Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > Ihminen hädässä
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
29.01.09, 19:14   #1 (linkki)
turhauttaa
(Vierailija)

En sitten saanut starttirahaa

Onko jollain tietoa, kuka viimekädessä päättää sen myönnetäänkö starttiraha vai ei?
Vaikuttaako työkkärin virkailijan lausunto miten?

Mun hakemusta puollettiin kyllä ainakin kehittämiskeskuksessa ja heidän mielestään yritykselle oli ihan edellytyksiä, mutta nyt tuli paperi, että en saakaan koko rahaa.
Työkkäristä pyydettiin jälkeenpäin vieläkin tarkempaa laskelmaa, vaikka kehittämiskeskuksen virkailija oli ne jo hyväksynyt. No, nuo laskelmat oli taatusti ihan ok., mutta tosiaan, eipä sittenkään onnistanut. Satun tietämään, että samankaltaiset yksittäiset firmat ovat aiemmin saaneet starttirahan (esim. muutama vuosi sitten eräs tuttuni), mutta ei siis kuitenkaan ole liikaa tunkua ollut, että sen perusteella oltais tämä nyt evätty.
Ymmärrän sen, jos saman alan firmoja on tulossa pienelle alueelle pilvin pimein, niin sitten ei voida antaa tuota rahaa kenellekään niistä, mutta nyt ei ollut kyse siitä.
Laskelmat ja ennusteet ei olleet taatusti sen huonommat kuin tuolla tuttuni firmalla ja aivan varmasti olisin saanut sen kunnolla käyntin starttirahan puitteissa ja olisin ollut jo parin vuoden päästä omillani. On sellainen ala, joka ei ole edes niin herkkä laman vaikutteille.
Kuulin myös jo aiemmin, että rahoja olis jäänyt jakamattakin viimevuodelta.

Nyt yritin kysyä asiaa työkkäristä, että kuka tästä asiasta oli viimekädessä päättänyt ja oliko kehittämiskeskuksessa sittenkin käännetty kelkkaa jne., mutta en saanut mitään järkevää vastausta, virkailija oli vaan jotenkin kamalan nolo.

Alkaa jo pimeät työ pikkuhiljaa houkuttaa...
  Vastaa viestiin
29.01.09, 19:17   #2 (linkki)
turhauttaa
(Vierailija)

Sanottakoon vielä, että mulla on melko vankka kokemus ja hyvin realistinen näkemys yrittämisestä, erään perheenjäsenen firman kautta ja kaikki yrityskurssit käyty jne., mutta kun ei niin ei sitten!
  Vastaa viestiin
29.01.09, 22:02   #3 (linkki)
realisti_
(Vierailija)

Minä sain aikoinani starttirahan. Mutta vaikka en olisi saanut, se ei olisi estänyt minua perustamasta yritystä. Mielestäni heillä on aikamoiset perustelut starttirahan myöntämiselle ja hakemukset käsitellä todella tarkkaan.
Tulee vaan mieleen että jos yrittäjyys tyssää starttirahan puuttumiseen niin ehkä sitten on parempi niin. Eihän se starttiraha ole kuin sen puolisen vuotta (tosin voi hakea jatkoa toisen puolivuotta?) mutta suolarahoja ne mielestäni ovat, se summa ei ole kovin kummoinen.

Niin että jos yritystä on perustamassa pitää olla rahoitus kunnossa ja käyttöpääomaa. Jos se on vain jonkun starttirahan varassa niin silloin on parempi alkaa miettiä ihan muita juttuja!
  Vastaa viestiin
29.01.09, 22:14   #4 (linkki)
nuori yrittäjä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja realisti_
Minä sain aikoinani starttirahan. Mutta vaikka en olisi saanut, se ei olisi estänyt minua perustamasta yritystä. Mielestäni heillä on aikamoiset perustelut starttirahan myöntämiselle ja hakemukset käsitellä todella tarkkaan.
Tulee vaan mieleen että jos yrittäjyys tyssää starttirahan puuttumiseen niin ehkä sitten on parempi niin. Eihän se starttiraha ole kuin sen puolisen vuotta (tosin voi hakea jatkoa toisen puolivuotta?) mutta suolarahoja ne mielestäni ovat, se summa ei ole kovin kummoinen.

Niin että jos yritystä on perustamassa pitää olla rahoitus kunnossa ja käyttöpääomaa. Jos se on vain jonkun starttirahan varassa niin silloin on parempi alkaa miettiä ihan muita juttuja!
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Joskus menee useampi vuosi kun yritys alkaa tuottamaan, (riippuu paljon alasta), ja silloin starttiraha olisi kyllä tarpeen vaikka se ei kummoinen summa olekkaan, mutta kyllä siitä on iso apu aloittavalle yrittäjälle, ainakin jos toimii yksin.
  Vastaa viestiin
29.01.09, 22:44   #5 (linkki)
eräs peräs
(Vierailija)

Nuori yrittäjä: Nyt en ymmärrä. Jos menee useampi vuosi ennen kuin yritys alkaa tuottamaan, niin ei kai sitten sillä saako starttirahaa puoleksi vuodeksi ole todellakaan merkitystä.

Silloinhan rahoitus ja elanto pitää olla mietittynä paljon pidemmällä tähtäimellä joka tapauksessa.
  Vastaa viestiin
30.01.09, 09:30   #6 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Sijainti: In the darkest shadows...
Tää on tätä työkkärin toimintaa. Yhdelle annetaa, toiselle ei ja naama vaikuttaa siihen miten sua kohdellaan. Mieliks on vaikee olla, ellei mahdotonkin.
Asiaan siis vielä. Mikähän mahtaa olla niiden syy sitten siihen, että sen jättivät sulle antamatta jos kaikki on kunnossa? Ihan ymmärrettävää kyllä, että ei se rahojaa kelle vaa jaa, mutta pitäis niillä olla joku oikein pätevä perustelu tollaselle menettelylle.
Onko se nyt siitä kii, että ilman sitä rahaa et voi jatkaa tätä yritystä tai sen toimintaa? Onhan se raha apuna varmasti, mutta kyllä ois hyvä olla jotai varalla valmiiksikin, ettei jää tyhjän päälle jos joku päättää, ettei tykkää susta.
  Vastaa viestiin
30.01.09, 10:53   #7 (linkki)
voi voi
(Vierailija)

alkuperäiselle

Onkin parempi että et aloita yritystä jos kaikki on vaan tuon pienoisen ja lyhytaikaisen starttirahan varassa!

Jos on yrityksen aloittaminen pelkästä starttirahasta kiinnin niin good bye vaan.

Vastaa viestiin
30.01.09, 13:42   #8 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ziva
Tää on tätä työkkärin toimintaa. Yhdelle annetaa, toiselle ei ja naama vaikuttaa siihen miten sua kohdellaan. Mieliks on vaikee olla, ellei mahdotonkin.
Asiaan siis vielä. Mikähän mahtaa olla niiden syy sitten siihen, että sen jättivät sulle antamatta jos kaikki on kunnossa? Ihan ymmärrettävää kyllä, että ei se rahojaa kelle vaa jaa, mutta pitäis niillä olla joku oikein pätevä perustelu tollaselle menettelylle.
Onko se nyt siitä kii, että ilman sitä rahaa et voi jatkaa tätä yritystä tai sen toimintaa? Onhan se raha apuna varmasti, mutta kyllä ois hyvä olla jotai varalla valmiiksikin, ettei jää tyhjän päälle jos joku päättää, ettei tykkää susta.
Niin, jäi hieman kaivelemaan, kun eivät suostuneet työkkäristä kertomaan sen enempää. Virkailija oli ERITTÄIN ERITTÄIN vaivaantunut.
Sielläkö se muuten viimekädessä päätetään? Ei suostunut sitäkään mulle suoraan ja kunnolla kertomaan, mutisi vaan jotain siihen suuntaan, että ei johtunut ainakaan kehittämiskeskuksen virkailijasta (hän oli sanonut mulle tuon kyllä omalta osaltaan myöntävänsä).

Ilman rahaa en saa yritystä pyörimään ainakaan vielä, koska tämä vaikuttaa nyt niin moneen muuhunkin asiaan, joita tässä en nyt ala selittelemään.

Sovitellulla päivärahalla voin nyt alkuun tehdä hommia osuuskunnan kautta, mutta sehän ei ole sama kuin starttiraha, koska starttirahan kanssa tulot olis saanut nousemaan edes hieman enemmän, kun myynnit olis saanut siihen startin päälle. Käsittääkseni työmarkkinatuen aikana tehty työ vähentää tuon tuen määrää...(?)
Muistelen kaiholla sitä aikaa, kun työtön sai ansaita luvallisesti 700 mk/kk ylimääräistä ilman, että se kiinnosti yhtään ketään.

Kyllähän tuo starttiraha ihan riittävä ainakin mulle olis ollut. Aika iso raha, kun on tottunut kituuttamaan pelkällä työmarkkinatuella, alle 500 euron. Siihen myynnit päälle, niin...
Ja kyllähän tuota starttia on mahdollista saada nykyään jopa 18 kk, tuo pelkkä 6 kk oli joskus kauan sitten.
  Vastaa viestiin
30.01.09, 14:13   #9 (linkki)

Rekisteröitynyt: 07/2008
Jospa ottaisit selville sen muitten kanavien kautta, että kuka sen päättää viimekädessä.Omasta starttiraha ajastani on jo muuan vuosi aikaa, niin en muista. Mutta ei kannattane heittää pyyhettä kehään...pengo ja selvitä asia.
  Vastaa viestiin
30.01.09, 14:46   #10 (linkki)
samat sanat
(Vierailija)

Ota uudestaan yhteyttä ja vaadi perusteluita. Sinulla on oikeus niihin. Omassa kaupungissani on vastaava henkilö, joka starttirahapäätökset tekee TE- keskuksessa. Hänelle suoraan on hakijat myös esittäneet suunnitelmansa ja narut on tämän ihmisen käsissä, ei työvoimaneuvojan. Näin meillä.
Itse olen taistellut työllistämiseni kanssa tosi pitkään, koska soviteltu päiväraha ja OK:n kautta osa- aikatöiden tekeminen ei lyö leiville. Osa- aikatyöstä ja sijaisuuksista kun kätevästi lasketaan 50% palkasta ja se vähennetään työmarkkinatuesta, jolloin siis teen töitä puoleenhintaan! Ihmetelkää vaan työlliset ihmiset, miksi ei pätkien teko kiinnosta! Ei mitään järkeä.
Miksei voida vaan tehdä niin kuin ennenvanhaan, että iiltä päiviltä, kun olet työssä, et saa korvausta. Tällainen kaava on ihan mielivaltainen! Miten me suomalaiset taas suostumme tällaiseen?
Muutenkin vituttaa, kun kaikki oman alani perustyöt ne vähät joita on, näyttää olevan palkkatuettuja paikkoja, ainuttakaan ei ole normaalisti auki. Tai jos on, niin hakijoita miljoona siihen yhteen paikkaan. Ihan järjetön systeemi.
Itse pystyisin työllistämään itseni pidemmällä aikavälillä just näillä osa- aikatöillä ja osa- aikayrittäjänä, mutta köyhällä se kaatuu jo tuon työn kohdalla, kun käyn töissä oikeastaan vitosen tuntipalkalla.
Osuuskunta saattaa tulla myös kalliiksi ja silloin kun elää kädestä suuhun, niin paperishow kestää liian kauan, kun soviteltua pvrahaa haluaa. Aina laskut myöhässä väkisin, kun löysää rahaa ei ole.
  Vastaa viestiin

30.01.09, 17:01   #11 (linkki)
Mikaela*****
(Vierailija)

To 6kk starttiraha tuli ainakin minulle 3 vuotta sitten. Jatkoa en viitsinyt edes anoa sillä en olisi saanut sitä koska yritykseni oli täysin kannattava, eli kirjanpidollisesti ok. Pitää mennä aika huonosti että jatkavat tuon 6 kk jälkeen maksamista.

On se hyvä että tuon starttirahan saannin epääminen myös keskeyttää epäterveiden yritysten pääsyn markkinoille, sillä kalliiksihan se tulee ennenpitkään yhteiskunnalla kuitenkin.
  Vastaa viestiin
30.01.09, 18:04   #12 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikaela*****

On se hyvä että tuon starttirahan saannin epääminen myös keskeyttää epäterveiden yritysten pääsyn markkinoille, sillä kalliiksihan se tulee ennenpitkään yhteiskunnalla kuitenkin.
No, ei tämä kyllä mikään epäterve yritys olisi ollut. Asiakaskuntaa oli jo jonkun verran valmiina ja suunnitelmat oli ihan hyvät lisäasiakkaiden hankkimiseksi, kanavat oli jo tiedossa. Siinä ottaa kuitenkin vaan oma aikansa, että kaikki lähtee pyörimään. Enkä voi tehdä sitä nyt "parissa päivässä" tyhjän päälle heittäytyen.
Eikä tosiaan oikein lyö leiville tuon osuuskunnan kautta töiden tekeminen sovitellulla systeemillä. Siinä ei jää mitään käteen, pahimmassa tapauksessa joutuu miinukselle, kun olis vielä lapsen päivähoitokin maksettavana. En pysty täysipainoisesti työtä tekemään, jos lapsi on tässä kotona ja nyt, kun olen periaatteessa suurimman osan aikaa "vaan kotona", ilman vakituista/jatkuvaa työtä, niin vakituista päivähoitopaikkaakin on vaikea saada.
En saa siis nyt tässä tilanteessa töitä tehtyä tarpeeksi varastoon niin, että voisin hyödyntää tuota asiaa, että asiakaskuntaa olisi ja saisin hankittua sitä vielä lisää.

Nyt jatkan siis vain tuota työmarkkinatuella elämistä ja yritän jossain välissä tehdä edes hieman jotain, mutta aikaa tuohon menee kyllä tosiaan tuplasti enemmän ja pysyn köyhääkin köyhempänä, enkä voi senkään takia siis tehdä mitään.
Joku roponen lisää sentään tietysti liikenisi, jos alkaisin myydä tuotteitani täysin pimeästi...siihenhän tämä tuntuu oikein kannustavankin!
Lapsi toki lähtee sitten jo muutaman vuoden päästä koulutielle, että sen jälkeen ehdin tietysti työskentelemään ja saatan sitten saada jo yritykseni pystyyn ilman starttirahaakin, mutta aikaa siihen tulee kulumaan.
Mitään muuta en erinäisistä syistä voi nyt tehdä ennen sitä, että toivon mukaan työkkäri ei heittäydy hankalaksi näinä vuosina, tuo yritystyö on kuitenkin se, jota haluan tehdä ja johon on ainoat edellytykset.
Olisin mieluusti halunnut vaan jo koko työkkäristä eroon.
Kerran ovat vieneet jo korvauksetkin, vaikka syy ei ollut minun, korjasivat sentään vahingon lopulta, valituksien jälkeen. Ilman anteeksipyyntöä ja tietysti joskus hyvin hyvin paljon jälkeenpäin, kun olin jo ehtinyt asiasta monella tapaa kärsiä.

Saattaapa käydä niinkin, että vielä entisestäänkin pienentävät tulojani, jos puolison tulot sattuu vielä työmarkkinatukeen vaikuttamaan (onko niillä vielä vaikutusta...????? olen odottanut pelonsekaisin tuntein tarkastusta). Toivottavasti en joudu ainakaan maksamaan mitään takaisin. Miehen ekan yritysvuoden tilinpäätös ei ole vielä valmis, eikä ole hajuakaan siitä, onko kaikki luvut menneet ihan ok. tätä tukeani ajatellen, kuten etukäteen summassa arvioitiin, vaan tuleeko takkiin. Tuostakin asiasta olisin päässyt pois. jos olisin saanut oman yrityksen pystyyn.
Miehen yritykseen en halua osalliseksi mitenkään, eikä se oikein ole nyt edes mahdollista.
  Vastaa viestiin
31.01.09, 01:17   #13 (linkki)
samat sanat
(Vierailija)

Jaa-a, mulla on luulo, että yrittäjän puolisolta katkee automaattisesti työkkärit. Saatan olla väärässä. Lakimuutoksesta päättelin, kun tuli sellanen voimaan että yrittäjän puolisolla on oikeus työttömyysturvaan, kun perheyritys ei enää työllistä puolisoa... en tiä.
Jos miehelläsikin on yritys, niin miksi ette pistä OY:tä pystyyn ja kaikki samaan pakettiin? Oy-n perustamislakihan muuttui myös vaivattomampaan suuntaan.
  Vastaa viestiin
31.01.09, 11:16   #14 (linkki)
toisenlainen käsitys
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikaela*****
To 6kk starttiraha tuli ainakin minulle 3 vuotta sitten. Jatkoa en viitsinyt edes anoa sillä en olisi saanut sitä koska yritykseni oli täysin kannattava, eli kirjanpidollisesti ok. Pitää mennä aika huonosti että jatkavat tuon 6 kk jälkeen maksamista.

Minulla on toisenlainen käsitys omassa päässäni, että yrityksen pitääkin alkaa jo kannattamaan, että jatkostarttia saa. Mitä hyötyä on antaa rahaa yritykselle, jonka nähdään jo alkuunsa, ettei tule menestymään. Kyllä sen puolessa vuodessa näkee, onko liikevaihtoa tarpeeksi.
  Vastaa viestiin
31.01.09, 16:09   #15 (linkki)
starttirahan idea
(Vierailija)

Juu, minäkin olen saanut sellaisen käsityksen, että jatkorahaa voi saada jos yrityksellä menee jo sen verran hyvin, että pystyy palkkaamaan ulkopuolisiakin työntekijöitä yritykseensä jne. Johan nyt järkikin sanoo, ettei maksamista kannata jatkaa jos yritys katsotaan kannattamattomksi syystä tai toisesta.
  Vastaa viestiin
31.01.09, 18:09   #16 (linkki)
yrittäjä starttirahalla
(Vierailija)

Ei,ei

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samat sanat
Jaa-a, mulla on luulo, että yrittäjän puolisolta katkee automaattisesti työkkärit. Saatan olla väärässä. Lakimuutoksesta päättelin, kun tuli sellanen voimaan että yrittäjän puolisolla on oikeus työttömyysturvaan, kun perheyritys ei enää työllistä puolisoa... en tiä.
Jos miehelläsikin on yritys, niin miksi ette pistä OY:tä pystyyn ja kaikki samaan pakettiin? Oy-n perustamislakihan muuttui myös vaivattomampaan suuntaan.
katkee,jos tulot yrittäjällä ovat pienet. Enkä usko, että muutenkaan katkee,eihän yrittäjän puoliso ole myös automaattisesti yrittäjä.
  Vastaa viestiin
31.01.09, 19:11   #17 (linkki)
kiinnostunut asiasta
(Vierailija)

No kertokaapa se joka tietää, että mikä määrää aloittelevan yrittäjän starttirahan jatkon saannin. Pieni liikevaihto, vähäisesti toimintaa, vai kohtalaisen hyvä liikevaihto/hyvä liikevaihto...yritys työllistää vaikkapa yhden/useamman ulkopuolisen työntekijän. Vai onko paikkakuntakohtainen asia, miten rahaa sattuu olemaan starttibudjetissa, entä muita kriteerejä ja mitä ne voisivat olla ?
  Vastaa viestiin
01.02.09, 14:38   #18 (linkki)
Mikaela*****
(Vierailija)

[quote="starttirahan idea"]Juu, minäkin olen saanut sellaisen käsityksen, että jatkorahaa voi saada jos yrityksellä menee jo sen verran hyvin, että pystyy palkkaamaan ulkopuolisiakin työntekijöitä yritykseensä jne. Johan nyt järkikin sanoo, ettei maksamista kannata jatkaa jos yritys katsotaan kannattamattomksi syystä tai toisesta. [/

Kun minulle myönnettiin starttiraha 6kk, ja kysyin jatkosta, sanottiin että ei kannata hakea jos menee hyvin, eli kirjanpidossa näyttää voittoa olevan.
Minä en luule, vaan tiedän! Nuo tiedot 3vuoden takaa, eriasia sitten jos systeemit muuttunut nykypäivänä.
  Vastaa viestiin
02.02.09, 16:43   #19 (linkki)
mjaaa..
(Vierailija)

Ehkä se on parempi olla perustamatta toimimatonta ravintolaa, niin ei joudu pettymään.
  Vastaa viestiin
03.02.09, 11:58   #20 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samat sanat
Luulen, että mies ei ole kiinnostunut vaihtamaan tuota Oy:ksi.
Ei taatusti suostu laittamaan tuohon yritysmuodon vaihtoon penniäkään.

Tietääkseni yrittäjän puolisolla ei ole oikeutta ansiosidonnaiseen, vai olenko oikeassa? Tällaista olen ainakin jostain lukenut.
Tavalliseen työmarkkinatukeen on, mutta tässäkin on se ongelma, kun tulot saattavat olla kovinkin vaihtelevia, niin on aika vaikea arvioida koko vuoden tuloja etukäteen.
Jatkuvasti saa sitten pelätä, onko tullut arvioitua puolison tulot oikein, vai joutuuko jossain vaiheessa pulittamaan (jo ennestään olemattomista rahoista) jotain pois ja viedäänkö lopulta kokonaan kaikki (eikö tuossa voi pahimmassa tapauksessa joutua jopa syytteeseen huijauksesta...!?).

En vielä tiedä mitä kaikkea noista yrittäjän tuloista otetaan huomioon, siis mitä kaikkea mahdollisesti vähennetään jne. Yrityslainaakin on jonkun verran. Ekan yrittäjävuoden tilinpäätös on vasta tekeillä.
Toivon mukaan se menee nyt suht arvioiden mukaan, mutta jatkossa saa olla sitten kokoajan laskemassa, pähkäilemässä ja vahtimassa, että ei vaan rajat ylity.
Ollaan kuitenkin aikalailla omissa rahoissamme. En voi automaattisesti siis olettaa saavani rahaa mieheltäni kaikkeen mahdolliseen tarvitsemaani, oli sitten vaikka kuinka tärkeää, jos se ei toiselle sovi. Enkä todellakaan sais sossusta mitään, jos joutuisin pennittömäksi (ja työkkärin täti vieläpä ehdotti, että pyytäisin sossusta rahaa ajokorttiin...).

Tuo laki, että puolison tulot ei vaikuttais enää mitään työmarkkinatukeen, ei kuulemma tule vielä pitkiin aikoihin voimaan. On ollut ainoastaan suunnitteluasteella, vaikka toisinaan täältä netistä on saanutkin lukea ihan muuta.
Aika hullua hommaa, koska nykyaikana ei enää toimi tuo ollenkaan, että puoliso automaattisesti elättäisi toista.

Joo, ravintolaa en ollut ainakaan minä perustamassa ; )
Huomattavasti pienimuotoisempaa puljua, johon ei olis tarvittu mitään sanottavia pääomia, ideana oli vaan se, että olisin saanut jatkaa niitä töitä vähän itsenäisemmin, laajamittaisemmin, täyspäiväisemmin, eli enemmän niihin panostaen, mitä olen aiemmin osuuskunnan kautta sovitellulla päivärahalla satunnaisesti tehnyt, mutta kun ei niin ei...
  Vastaa viestiin

03.02.09, 12:02   #21 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Ja vielä tuohon edelliseen, että olisin päässyt vihdoin ja viimein kokonaan työkkäristä ja Kelasta EROON !!!!
  Vastaa viestiin
03.02.09, 14:04   #22 (linkki)
Mikä se starttiraha on
(Vierailija)

suuruudeltaan kuukaudessa tänäpaivänä? Saako sitä jos on verovelkaa?
  Vastaa viestiin
03.02.09, 16:02   #23 (linkki)
nippa.
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikä se starttiraha on
suuruudeltaan kuukaudessa tänäpaivänä? Saako sitä jos on verovelkaa?
Puoli vuotta jotain 31e/pv ennen veroja, sitten pienenee. Ainakin vaativat verovelkatodistuksen , kait sitten ei saa olla. Kysyppä työkkäristä tai TE-keskuksesta, niin saat varmenpaa tietoa.
  Vastaa viestiin
04.02.09, 09:36   #24 (linkki)
miniyrittäjä
(Vierailija)

Itse

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut asiasta
No kertokaapa se joka tietää, että mikä määrää aloittelevan yrittäjän starttirahan jatkon saannin. Pieni liikevaihto, vähäisesti toimintaa, vai kohtalaisen hyvä liikevaihto/hyvä liikevaihto...yritys työllistää vaikkapa yhden/useamman ulkopuolisen työntekijän. Vai onko paikkakuntakohtainen asia, miten rahaa sattuu olemaan starttibudjetissa, entä muita kriteerejä ja mitä ne voisivat olla ?
sain jatko starttirahaa,kun perustelin,että yritys on lähtenyt hyvin käyntiin,mutta ruokarahat pitäisi jostainvielä saada. Ja usein jatko kiinni siitä onko alku vai loppuvuosi,eli vieläkö on määrärahoja jakamatta.
  Vastaa viestiin
06.02.09, 09:52   #25 (linkki)
mustaa valkoisella
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miniyrittäjä
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut asiasta
sain jatko starttirahaa,kun perustelin,että yritys on lähtenyt hyvin käyntiin,mutta ruokarahat pitäisi jostainvielä saada. Ja usein jatko kiinni siitä onko alku vai loppuvuosi,eli vieläkö on määrärahoja jakamatta.
Riittävätkö vain omat perustelut. Eikös jatkoon vaadita kirjanpitäjän tosdistus siitä miten yritys on lähtenyt käyntiin.
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku