| |  | | |
04.07.12, 20:36
|
#26 (linkki)
| | (Vierailija) |
sellasta !
Minä olen kiinan keisarinna.
| |
| | |
05.07.12, 09:24
|
#27 (linkki)
| | (Vierailija) |
jos sun kommenttisi .. että.. oli minulle, niin tervetuloa vaan tarkistamaan.
Voin näyttää sulle matkakuvat, lentoliput, asunnon ja kesämökin omistuspaperit. Kaikki on tallella hyvässä järjestyksessä omissa kansioissaan, valokuvat myös muistitikuille kohdekohtaisesti tallennettuna. Koulu- ja työtodistuksetkin löytyvät omasta mapistaan.
Näitä 7 cm paksuja mappeja on vain 8 kpl, joten tunnissa ne on tsekattu.
Ärsyttäisikö tämä vielä sinua lisää.
Maksan yhtiövastiketta asunnostani (72 m2) ruhtinaalliset 345€. Siihen sisältyy vesi. Taloyhtiö on vakavarainen. Putkirempat ja ulkopinnat on rempattu 1990-luvulla. Rappukäytävä maalataan tänä kesänä. Talossa on 4 liikehuoneistoa jotka maksavat hyvää vuokraa taloyhtiölle joten kunnostuksia pystyy tekemään sitä mukaa kuin tarvetta on. Tiilikatto uusitaan ensi vuonna. Rahat remppaan on taloyhtiöllä jo säästettynä.
Paljonko sinä maksat vuokraa asunnostasi?
Muut pakolliset kustannukset (sis. mökin kulut) ovat keskimäärin 500-1000€/kk. Ruokaan kuluu 100-200€/kk.Työmatkat, yht. vajaat 6km, kuljen kävellen tai fillarilla. Saa samalla hyötyliikuntaa.
Säästän vuodessa 10.000-15.000€ palkkatuloistani riippuen siitä teenkö asunnolla/mökillä pientä pintaremppaa (maalaamista, tapetointia, huonekalujen vaihtoa tms.) vai en.
Paljonko sinulla jää säästöön omasta palkastasi?
Jos vuokraisin kesämökkiäni, saisin siitä 500-800€ per viikko x 16 viikkoa (kesä-heinä-elokuu) eli noin 10.000/v - pääomatulovero, eli n. 7.000 puhtaana käteen.
En kuitenkaan ole niin rahan tarpeessa, että päästäisin mökilleni ketään vieraita sotkemaan.
Harmittaako?
| |
| | |
05.07.12, 11:00
|
#28 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nyt kyllä naurattaa. Joku täällä kuvittelee, että joku kadehtii hänen kämästä vuokra-asuntoaan. Että ihan rappukäytäväkin maalataan tänä kesänä - wau :) Kiva että olet tyytyväinen elämääsi, junan tuoma. Jos oikeasti olet.
| |
| | |
05.07.12, 12:03
|
#29 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ilmeisesti joku kahdehtii, koska heti viestini perään kertoi olevansa itse kiinan keisarinna. Eli epäili juttuni todenperäisyyttä.
Korjaan virheesi. Minulla on omistusasunto. En asu vuokralla.
Olen oikeasti tyytyväinen elämääni.
Olen vähentänyt työntekoa ja lisännyt omaa aikaa aina vaan enemmän näin vanhemmiten. Olen pitänyt vuorotteluvapaita. Vuorotteluvapailla elintasoni (lue tulot) on laskenut alle puoleen siitä mitä se olisi ollut työssäollessa. Eli olen downsiftannut 3 krt 1 vuoden elämässäni.
Seuraavaksi jään osa-aikaeläkkeelle. Sekin on downsiftaamista. Tyydytään 300-500€/kk pienempään eläkkeeseen kuin mitä se olisi jos olisi töissä 68 vuotiaaksi asti. Rahan tilalle saadaan muutamaksi vuodeksi 50% enemmän vapaa-aikaa.
Minusta downsiftata voi vasta sitten kun siihen on varaa.
