Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maxis Saitko EN JAKSA ikinä töitä vai miten sinun kävi? |
Katselin monen vuoden vierähdettyä taas tätä palstaa, ja huomasin tämän ketjun minkä olin aloittanut.
Huomaan että ongelmani ovat olleet useita vuosia kestäneitä, ja ihme kun olen selviytynyt näinkin hyvin.
vuoden 2004 jälkeen työ- ja koulutus saldoni on tämä: tietokoneen käyttäjän A ja AB kurssit v. 2005 – 2006. viiden viikon työelämävalmennus Postilla, mihin olisin päässyt muuten töihin, mutta alunperinkin tiesin että selkä- ja jalkasairauteni vuoksi en pysty sellaista työtä jatkuvasti tekemään. halusin vain nähdä miten posti toimii ja mitä se työ on.
sitten olin vuoden palkkatuella.
Ei muuta.
Eli reilun 7 vuoden aikana kursseja ja työtoimintaa yheensä puolitoista vuotta.
Olen hakenut sosiaali- ja terveystoimen sihteerin ammattitutkintokoulutukseen vuodesta 2009 alkaen ja pyrin sellaisella yhteensä 5 kertaa.
Lokakuussa 2011 pääsin 4. varasijalle, enkä tullut valituksi.
nyt tämän vuoden helmikuussa pääsin sisään. Valmistava koulutus eli teoria kesti noin 2,5 kk. olen aivan järkyttävän tiivis ja kovatahtinen paketti. alkoi työssäoppiminen viikko ennen vappua.
Olen jaloistani ollut useita vuosia kipeä ja lääkäri seliiti sen selästä johtuvaksi.
Minulla todettiin joulukuussa 2009 selkärangan rappeuma.
jouduin jättämään koulutukseni kesken viikon työssäoppimisjakson alkamisesta, koska en pysty työskentelemään puoltakaan päivää sairailla jaloillani edes toimistotöissä.
lääkärin dignosoi pitkäkestoisen alaraajojen laskimoverenkierron toimintahäiriön/ vajaatoiminnan.
tänä päivänä ollaan tilanteessa, että menen uudelleen huomenna lääkäriin ja pyydän jatkotutkimuksiin.
Lisäksi lääkärin pitää kirjoittaa lausunto työvoimatoimistoon kussin keskeytymiseen johtaneista lääketieteellisistä syistä. työkkäri antaa siitä lausunnon, tuleeko karenssi vai ei.
mutta vaikka tulis kaksi karenssia, niin mistään muutamasta sadasta en ala jalkojani ja terveyttäni myymään.
pyydän lisäksi B-lausuntoa Kelaa varten, jos haen sairauspäivärahaa.
Lisäksi sosiaalivirastoa varten, että saan lääkärin suosittelemat tukisukat ja tukipohjalliset, kun ei markettien sukat ja pohjalliset ole tarpeeksi hyviä sairauteni hoitoon.
Olen käynyt kunnan mielenterveystoimistossa viime vuoden loppupuolella useita kertoja. ja jatkan siellä käyntejäni nyt kun olen taas tässä tilanteessa.
Kokeilimme aluksi myös mielenterveyslääkettä, mutta niistä tuli aivan kaamea olo, ja lopetin ne kolmen päivän käytön jälkeen. enkä niihin enää kajoa.
Eilen laitoin verkossa työttömyysajan ilmoituksen Kelaan. En itsetuntoni kautta pystynyt siihen koko aikaa kirjoittamaan kursseilla, vaan siihen tuli kolme päivää työtön, sen jälkeen kun 2.5. olen keskeyttänyt kurssin.
näin ollen Kela odottaa työkkärin lausuntoa ennen kuin saan sieltä mitään rahaa.
työkkäri aika mulla on vasta puolentoista viikon päästä 16.5.
Olen ottanut viime yönä myös sähköpostilla yhteyttä seurakunnan diakoniaan.
ja lähetin harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta hakemuksen Kuntani sosiaalivirastoon.
pärjätäkseni siihen asti edes jotenkin kun tuet alkavat juoksemaan. tai sitten ei ala juoksemaan, jos TE-keskus katsoo lääkärintodistuksesta huolimatta että ei ole syy jättää työssäoppimista kesken vaikka ei pysty kävelemään.
suoritin kuitenin tutkinnon valmistavan koulutuksen ja ammattiopistosta saan siitä todistuksen. tutkinnon voin suorittaa vaikka vuoden ja kahdenkin päästä. ja senkin jälkeen hyväksi luetaan tämän valmistavan koulutuksen osa.
Olen etsimässä etätöitä ja verkko-opiskelupaikkaa, mutta en osaa oikein etsiä, muuta kun mollin sivuilta. osaisin ja pystyisin tekemään kotoa käsin vaikka mitä.
kun saisin tehdä niitä aina kun terveyteni sen päiväsaikaan (tai yöaikaan) sallis.
Nimim. Mirja ihmetteli että en tapaa sisaruksiani, vaikka asumme lähekkäin. En tiedä mistä hän sai sen kuvitelman että kaikki asuisimme lähekkäin. Vain yksi siskoni asuu tossa 20 kilometrin päässä, ja häntä olenkin tapaillut aika usein, mutta hyvin pikaisesti. – ja tästä olen aikaisemmin näköjään kertonutkin.
Pulma vaan on se että itse olen aina kuuntelijana, eikä kenelläkään ole aikaa kuunnella minua.
Poikani on tavannut ja tapailee kyllä serkuksiaan. Ja etenkin nyt kun on pari vuotta asunut omillaan on hänellä tiiviit välit sisarenpoikaani. Hän lisäksi on alkanut seurustelemaan ja hänellä on myös paljon muita ystäviä.
Poikani puhumattomuus kesti onneksi vain vähän aikaan. Minulla on ollut aina hyvät ja lämpimät, luottamukselliset välit häneen ja pystymme puhumaan toisillemme yhäkin kaikista asioista.
Nyt en puutu hänen asioihinsa tietenkään samalla tavoin kuin silloin hänen ollessaan alaikäinen. Nyt 22 vuotiaana hänellä on oikeus omaan elämäänsä ja omiin ratkaisuihinsa. Mutta olen olemassa häntä varten aina kun hän tukea ja apua tarvitsee.
Lisäksi siskojen jälkeen tapailemme säännöllisesti kyllä ns. siskojenilloissa eli viikonloppuja vietetään säännöllisesti kiertäen aina jonkun luona.
tämä on ollut käytäntö äitimme kuoleman jälkeen vuodesta 2007.
sen lisäksi kirjoittelemme usein sähköposteja.
eli tämä on tilanteeni tällä hetkellä.
joku tuossa loppupuolen viesteissä mainitsi, että minun kannattaisi kirjoitella lehtiin tai nettiin. sen olen tehnytkin. en halua silti itseäni ja palstojani mainostaa.