| |  | |
04.01.11, 10:52
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Markkinoinnin tradenomeja?
Löytyykö täältä ketään tradenomeja tai tradenomiksi opiskelevia, joilla olisi suuntautumisenaan markkinointi? Olisin kiinnostunut markkinoinnin tradenomien työllistymisestä. Millaisia töitä markkinoinnin tradenomit tekevät ja millaisella palkalla? Kuinka helppoa/vaikeaa työllistyminen oli/on?
Olen hakemassa keväällä Tamkiin ja siellä markkinointiin suuntautuvat opinnot vaikuttaisivat erittäin mielenkiintoisilta. Osaisiko joku vielä kertoa millaista opiskelu tuolla linjalla on? :)
| |
| | |
23.01.11, 11:54
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Valmistuin viime keväänä. Töitä ei ole ollut lähellekään koulutusta vastaavaa. Johtajatason tehtävistä en puhu, mutta töitä mitä olen nyt tehnyt on siivoustyöt.... parempi sekin kuin työttömänä, sitä ei pääni kauaa kestä.
Sama tilanne usealla kaverilla: yks on raksalla, yks opiskelee toista alaa, yks työtön, yks tekee sekahommia.
| |
| | |
24.01.11, 10:51
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Markkinointialalla on ylitarjontaa. Esimerkiksi markkinointiassistentin paikkoja hakevat vastavalmistuneet tradenomit ja kauppakorkeakoulussa markkinointia pääaineenaan lukeneet, mutta työt menevät jo kokemusta keränneille osaaville yo-merkonomeille yms. Markkinointialalla et saa töitä, jollei ole työkokemusta ja näyttöä. Työkokemusta on vaikea saada ja esim. ohjelmistojen syvällinen oppiminen (kuvankäsittely, taitto-ohjelmat, projektinhallintatyökalut jne) on hankalaa kotioloissa jo ihan siitäkin syystä, että ne ohjelmat ovat pirun kalliita hankkia itse.
Suosittelen, että valitset ammattikorkeasta jonkun sellaisen kaupallisen alan linjan, josta oikeasti voi päästä koulutustaan vastaaviin hommiin esim. laskentatoimen linja.
| |
| | |
08.02.11, 22:08
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sanskriitti Markkinointialalla on ylitarjontaa. Esimerkiksi markkinointiassistentin paikkoja hakevat vastavalmistuneet tradenomit ja kauppakorkeakoulussa markkinointia pääaineenaan lukeneet, mutta työt menevät jo kokemusta keränneille osaaville yo-merkonomeille yms. Markkinointialalla et saa töitä, jollei ole työkokemusta ja näyttöä. Työkokemusta on vaikea saada ja esim. ohjelmistojen syvällinen oppiminen (kuvankäsittely, taitto-ohjelmat, projektinhallintatyökalut jne) on hankalaa kotioloissa jo ihan siitäkin syystä, että ne ohjelmat ovat pirun kalliita hankkia itse.
Suosittelen, että valitset ammattikorkeasta jonkun sellaisen kaupallisen alan linjan, josta oikeasti voi päästä koulutustaan vastaaviin hommiin esim. laskentatoimen linja. |
no älä ny.. itsestä kiinni se työnhaku on, jos itse et ole oman alasi hommiin päässyt niin kenestäköhän se on kiinni?
jos markkinointi kiinnostaa niin sinne vaan,, itse opiskelen toista vuotta markkinointi pääaineena tamkissa ja erittäin mukavaa on ollut.. suosittelen jos vaan ala kiinnostaa..
| |
| | |
09.02.11, 18:21
|
#5 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja markkinointi no älä ny.. itsestä kiinni se työnhaku on, jos itse et ole oman alasi hommiin päässyt niin kenestäköhän se on kiinni? | Tuo on niin täyttä puppua ja osoittaa täyttä tietämättömyyttä tämän päivän työmarkkinoista!
