| |  | |
28.07.08, 01:17
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Sisustaja-koulutus
Hei!
Onko kuulolla ketään, joka on käynyt kyseisen koulutuksen ja työllistynyt alalla?
Olen itse kiinnostunut kyseisestä koulutuksesta, mutta arveluttaa mahtaako työllistyminen olla kuinka varmaa tuolla alalla, joka on käsittääkseni tällä hetkellä aika trendi-ammatti...?
Eli onko töitä kuinka hyvin tarjolla ja onko tähän ammattiin valmistuneet saaneet työpaikan vai täytyykö itse työllistää perustamalla esim. toiminimen?
Entä pääseekö työssä toteuttamaan ollenkaan omaa luovuutta vai toteutetaanko työt aina suunnittelijan visioiden mukaan?
Olisin kiitollinen vastauksista. Olen jo muutamaan eri ammattiin kouluttautunut, jotka eivät kovinkaan työllistä ja teen tällä hetkellä aivan eri alan töitä.
| |
| | |
03.08.08, 09:16
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tarkoitatko siis työvoimatoimiston järjestämää koulutusta? Tuskinpa tämän käyneille varsinaisia sisustussuunnittelijan paikkoja on tarjolla, suurin osa kurssin käyneistä työllistyy varmaankin myyjiksi sisustus- ja huonekaluliikkeisiin. Eri tasoisia sisustussuunnittelutoimistoja näkyy olevan pilvin pimein, eli aika moni ilmeisesti perustaa toiminimen. Jos työllistyä haluaa, kannattaa harkita esimerkiksi hoitoalaa tai kaupallista alaa. Myös kirjanpitäjiä ja farmaseutteja etsitään jatkuvasti.
| |
| | |
05.08.08, 21:26
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei vaan tarkoitan ihan opisto-pohjaista 3 vuotista SISUSTAJAN tutkintoa. En puhu nyt siis sisustussuunnittelusta vaan sisustajan ammatista (kaksi eri asiaa).
Työllistyminen olisi toki hoito ym. alalla varmempaa, mutta toki sitä jokainen haluaisi tehdä sellaista työtä mikä itseä kiinnostaa.
Kaipailen vastauksia niiltä jotka ovat kenties jo käyneet vastaavan koulutuksen!!! :)
| |
| | |
06.08.08, 11:54
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tipahdin kärryiltä. Mikähän tarkoittamasi koulutus sitten on? Ja työ? Missä oppilaitoksessa tällainen koulutus pyörii?
Mitä tarkoitat tuolla, että ei sisustussuunnittelua vaan sisustamista? Täh? Itse en ole muunlaisia alan hommia kylläkään nähnyt, kuin niin, että ensin suunnitellaan ja sitten toteutetaan; joko itse tai alihankkijoilta.
Alalla on paljon mahdollisuuksia tänä päivänä, mutta on aika sillisalaattia, sekä osaamisen että kolutuksien ja nimikkeiden puolesta. Toiminimellä varmasti laajimmat mahikset tehdä erilaisia juttuja. Harvassa ovat kuitenkin nuo kk- palkkaiset työt tai ainakin hakijoita paljon aina yhteen avoimeen. Aikalailla itsestä kiinni toimareitten löytäminen ja projekteillahan mennään.
| |
| | |
06.08.08, 17:57
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
sisustussuunnittelija= suunnittelee
sisustaja= sisustaa sen mukaan mitä edellinen suunnittelee, eli hoitaa niita tapetoimis, maalaus ym. hommia.
Itsekin olen kiinnostunut tästä koulutuksesta, missähän sitä mahdollisesti olisi?
| |
| | |
06.08.08, 19:11
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tarkoitatko remontti reiskaksi opiskella?
