Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > Kahvitunnilla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
08.10.07, 21:41   #1 (linkki)
Eläkepäätös
(Vierailija)

Osa-aikaeläke ja lomaoikeus

Olen jäämässä osa-aikaeläkkeelle.Työaikani tulee olemaan n.60% normaali työajasta.
Haluaisin kysyä miten vuosilomani määräytyy osa-aikaeläkkeellä ollessani. Teen töitä kolmena päivänä viikossa. Kiitos vastauksista!
  Vastaa viestiin
08.10.07, 21:50   #2 (linkki)
Jos teet
(Vierailija)

20 viikkotuntia töitä, niin lomaoikeutesi säilyy.
  Vastaa viestiin
09.10.07, 08:58   #3 (linkki)
Henkilöstösihteeri
(Vierailija)

Ei se ihan noin simppeliä ole kuin "Jos teet" kertoo. Jos teet 60 % työaikaa, tienaat lomaa ihan normaalisti mutta sitten kun pidät sitä vuosilomaa, lomapäiviä kuluu enemmän kuin pelkästään työpäivät, eläkepäiviäkin menee vuosilomiin. Siksi kehotan aina meidän työntekijöitä pitämään kaikki pitämättömät lomansa täydellä palkalla ennen osa-aikaeläkkeelle siirtymistä.

Kannattaa kysyä sieltä työpaikan palkanlaskijalta/henkilöstösihteeriltä tai eläkeasiamieheltä tai sitten soittaa omaan eläkevakuutukseen.

Tilanne riippuu jonkin verran siitä, mitä työehtosopimusta noudatetaan vai noudatetaanko työpaikassa vuosilomien osalta vuosilomalakia.

Jos olet esim. kunnalla töissä, lomapäiviä kuluu joka lomaviikolta 5 vaikka teet 3 päivän työviikkoa eli 3 työpäivää ja 2 eläkepäivää menee. Jos pidät 5 viikkoa lomaa, menee 25 lomapäivää vaikka työpäiviä olisi ollut vain 15.

Vastaa viestiin
09.10.07, 12:00   #4 (linkki)
Nojust
(Vierailija)

Kyllä kai tienatut vuosilomat pitäisi voida pitää ja niistä lomarahat saada ihan täydestä palkasta laskettuna, kun ne kerran siltä ajalta on tienattukin. Ihan yleisesti näin on. TES:sistä on kiinni miten lomat kertyvät, ei siihen eläkeyhtiö voi mitään kantaa ottaa kun ei ko. lainsäädännössä asiaa käsitellä.
  Vastaa viestiin
09.10.07, 13:02   #5 (linkki)
HALOOOOAA
(Vierailija)

Ap. kysyi kuinka hänen vuosilomansa kertyy !!
"Jos teet" sanoi aivan oikein, meilläkin vähimmmäistuntimäärä on 20vkt, että vuosilomaa kertyy normaalisti, aivankuin olisit normaaliajan töissä.
Esimerkki:
Määräaikainen teki työsopimuksen jossa hänelle määräytyi 19 vkt ja oltuaan vuoden töissä kävi kyselemään koska hänen lomansa on, niin pomo vastasi ettei sinulla ole ollenkaan lomaa.
Viekkaaksi on mennyt työmaailma.
Osa-aikaisen mm. sairaslomaetuudet huonontuvat ja monta muuta huononnusta, siis kannattaa katsoa ennenkuin katuu.
  Vastaa viestiin
10.10.07, 13:12   #6 (linkki)
n47
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nojust
Kyllä kai tienatut vuosilomat pitäisi voida pitää ja niistä lomarahat saada ihan täydestä palkasta laskettuna, kun ne kerran siltä ajalta on tienattukin. Ihan yleisesti näin on. TES:sistä on kiinni miten lomat kertyvät, ei siihen eläkeyhtiö voi mitään kantaa ottaa kun ei ko. lainsäädännössä asiaa käsitellä.
Kuukausipalkkaisilla lomaraha maksetaan sen kuun palkan mukaan, minä kuukautena se maksetaan, ei sen mukaan milloin se on tienattu.

Osa-aikaeläkeläinen tienaa meillä lomaa vaikkei olisi töissä 6 viikkoon yhtään tuntia (=maksimi jaksotus).

Tienaa täydet lomat kyllä mutta niiden pitäminen ei ole päivä päivästä. Jos osa-aikaeläkeläinen tienaa 30 lomapäivää vuodessa ja tekee 3 päivää viikossa töitä, hänellähän olisi 10 viikkoa vuodessa lomaa... ei mene näin.

Vastaa viestiin
10.10.07, 15:01   #7 (linkki)
No nytpä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja n47
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nojust
Kuukausipalkkaisilla lomaraha maksetaan sen kuun palkan mukaan, minä kuukautena se maksetaan, ei sen mukaan milloin se on tienattu.

Osa-aikaeläkeläinen tienaa meillä lomaa vaikkei olisi töissä 6 viikkoon yhtään tuntia (=maksimi jaksotus).

Tienaa täydet lomat kyllä mutta niiden pitäminen ei ole päivä päivästä. Jos osa-aikaeläkeläinen tienaa 30 lomapäivää vuodessa ja tekee 3 päivää viikossa töitä, hänellähän olisi 10 viikkoa vuodessa lomaa... ei mene näin.
vitsin puhalsit.

Kuka täysillä käyvä tuollaista edes ajattelee?

Mukamas 10 viikkoa lomaa!!!

Vastaa viestiin
21.03.08, 16:33   #8 (linkki)
osa-aikaeläkel.
(Vierailija)

näin on lomat

Eli jos olet töissä /eläkkeellä 50/50 ja loma oikeutta 24päivää/vuosi = 12päivää pidetään eläkepäivien aikana ja 12 päivää työpäivien aikana. Et näin havainnollisesti.
  Vastaa viestiin
23.03.08, 14:35   #9 (linkki)
lomia ja lomapäiviä
(Vierailija)

Puolikkaita

Osa-aikaeläkehän on yleensä 50-60%. Lomapäivät voi laskea ihan samoin kuin täydellä palkalla töissä ollessa ja sitten vaan saa lomakorvausta sen 50-60 prossaa. Voi sitten miettiä, että tunteeko olevansa puolipäiväisillä lomilla 4 viikkoa vai kokopäiväisillä lomilla 2 viikkoa ja 2 viikkoa eläkkeellä.
Jos ap on töissä 3 päivää viikossa niin loma-ajan palkkaa tulee 3 päivältä viikossa ja päivää on palkatonta tai vissiin tulee sitä eläkettä niiltä päiviltä.
  Vastaa viestiin
13.01.09, 16:28   #10 (linkki)
kunta osa-aikaeläkeläinen
(Vierailija)

kysymys

Miten on kun on aloittanut, jäänyt oasa-aikaiselle lokakuun alusta, elikkä tienannut lomaa kuudelta kuukaudelta, kertymä 19 lomapäivää, saako ne pitää täysinä työpäivinä vai puolittuuko nämäkin, onko kellään samanlaista tilannetta.
  Vastaa viestiin

21.09.09, 10:10   #11 (linkki)
mietinnässä vierailija
(Vierailija)

Minulla on samanlainen ongelma, eli täytyykö kaikki tienatut lomat pitää ennen eläkkeen aloittamista että saa siihen saakka tienatut lomat pitää kokonaan.
  Vastaa viestiin
21.09.09, 10:33   #12 (linkki)
n48
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mietinnässä vierailija
Minulla on samanlainen ongelma, eli täytyykö kaikki tienatut lomat pitää ennen eläkkeen aloittamista että saa siihen saakka tienatut lomat pitää kokonaan.
Joo, näin on. Pitämättömät lomapäivät kannattaa pitää ennen osa-aikaeläkkeen alkua täydellä palkalla, jos vaan mahdollista. Kun osa-aikaisena pitää lomaa, palkka on tietysti osa-aikaisen.
  Vastaa viestiin
21.09.09, 11:28   #13 (linkki)
lomakorvaus puolittuu
(Vierailija)

loma-ajan palkka maksetaan lomakuukauden palkan mukaan eli osa-aikaselle osa-aikanen korvaus.
  Vastaa viestiin
21.09.09, 14:19   #14 (linkki)
yks tavis
(Vierailija)

Entäs, kun minulla on pitkän työuran takia 45 lomapäivää noin yleisesti ottaen, kun olen normaalityössä. Mites niiden käy, jos olen 50 % eläkkeellä 50 % töissä?
Mites lomat sit kertyy - ja miten ne pidetään?
  Vastaa viestiin
13.01.10, 10:22   #15 (linkki)
onnellinen
(Vierailija)

osa-aikaeläkkeestä lisää keskustelua

Ns. pitkälomalainen olin minäkin. 45 päivästä tulee nykyisellään 27 päivää meidän talossa.

Suuri vääryys mielestäni on nämä hiivatin arkipyhät. Kun en näiden kanssa ole joutunut omassa työssäni tekemisiin kuten en myöskään tylyjen enkä pekkasten ym. niin minun maalaispäähäni ei mahdu se, että jokaikinen pyhä on tietty maanantai tai perjantai ja minulta menee nämä aina ohi. eli kun muut viettävät pyhiä niin minä olenkin arkisesti eläkkeellä. eikö siitä jo pitäis saada tuplakorvaus.:)) Kuitenkin tässä meidän entisessä valtion laitoksessa noudatetaan myöskin toisenlaisia malleja eri osastoilla.

sanokaapas viisaat jotain ja auttakaa tyhmää.
  Vastaa viestiin
18.01.10, 09:40   #16 (linkki)
tarkennusta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lomakorvaus puolittuu Näytä viesti
loma-ajan palkka maksetaan lomakuukauden palkan mukaan eli osa-aikaselle osa-aikanen korvaus.
Ei välttämättä näin. Tässä tietoa Toimihenkilöunionin sivulta:
Toimihenkilöunioni - "Yhdessä on vastaus" - Ett förbund - en gemenskap

"Toimihenkilö, jonka työaika muuttuu kesken lomanmääräytymisvuoden (ajanjakso 1.4.–31.3.) kokoaikaisesta osa-aikaiseksi, kannattaa ehdottomasti sopia työnantajansa kanssa työajan muutosta koskevan sopimuksen yhteydessä vuosilomapalkan määrittämisestä. Tällöin sovitaan, että toimihenkilön lomapalkka lasketaan ko. lomanmääräytymisvuoden keskimääräisen viikko- tai kuukausipalkan mukaan (vuosilomalain 3 luvun 10 §:n 3 momentti).

Jos osa-aikaeläkkeelle siirtymistä koskevan sopimuksen yhteydessä ei em. tavoin sovita kyseisen lomanmääräytymisvuoden lomapalkasta, määräytyvät lomapalkka ja lomaraha välittömästi osa-aikatyöstä maksettavan palkan mukaan. Seuraavina lomanmääräytymisvuosina lomapalkka ja lomaraha määräytyvät aina osa-aikatyön palkan perusteella."
  Vastaa viestiin
18.01.10, 14:21   #17 (linkki)
45 päivää
(Vierailija)

Saat lomaa 6 viikoa ja 3 päivää. Lomaperuste voi tietenkin muuttua 14 työpäivästä 35 tuntiin kuukaudessa jos lomaa pidetään esim. 2 vko työtä 2 vkoa eläkettä, Lomapalkka sen palkan mukaan, mikä lomalle lähteissä on. Siinä osa-aikaeläke hakemuksessa kehotetaan kiinittämään huomiota loman ansatintaan ja lomapalkan suuruuteen. Keväällä ei kannata lähteä eläkkeelle ellei pidä ennen sitä lomapäiviään popis.
  Vastaa viestiin
18.01.10, 14:23   #18 (linkki)
eikun
(Vierailija)

Vuosilomalain mukaan 7 viikoa ja 3 päivää eli 6x7=42 + 3 . Valtiolla ja kunnalla lomaksi lasketaan 5 päviää viikossa, mutta loman ansaita on erilainen.
  Vastaa viestiin
25.11.10, 12:39   #19 (linkki)
Helli
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja No nytpä Näytä viesti
vitsin puhalsit.

Minulle maksettiin lomakorvaus ja lomarha marraskuun 30. Marraskuun palkan mukaan. Voi harmi, minun palkkaluokkani putosi marraskuun 9 päivä. Mielestäni koin vääryyttä. Hävisin ainakin 150 euroa
  Vastaa viestiin
25.11.10, 14:09   #20 (linkki)
ai jaa
(Vierailija)

mulla mies on 50/50 periaatteella osa-aikaeläkkeellä. Työehtosopimus Kemian alan.
On töissä kaksi viikkoa ja kaksi viikkoa eläkkeellä. Jäi eläkkeelle toukokuun alusta tänä vuonna.

Mies saa joka kuukauden eka arkipäivä saman eläkesumman tililleen riippumatta siitä onko eläkkeellä, kesälomalla vai töissä.
Palkka tulee 2 kertaa kk:ssa samana päivänä kuin ennenkin. Palkka maksetaan riippumatta siitä onko eläkkeellä, kesälomalla vai työssä.
Nyt tilille tulee ainoastaan vaan puolen kuukauden palkka jaettuna kahteen osaan.

Mies piti normaalisti jo kertyneen 5 viikon kesälomansa elokuussa. Sai loma-ajalta "vanhan koko kuukauden" palkan, eli saman kuin silloin aiemmin koko päivän työssä ollessaan.
Lomahan oli sitä ennen osa-aika eläkettä kertynyttä lomaa.

Tulevina loma-aikoina hän on tietysti puoli kk:tta lomalla ja toisen puolen eläkkeellä.
Eihän sitä nykyisestä työssäolosta voi mitenkään kertyä enää yhtä pitkää lomaa kuin kokopäivän duunista.
  Vastaa viestiin

23.02.11, 20:26   #21 (linkki)
lisa1000
(Vierailija)

osa-aikaeläke

palvelualalla työskentelen ja olen os-aikaeläkkellä . kolmiviikkoisjaksossa:kaksiviikkoa töissä ja yhden eläkkeellä . osaako joku vastata ,onko jakaja 30 vai 45 kun on kyse jp vapaan tuntimäärän ansainnasta ?
  Vastaa viestiin
24.02.11, 09:39   #22 (linkki)
höpsistä!
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja No nytpä Näytä viesti
vitsin puhalsit.

Lomaa eli vuosilomaa ei kerry viikoissa vaan päivissä! Missään sopimuksessa ei puhuta 10 viikon tai 5 viikon lomasta, puhutaan lomapäivistä eli 38 pv lomapäivää.
  Vastaa viestiin
28.09.11, 20:59   #23 (linkki)
Elliina2
(Vierailija)

jäänkö ilman kuitenkin

Hei,

Olen valtiolla töissä. Sain ennakkopäätöksen osa-aikaisesta työkyvyttömyyseläkkeestä/kuntoutustuesta vuodeksi eteenpäin. Olen pitkälomalainen. Päätöksessä lukee että palkkani kuukaudessa (sisältäen kaiken) saisi olla enintään noin 1100 euroa. Mistä tämä summa tulee? Kuukausipalkkani kokopäivätyössä on noin 2400€ joten jos haluaisin tehdä 50% niin palkkatulothan ovat yli rajan...en ymmärrä...Miten teillä? Minkälaisia prosentteja teette ja onko tulorajasta ollut haittaa? Voiko edes alle 50% mennä? Miten lomani käy? Ehdoton edellytys tähän järjestelyyn että saan pitää vuosilomani. Miten pitää silloin olla töissä? Haluaisin pitää viikko-viikko, mutta huonolta siis näyttää. Kiitos etukäteen kaikista neuvoista :)
  Vastaa viestiin
28.09.11, 22:04   #24 (linkki)
Älä sotke
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elliina2 Näytä viesti
Hei,

Olen valtiolla töissä. Sain ennakkopäätöksen osa-aikaisesta työkyvyttömyyseläkkeestä/kuntoutustuesta vuodeksi eteenpäin. Olen pitkälomalainen. Päätöksessä lukee että palkkani kuukaudessa (sisältäen kaiken) saisi olla enintään noin 1100 euroa. Mistä tämä summa tulee? Kuukausipalkkani kokopäivätyössä on noin 2400€ joten jos haluaisin tehdä 50% niin palkkatulothan ovat yli rajan...en ymmärrä...Miten teillä? Minkälaisia prosentteja teette ja onko tulorajasta ollut haittaa? Voiko edes alle 50% mennä? Miten lomani käy? Ehdoton edellytys tähän järjestelyyn että saan pitää vuosilomani. Miten pitää silloin olla töissä? Haluaisin pitää viikko-viikko, mutta huonolta siis näyttää. Kiitos etukäteen kaikista neuvoista :)
Täällä on ollut puhetta osa-aikaeläkkeestä, sinä puhut nyt osatyökyvyttömyyseläkkeestä.
  Vastaa viestiin
29.09.11, 17:28   #25 (linkki)
Työpaikanhakijatar
(Vierailija)

Työpaikan haku

Minä olen päälle 40 - vuotias naishenkilö ja olen ollut työttömänä nyt viisi kuukautta. Minä olen etsinyt uutta työpaikkaa erittäin aktiivisesti koko kesän ajan ja olen päässyt kyllä haastatteluihin,
mutten ole päässyt vielä töihin.
Minä olen kauniina pidetty nainen, ja olen ollut siistin näköinen ja minulla on ollut työhaastatteluissa
kevyt meikki ja joko hame-bleiseri-yhdistelmä tai housut-bleiseri yhdistelmä päällä. Olenkin huomannut, että olen ollut paremmin pukeutunut kuin minua haastatelleet ihmiset. Omalla hyvällä pukeutumisella haluan osoitta arvostusta työpaikkaa kohtaan ja itseäni kohtaan työntekijänä.
Minua on alkanut masennuttamaan ja tämä työnhaku on alkanut tuntumaan jo toivottomalta.
Jollen pääse takaisin töihin, niin minusta tulee varmaan mielisairas tai jotain. Minulla ei ole varaa käydä yhtään ulkona, ravintoloissa juomassa tai syömässä tai tanssimassa, en voi käydä edes elokuvissa tai teatterissa enkä voi ostaa itselleni uusia vaatteita. Jostain matkustamisesta voin vain haaveilla.
Joten suurin ja hartain toiveeni onkin, että saisin pian uuden työpaikan itselleni.
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku