Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?

HUOMIO! Huoltokatko 15.9.2014 klo. 12.00 - 16.9. klo. 10.00
Päivitämme keskustelualustaa ja foorumi on päivityksen ajan lukutilassa.

Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > Kahvitunnilla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut
20.02.08, 10:51   #1 (linkki)
auts-----
(Vierailija)

Sosiaaliviraston myöntämä vuokratakuu

Mitä tuo oikein tarkoittaa? Eräs henkilö etsii asuntoa ja sanoo, että hänellä on tuollainen takuu 2 kk:ksi.
  Vastaa viestiin
20.02.08, 10:58   #2 (linkki)
selvitä
(Vierailija)

Hän saanee sossusta vuokratukea ja sossu maksaa vuokran, koska hänellä ei ole tarvittavaa rahamäärää itsellään. Kannattaa selvittää meneekö vuokratakuu henkilön tilille suoraan vai vuokranantajalle. Niinkin on käynyt, että vuokraaja ei maksakaan saamillaan rahoilla sitä vuokraa.
  Vastaa viestiin
20.02.08, 11:18   #3 (linkki)
totuus näin
(Vierailija)

Sos.viraston myöntämä vuokratakuu kylläkin tarkoittaa sitä, että sos.virasto maksaa sen vuokratakuun. Ja sos.virasto tallettaa tämän vuokratakuun määrän pankkitilille, josta vuokranantaja saa sos.virastolta takuutodistuksen. Korkein vuokratakuu, jonka sos.virasto myööntää on 2 kk:n vuokran määrä.
Vuokralainen ei sitten ole mitenkään tekemisissä tämän vuokratakuusumman kanssa, muuta kuin että toimittaa ne allekirjoitetut vuokrasopimukset ja vuokratakuuhakemukset sos.virastolle.
  Vastaa viestiin
20.02.08, 11:43   #4 (linkki)
auts..
(Vierailija)

siis

missä tapauksissa näin tehdään, että sos.virasto maksaa ihmisen vuokratakuun? Tällaisista koskaan kuullutkaan. Maksaako sossu sitten tuon ihmisen vuokrankin? Eikö tällaiset henkilöt asu vuokralla jossain kaupungin vuokrataloissa? Vai asuvatko myös yksityisten vuoralleantajien asunnoissa? Millaisia ovat vuokralaisiana, jos ovat tällaisia vuokraajia verrattuna tavalliseen. Sorry, tämä nyt vain on mulle uusi asia, en siitä juurikaan ennen ole tiennyt. :)
  Vastaa viestiin
20.02.08, 12:11   #5 (linkki)
ei aina
(Vierailija)

Mun yksi kaveri (työtön ja masentuneisuuden takia sairaana) asuu olikon SATOn hienossa yksiössä kaupungin kantakaupungissa melkein keskustassa ja ymmärtääkseni sossu maksaa jos ei koko vuokraa niin ainakin puolet.
  Vastaa viestiin
20.02.08, 12:34   #6 (linkki)
Yhdelle tutulle maksettiin
(Vierailija)

Yhdelle tutulle maksoi sosiaalivirasto vuokratakuun (oli ihan yksityisellä vuokralla, mutta tästä on kyllä jonkin verran aikaa) kun hän muutti Helsinkiin töihin. Takuuraha meni siis juuri tilille, niin kuin joku kertoikin. Vuokransa hän maksoi tietenkin itse palkallaan, mutta sitä en tiedä, että saiko hän sitten Kelalta (?? eikös sitä sieltä saada?) asumistukea vai ei? Luultavasti ei, sillä ymmärtääkseni tulorajat eivät ole suuren suuret, eli harva työssäkäyvä voi ymmärtääkseni asumistukea saada.
  Vastaa viestiin
20.02.08, 12:38   #7 (linkki)
Huippis
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ei aina
Mun yksi kaveri (työtön ja masentuneisuuden takia sairaana) asuu olikon SATOn hienossa yksiössä kaupungin kantakaupungissa melkein keskustassa ja ymmärtääkseni sossu maksaa jos ei koko vuokraa niin ainakin puolet.
On se kyllä väärin, että työtön ja masentunut saa asua hienossa yksiössä kantakaupungissa. Hänethän pitäisi sijoittaa johonkin ongelmalähiöön muiden kaltaistensa sekaan. Ei sossukaan mitään ymmärrä.
  Vastaa viestiin
20.02.08, 12:43   #8 (linkki)
jase,
(Vierailija)

voivoisinnuu

siis tietty tuo on vain sinun mielipiteesi.
  Vastaa viestiin
20.02.08, 13:39   #9 (linkki)
ei aina
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Huippis
Lainaus:
On se kyllä väärin, että työtön ja masentunut saa asua hienossa yksiössä kantakaupungissa. Hänethän pitäisi sijoittaa johonkin ongelmalähiöön muiden kaltaistensa sekaan. Ei sossukaan mitään ymmärrä.
Niin en mä sillä kirjoittanut että kateellinen olisin tms. Mun puolesta sossu voi maksaa asunnon vaikka luksustalossa keskustassa.
  Vastaa viestiin
20.02.08, 21:12   #10 (linkki)
Käyttö tieto
(Vierailija)

Vuokratakuuhan ei ole varsinaisesti vuokran maksamista, vaan se on vakuus siitä, että vuokralaisen asuessa asunnossa hän pitää asunnon "siivossa kunnossa" ja pois lähtiessään jättää asunnon vastaavanlaiseen kuntoon kun se oli hänen tullessaankin, huomioituna normaali kuluminen.

Vuokralainen maksaa vakuuden mahdollisesti vuokrauksen aikana aiheuttamiaan ei normaaleja pieniä korjaustarpeita varten tai mahdollisten vuokrarästien varalta.

(Suurempiin korjaus tarpeisiin useinkaan ei välttämättä riitä vuokravakuus, vaan vuokralainen voi joutua maksamaan vielä korjauskulujakin jos asuntoa on tahallisesti vaurioitettu.)

Vuokralaiselle palautetaan vuokratakuu aina kun asunnon kunto on tarkastettu vuokralaisen luovuttaessa avaimet, mikäli asunto on hyväksyttävässä kunnossa.

AINA kun vuokrasuhde alkaa ja päättyy, kannattaa itse olla huoneiston tarkastuksessa mukana.
Kumpaisellekin pitää jäädä tarkastus asiakirja, jonka kumpikin on allekirjoittanut ja asiakirjaan on merkitty mahdolliset viat tai korjaus tarpeet sekä aika mihin mennessä viat on korjattava. Korjauksen jälkeen korjauksesta tehdään merkintä tarkastuskirjaan.
Silloin ei tule jälkipuheita eikä takautuvia korjauslaskuja.

Mitä siihen sossun vuokratakuuseen tulee niin se on tavallaan avoin asiakirja siitä, että sossu sitoutuu ja vastaa vuokratakuuta vastaavasta summasta edellä kerrotuissa tapauksissa.

Rahaa tuohon sossun vuokratakuuseen ei varsinaisesti talletusten muodossa liity, vaan sossu sitoutuu tarvittaessa maksamaan ko. summan.

Vuokranantajalle asiakirja on rahallisen vuokravakuuden arvoinen ja kirjanpitoon kirjattava tosite, joka kirjataan tilille; saadut vakuudet, joka ei kuitenkaan ole sama kirjanpitotili kuin maksetut vuokravakuudet.
  Vastaa viestiin

21.02.08, 14:48   #11 (linkki)
muista tämä
(Vierailija)

Niin ja aina jos johonkin kiinteään laitteeseen tulee jotain häikkää (uuni, jääkaappi, pesukone) tai esim kylppäristä silikonisaumat irtoaa tai laattaa heiluu niin heti yhteys omistajaa ja kertoo että tälläinen vika haviaittu ja tulee katsomaan. Kun ei heti ilmoiteta ja korjata niin ongelmat kasvaa ja voit itse joutua maksumieheksi kun et ole heti vian ilmettyä ilmoittanut asiasta.
  Vastaa viestiin
21.02.08, 20:19   #12 (linkki)
Käyttö tieto
(Vierailija)

Tänään, 14:48
muista tämä (vierailija)

Oletpa hyvin oikeassa. Hyvä, että muistutit.
  Vastaa viestiin
22.02.08, 14:52   #13 (linkki)
monen asunnon omistava
(Vierailija)

Lainaus:
Lainaus:
Mitäs vielä, meidän hyvässä kaupunginosassa, viereisessä talossa, on kaupungin sotama huoneisto jossa asuu joku sossun asiakas. huhu kertoi että äijä on delannut eikä häiritse enää sen talon asukkaiden rauhaa ja elämää.
  Vastaa viestiin
22.02.08, 19:05   #14 (linkki)
Tällainen ihminen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja auts..
Eikö tällaiset henkilöt asu vuokralla jossain kaupungin vuokrataloissa? Vai asuvatko myös yksityisten vuoralleantajien asunnoissa? Millaisia ovat vuokralaisiana, jos ovat tällaisia vuokraajia verrattuna tavalliseen.
Minäkin olen ollut "tällainen henkilö" ja vuokralla sekä yksityisellä että kunnan omistamassa asunnossa:

- Absolutisti, en ole kertaakaan eläissäni ollut humalassa.
- En myöskään ole koskaan tupakoinut.
- Asustelen hyvin hissuksiin: ei bileitä, musiikin ja tv:n volyymit keskivertoa pienemmät, naapurin mummoista on lähtenyt enemmän meteliä kymppi-uutisten aikaan kuin minusta koskaan.
- Ei maksuhäiriömerkintöjä.
- Kertaakaan, tämän 14 vuoden aikana minkä olen omillani asunut, ei ole jäänyt vuokra maksamatta. Tosin toimeentulotuella eläessä vuokran maksu ajoittui välistä sen mukaan milloin sai työmarkkinatuen (opintotuen opiskeluaikana) ja toimeentulotuen ja joskus, jos nämä tulivat kovin eri aikaan, saatoin maksaa vuokran kahdessa erässä. Jos siis vain suinkin mahdollista, valitsin mieluummin vuokraisännäkseni kunnan tms., jolle ei tuosta aiheutunut samanlaisia ongelmia kuin yksityiselle saattaisi aiheutua.
- Puoli vuotta viimeisen toimeentulotukikuukauden jälkeen sain uuden työpaikan asiantuntijatehtävissä valtion virkamiehenä, palkka yli suomalaisten keskiarvotienestien ja edelleen olen ihan sama ihminen kuin silloin kolme vuotta sitten ollessani kauhistelemasi "tällainen henkilö". :D

Sosiaalitoimisto maksaa vuokratakuun varmaan useimmiten juuri joko työttömälle tai opiskelijalle, jolla ei itsellään ole varaa maksaa sitä. Joskus saaja voi olla myös huonopalkkaisessa tai osa-aikatyössä oleva. Sosiaalitoimiston asiakkuus ei tarkoita automaattisesti sitä, että on joku rikollinen: useimmat meistä suomalaisista ovat olleet vastaavassa elämäntilanteessa - opiskelijana tai työttömänä - mutta kaikilla vain ei ole rikkaita vanhempia tai säästöjä, jotka auttaisivat vaikeampien aikojen yli.
  Vastaa viestiin
23.02.08, 10:27   #15 (linkki)
tässä asiassa
(Vierailija)

yhteiskunnanv arat menevät kyllä ihan oikeaan kohteeseen. Järjetöntä olisi ajatella, että vuokra-asunto jäisi saamatta sen vuoksi, ettei ole pystynyt saamaan säästöön 1000 -1200 e, jonka voisi takuuvuokrana maksaa vuokrananatajalle. Ja tämän summanhan sossu saa takaisin, jos vuokranantaja ei sitä sitten jostain perustellusta syystä vaadi asunnon korjauksiin. Kaikki ihmiset eivät suinkaan omasta syystään ole joutunut ahdinkoon. Vähäosaisuuteen on useita syitä.
  Vastaa viestiin
03.05.08, 07:27   #16 (linkki)
Sosiaalipummi(ko?)
(Vierailija)

voi herran tähden.

Lainaus:
Lainaus:

Nämäkö eivät sitten ole keskustelupalstalla kiellettyjä "rasistisia ja herjaavia" kommentteja? Itsekin sosiaaliavun piiriin ajautuneena en voinut jättää kommentoimatta ilmeisesti jo ajan takaista keskustelua. Syyni toimeentulotuen hakuun oli syntyvä lapsi ja koska olin juuri valmistumassa korkeakoulusta. Siellä soskussa tosiaan on varmasti sinunkin, paremman ihmisen naapuriston hienosto-tätikin joskus joutunut luukulla käväisemään..
  Vastaa viestiin
03.05.08, 15:21   #17 (linkki)

Rekisteröitynyt: 05/2007
Sijainti: Tampere
Mä sain sossulta vuokratakuun mun kämppään.Takuu oli yhden kuukauden vuokra.
Ihan kyllä yksityisen vuokraamassa luukussa asun.Tämä luukku sijaitsee keskustan tuntumassa, mutta on aika pieni. Jostain on siis tingittävä..
Edelliseen asuntooni sain kahden kuukauden vuokratakuun sossusta, kun sitä edellinen kämppä oli niin perseestä. Ei ollut jääkaappia, eikä omaa suihkua jne.
  Vastaa viestiin
03.05.08, 17:18   #18 (linkki)
huoh ja voi
(Vierailija)

Kaupungin vuokrataloissa asuu ihan normaaleja ihmisiä runsain mitoin, eivät ne ole mitään "hylkiöiden säilytyspaikkoja". Pk-seudulla pienituloisemmilla ihmisillä ei ole varaa yksityisten hintoihin, joten pystyvät kaupungin asunnoissa syömään muutakin kuin makaroonia maksettuaan palkastaan vuokran.

Jotkut ovat muuttaneet kaupungin asuntoon opiskelun aikana eivätkä muuta valmistuttuaan pois koska asuminen on lähes ilmaista. Tunnen erään insinöörin joka maksaa kivasta asunnosta alle 8e/neliö, noin esimerkiksi.

Kaikille ihmisille ei ole tärkeeä kerätä statusta asunnolla tms. ulkoisella. Aika koomista olisi tuo jaottelu kunnon ihmisiin jakaupungin asunnoissa asuviin, ellei se olisi niin typerää ja yksisilmäistä.
  Vastaa viestiin
03.05.08, 17:45   #19 (linkki)
Kaupungin vuokrataloissa asuu ihan normaaleja ihmisiä runsain mitoin, eivät ne ole mitään "hylkiöide
(Vierailija)

Kaupungin vuokrataloissa asuu ihan normaaleja ihmisiä runsain mitoin, eivät ne ole mitään "hylkiöiden säilytyspaikkoja".

Kaupungin asunnoissa asuu ihan tavallisia matti meikäläisiä. Ei ole mitään eroa sellaisessa talossa. Esimerkiksi Espoon Suvelassa voit tulla katsomaan että ihan samanlaisia olemma täällä.
  Vastaa viestiin
03.05.08, 17:59   #20 (linkki)
Suvelan naapurista
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaupungin vuokrataloissa asuu ihan normaaleja ihmisiä runsain mitoin, eivät ne ole mitään "hylkiöiden säilytyspaikkoja".
Kaupungin asunnoissa asuu ihan tavallisia matti meikäläisiä. Ei ole mitään eroa sellaisessa talossa. Esimerkiksi Espoon Suvelassa voit tulla katsomaan että ihan samanlaisia olemma täällä.
Hyvä kirjoitus, toivottavasti "valaisi" jotain.. Itsekin, viitenä päivänä viikossa käyn töissä,parikymmentä vuotta kaupungin asunnossa olen asunut, jokaikisen vuokran olen itse maksanut. Kukaan ei ole minun asumistani häirinnyt, enkä itse tietääkseni kenellekään häiriötä tuottanut. Ihan normaaleja veronmaksajia olemme.
  Vastaa viestiin

03.05.08, 19:11   #21 (linkki)
Pikku-Elina
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh ja voi
Kaupungin vuokrataloissa asuu ihan normaaleja ihmisiä runsain mitoin, eivät ne ole mitään "hylkiöiden säilytyspaikkoja". Pk-seudulla pienituloisemmilla ihmisillä ei ole varaa yksityisten hintoihin, joten pystyvät kaupungin asunnoissa syömään muutakin kuin makaroonia maksettuaan palkastaan vuokran.

Jotkut ovat muuttaneet kaupungin asuntoon opiskelun aikana eivätkä muuta valmistuttuaan pois koska asuminen on lähes ilmaista. Tunnen erään insinöörin joka maksaa kivasta asunnosta alle 8e/neliö, noin esimerkiksi.

Kaikille ihmisille ei ole tärkeeä kerätä statusta asunnolla tms. ulkoisella. Aika koomista olisi tuo jaottelu kunnon ihmisiin jakaupungin asunnoissa asuviin, ellei se olisi niin typerää ja yksisilmäistä.
No ei asuminen kaupungin vuokratalossa kyllä mielestäni lähes ilmaista ole. Minäkin maksan pikkukaupungissa yli kymmenen vuotta vanhasta 53 neliön asunnosta vuokraa 460e. Niin ja työssä käyvä "kunnon ihminen" olen, vaikka näin asunkin.
  Vastaa viestiin
13.05.08, 21:30   #22 (linkki)
(viivi)
(Vierailija)

miten on

mun tapauksessa,olen juuri eronnut mulla on kaksi pientä lasta a käyn töissä eron takia pitäisi muuttaa ja asunto olis tiedossa mutta tarvin takuuvuokran.pankista olen yyrittänyt en saanut rahoja,sukulaiset ovat niin pihejä ei tipu,viimmeinen paikka on sosku mahtaisko sieltä saada???
  Vastaa viestiin
16.05.08, 20:50   #23 (linkki)
asukas
(Vierailija)

Joskus 80-luvulla kaupunkien vuokratalot oli tarkoitettu alemmalle sosiaaliluokalle (yksinhuoltajille, vähävaraisille, etniselle vähemmistölle, ym. sellaisille).
Nykyään asunnon sosiaalisesta asuntotuotannosta voi saada lähes kuka tahansa, joka on asunnon tarpeessa.
Ilmeisesti vuokra-asuntoja on jo niin paljon, että kaikille jotka haluavat syystä tai toisesta asua vuokralla, on se mahdollisuus.
  Vastaa viestiin
16.05.08, 21:46   #24 (linkki)
ra,mi
(Vierailija)

meidän naapuri

lukion rehtori, on yksinhuoltaja
  Vastaa viestiin
18.05.08, 13:49   #25 (linkki)
eikun
(Vierailija)

Joissakin kaupungin asunnoissa on tuloraja edelleen käytössä, että ei ihan kaikkiin pääse kuka tahansa. Kaupungin asuntojonossa myös tarveharkintaa asiakkaan elämäntilanteen ja senhetkisen varallisuuden mukaan. Kaupungin vuokra- asunnoissa on usein myös takuusumma, joka on pienempi, kuin esim, yksityisten käyttämä 2kk:n vuokratakuu.
Meiltä kun myytiin kämppä alta, saatiin ilmeisesti jonon ohi silloin kaupungilta aika nopeasti asunto ja koska sattuipi siihen tilanteeseen niin, että mieheni opinnot olivat juuri päättyneet ja oli työtön, samoin minä sillä hetkellä, saimme sossusta vuokratakuusumman. Nyt ollaan taas noustu jaloillemme siitä synkästä hetkestä ja asuttu reilut kolme vuotta tässä asunnossa ja ollaan tyytyväisiä. Naapureina muuten ravintolapäällikköä, insinööriä, sairaanhoitajaa, vahtimestaria, lastentarhanopettajaa, myyntiedustajaa, siivoojaa, eläkeläistä, myyjää.... että ihan työtätekeviä ja koulutettuja ihmisiä, ei mitään deekuseurakuntaa.
En tiedä, mitä olisimme silloin hunona aikana tehneet ilman kaupungin apua, emme olisi saaneet yksityiseltä sektorilta minkäänlaista asuntoa, koska ei olisi ollut varaa vuokratakuisiin, meidän kaupungissa kun sossun periaate on, että max vuokratakuun tukimäärä on yhden kuukauden vuokra, joten itse olisi pitänyt jostain lainata loput. Että sellasta.
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

colspan="2">Työkalut
colspan="2">