Kai sillekin ammatille joku hieno nimi löytyy. | |
| | |
07.08.08, 10:32
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mun höpinät siis tarkoitti sitä, että mistäköhän mahtaa löytyä pelkälle toteuttajalle työpaikka? Luulisin, että aika harvassa ovat. Siis normaaleinta nimenomaan on se, että suunnittelija suunnittelee, vaikkapa sanotaan nyt sisustusliikkeessä. Sitten ompelija ompelee verhot ja tyynynpäälliset ja kaupan kanssa yhteistyötä tekevä puusepänfirma toimittaa ja asentaa omat tuotoksensa. Joku liikkeestä, usein kyllä suunnittelija, käy asentamassa ja värkkäämässä tekstiilit paikoilleen. Aika harvassa on Suomessa sen kokoiset firmat, joissa "asentaja" on erikseen.
Siis kerro ajatuksesi, minne hakisit töihin. Että olenko minä nyt missannut jotain...
Sisustusmyyjiä koulutetaan nykyään kovaa tahtia, mutta lähinnä tarkoittaa työskentelyä tosiaan raksakaupassa, joissa toki nykyään tuotevalikoimat ovat laajat, että monenlaista taitoa tarvitaan.
Hmmm... sisustusarkkitehdin assariks toki johonkin projektiin, tulee mieleen...
| |
| | |
07.08.08, 10:41
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eiköhän noilla aloilla ole tänään se tapa, että on oma firma/toiminimi ja isommat/nimekkäämmät ostavat palveluja tilauksesta?
Osaavalle ja verkottuvalle hyväkin palkkapussi varmaan luvassa.
| |
| | |
08.08.08, 12:05
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
No, nyt alkaa valjeta. Tässä lainaus Ylä-Savon ammattiopiston www-sivuilta:
"Sisustajan työtehtävät ovat kiinnostavia ja vaihtelevia. Sisustajat työskentelevät verhoilu-, maalaus-, rakennus- ja puusepän alan suunnittelun ja toteutuksen työtehtävissä. Perinteisiä sisustajan töitä ovat mattoasennukset, kalusteiden ja varusteiden asennus, ikkuna- ja oviaukkojen verhoilut, puusepäntyöt, valaisimien asennus ja sekä verhojen, peilien ja taulujen ripustaminen. Maalaus, tapetointi, laatoitus, kalusteiden kunnostus maalaten ja verhoillen on osa sisustajan ammatinkuvaa."
"Sisustajan koulutus antaa monipuoliset mahdollisuudet työmarkkinoille. Sisustaja voi toimia muun muassa sisustus- ja rakennustarvikeliikkeissä sisustus-, korjaus-, myynti- ja neuvontatehtävissä. Sisustaja voi työskennellä keittiökalusteliikkeissä, verhoomoissa tai lavastamoissa. Myös itsensä työllistäminen, ryhtyminen itsenäiseksi ammatinharjoittajaksi on vaihtoehtona."
Tämän luettuani uskoisin, että kyllä tekevälle työtä löytyy!
| |
| | |
14.08.08, 15:51
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Rakennusalan ammattilaisista on kova kysyntä ollut jo vuosia.
Nyt kuitenkin ollaan notkoa kohti menossa.
Kuinka syvä siitä tulee, sitä kukaan ei tiedä vielä.
Koulutus ei varmaankaan mene hukkaan.
Jos uusien asuntojen rakentaminen väheneekin, aina löytyy remppa hommia.
Ammatti on myös siitä hyvä, että voi ryhtyä yrittäjäksi, jos palkkatyö ei kiinnosta.
| |
| | |
04.09.08, 23:39
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos vastauksista! Olen ollut jonkun viikon poissa netin äärestä. Joku kyseli vielä sisustajan ammatin sisältöä ja siihen jo tulikin vastaus. Olen itse hakemassa juuri samanlaiseen koulutukseen kuin tuo Ylä-Savon opisto.
Osa vaikuttaa skeptisiltä ja osa potitiivisesti suhtautuvilta sisustajan työllistymisen suhteen. Itse vielä kahden vaiheilla, mutta kuten joku jo mainitsikin, kyllä tekevälle työtä löytyy varmasti alalta kuin alalta :)
Vielä saa heittää ajatuksia ja peräänkuulutan vielä näitä alalle jo opiskelleita!
| |
| | |
05.09.08, 22:47
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Paikkakuntani lähellä olisi tuo koulutus tarjolla ja soitin siitä ihan työkkäriin kysyäkseni alan työllisyysnäkymistä. Huonot kuulema. Oppilaitos itsessään on arvostettu. Että....tuhlatako tähän sitten aikaansa ja jatkaa vanhassa ammatissa?! Pitäisi kai uskaltaa heittäytyä ja tekevä löytää paikkansa, ehkä.
| |
| | |
08.09.08, 11:34
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itseasiassa vielä edelliseen lisäystä, että lähinnä yrittäjiksi kuulema valmistuvat nämä sisustajat juuri siksi, ettei alan työpaikkoja ole. Vissiin koulutukseen hakeutumisen yhtenä ehtonakin on jonkunlainen yrittäjähenkisyys.
| |
| | |
13.09.09, 12:19
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | ....
Yrittäjähenkisyyttä vaalitaan yhä enemmän ja enemmän, ompa kyseessä mikä tahansa ala. Ja tosiaan, kyllä hyville töitä löytyy. Keskinkertaisille ei. Että jos oikeasti tuntee paloa johonkin ammattiin niin ehdottomasti sitä kannattaa lähteä tekemään. Alkuun on tietenkin hankala päästä, jos ei sitten käy vaan tuuri harjoittelupaikkojen avulla tai muuten.
Itsekin olen vasta suunnitellut tuota sisustajan tutkintoa. Ja olen ajatellut asiaa siten että koulutuksesta on kuitenkin hyötyä ihan omassakin elämässä, niin ei se hukkaan menisi jos vaikka työllistyminen olisikin hankalaa.
| |
| | |
23.09.09, 14:23
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja *_** Paikkakuntani lähellä olisi tuo koulutus tarjolla ja soitin siitä ihan työkkäriin kysyäkseni alan työllisyysnäkymistä. Huonot kuulema. Oppilaitos itsessään on arvostettu. Että....tuhlatako tähän sitten aikaansa ja jatkaa vanhassa ammatissa?! Pitäisi kai uskaltaa heittäytyä ja tekevä löytää paikkansa, ehkä. | Itselläni on sellainen kokemus, että työkkärin virkailijoiden mielestä hyvät työllistymismahdollisuudet ovat yhtä kuin saada kokopäivätyö, ja mieluiten vakituinen sellainen. Luovalla alalla tällaisia paikkoja ei välttämättä ole, mutta aktiiviselle ja osaavalle henkilölle saattaa olla hyvinkin mielenkiintoisia töitä tarjolla, jos on valmis ottamaan vastaan myös osa-aika- ja pätkätöitä. Mielestäni koulutukseen hakiessa ei kannata tuijotella vain tilastoja, vaan kuunnella myös sydäntään. Vaikka leipä olisikin kapea, antaa luova työ usein jotain muuta tilalle. | |
| | |
23.09.09, 14:56
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sisustajaksi opiskellut henkilö työllistyy oman kiinnostuksensa ja osaamisensa mukaan hyvinkin erilaisille aloille. Suunnittelu- tai arkkitehtitoimistoon assariksi, sisustustöihin toteuttavalle puolelle eli remppahommiin tai myyntipuolelle. Remppa, ja myyntipuolen töissäkin on jo melkoisen laaja kirjo. Aikuisilla jo työelämässä olleilla vaikuttaa toki aiempi työkokemus ja elämänkokemus.
| |
| | |
09.11.09, 15:53
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kuulasQ sisustussuunnittelija= suunnittelee
sisustaja= sisustaa sen mukaan mitä edellinen suunnittelee, eli hoitaa niita tapetoimis, maalaus ym. hommia.
Itsekin olen kiinnostunut tästä koulutuksesta, missähän sitä mahdollisesti olisi? |
Kalajoella. ihan yhtätyhjänkanssa koulu
| |
| | | | |