eurooppaan ja Suomeen, muutenhan täällä ei ole kuin kourallinen uskiksia, kun Jeesus tulee takaisin ;)

Mutta Aatamin ei ole mikään pakko tulla taivaaseen, Jumala ei sinua sinne väkisin raahaa, joten saat ihan vapaasti valita oman kantasi näihin asioihin.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 11:21   #9 (linkki)
eki
(Vierailija)

Galluppien mukaan valtaosa, lähes 100% vanhemmista haluaa säilyttää esimerkiksi koulun joulujuhlat juuri sellaisina perinteisinä, tonttujen, enkelien, Jeesus-lapsen ja jouluevankeliumin ja -laulujen aitona riemullisena lastenjuhlana, ilman uskonnollista paatosta. MOT
  Vastaa viestiin
29.12.05, 11:49   #10 (linkki)
viksu
(Vierailija)

Aatamilla on aivan samanlainen mustavalkoinen ajattelutapa kuin hihhulitasolle viedyissä uskonnoissa.

Sitä ihmettelen että hänellä on niin matala sivistyksen taso että hän luulee että täysi-ikäinen ihminen on jotenkin pakkoliitettynä kirkkoon ja niin tyhmä että ei ymmärrä itse erota, ellei Aatami käske ja anna nettisivun osoitetta.

Sitäkin ihmettelen että Aatamin mielestä ei saa kuulua kirkkoon jos ei ole uskovainen. Sekin on hihhulitason ajattelua. Aatamin kirjoitukset ja Mikon kirjoitukset ovat samaa tasoa ""eri asiasta"". Yhteistä heille on että molemmat vastustavat ja moittivat ev.lut. kirkon järjestelmää. Ateistit ja äärihihhulit (myös jt:t) ovat samalla puolella.

Vastaa viestiin

29.12.05, 13:02   #11 (linkki)
ihmettelijä
(Vierailija)

Väittäisin, että näiltä valtaosalta lapsita ei ole kysytty mitään. jos jokainen lapsi pitäisi erikseen liittää koulun uskonnonopetukseen, tulos voisi olla eri. Samoin jos kirkkoon pitäisi itse liittyä. Nythän mennään ""lauman mukana"".
  Vastaa viestiin
29.12.05, 13:44   #12 (linkki)
uskova
(Vierailija)

Siis väität, että tosiasiassa valtaosa vanhemmista ja lapsista ei haluakaan uskonnollisia elementtejä elämäänsä saatika kouluun?

Vastaa viestiin
29.12.05, 13:59   #13 (linkki)
ihmettelijä
(Vierailija)

kyllä väitän. Jos vain muutama prosentti vaivautuu edes harjoittamaan uskoaan Jumalanpalveluksissa, niin miksi sitten valtaosa haluaa pitää kiinni uskonnollisista asioista koulussa tai elämässään. Äitini on hyvä esimerkki. Kuulunut koko elämänsä kirkkoon, koska se on vanha ""tapa"". Kysyttäessä ei tunnusta uskovansa Jumaliin.

lapsia ei voi tuohon kysymykseen ottaa edes mukaan, koska heiltä ei koskaan edes kysytä tällaisista asioista mitään.

Oma poikani sanoi ainakin, että ""minä haluaisin että koulussa ei olisi mitään uskonnonopetusta"". Hän on tavallisessa uskonnonopetuksessa.

Emme ole kotona puhuneet uskonasioista. Kysyttäessä on sanottu, että emme voi ottaa kantaa Jumalan olemassaoloon, kun emme tiedä.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 14:10   #14 (linkki)
uskova
(Vierailija)

Teet aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä oman äitisi perusteella.

Itse en kuulu edes kirkkoon ja vien sinne lapseni harvoin, silti olemme mielestämme kristittyjä. Uskonelämä ei nykyaikana useiimmilla ole kovin seurakuntakeskeistä.

""Jos vain muutama prosentti vaivautuu edes harjoittamaan uskoaan Jumalanpalveluksissa, niin miksi sitten valtaosa haluaa pitää kiinni uskonnollisista asioista koulussa tai elämässään.""

Siis nimenomaan siksi, että uskonelämämme on nykyisin rakentunut arjen (ei jumalanpalvelusten) varaan ja arjessa tulisi olla mahdollisuus kohdata uskonnollisia elementtejä: lauluja, kuvaelmia, uskon sävyttämää pohdintaa elämästä ja aikaa omille rukouksille.

Mutta nyt ymmärrän paremmin tämän palstan ateistien näkemystä siitä, että koulussa ei saisi olla uskontoa. He vilpittömästi kuvittelevat, että vain ne, jotka käyvät ahkerasti kirkossa ja ovat lujasti jonkin tietyn suunnan kannattajia, ovat uskovia.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 14:44   #15 (linkki)
ihmettelijä
(Vierailija)

Minä olen oman kristillisen ja uskonnollisen kasvatukseni (pyhäkoulu, partio, rippikoulu, uskonnonopetus) että Jumalanpalvelus on paikka, jossa harjoitetaan uskontoa.

Kummallista kristillisyyttä noukkia rusinoita pullasta. Jos ei edes oman jumalan palveleminen kiinnosta Raamatun oppien mukaan, niin miKsi kiinnostua koko asiasta. ?

jos haluat arjessa kohdata uskonnolisuutta, järjestä se arki itse . mene seurakuntaan, mene kirkkoon.

Eivät muidenkaan vakaumusten edustajat vaadi, että kadulla luetaan koraanin lauseita tai sosialidemokraattisia tai ateistisia oppeja. Ne ovat jokaisen oma asia, ei arjen tai valtion.

Ilmeisesti haluat jotain islaminuskon tyyppistä evankelisluterilaista kirkkovaltiota, josta olemme - onneksi- pääsemässä eroon.

Minä en missään ole väittänyt olevani ateisti, enkä ole lopettamassa uskontoa tai kirkkoja. jokainen saa uskoa mihin haluaa - omalla ajallaan ja omilla rahoillaan -. Minä EN HALUA julkisia lauluja, kuvaelmia, uskon sävyttämää pohdintaa elämästä ja aikaa omille rukouksille. Jos tällaista esitetään julkisesti, se loukaa minun uskonvapauttani ja aika monen muun.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 15:14   #16 (linkki)
Harjoitt. Aatami
(Vierailija)

Oikein hyvä kirjoitus ""ihmettelijä""!

Tuolla ketjun alussa taas uskovaiset vaativat ateisteilta ""kunniotusta ja suvaitsevaisuutta kristinuskoa kohtaan"" = luovumme ateistit omasta elämänkatsomuksestamme ja kumarramme jeesusta ""suvaitsevaisesti"" miden mukana - tätä on vallitseva uskonnollinen pimeys!
Enpä ole tavannut ateismia kunnioittavia kristittyjä uskovaisia - mm. tämä palsta uskovien raivoamisineen ja p-herjoineen kaikkiin kriittisiin kirjoituksiin kertoo siitä mitä ""elävä jeesususko"" tekee ihmisen empaattisuudelle ja kerettiläisten lähimmäisten kunnioittamiselle.

Vaikka itse ei kristitty käy kirkossa - niin muut - varsinkin kaikki viattomat lapset - sinne on kyllä pakotettava kuulemaan pyhiä riittejä ja taivallisia beduiinien ""totuuksia"".

Vastaa viestiin
29.12.05, 15:41   #17 (linkki)
eki
(Vierailija)

Aito rehellinen ateismi maailmankatsomuksena oikeiden älykkäiden ja inhimillisten ihmisten harjoittamana on ihan kunnioitewttavaa. Täällä ei sitä edustavia kirjoittajia ole, vain suunsoittajia.

Et ole lukenut viestejäni.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 15:46   #18 (linkki)
Oikein
(Vierailija)

Tämän palstan ateistit edustaa yhteiskunnan pohjasakkaa ja kielenkäyttö on sitä sorttia. Palstan ulkopuolella tunnen sivistyneitä ateisteja joiden käytös on kaukana palstan esimerkeistä. Näille olisi viisainta aina olla vastaamatta.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 16:10   #19 (linkki)
uskova
(Vierailija)

""jos haluat arjessa kohdata uskonnolisuutta, järjestä se arki itse . mene seurakuntaan, mene kirkkoon. ""

Ei - kirkko ei ole se väylä, jota kautta toteutan uskonnollisuuttani. Se toteutuu hiljaisissa rukouksissa, lukemissani kirjoissa ja keskusteluissa, joita käyn ystävieni ja työtovereitteni kanssa.

Minusta on sääli, että useimmilla työpaikoilla ihmiset eivät voi esimerkiksi keskustella oman työnsä etiikasta oman maailmankuvansa ja uskontonsa pohjalta vaan kaikesta täytyy puhua, kuin ei olisi olemassa mitään vakaumusta. Me olemme opetelleet pelkäämään henkilökohtaisia vakaumuksia, jos ne eivät perustu johonkin tieteelliseen tai poliittiseen kuppikuntaan.

Ateisti voi vapaasti siteerata Darvinia ja valikoimiaan tieteentekijöitä, joihin maailmankuvansa perustavat - mutta uskova joutuu varomaan Raamatun, piispan tai henkisen opettaja tekstien ottamista esille. Mutta ymmärrän tämän siksi, että uskonto on vaativampi viitekehys kuin tiede nimenomaan siksi, että ""oikeinuskominen"" on meillä ollut niin keskeistä ja kuitenkin ihmiset aina eroavat jonkin verran toisistaan siinä, mihin uskotaan.

""Jos ei edes oman jumalan palveleminen kiinnosta Raamatun oppien mukaan, niin miKsi kiinnostua koko asiasta. ? ""

Kuka tässä määrittelee, mikä on oikea tapa palvella Jumalaa ja mikä on oikea seurakunta ja kirkko? Kuka sanoo, että on oltava tietyn kirkon jäsen? Tänä aikana useimpien ihmisten tapa kokea usko ja oppi on toinen kuin sata vuotta sitten.

Onko se siis ""väärinuskomista""? ;) Ihmeellisen tiukkapipoinen kommenti sellaiselta, jota uskonto ei kiinnostanut.

""Minä EN HALUA julkisia lauluja, kuvaelmia, uskon sävyttämää pohdintaa elämästä ja aikaa omille rukouksille. Jos tällaista esitetään julkisesti, se loukaa minun uskonvapauttani ja aika monen muun.""

Kyllä elämänkatsomustiedossakin joudutaan pohtimaan sitä, mitä rukous toisille merkitsee ja mitä siinä tapahtuu. Ainoa mahdollinen vastaus kun ei ole, että se on pelkkää itsesuggestiota. Miksei siis lapsilla saisi olla koulussa kosketus siihen, miten valtaosa ihmisistä kantaa ja tarvitsee uskonnollista perinnettään arjessa?
  Vastaa viestiin
29.12.05, 16:21   #20 (linkki)
Suunsoitt. Aatami
(Vierailija)

Ekille!

Olen kyllä lukenut p-viestejäsi!

Lainataanpa vähän tekstejäsi.

""""Luletko hyvä eki, että meidän ateistien elämänarvot olisvat p.....stä""
Kysymykseesi on helppo vasta: kyllä luulen ja olen kantani perustellut jo niin monessa viestissä, ...

""Kristillinen elämänkatsomus... Minä puhun ja korostan nimenomaan kristillistä elämänkatsomusta ja -arvoja, jotka suuresti poikkeavat muiden katsomusten arvoista....""

""Totuuden julistaja voi olla myös niin totuudellisuutensa lumoissa ja vankina, että ei edes näe koko totuutta vaan pienen rajatun totuuden, omana tulkintanaan.""

Kertausta:
""Ateistien (= toisinajattelevat lähimmäiset) elämänarvot ovat perseestä!""
""Kristilliset arvot ovat muiden katsomusten arvojen yläpuolella (?)""
""Lumotuilla ""totuuden julistajilla"" ei tässä yo. varmaan tarkoiteta jeesus-ilosanoman julistajia vaan kerettiläisiä
ja ""tiedeuskovaisia"".

Tiedoksi ekille:
Ateismi ei edelleenkään ole mikään ""oppi jota harjoitetaan"" - ei ole oppia eikä palvonta-/uhrimenoja - ateismi on tervettä järkeä, ajattelun vapautta, tiedon kunnioitusta - taikauskon sijaan, avarakatseisuutta ja suvaitsevaisuutta toisia kohtaan.
Esim. sitä ettei muita pakoteta osallistumaan oman aatteen levityksen rahoitukseen ja ko. taikauskon palvontariitteihin.
  Vastaa viestiin

29.12.05, 16:28   #21 (linkki)
Ihmettelija
(Vierailija)

Olenko kieltänyt pohtimasta rukouksen merkitystä ? Elämänkatsomustiede oppiaineena on eri asia kuin laulutunnin virrenveisuu. Miksi kristillistä vakaumusta ei voi tuoda työpaikalla esiin ? Häpeätkö sitä ? Uskonnollisuutta voi harrastaa ihan miten haluaa . Kirkossa voi käydä vaikka ei kuulu kirkkoon. Kuitenkin ihmettelen uskovaisia jotka eivät harrasta uskonsa perusasiaa , jumalanpalvelusta tai ehtoollista. Minä en ole kieltämässä mitään ajatukseni on se että jokainen itse voi vapaa ajallaan tehdä mitä haluaa itse tai ohjata lapsensa.. koulussa saa olla uskonnonopetusta. Mutta ei mitään "" yleissivistavaa "" pohdintaa tai jeesus voimistelua . Ei koulussa muuten mitään ateismia opeteta. En ole sitäkään vaatimassa. Asiaa tietenkin voidaan sivuta esim. Et tunnilla.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 16:47   #22 (linkki)
uskova
(Vierailija)

Ateismiahan ei opeteta - Ateismi imetään ajatuksena, että elämä kuuluu elää ilman uskontoa. Ateismi imetään siitä, että lapsen elämään ei tuoda uskonnollisia tunteita eikä hänelle näytetä, miten oma luokka ja omat vanhemmat nauttivat uskonnollisten perinteiden jakamisesta.

Koulu, josta poistetaan uskonnolliset elementit, opettaa ateismia.

Koulu, josta poistetaan uskonnolliset elementit, jättää vanhemmat tänä maallistuneena aikana yksin kiireiseen arkeensa uskonnon perinnettä siirtämään.

Ihmiset eivät tahdo sitä. Tulette huomaamaan sen.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 17:06   #23 (linkki)
Ihmettelija
(Vierailija)

Meidän perheessä on onnistuttu viettämään joulut pääsiäiset ym. Ilman vanhempien uskonnolista perinteen siirtoa kun sellaista ei ole. Lapsille on kysyttäessä kerrottu kristinuskon asioita. Myöskään ei ole kielletty uskontoa. Heillä on myös lupa uskoa jos haluavat. Mielestäni on suvaitsevaista olla tyrkyttämättä mitään ja antaa lasten ja nuorten ajatella omilla aivoilla. Ihan täysjärkisiä tuntuvat olevan. Samalla periaatteella myös toimitaan politiikan musiikin tai muiden elämänalojen kanssa. Valinta on lapsen tai nuoren ei meidän aikuisten kuten sinä haluat. Teenkö nyt väärin ?
  Vastaa viestiin
29.12.05, 17:11   #24 (linkki)
uskova
(Vierailija)

Usko pitäisi oppia samoin kuin taiteesta nauttiminen tai kiintymys toisiin. Jos lapsi pidetään erillään taiteesta ja vailla läheisiä ihmissuhteita, on turha sanoa, että hänellä olisi aikuisena mahdollisuus noin vain ottaa ne halutessaan käyttöönsä.
  Vastaa viestiin
29.12.05, 17:28   #25 (linkki)
Ihmettelija
(Vierailija)

Aika erikoinen on uskotosi jos sitä ei voi omaksua kuin lapsena. On aivan eri asia jos lasta kiellettään uskomasta.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku