Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Työ ja yhteiskunta > Kahvitunnilla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
03.12.09, 15:02   #1 (linkki)
Lottariina
(Vierailija)

helsingin puhelinosake

Osaako kukaan neuvoa? Perin kummiltani Helsingin puhelinosakkeen(Elisan).Mikä on sen arvo nykyään ja minne se kannattaisi ja miten myydä??? Olen 20.v. opiskelija Joensuusta, joten käyttöä mokomalle ei ole.
Kiitos neuvoista etukäteen.
  Vastaa viestiin
03.12.09, 15:14   #2 (linkki)
ex-osakas
(Vierailija)

en enää muista

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lottariina Näytä viesti
Osaako kukaan neuvoa? Perin kummiltani Helsingin puhelinosakkeen(Elisan).Mikä on sen arvo nykyään ja minne se kannattaisi ja miten myydä??? Olen 20.v. opiskelija Joensuusta, joten käyttöä mokomalle ei ole.
Kyselin Elisasta asiaa muutama vuosi sitten. Liittyi avioeron ositukseen. Mutta kun tuo
muisti on huono en enää muista saamaani vastausta.

HPY:ssä on tapahtunut vuosien aikana muutoksia. Ehkä joku elli antaa selventävän vastauksen.
Mutta parhaiten ja nopeimmin saat asiaan vastauksen ottamalla yhteyttä Elisaan sähköpostilla
tai puhelimella. Lähetin sähköpostia ja sain erittäin hyvän vastauksen.
  Vastaa viestiin
03.12.09, 15:33   #3 (linkki)
pikku neuvo
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lottariina Näytä viesti

Eikö se Elisa mennyt pörssiin, minä aikanaan seurasin Elisan hintaa pörssilistoilta. Siitä sain mukavasti markkoja, kun myin ne.
Helsingin pörssi tänään Elisa 14.45 . Minulla oli aikanaan 250 osaketta
250 x14.45 = 3612 euroa.
Pitäiköhän sun mennä pankkiin, siirtää osakekirja nimiisi, silloin osakkeet ovat tililläsi ja voit myydä niitä tarpeen tullen vaikka kappaleittain ihan netin kautta.
Katso Kauppalehdestä, Helsingin pörssi.
  Vastaa viestiin
03.12.09, 15:44   #4 (linkki)
alkuperäinen
(Vierailija)

Kiitos!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku neuvo Näytä viesti
Eikö se Elisa mennyt pörssiin, minä aikanaan seurasin Elisan hintaa pörssilistoilta. Siitä sain mukavasti markkoja, kun myin ne.
Helsingin pörssi tänään Elisa 14.45 . Minulla oli aikanaan 250 osaketta
250 x14.45 = 3612 euroa.
Pitäiköhän sun mennä pankkiin, siirtää osakekirja nimiisi, silloin osakkeet ovat tililläsi ja voit myydä niitä tarpeen tullen vaikka kappaleittain ihan netin kautta.
Katso Kauppalehdestä, Helsingin pörssi.

Oikein paljon kiitos, teille molemmille vastauksista.Enköhän tuosta osakkeesta näin eroon pääse ja saa vähän lisätienestejä opintotukeen.
  Vastaa viestiin
03.12.09, 16:05   #5 (linkki)
eipä kestä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen Näytä viesti
Oikein paljon kiitos, teille molemmille vastauksista.Enköhän tuosta osakkeesta näin eroon pääse ja saa vähän lisätienestejä opintotukeen.

kiitellä, arvasinkin että ilahdut, opiskellessa pienikin ylimääräinen on mukava
juttu :D
Jos sulla ei ole mikään kiire, seuraa ensin tuota pörssikurssia, se nimitäin saattaa heitellä paljonkin, toisaalta jos romahtaa se alkaa tympimään. Kun omani myin, en pahemmin kursseja enää vilkuillut.
Hyvää Joulua!
  Vastaa viestiin
03.12.09, 23:10   #6 (linkki)
no.
(Vierailija)

Seuraa pörssikursseja, silloin kun se kipuaa korkeimmilleen, niin silloin kannattaa myydä anakin osa. Itse myin suurimman osan kun kurssi oli korkea, eikä ole siitä tainnut nousta, vaan laskenut huimasti. Kannattaa odottaa ja kysellä pankista, jos ei itse huomaa seurata miten kurssit liikkuvat. Sitten kun osakkeet ovat alhaiset on hyvä aika ostaa lisää.
  Vastaa viestiin
05.12.09, 17:37   #7 (linkki)
Tuppisuu
(Vierailija)

Minulla on vieläkin ne

osakkeet arvo-osuustilillä myymättä. Minä kyllä sain vain 150 kpl Elisan osakkeita yhdestä HPY:n puhelinosakkeesta. Joku ketjussa muisteli myyneensä 250 kpl.
  Vastaa viestiin
05.12.09, 18:50   #8 (linkki)
halpaa on
(Vierailija)

Elisan osakkeiden arvo on nykyään tosi vähän. Mullekin jäi vahingossa ne osakkeet enkä ole tullut myyneeksi. Hinta on parintonnin luokkaa tällä hetkellä, mutta jos voit odotella niin välillä se jopa nouseekin. Sain muuten 60 euroa osinkoa tältä vuodelta, että niillä tienaa paremmin kuin pitämällä samaa summaa pankkitilillä.
  Vastaa viestiin
06.12.09, 00:07   #9 (linkki)
Markkamamma
(Vierailija)

Parhaimmillaan HPY:n osakkeet tuottivat n. 54000 mk. Arvo on siis laskenut aikalailla. En kuitenkaan lähtisi vieläkään myymään näillä hinnoilla. Minulla on tosin aikaa ja marginaalia katsella rauhassa tilannetta!
  Vastaa viestiin
06.12.09, 10:53   #10 (linkki)
muista kulut
(Vierailija)

Elisan päätöskurssi perjantaina on ollut 14,58 e/osake.

Muista, että myynnistä tulee aina myös kuluja.
Osakeesi on verottajalle luultavasti ilmoitettu perukirjan arvotuspäivää. Kun myyt sen, saat joko voittoa tai tappiota. Voitosta maksat myyntivoiton veroa 29%. Osakemyynnit ja ostot kirjataan myös veroilmoitukseen. Sinulla ei ilmeisesti ole osakevälityssopimusta, joten suosittelen menemään pankkiin hoitamaan kaupan. Samalla saat ohjeet mm veroilmoituksen tekoon.

Elisa | Osake | Kauppalehti.fi
  Vastaa viestiin

06.12.09, 11:00   #11 (linkki)
tarkennan vielä...
(Vierailija)

Tuoessa edellä puhuin Elisan kappalehinnasta.
JOS oikein muistan HPYn osuustodistus vaihdettiin 150 kappaletta Elisan (ent. HPY Holding) A-osaketta. Perukirjasta selviää onko näin yhä.Luulen että on. Tai soittamalla Elisalle - tai se pankki viimeistään tietää vaihtomäärän. Siis jos se oli tuo 150 niin arvo on x 14,58 - kulut - mahdollinen myyntivoitto ... tai sis 14,58 sijaan toki myyntihetken kurssi!
  Vastaa viestiin
07.12.09, 00:44   #12 (linkki)
vielä jäljellä
(Vierailija)

Tuolla kurssihinnalla ei ainakaan kannattaisi myydä, ellei rahapula ole ihan suunnaton. Itse myin osan kun kurssi oli ed. nähden lähes kaksinkertainen, mutta siitä on aikaa vuosia, ei ole sen jälkeen niin korkealle mennyt, tai en itse ainakaan ole sattunut huomaamaan. Voin olla väärässäkin, sillä välillä oleilen muissa maissa, eikä kaikkia kursseja tule seurattua kovin tarkkaan.
  Vastaa viestiin
07.12.09, 09:15   #13 (linkki)
huh huh
(Vierailija)

"Tuolla kurssihinnalla ei ainakaan kannattaisi myydä, ellei rahapula ole ihan suunnaton. Itse myin osan kun kurssi oli ed. nähden lähes kaksinkertainen, mutta siitä on aikaa vuosia, ei ole sen jälkeen niin korkealle mennyt, tai en itse ainakaan ole sattunut huomaamaan. Voin olla väärässäkin, sillä välillä oleilen muissa maissa, eikä kaikkia kursseja tule seurattua kovin tarkkaan"

Kannattaa ja kannattaa, mikä kannattaa? Jokainen sen päättää itse, ei yhden HPY:n jutulla rikastu vaikka kuinka niitä panttaisi, päinvastoin kymmenen vuoden kuluttua arvo voi olla pyöreä nolla.
Ap, pistä vaan myyntiin jos nyt rahaa tarviit, kun olet ammatissa voit alkaa kunnolla vaikkapa osakesijoittajaksi :D
  Vastaa viestiin
09.12.09, 14:50   #14 (linkki)
alkuperäinen
(Vierailija)

kyllä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh Näytä viesti
"Tuolla kurssihinnalla ei ainakaan kannattaisi myydä, ellei rahapula ole ihan suunnaton. Itse myin osan kun kurssi oli ed. nähden lähes kaksinkertainen, mutta siitä on aikaa vuosia, ei ole sen jälkeen niin korkealle mennyt, tai en itse ainakaan ole sattunut huomaamaan. Voin olla väärässäkin, sillä välillä oleilen muissa maissa, eikä kaikkia kursseja tule seurattua kovin tarkkaan"

Kannattaa ja kannattaa, mikä kannattaa? Jokainen sen päättää itse, ei yhden HPY:n jutulla rikastu vaikka kuinka niitä panttaisi, päinvastoin kymmenen vuoden kuluttua arvo voi olla pyöreä nolla.
Ap, pistä vaan myyntiin jos nyt rahaa tarviit, kun olet ammatissa voit alkaa kunnolla vaikkapa osakesijoittajaksi :D
Kiitos kaikista neuvoista. Näin opiskelija aikoo tehdä. Osakkeita on siis tuo 150 ja suoraan nordeaan niiden kanssa suuntaan. : )
  Vastaa viestiin
23.12.09, 17:00   #15 (linkki)
lottariina
(Vierailija)

vielä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen Näytä viesti
Kiitos kaikista neuvoista. Näin opiskelija aikoo tehdä. Osakkeita on siis tuo 150 ja suoraan nordeaan niiden kanssa suuntaan. : )

Vielä tyhmiä kysymyksiä. Mistä pystyn katsomaan päivittäin osakkeiden arvon? Tarkoitus olisi myydä ne Joulunjälkeen. Tarvinko nordeaan mitään erityistä mukaan, kun laitan osakkeet myyntiin??

Kiitos neuvoista ja oikein hyvää Joulua kaikille !
  Vastaa viestiin
23.12.09, 17:46   #16 (linkki)
avuksi..
(Vierailija)

Vaikkapa Elisan sivuilta
Talous — Sijoittajat — Elisa Oyj — Elisa.fi
...tai googlaamalla Elisa pörssikurssi > löydät lukuisia välittäjien sivuja, joilla kurssi näkyy (hieman viivästettynä maksuttomissa palveluissa).

Tarvitset tiedon siitä mitkä osakekirjat sinulla on. Jos ne on jo siirretty esim arvo-osiistilillesi, niin silloin ko tilitieto, jos ne ovat paperilla, niin silloin toki ne paperit. Jos tieto vain perukirjassa, tarvitset perinnönjakopaperin, jonka mukaan omaisuuserä siirtyy sinulle.
  Vastaa viestiin
23.12.09, 19:12   #17 (linkki)
lottariina
(Vierailija)

kiittää ja kumartaa vastauksesta

Eli todella paljon kiitoksia. En olisi uskonut, että näin monta mukavaa ihmistä auttaa minua.
Olette mahtavia!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja avuksi.. Näytä viesti
Vaikkapa Elisan sivuilta
Talous — Sijoittajat — Elisa Oyj — Elisa.fi
...tai googlaamalla Elisa pörssikurssi > löydät lukuisia välittäjien sivuja, joilla kurssi näkyy (hieman viivästettynä maksuttomissa palveluissa).

Tarvitset tiedon siitä mitkä osakekirjat sinulla on. Jos ne on jo siirretty esim arvo-osiistilillesi, niin silloin ko tilitieto, jos ne ovat paperilla, niin silloin toki ne paperit. Jos tieto vain perukirjassa, tarvitset perinnönjakopaperin, jonka mukaan omaisuuserä siirtyy sinulle.
  Vastaa viestiin