Jos ei ole koskaan rahaa, niin hankala siinä on suurta elämänmuutosta tehdä. Paitsi jos menee sossun luukulle ja tyytyy siihen mitä sieltä saa ilmaiseksi mitään tekemättä. Tai ryhtyy omavaraiseksi ja kasvattaa itse ruokansa, ompelee vaatteensa jne.
| |
| | |
05.07.12, 13:21
|
#30 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eikö voitaisi keskustella sotkematta sitä kateutta joka ikiseen paikkaan.
Minä en kuulkaas oikein usko edes koko kateuden olemassaoloon. En ole ikinä ollut kenellekään kateellinen eikä kukaan ole ollut minulle kade. Mitä on toisella ei ole keneltäkään muulta pois. Koko asia on kovin vieras, mutta ärsyttää, kun se sotketaan jokaikiseen nettikeskusteluun ja sitten keskustelu menee sivuraiteille.
Tässähän oli puhe hidastamisesta/ aloilleen asettumisesta/asettumattomuudesta. Me tehdään elämän aikana erilaisia valintoja. Aina ei edes tietoisesti ajatella valitsevamme, vaan ajaudutaan. Tästähän tässä ketjussa oli kyse. Elämä on näemmä mielekästä eri ihmisille kovin eri tavoilla. Jopa meille ikääntyneemmille, joiden joku kuvittelee olevan yhtä ja samaa massaa.
| |
| | |
05.07.12, 13:25
|
#31 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja junan tuoma Maksan yhtiövastiketta asunnostani (72 m2) ruhtinaalliset 345€. Siihen sisältyy vesi. Taloyhtiö on vakavarainen. Putkirempat ja ulkopinnat on rempattu 1990-luvulla. Rappukäytävä maalataan tänä kesänä. Talossa on 4 liikehuoneistoa jotka maksavat hyvää vuokraa taloyhtiölle joten kunnostuksia pystyy tekemään sitä mukaa kuin tarvetta on. Tiilikatto uusitaan ensi vuonna. Rahat remppaan on taloyhtiöllä jo säästettynä.
| Ei mulla muuta kuin että on aika kova vastike tuon kokoisesta asunnosta ja varsinkin jos on liikehuoneistoja ja suurista kunnostuksista jo hyvän aikaa.
| |
| | |
05.07.12, 16:11
|
#32 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja junan tuoma Mulle elämän mielekkyys on sitä, että olen saanut tehdä ja teen yhä juuri sitä työtä mitä haluan tehdä, pystyn vapaa-aikanani harrastamaan niitä asioita joita haluan harrastaa ja myös sitä että vanhuuteni on turvattu.
Ei tarvitse elää kädestä suuhun. Rahaa on nyt ja myös siihen hyvään vanhuuteen ja hyvään hoitoon yksityisessä hoitokodissa sitten aikanaan. | Minusta tämä oli ihan aiheen vierestä mennyt kirjoitus - täällähän puhuttiin siitä miten korkea koulutus ei olekaan tuonut hyvää palkkaa tai mukavaa työpaikkaa. Ei puhuttu siitä että pitää olla köyhä ollakseen onnellinen. Täällähän on useammat vaihtaneet parempipalkkaisiin (duunari)hommiin.
Tuntui että oli ihan vain pröystäilyn vuoksi kirjoitettu tarina, pitäisiköhän minunkin kertoa kuinka maksan omakotitalosta (omistusasunto) vähemmän mitä sinä pienestä kämpästäsi, ikää on vasta 34 joten kun talo on maksettu elelen sitten ilmaiseksi lukuunottamatta sähkömaksuja.
| |
| | |
05.07.12, 16:41
|
#33 (linkki)
| | (Vierailija) |
tahdoin vain huomauttaa millä tavoin ihminen voi tuoda jalosukuisuutensa esille aivan muutamalla sanalla.
Häkellyttävää, että teet noin tarkkaa luetteloa menoistasi polonen ja aikasi menee täällä notkuessa aamusta iltaan. Etkö hanki mitään?
Missä sinun todelliset elämän aarteesi ovat, lapset ja lapsenlapset ?
| |
| | |
06.07.12, 08:50
|
#34 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja että tahdoin vain huomauttaa millä tavoin ihminen voi tuoda jalosukuisuutensa esille aivan muutamalla sanalla.
Häkellyttävää, että teet noin tarkkaa luetteloa menoistasi polonen ja aikasi menee täällä notkuessa aamusta iltaan. Etkö hanki mitään?
Missä sinun todelliset elämän aarteesi ovat, lapset ja lapsenlapset ? |
Kovin arvoväritteinen kirjoitus: aarteita elämässä voivat olla vain lapset ja lapsenlapset. Näitä väheksymässä väitän, että elämän mielekkyys tulee ihan muualta kuin toisten hoitamisesta. Lapset, pienet eritoten, vain sitoo hoitajan paikalleen. Aikuiset lapset on ihania. Mutta kestää turhan kauan että ne kasvaa aikuisiksi, sitä hoitoa ja huoltoa ja menemisten kontrollia on ihan turhan paljon.
| |
| | |
06.07.12, 09:19
|
#35 (linkki)
| | (Vierailija) |
hyvää huomenta.
Olen kesälomalla, voin notkua elleissä vaikka yötä päivää.
Mitä tarkoitat hankkimisella?
Jos tarkoitat hankkimisella tavaroiden ostelua, niin en enää osta turhia tavaroita. Syön mitä haluan, käyn kulttuuririennoissa, matkustelen, liikun kaupungilla, mutta ei noihin koko palkka mene.
Eivät lapset ole ainoa autuaaksi tekevä asia elämässä. En ole koskaan halunnut perinteistä mies + lapset kuviota. Sinulle omat lapsesi ja lapsenlapset ovat elämäsi aarteita. Niin pitää ollakin. Minulle maailma on valmiiksi täynnä ihmisiä joita voi rakastaa. Sitä varten ei ole tarvinnut tehdä omaa lasta.
Järjestelmällisyydestä on hyötyä raha-asioissa. Suosittelen lämpimästi kustannusten seuraamista sinullekin "aiheen vierestä" niki.
Olet näet tosi pihalla omakotitalon kustannuksista.
En ole tavannut yhtään omakotitalossa asujaa joka asuisi ilmaiseksi.
Omakotitaloa on lämmitettävä. On maksettava kiinteistöveroa. Ystävälläni Vantaalla kiinteistövero on yli 1000€/v, tontin koko 2500m2, vanha rintamamiestalo. Toisella ystävälläni kaukana pohjoisessa kiinteistövero 54 ha:n maatilasta isoine rakennuksineen on 57€/vuosi. Eli tasan ei käy eri puolilla Suomea asuvien verotus. Ilmeisesti sinä asut vieläkin kauempana ja tosi mörskässä jos et maksa kiinteistöveroa lainkaan.
Jos kiinteistö on kunnallistekniikan piirissä sulla on myös vesi- ja jätevesimaksut+ roskiksen tyhjennyksistä tulevat maksut. Pihat ja tiestöt on pidettävä kunnossa. On hoidettava nurmikkoa/istutuksia. Omakotitaloasuja tarvitsee työkaluja, niitä on huollettava ja myös sitä omaa työpanosta, eli on tehtävä lumityöt, leikattava nurmikot, kitkettävä rikkaruohot.
Mulla kaikki nuo yllämainitut sisältyvät yhtiövastikkeeseen.
Omakotitalossa on isommat vakuutusmaksut, mulla riittää kotivakuutus.
Huomasitko tein taas listoja eri asioista?
Etpä siis taida olla omakotitalon omistaja kun sanot, että maksat pelkät sähköt ja sen jälkeen asut ilmaiseksi. Tai sitten olet omavarainen kaikkien noiden asioiden suhteen. Onnittelut siitä.
Mitä yhtiövastikkeeni suuruuteen tulee, vapailla markkinoilla olevan samankokoisen vuokra-asunnon kk-vuokra olisi 1690-1800€ tällä samalla asuinalueella. Googletin tämän pelkästään teitä varten juuri äsken. Mielestäni siis asun erittäin edullisesti.
Yhäkin olen sitä mieltä, että downsiftata voi vasta sitten kun siihen on varaa.
Aphän ei downsiftannut, hän nosti elintasoaan.
| |
| | |
06.07.12, 11:48
|
#36 (linkki)
| | (Vierailija) |
-----Etpä siis taida olla omakotitalon omistaja kun sanot, että maksat pelkät sähköt ja sen jälkeen asut ilmaiseksi. Tai sitten olet omavarainen kaikkien noiden asioiden suhteen.-----
Omakotitalo jos mikä sitoo ihmisen paikalleen. Olen asunut omakotitalossa lapsena. Ja myöhemmin oman perheen kanssa useita vuosia. Aina jotain tarkistettavaa: onko paikat kunnossa tai pihaa kuopsutettava tai aitaa leikattava tai....Eipä tule sitä aikaa ikävä.
Jos lotossa voittaisin, ostaisin asunnon Helsingin keskustasta: ympärillä vain kiveä kiven päälle, kaikkialle lyhyt matka. No auton pito elikkä parkkipaikka ja autolla liikkuminen ruuhkissa olisi vaikeaa, ainut miinus.
| |
| | |
06.07.12, 12:11
|
#37 (linkki)
| | (Vierailija) |
mihinkäs Hesassa autoa tarvitsee?
Kävellen pääsee nopeammin joka paikaan. Kaikki on vajaan puolen tunnin kävelymatkan päässä.
Jos ei jaksa tai viitsi kävellä, ratikat kulkee joka suuntaan.
Jos kauemmas haluaa, junat ja bussit kulkee minne päin Suomea tahansa.
Jos sekään ei riitä, aina voi vuokrata auton jos jonnekin takahikiälle haluaa mennä.
| |
| | |
06.07.12, 12:59
|
#38 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja autoton mihinkäs Hesassa autoa tarvitsee?
Kävellen pääsee nopeammin joka paikaan. Kaikki on vajaan puolen tunnin kävelymatkan päässä.
Jos ei jaksa tai viitsi kävellä, ratikat kulkee joka suuntaan.
Jos kauemmas haluaa, junat ja bussit kulkee minne päin Suomea tahansa.
Jos sekään ei riitä, aina voi vuokrata auton jos jonnekin takahikiälle haluaa mennä. | No ei tietenkään mihinkään, jos menee vain paikasta A paikkaan B ja sitten takaisin.
Minulla on kuitenkin tapana ajella vapaa-aikana sinne tänne, kuten nimimerkkinikin kuvastaa. Ssstan tehdä vaikkapa kirppiskierroksen, jolloin käyn vähintään viidellä kirpputorilla, joskus useammallakin. Siihen ei yksi sunnuntaipäivä riitä, jos ei ole autoa. Saatan myös päättää lähteä tutustumaan johonkin kohtuumatkan päässä olevaan kaupunkiin, sen eri kohteisiin tai tehdä vaikkapa joulumyyjäiskierroksen, jolloin kohteena ovat 5-10 myyjäiset. Nopeasti ne autolla kiertää, kun ei jää seisomaan yhden myyntipöydän eteen tuntikausiksi.
Saatan myös vaiheelun vuoksi lähteä töihin omalla autolla ja lentokentälle menen omalla autolla, tosin jälkimmäinen ei olisi tarpeen, jos asuisin Helsingissä. Säästyisi parkkimaksutkin.
Muitakin tarpeita on, mitäpä niitä tässä luettelemaan. Olen ollut aiemmin matkatöissä, tosin vain kotimaassa, ja se sopi minulle: ei tarvinnut nyhvertää päivästä toiseen samassa paikassa ja myös ihmiset vaihtuivat, mikä oli mukavaa.
| |
| | |
06.07.12, 13:34
|
#39 (linkki)
| | (Vierailija) |
nyt kyllä yllätyin.
Mitä ihmettä sinä Sinne tänne kirppiksillä teet?
Sinähän olet ollut niin materiavastainen ihminen ettei oo tosikaan.
Vaatteetkin sulla on nuorekkaita, tyylikkäitä, yksivärisiä ja hillittyjä. Kirkkaita värejä inhoat.
Itse en ole kirppiksillä nähnyt ikinä kunnollisia vaatteita. En vaikka olen kokoa 38. Loppuunkäytettyjä, nukkavieruja tai täysin muodista pois menneitä rättejä kyllä olen nähnyt sitäkin enemmän.
Ja sinähän vihaat pysähteleviä ihmisiä. Kirppiksillä sellaisia on pilvin pimein.
Itse haen kirppikseltä ainoastaan sinisiä, vaaleansinisiä ja mustia pussilakanoita. Maksan niistä max. 1€/kpl. Leikkaan ne matonkuteiksi ja kudon kesäisin maalla mökkiaitassa niistä mattoja. Kutominen on terapeuttista ja rentouttavaa. Tekee myös hyvää hartioille ja käsivarsille.
| |
| | |
06.07.12, 13:48
|
#40 (linkki)
| | (Vierailija) | kohta lomalla
"hyvää huomenta.
Olen kesälomalla, voin notkua elleissä vaikka yötä päivää. "
Minunkin loma alkaa kohtapuoliin. Sitten voi notkua elleissä niin kauan kuin huvittaa.
Reipas elli tämä nimimerkki sinne tänne. Minusta hänellä on mukavia mielipiteitä.
Ihmisiä ei pidä lokeroida. Jos tykkää käydä kirppareilla, niin so what. Kyllä sieltä löytää hyvääkin tavaraa. Uutenakin saa kaupoista aleaikaan, jos on tarvetta ostaa.
Kylmät väreet nousivat niskaani tuosta kiinteistöveroasiasta. En ole koskaan miettinyt miten
vero vaihtelee eri puolilla Suomea.
Luin taas eilen illalla elämänviisauskirjaa ja nukahdin moneksi tunniksi sohvalle.
Istun työhuoneessa, jossa on sermin takana melko suorapuheinen henkilö.
Kyllähän minäkin elämässäni olen aina sanonut suorat sanat, mutta ei mielestäni ihan kaikkea tarvitse sanoa ääneen.
Hyvää viikonvaihdetta elleille.
| |
| | |
06.07.12, 14:48
|
#41 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mitäkö teen kirppiksillä?
Olen hankkinut niiltä eritäin paljon vaatteita itselleni ja myös mieheni on jossain vaiheessa innostunut kirppiksistä. Tosin ne eivät ole sitä, mitä esim. 1990-luvun alussa eli enimmän osan tavaroista saa todellakin kantaa tikunnokassa roskikseen. Mutta kyllä niiltä löytää myös hyviä vaatteita, kun osaa hakea. Se tietysti edellyttää, että kun tekee sen kirppisreissun, niin samalla kertaa täytyy käydä 5-10 kirppistä ja silti voi olla, ettei mitään jää käteen. Muutama vuosi sitten kävin enempikin kirppiksillä, nyt en välttämättä tee kyseisenlaista reissua edes joka kuukausi. Esimerkiksi Hietsun torin sunnuntaikirppiksellä olen käynyt vain kerran tänä kesänä ja saattaa olla, että jäi ainoaksi kerraksi. En löytänyt mitään mitä olisi huvittanut ostaa ja inhoan mukulakivillä ajoa autolla.
Viimeisimmän hyvän kirprpislöydön tein Notting Hillistä. Myös Rastosta Madridista olen tehnyt löytöjä. Minusta kirppisten kiertely silloin tällöin on mukavaa vaihtelua, vaikkei mitään löytäisikään. Ulkomailla menen niihin aina, jos ko. maassa on kirppiksiä tai charity shopeja.
| |
| | |
06.07.12, 14:52
|
#42 (linkki)
| | (Vierailija) |
---Maksan niistä max. 1€/kpl----
Vielä kirppiksistä. Jos on valmis maksamaan tuotteesta vain euron, ei todellakaan saa yhtään mitään. Itse ostan vain vähän käytettyä hyvää vaatetta eikä sitä eurolla saa. Ylihinnoittelut toki jätän väliin.
Myisitkö itse esimerkiksi vähän käytetyn kotimaista valmistetta olevan talvitakin eurolla?
| |
| | |
06.07.12, 15:49
|
#43 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Sinne tänne ---Maksan niistä max. 1€/kpl----
Vielä kirppiksistä. Jos on valmis maksamaan tuotteesta vain euron, ei todellakaan saa yhtään mitään. Itse ostan vain vähän käytettyä hyvää vaatetta eikä sitä eurolla saa. Ylihinnoittelut toki jätän väliin.
Myisitkö itse esimerkiksi vähän käytetyn kotimaista valmistetta olevan talvitakin eurolla? | Etpä ole tainnut viime aikoina käydä kirpparilla? Vaatteista ei kerta kaikkiaan saa juurikaan euroa enempää, tuore kokemukseni on viime viikonlopulta Valtteri-kirpparilla Vallilassa. Käytännössä kaikki vaatteet olivat 50 senttiä tai euron, ehkä talvitakista voisi muutaman saada.
Lakanoista ei todellakaan tällä kokemuksella kannattaisi kirpparilla maksaa kuin juuri se euro tai vähemmän, yksivärisiä lakanoita kun saa uutenakin outleteista, halpahallista, Ikeasta jne alle kympillä. Laatu ei ole mitään Finlaysonia sitten mutta jos matonkuteeksi käyttää niin eipä tarvitse ollakaan.
Ostin muuten tuolta kirpparikeikaltani kauniin, ehjän, nuhraantumattoman ja puhtaan silkkisen röyhelöhihaisen puseron. Eurolla.
| |
| | |
07.07.12, 07:40
|
#44 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja myyjä Etpä ole tainnut viime aikoina käydä kirpparilla? Vaatteista ei kerta kaikkiaan saa juurikaan euroa enempää, tuore kokemukseni on viime viikonlopulta Valtteri-kirpparilla Vallilassa. Käytännössä kaikki vaatteet olivat 50 senttiä tai euron, ehkä talvitakista voisi muutaman saada.
Lakanoista ei todellakaan tällä kokemuksella kannattaisi kirpparilla maksaa kuin juuri se euro tai vähemmän, yksivärisiä lakanoita kun saa uutenakin outleteista, halpahallista, Ikeasta jne alle kympillä. Laatu ei ole mitään Finlaysonia sitten mutta jos matonkuteeksi käyttää niin eipä tarvitse ollakaan.
Ostin muuten tuolta kirpparikeikaltani kauniin, ehjän, nuhraantumattoman ja puhtaan silkkisen röyhelöhihaisen puseron. Eurolla. |
Olen myös myynyt kirppareilla, kerran vuodessa jo vuosia. Kyllä hyvästä vaatteesta saa jopa yli 20 euroa. Olen sen myös itse valmis maksamaan. Kyse ei todellakaan ole mistään halpahallin vatteista, vaan sellaisista, jotka saattavat uutena maksaa jopa 200 euroa ja ovat erittäin vähän käytettyjä. Vaikka periaatteessa olen sitä mieltä että kirppishinta ei ole juuri missään suhteessa siihen, mitä jokin maksaa uutena. Mutta hyvästä kutakuinkin uuden veroisesta olen valmis maksamaan enempi. Selkeät ylihinnoittelut jätän väliin.
Valtteri on ankea paikka, en enää käy siellä. Ja olen kerran myynyt siellä, myös myyntipaikkana huono, siellä ei ihmiset ole valmiita maksamaan. Jotenkin niin nuhjuinen ja ankea se ympäristö ja parkkipaikat vesivelliä.
| |
| | |
07.07.12, 21:15
|
#45 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Sinne tänne Olen myös myynyt kirppareilla, kerran vuodessa jo vuosia. Kyllä hyvästä vaatteesta saa jopa yli 20 euroa. Olen sen myös itse valmis maksamaan. Kyse ei todellakaan ole mistään halpahallin vatteista, vaan sellaisista, jotka saattavat uutena maksaa jopa 200 euroa ja ovat erittäin vähän käytettyjä. Vaikka periaatteessa olen sitä mieltä että kirppishinta ei ole juuri missään suhteessa siihen, mitä jokin maksaa uutena. Mutta hyvästä kutakuinkin uuden veroisesta olen valmis maksamaan enempi. Selkeät ylihinnoittelut jätän väliin.
Valtteri on ankea paikka, en enää käy siellä. Ja olen kerran myynyt siellä, myös myyntipaikkana huono, siellä ei ihmiset ole valmiita maksamaan. Jotenkin niin nuhjuinen ja ankea se ympäristö ja parkkipaikat vesivelliä. | 20e vanhasta vaatteesta on liikaa. Jos haluaa kirppiksellä myydä, niin parilla eurolla tai sitten lahjoituksiin. Vaikka oliskin merkkituote, mutta jo pidetty. Itse annan tuttaville ilmaiseksi, jos kelpaa, tai sitten johonkin paikkaan, missä vaatteista on pulaa.
| |
| | |
08.07.12, 21:41
|
#46 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja pidetty mikä pidetty 20e vanhasta vaatteesta on liikaa. Jos haluaa kirppiksellä myydä, niin parilla eurolla tai sitten lahjoituksiin. Vaikka oliskin merkkituote, mutta jo pidetty. Itse annan tuttaville ilmaiseksi, jos kelpaa, tai sitten johonkin paikkaan, missä vaatteista on pulaa. | Minä käytän mielelläni toisten vanhoja vaatteita. Myös omia vanhoja vaatteitani vuosien takaa, muutamia olen säästänyt - vahinko vain, että monet ovat niin kauheita tämän päivän makuun, ylimitoitttuja olkatoppauksia esimerkiksi 1990-luvulta. Merkillä ei sinänsä ole väliä, paitsi että monet merkkituotteet ovat parempilaatuisia kuin merkittömät. Muuten samantekevää. Mitä väliä sillä on, mikä merkki vaatteessa on vai onko merkkiä ollenkaan? Tai missään muussakaan?
| |
| | |
08.07.12, 23:30
|
#47 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Sinne tänne Minä käytän mielelläni toisten vanhoja vaatteita. Myös omia vanhoja vaatteitani vuosien takaa, muutamia olen säästänyt - vahinko vain, että monet ovat niin kauheita tämän päivän makuun, ylimitoitttuja olkatoppauksia esimerkiksi 1990-luvulta. Merkillä ei sinänsä ole väliä, paitsi että monet merkkituotteet ovat parempilaatuisia kuin merkittömät. Muuten samantekevää. Mitä väliä sillä on, mikä merkki vaatteessa on vai onko merkkiä ollenkaan? Tai missään muussakaan? | Minä laitan n.10 vuotta vanhat vaatteet suoraan roskikseen. Ihan merkkivaatteetkin. Mennyt muodista ja käytettyjä. Ei kehtaa myydä eikä lahjoittaa. Jos joku välttämättä haluaa voin antaa ihan ilmaiseksi.
| |
| | |
09.07.12, 09:35
|
#48 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja junan tuoma Mitä yhtiövastikkeeni suuruuteen tulee, vapailla markkinoilla olevan samankokoisen vuokra-asunnon kk-vuokra olisi 1690-1800€ tällä samalla asuinalueella. | Ei kannata verrata omenoita appelsiineihin. Vastikkeesi on 4.8e/m2, joka on todella paljon. Valtakunnallinen keskiarvo lienee 3 euron tietämillä. Etenkin jos taloyhtiöllänne on tuloja vuokrahuoneistoista, kannattaisi tutkia tarkkaan mihin raha tuhlaantuu! Itse asun kaukolämmöllä lämpiävässä luhtitalossa, jossa vesi kuuluu vastikkeeseen, ja vastike on 2.6e/neliö. Mitään ylimääräisiä tuloja ei taloyhtiöllä ole, ja mistään tähdellisestä ei ole säästetty (eli yhtiö on kyllä ihan hyvässä kunnossa).
| |
| | |
09.07.12, 11:15
|
#49 (linkki)
| | (Vierailija) |
meillä oli entisessä yhtiössä katutason liikkeitä useita ja he maksoivat meidän kaikkien 10 asunnon yhtiövastikkeet, siis asuimme ilmaiseksi.Joskus saimme jopa joululahjarahaa, kun taloyhtiö ei saa tuottaa voittoa.
Nykyisin saa olla hyvinkin utelias taloyhtiön rahavirroista, kun kaikenmaailman huijareita on isännöitsijöinä, ne tekevät itse myös yhtiön tilit.Liian moni ei ymmärrä laisinkaan mihin raht oikeasti käytetään.
Maksetaan yhtiövastiketta, yhtiönperustamislainaa, kerätään erillisellä maksulla varoja johonkin tulevaan remonttiin, mutta kun on sen aika, niin otetaankin taloyhtiölle lainaa, mihin on joutuneet ne rahastoidut varat joita joidenkin isännöitsijöiden hoitamissa taloyhtiöissä on etukäteen kerätty?
Osakkaiden tulisi olla paljon uteliaampia kokouksissaan, ennenkuin antavat vastuuvapauden mm. isännöitsijän hallinnoimalle "tilitoimistolle" joskus jopa tytäryhtiölle.
| |
| | |
09.07.12, 15:16
|
#50 (linkki)
| | (Vierailija) |
missä periferiassa te muut kirjoittajat oikein asutte?
Ette ainakaan kanta-Helsingissä!
Tiedän tasan tarkkaan mihin taloyhtiön rahat kuluvat. Saamme vuosittaisen raportin kaikista kuluista. Talo on tiptop kunnossa ensi kesän kattorempan jälkeen. Uutta vastaava. Seuraavat remontit ovat sitten joskus 20 vuoden kuluttua.
Muistaakseni joskus tänä vuonna oli talousalan lehdissä (talouselämä) juttua siitä että yhtiövastikkeita on pidetty pitkään keinotekoisesti alhaalla jättämällä suuret remontit tekemättä. Eli on rapautettu taloyhtiöiden omaisuuden arvo pohjamutiin. Muistini mukaan kyseessä oli miljardien vaje.
Jo vuonna 2008 tilastokeskuksen laskelman mukaan kerrostaloasunto-osakeyhtiöiden vastike oli jossain 3.70€/m2 ja 2009 n. 4€/m2 tietämillä.
Kertokaapa mitkä maksut teillä on alentuneet sitten vuoden 2009, eli tuosta tilaston laatimishetkestä?
Kiinteistövero on noussut taloyhtiöllämme yli 30%. Sähkö, vesi- ja jätevesimaksut ovat nousseet. Kaukolämmön hinta on noussut myös 30% vuodesta 2005. Kiinteistön huollon henkilöstökustannukset ovat nousseet 15-20%.
Vaikkei kiskurihintoja maksetakaan isännöitsijälle, niin ei nekään ilmaiseksi lisääntyneitä paperitöitä (museovirastolle, kaupungille rempoista) yms. tee.
2 viimeistä talvea ovat tulleet lumien takia tosi kalliiksi myös meidän taloyhtiölle.
Maalla riittää kun tuuppaa lumet vähän kauemmas sulamaan. Täällä ne on ajettava pois. Katolta on pudotettu lumia useampaan kertaan (oikeiden ammattilaisten toimesta).
Eikä kiinteistönhuoltoyhtiö tee ilmaiseksi ylimääräisiä rappujen ja kadun putsaushommiakaan. Kyllä niille täytyy niistä maksaa ja välillä ylityökustannusten kanssa. Näet kun lunta ei täällä sada pelkästään virka-aikana.
Teidän mielestänne ilmeisen korkeasta yhtiövastikkeesta huolimatta on kiva asua velattomassa asuntoyhtiössä ja pitää sitä kunnossa. Siis jos vaihtoehtona olisi jättää rempat tekemättä tai ottaa satoja tuhansia euroja lainaa normaaleihin menoihin.
Alhaisesta korkotasosta huolimatta, yhäkin maksan mieluummin kulloisiakin kustannuksia vastaavaa yhtiövastiketta kuin taloyhtiön lainaa + pientä yhtiövastiketta.
Haluaisin nähdä tänä päivänä sellaisen taloyhtiön jossa 4 pientä liikehuoneistoa maksaa 26 asunnon yhtiövastikkeet. Tiedoksenne, toimitiloja on täällä vapaana pilvin pimein ja lisää vapautuu koko ajan kun kivijalkakaupat vähenevät.
| |
| | | | |