| |  | | |
20.10.06, 16:41
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Gootti
Mitä on gootti/ goottilaisuus tai gootismi?
Täytyykö olla huolestunut, kun 17-vuotiaani sanoo olevansa gootti?
En tiedä, mihin palstalle tämä aihe kuuluisi, mutta elämänkatsomustahan vissiin tuokin on?
Faktatietoa kaipaan en vi...lua | |
| | |
20.10.06, 20:54
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Google
Gootit (engl. The Goths) ovat nykyaikainen musiikkiin ja pukeutumiseen liittyvä alakulttuuri. Alakulttuurin juuret ovat 1970-luvun Isossa-Britanniassa. Varsinaisesti kuitenkin alakulttuuri muotoutui seuraavan vuosikymmenen alussa, jolloin goottirockista tuli oma genrensä. Tuolloin kyseisen musiikkilajin faneja alettiin yleisemmin kutsua gooteiksi. Nimitys viittaa englannin sanaan "Gothic" kauhu- ja kuolemaromantiikan merkityksessä.
Gootteihin liitetään ennen kaikkea eräänlaiseen "hautausmaaestetiikkaan" perustuva, huomiota herättävä pukeutumistyyli. Useimmat gootit kuuntelevat goottirockia. Goottikulttuurilla ei juurikaan ole poliittisia tai yhteiskunnallisia päämääriä: kyse on esteettisestä liikkeestä, tyylikultista ja populaarimusiikin ympärille rakentuneesta vapaa-ajankulttuurista. On myös olemassa goottiestetiikkaan perustuvia romaaneja, sarjakuvia ja elokuvia. Näiden aihepiirit liittyvät usein kauhuun ja fantasiaan | |
| | |
20.10.06, 23:45
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | pintapuoli
Goottilaisuus on niin hirveän pinnallista ettet uskokkaan. Siihen ei liity mitään muuta kuin melko räväkät vaatteet. Voi olla, että lapsesi tykkää piirtää tavallista enemmän kuin muut ikäisensä tai tykkää soittaa jotain soitinta, en minä häntä tunne.
Mukaan ei liity mitään aatteita tai hautausmaita tai kuolemanihailua tai mitään. Anna lapsesi pukeutua miten haluaa. Hänhän on jo melkein aikuinen.
Jos tahdot tutkia hänen elämäntapojaan lähemmin niin kysy häneltä itseltään:)
| |
| | |
21.10.06, 20:24
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
No itse asiassa monet gooteiksi heittäytyneet kolmetoistavuotiaat ovat kyllä kuolema-romantiikan pauloissa. Heillä on myös jotenkin ihaileva käsitys saatananpalvonnasta, tulee joistakin lyriikoista, joita kuuntelevat.
Koska nuoret rakastavat joka tapauksessa tyylejä ja esittävät maailmankuvaansa, maailmantuskaansa, ryhmää johon kuuluvat vaatteiden kautta, ei tätä tyyliä kannata kieltää.
Sen ohella kannattaa viedä lasta kulttuurin pariin. Käydä teatterissa ja pitää huolta elämänuskosta. Melankolia on valtavirtana goottimusiikissa.
Olisi upeaa, jos kykenet keskustelemaan goottinuoresi kanssa taiteesta, elämästä, uskonnoista ja rakkaudesta. Näin hän ei joudu täyttämään maailmankuvaansa vain vertaisryhmän antamilla aineksilla, jotka saattavat olla aika köykäisiä, jopa karmeita.
Jos nuoresi haluaa olla gootti ollakseen joku, tuo häntä olemaan nimenomaan yksilö, vapaa sielu, joka käyttää goottilaisuutta vain välineenä.
| |
| | |
23.10.06, 13:00
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitoksia vastauksista, selvensivät..
Äitinä, kun tuon keskustelun aloitan yleensä "motkottamalla" joistain asioista esim. meikistä tai vaatteista --eihän sen jälkeen mitään keskustelua saa aikaiseksi, kun molemmat ovat jo valmiiksi "puolustus ja/tai hyökkäyskannalla"
Ariannelle: totta on, että nuoreni tykkää piirtää ja on mielestäni oikeastaan aika taitavakin. Täytyy siis yrittää pitää kielensä kurissa tuon motkottamisen suhteen ja olla aidosti kiinnostunut
joka ajalla ...:lle Olenhan kyllä itsekkin ollut punkkari nuoruudessani, en vain muistanut tai halunnut yhdistää sitä tähän uuteen tuuleen, vastaava jonkin vertaisryhmän mukana menoa sekin on varmasti ollut.
Äitinä, "vanhana ja muka viisaana" katson vain asioita niin subjektiivisesti. Sain vähän eri näkökulmaa ja nyt uusin eväin eteenpäin. Nuoriahan me kaikki vanhemmatkin olemme olleet, kuka enemmän ja kuka vähemmän selkeästi idolien "pauloissa"..
| |
| | |
24.10.06, 12:08
|
#6 (linkki)
| | Älä usko kaikkea mitä näe
Rekisteröitynyt: 08/2006 Sijainti: Pielisjoen rannoilla
| Historiaa Gooteista! Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Gootin äiti Mitä on gootti/ goottilaisuus tai gootismi?
En tiedä, mihin palstalle tämä aihe kuuluisi, mutta elämänkatsomustahan vissiin tuokin on?
Faktatietoa kaipaan en vi...lua | Tässä vähän historiaa Gooteista
"Vaikka Gootit olivat menettäneet suoranaisen vallan, oli heillä paljon vaikutusvaltaa kristinuskon kautta kaikissa Euroopan maissa. Vaikutusvalta tuli hyvin pitkälle muovaamaan seuraavan 700 vuoden historian tapahtumat. Heillä ei kuitenkaan ollut vaikutusvaltaa esimerkiksi kielen ja kieliopin kehitykseen. Kun latinan kieli ja kielioppi kehitettiin, kehitettiin se nimenomaan Alkuperäiskielen suojaksi. Ainut keilioppi Euroopassa joka on kehitetty Latina 3 jälkeen on Goottien kieli.
1250- luvun jälkeen vahvan propagandan ja vaikutusvallan myötä Gootit todistivat m. m. noitien olemassaolosta. Se johti joukkomurhiin kaikkialla Euroopassa. Etupäässä naiset ja lapset oli goottien uhreja. Vaikka gootit itse sadistisine menetelmineen oli tautien ja ruttojen levittäjä, niistä syytettiin juutalaisia. Syytökset ja propaganda johti juutalaisvainoihin. Suomalaiset leimattiin Goottien taholta pakanoiksi ja noidiksi. Suomalaisten alueet kuvailtiin paholaisen tyssijana ja kieltä paholaisen kieleksi mikä "oikeutti" heidät ihmisjahtiin Pohjolassa. 1500 -luvulle tultaessa oli suuri osa Euroopan alkuperäiskansoista tuhottu."
Voit näyttää tämän lapsellesi ja kysyä, onko tämä hänen mielestään ihmisyyttä ja mitä mieltä hän on lukemansa jälkeen Gootti -aatteesta. | |
| | |
24.10.06, 22:04
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Gootti
Eiköhän valentino alias kale ole nyt pikkuisen ikäänkuin harhateillä puhuttaessa nykyisestä gootti-muodista! Vähän niinkuin tiedoton, mistä edes puhutaan!
| |
| | |
25.10.06, 14:15
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | vaatteet
Älä missään tapauksessa muuten yritä tuhota niitä vaatteita tai meikkejä.
Ne eivät muuta lastasi vaan tekevät hänet erinäköiseksi vain. Saatananpalvonnasta ja itsetuhoisista ajatuksista voi olla kiinnostunut myös ihan tavallisesti pukeutuva.
Vaatteet kertovat vain sen mistä väreistä hän pitää ja että hän pitää ehkä sarjakuvista. Ehkä lattialla ja pöydillä on pyörinyt japanilaisia sarjakuvia?
Omistaako hän lohikäärmesymbooleja?
Lukeeko vamppyyrikirjoja?
Hän ehkä hakee viihdettä ja persoonallisuutta. Ulkokuori yleensä kertoo vastaantulijasta liian vähän tai antaa harhakuvitelman.
Huono asia on jos tapahtuu muutos luonteessa, kaveripiirissä, paino heittelee, puhetyyli muuttuu, hän salailee selvästi, neulanjälkiä, silmät seisoo päässä, poliisit käy ovella.Et voi olla huomaamatta jos lapsesi alkaisi käyttää huumeita tai liittyisi kultteihin tai alkaisi tekemään rikoksia.
Poliisit toisivat tiedon viimeistään, joten rauhoitu hyvä äiti:)
| |
| | |
25.10.06, 19:36
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä olen myös goottitytön äiti - ja entinen punkkari. Tytär (20 v) on nyt luopumassa tuosta pukeutumisesta ja meikkaamisesta, hiuksetkin ovat nykyisin punaiset tuon mustan sijaan. Meikit ovat olleet vuoden verran kuta kuinkin normaaleja ja vaatteista on pikkuhiljaa hävinnyt nuo mustat.
Nuorten pitää vain saada kokeilla eri juttuja. Muistathan sinäkin, Gootin äiti, nuo omat punkkariaikasi. Minä ainakin muistan. Kun sitten aikoinani otin enemmän selvää esim. anarkismista, totesin, että se ei ole minun juttuni. Punk-musiikkia kuuntelen yhä.
Silloin kun goottityyli oli voimakkaimmillaan, niin en missään vaiheessa tuominnut tai kritisoinut sitä. Käytiin yhdessä ostoksilla ja joka puolella, ja itse asiassa minua hymyilytti muiden suhtautuminen. Aivan kuin olisin liikkunut jonkun rikollisen kanssa.
| |
| | |
26.10.06, 20:34
|
#10 (linkki)
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja uuno Eiköhän valentino alias kale ole nyt pikkuisen ikäänkuin harhateillä puhuttaessa nykyisestä gootti-muodista! Vähän niinkuin tiedoton, mistä edes puhutaan! | Jotta ymmärtäisi lapsensa käyttäytymistä, pitää tietää sen (Gootti) alkuperä. En usko, että mikään "uusi" villitys syntyy ilman, että sillä ei olisi esikuvaa.
Otetaanpa sinun (Uuno) nykymuotoinen illuusiosi, usko (muoti) eikö se perustu niinikään menneeseen aikaan? eli sinullakin on oma "goottisi". Pitää muistaa, että kullekin aikakaudelle on ominaista vanhan muttaminen tiettyihin tarpeisiin. Goottilaisuus on kuin uskonto, siinäkin palvotaan asioita ja muutetaan ne omiin tarkoituksiin.
Nimimerkkini olisi edelleen kale, ellei plaza -tiimi olisi toisin päättänyt.
| |
| | |
26.10.06, 21:30
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | gootti
Tuskin yksikään goottinuori on/oli tietoinen sinänsä oikein esille tuomastasi perustasta. Gootti on nykyhetken muoti-ilmiö eikä perustu siihen gootti-ajatukseen, jonka toit esille. Voinhan tietysti olla väärässäkin, mutta tämän käsityksen olen saanut itse gootti-nuorilta.
| |
| | |
27.10.06, 10:19
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja uuno Tuskin yksikään goottinuori on/oli tietoinen sinänsä oikein esille tuomastasi perustasta. Gootti on nykyhetken muoti-ilmiö eikä perustu siihen gootti-ajatukseen, jonka toit esille. Voinhan tietysti olla väärässäkin, mutta tämän käsityksen olen saanut itse gootti-nuorilta. | Asiasta voidaan olla montaa mieltä, mutta tavallaan osoitin tämän selvitykseni ko. äidille, kun hän kysyi, mikä on gootti. Jos ne nuoret, jotka pukeutuvat/käyttäytyvät jollain tavalla poikkeavasti ja sanovat olevansa sitä sun tätä aatetta, jos he eivät mitään tästä aatteesta ja sen aatteen käyttäytymisestä sekä "rekvisiistasta" tiedä, niin eivät he myöskään voi olla sitä aatetta, miksi itsensä kuvaavat, eikö totta?
Usein kyllä nämä "vouhotukset" jäävät pois nuoren varttuessa, toivottavasti kuitenkin pysyvät kaidalla tiellä, eivätkä lähde kaatamaan kivipaaseja kirkkomaalle ja näin häpäisemään kuolleita ja heidän omaisiaan.
| |
| | |
05.11.06, 11:28
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) | niin totta
Heti kun pukee mustan hameen ja mustan paidan, niin tekee mieli kaataa hautakiviä.
Kyllä noilla vaatteilla on sitten voimaa. Kokeilin yhen kerran lateksihametta ja nahkasia rannekkeita, niin must tuli yhtäkkiä hirveä ihminen ja aloin potkia mummoja tiellä. Oli pakko ottaa ne pois etten tuhois koko kaupunkia.Sitte puin yhen villapaidan ja kukkamekon, niin heti tuki mieli rukoilla ja viedä ruokaa köyhille. Täytyykin pitää tää pukeutumistyyli tai käy kalpaten.
| |
| | |
05.11.06, 11:36
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Arianne Heti kun pukee mustan hameen ja mustan paidan, niin tekee mieli kaataa hautakiviä.
Kyllä noilla vaatteilla on sitten voimaa. Kokeilin yhen kerran lateksihametta ja nahkasia rannekkeita, niin must tuli yhtäkkiä hirveä ihminen ja aloin potkia mummoja tiellä. Oli pakko ottaa ne pois etten tuhois koko kaupunkia.Sitte puin yhen villapaidan ja kukkamekon, niin heti tuki mieli rukoilla ja viedä ruokaa köyhille. Täytyykin pitää tää pukeutumistyyli tai käy kalpaten. | hauska kärjistys - mutta oikeasti kai näillä ulkoisilla asioilla on merkitystä - jos ympäröin itseni elementeileillä kuten tummat värit, pääkallot, hirviöt ja rajuja tunteita vahvistava musiikki, ne toki vaikuttavat | |
| | |
05.11.06, 11:40
|
#15 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2006
| Voimavaateet minullakinko? Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Arianne
Heti kun pukee mustan hameen ja mustan paidan, niin tekee mieli kaataa hautakiviä.
Kyllä noilla vaatteilla on sitten voimaa. Kokeilin yhen kerran lateksihametta ja nahkasia rannekkeita, niin must tuli yhtäkkiä hirveä ihminen ja aloin potkia mummoja tiellä.
...puin yhen villapaidan ja kukkamekon, niin heti tuki mieli rukoilla ja viedä ruokaa köyhille. |
Minä kuljen usein mustassa tai tummanharmaassa puvussa.
Koskaan ei ole tehnyt mieli kaataa hautakiviä - puhumattakaan mummojen potkimisesta.
Kukkamekkoa tai kilttiä en ole kokeillut mutta, jos se vaikuttaa tuolla tavalla en taida kokeillakaan.
En minä erityisemmin pidä kyllä skottien viskistäkään - joten antaa hameiden olla.
Terveisiä kuitenkin Minna-Maarialle!
| |
| | |
08.11.06, 11:28
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | aivan aivan
Ihan totta etteks te usko mua? Mä ripustin pääkallon mun autoni etulasiin ja yhtäkkiä olinkin ajanut hautausmaalle vaikka mun piti mennä kouluun. Se oli hirveetä. Mul oli just silloin musta lateksikorsetti päällä ja mustat rannekkeet ja auton renkaatkin oli mustat ja istuimet tummaa nahkaa. Olin kyllä kuunnellu autoradiosta Himiä, mut en uskonu, et sil ois niin suuri vaikutus. Äkkiä mä löysin paksista lapion, jonka mä olin ottanu mukaan jostain syystä. Mä kaivoin kaikki haudat auki. Sitte poliisit tuli paikalle ja haki mut. Seuraavan kerran en kyllä pidä mustia vaatteita tai ripusta pääkalloa auton etulasiin enää ikinä, tai varsinkaan kuuntele Himiä. Se oli kauheaa!!
| |
| | |
08.11.06, 12:22
|
#17 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Gootin äiti Kiitoksia vastauksista, selvensivät..
Äitinä, kun tuon keskustelun aloitan yleensä "motkottamalla" joistain asioista esim. meikistä tai vaatteista --eihän sen jälkeen mitään keskustelua saa aikaiseksi, kun molemmat ovat jo valmiiksi "puolustus ja/tai hyökkäyskannalla"
Ariannelle: totta on, että nuoreni tykkää piirtää ja on mielestäni oikeastaan aika taitavakin. Täytyy siis yrittää pitää kielensä kurissa tuon motkottamisen suhteen ja olla aidosti kiinnostunut
joka ajalla ...:lle Olenhan kyllä itsekkin ollut punkkari nuoruudessani, en vain muistanut tai halunnut yhdistää sitä tähän uuteen tuuleen, vastaava jonkin vertaisryhmän mukana menoa sekin on varmasti ollut.
Äitinä, "vanhana ja muka viisaana" katson vain asioita niin subjektiivisesti. Sain vähän eri näkökulmaa ja nyt uusin eväin eteenpäin. Nuoriahan me kaikki vanhemmatkin olemme olleet, kuka enemmän ja kuka vähemmän selkeästi idolien "pauloissa".. | Jos olisit joskus ollut punkkari, olisit kyllä tiennyt mikä on gootti.
| |
| | |
08.11.06, 22:48
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja vaikea tajuta 'Jos olisit joskus ollut punkkari, olisit kyllä tiennyt mikä on gootti. |
Kuule, punkkarit tulivat 70-luvulla ja gootit vasta 90-luvulla (vai vasta tällä vuosikymmenellä?). Kun meidän tytär aloitti tuon oman mustan kautensa, minä en tiennyt gooteista mitään. Muista että me punkkariäidit ja goottitytöt olemme eri aikakausien kasvatteja.
| |
| | |
08.11.06, 23:28
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Totta Mooses. Ei sitä mamma oikein meinaa omaa nuoruuttaan aina niin klaaristi muistaa, kun järkyttyneenä seuraa omien nuortensa tempauksia.
| |
| | |
09.11.06, 08:48
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Minä myös Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja vaikea tajuta 'Jos olisit joskus ollut punkkari, olisit kyllä tiennyt mikä on gootti. |
Kuule, punkkarit tulivat 70-luvulla ja gootit vasta 90-luvulla (vai vasta tällä vuosikymmenellä?). Kun meidän tytär aloitti tuon oman mustan kautensa, minä en tiennyt gooteista mitään. Muista että me punkkariäidit ja goottitytöt olemme eri aikakausien kasvatteja. | Kuule, luulisi sitä sen verran aikaansa seuraavan, jos on itsekin jotain erikoisempaa pukeutumistyyliä joskus edustanut. Ihme juttu - kyllä minä olen koko ajan tiennyt, mitä gootit ovat, vaikka olen jo 44 vee. Punkkari minäkin aikoinaan olin, vaikka eihän se goottiudesta tietämiseen tietenkään mitenkään vaikuta. Punkkareita oli vielä 80-luvullakin. On muuten vieläkin.
| |
| | |
22.09.07, 22:38
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | mikä minä olen
pukeudun tummiin vaateisiin ,muttaihan tavallisiin,pidän kaikista tummista sävyistä,kuuntelen raskaampaa musiikkia,minua kiinnostaa kaikki rajatieto ym.historiasta kiinnostaa 1200-1500 luku ja kaikki hiukankin mystinen juttu,vähän joskus nolottaa kun tuon ajatuksiani julki kun olen jo yli30 vuotias tuntuu välillä että ei pidetä ihan selvä järkisenä.onko muita tämän ikäisiä joilla ajatus maailma tällainen?
| |
| | |
23.09.07, 07:22
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kasvatko aikuiseksi? Se riippuu siitä, mitä aikuisuus sinusta merkitsee. Onko se kiinni vaatteiden väristä, musiikkimausta tai kiinnostuksen kohteista? Olisiko aikuisempaa pukeutua pinkkiin, kerätä elämänviisaus salkkareista ja keräillä posliinitonttuja?
| |
| | |
27.09.07, 00:02
|
#23 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Noiruttu Pohojammaa
Alkuperäinen kirjoittaja valentino Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Gootin äiti Mitä on gootti/ goottilaisuus tai gootismi?
Faktatietoa kaipaan en vi...lua | Tässä vähän historiaa Gooteista
"Vaikka Gootit olivat menettäneet suoranaisen vallan, oli heillä paljon vaikutusvaltaa kristinuskon kautta kaikissa Euroopan maissa. Vaikutusvalta tuli hyvin pitkälle muovaamaan seuraavan 700 vuoden historian tapahtumat. Heillä ei kuitenkaan ollut vaikutusvaltaa esimerkiksi kielen ja kieliopin kehitykseen. Kun latinan kieli ja kielioppi kehitettiin, kehitettiin se nimenomaan Alkuperäiskielen suojaksi. Ainut keilioppi Euroopassa joka on kehitetty Latina 3 jälkeen on Goottien kieli.
1250- luvun jälkeen vahvan propagandan ja vaikutusvallan myötä Gootit todistivat m. m. noitien olemassaolosta. Se johti joukkomurhiin kaikkialla Euroopassa. Etupäässä naiset ja lapset oli goottien uhreja. Vaikka gootit itse sadistisine menetelmineen oli tautien ja ruttojen levittäjä, niistä syytettiin juutalaisia. Syytökset ja propaganda johti juutalaisvainoihin. Suomalaiset leimattiin Goottien taholta pakanoiksi ja noidiksi. Suomalaisten alueet kuvailtiin paholaisen tyssijana ja kieltä paholaisen kieleksi mikä "oikeutti" heidät ihmisjahtiin Pohjolassa. 1500 -luvulle tultaessa oli suuri osa Euroopan alkuperäiskansoista tuhottu."
Voit näyttää tämän lapsellesi ja kysyä, onko tämä hänen mielestään ihmisyyttä ja mitä mieltä hän on lukemansa jälkeen Gootti -aatteesta. |
Minä:
Anteeksi nyt Valentino, mutta oot ihan pihalla ku lumiukko. Goottimuoti ei tuu noista gooteista. Ennemminkin goottilaisesta tyylisuuntauksesta, jota käytettiin miljöönä (esim goottilaisia linnoja) 1700-1800 -luvun kauhuromantiikassa. Siihen kuuluu vampyyrit sun muut. Mutta ei ny tarvi kauhistua. Se on tosiaan muotia. Vaatetyyli, korutyyli ja musamaku, eikä yhtään hullumpi. Jos mä olisin nuori, olisin varmaan kans jonkin sortin gootti.
| |
| | |
27.09.07, 00:07
|
#24 (linkki)
|
|
Valentino:
"Usein kyllä nämä "vouhotukset" jäävät pois nuoren varttuessa, toivottavasti kuitenkin pysyvät kaidalla tiellä, eivätkä lähde kaatamaan kivipaaseja kirkkomaalle ja näin häpäisemään kuolleita ja heidän omaisiaan."
Minä:
Siis huh huh...kun suoraan jonkun uskovaisen hihhulin suusta. Ei se, että on gootti oo sama kun saatananpalvoja. Mitähän mieltä sä wiccoista oot?
| |
| | |
27.09.07, 00:11
|
#25 (linkki)
|
|
Merja06:
"Olisiko aikuisempaa pukeutua pinkkiin, kerätä elämänviisaus salkkareista ja keräillä posliinitonttuja?
Minä:
No eo todellakaa. Paitsi posliinitontut on kivoja.
| |
| | | | |