| |
| | |
22.03.11, 20:48
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Mieti vielä
Tradenomien työtilanne on haasteellinen. Erityisesti markkinointipuolella. Suosittelen taloushallinnon opintoja, niin töitäkin löytyy. Työnhaussa on aina tekijä X, sattuma. Vaikka koulutuksesi ja kokemuksesi olisi kuinka hyvä tahansa, ohi ajaa joku semmoinen, joka soittaa sopivalla hetkellä, jonka cv löytyy netistä juuri sopivalla hetkellä, työhönottaja sattuu olemaan hyvällä tuulella/huonolla tuulella....jne.
Tradenomit kilpailevat samoista paikoista merkonomien ja maistereitten kanssa. Tuurillaan työllistyt hyvin. Erityisesti myynnin puolella sitkeälle löytyy työtä. Jos haaveilet markkinoinnin suunnittelutehtävistä, niin pitänee perustaa oma yritys, jonka markkinointi pääset suunnittelemaan, sillä kohtaa kun on kokeneita tekijöitä tarjolla pilvin pimein.
Mitä tahansa päätätkin, paljon onnea ja sitkeyttä matkallesi.
| |
| | |
27.04.11, 10:52
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Myyntityöhön!
Olen myös sitä mieltä, että markkinoinnin tradenomille töitä riittää. Varsinkin myynti- ja markkinointitehtäviin. Opiskelen liiketaloutta, markkinoinnin sv, viimeistä kevättä TUAMK:ssa. Alan töitä on riittänyt opiskelujen ohessakin niin paljon kuin on vaan jaksanut tehdä. Hyviä myyntimiehiä ja -naisia tarvitaan aina! Itse en kannata sitä, että suoraan koulun penkiltä ryhdytään esimiestehtäviin ilman mitään työkokemusta. Ensin opiskellaan, tehdään alaisena töitä, jotta ammatti opitaan kunnolla ja sitten edetään uralla. Ihan loogista. Onnea kaikille markkinoinnin opiskelijoille!!!
| |
| | |
27.04.11, 16:02
|
#8 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelija Olen myös sitä mieltä, että markkinoinnin tradenomille töitä riittää. Varsinkin myynti- ja markkinointitehtäviin. Opiskelen liiketaloutta, markkinoinnin sv, viimeistä kevättä TUAMK:ssa. Alan töitä on riittänyt opiskelujen ohessakin niin paljon kuin on vaan jaksanut tehdä. Hyviä myyntimiehiä ja -naisia tarvitaan aina! Itse en kannata sitä, että suoraan koulun penkiltä ryhdytään esimiestehtäviin ilman mitään työkokemusta. Ensin opiskellaan, tehdään alaisena töitä, jotta ammatti opitaan kunnolla ja sitten edetään uralla. Ihan loogista. Onnea kaikille markkinoinnin opiskelijoille!!! |
Myynti ja markkinointi ovat tehtävinä aivan erilaisia ja vaativat erilaista osaamista. Markkinoinni työpaikat ovat kovin kilpailtuja tällä hetkellä mutta myyntitehtäviin sen sijaan on helppo päästä ja niitä onkin runsaasti tarjolla.
| |
| | |
27.04.11, 20:53
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Myönnän, että tilanteeni on varmasti erilainen kuin suoraan lukiosta opiskelemaan menevien, mutta kerron silti oman tarinani.
Valmistuin aikanaan yo-merkonomiksi ja sain valmistuttuani työpaikan sihteerinä. Työpaikkani oli pieni, työntekijöitä oli vain muutama, joten jokaisen toimenkuva oli kovin laaja. Vaikka nimikkeeni oli sihteeri, sain yhä enemmän ja enemmän vastuuta viestinnän hoitamisesta. Kävin työn ohessa erilaisia kursseja ja opiskelin avoimessa yliopistossa mm. tiedotusoppia. Sitten päätin hakeutua täydentämään tutkintoni tradenomiksi ja koska silloin ei ollut ammattikorkeakouluissa journalismia suuntautumisvaihtoehtona, valitsin markkinoinnin. Otin toki mahdollisimman paljon viestintään ja markkinointiviestintään liittyviä kursseja, sillä tiedottaminen oli minua kiinnostava ala.
Työskentelen nyt valmistumiseni jälkeen toisessa yrityksessä tiedottajana, ensimmäisessä viihdyin reilut viisi vuotta ja nykyisessä tulee kohta kaksi vuotta täyteen.
Oma suositukseni on, että kannattaa keskittyä juuri siihen osa-alueeseen, joka itseään eniten kiinnostaa, eikä opiskella yhtä opintoviikkoa sitä ja paria tätä - tai opintopisteistähän nykyään puhutaan. Työkokemusta ei myöskään pidä aliarvioida, joten rohkeasti hakeutumaan työharjoitteluihin ja kesätöihin, vaikkei toimenkuva heti olisikaan juuri sitä, mitä loppuelämänsä haluaa tehdä. Vastavalmistunut nuori, oli sitten merkonomi, tradenomi tai maisteri, ei välttämättä heti pääse unelmatyöhönsä, mutta omasta mielestäni liian pitkäksi aikaa ei pidä jumahtaa "huonoihin" homminkaan. Lisäkurssit ja koulutukset ovat plussaa ja osoittavat halua kehittyä. Omat vahvuudet ja sen, mitä on työssään saanut aikaan, kannattaa reippaasti ottaa esiin esimerkiksi kehityskeskusteluissa.
| |
| | |
21.10.11, 17:07
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hae mieluummin suoraan kauppakorkeaan, tradenomit ovat väliinputoajia. Ekonomi saa johto- ja asiantuntijatehtävät, ja merkonomi tekee sinun työsi halvemmalla.
t. TAMKkilainen markkinointitradenomi sihteerin tehtävistä
| |
| | |
04.06.12, 15:36
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | ihan ok tradenomitutkinto
Itse olen pärjännyt tradenomina ihan hyvin. Toimin myynntipäällikönä. Itsehän sitä jokainen uransa rakentaa. Oppia voi hakeakin, itse olen esimerkiksi SMKJ:n jäsen, siellä on hyviä koulutuksia alalle.
| |
| | |
02.08.12, 10:17
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | Erikoistuminen kannattaa
Markkinoinnin alan työmarkkinoilla on selkeästi ylitarjontaa ja saattaa tuntua turhauttavalta hakea töitä valmistumisen jälkeen. Suosittelen erikoistumaan web-analytiikkaan!
Itse olen toiminut web-analytiikan myynti -asiantuntija ja johtotehtävissä Snoobi OY:ssä reilut 6v. Meidän toistaiseksi vielä suht kapealla sektorilla on työvoimapulaa havaittavissa. Varsinaisia web-analytiikan huippuosaajia ei ole kovinkaan paljon ja yrityksille myydäänkin laaduttomia ja pintapuolisia analyyseja ilman minkäänlaisia konkreettisia toimintasuosituksia.
Vielä 5v sitten kilpailu kävi siitä kenellä oli paras kävijäseurantaohjelmisto. Nyt kun ohjelmistot ovat kehittyneet, astutaan askel eteenpäin ja kerättyä tietoa yritetään saada käytännön kehitystoimenpiteiksi. Tässä koko meidän ala on hyvin suurien haasteiden edessä.
Web-analyytikon onnistumiseen vaaditaan erinomaisia esiintymis -ja vuorovaikutustaitoja. Pitää siis pystyä myymään suunnittelemiasi kehitystoimenpiteitä organisaation ylimmille päättäjille. Mielestäni paras analyytikko on se, joka osaa selväsanaisesti kertoa toimitusjohtajalle mitä kehitystoimenpiteeseen investoitavat rahat tulevat tuottamaan.
Missään kouluissa et saa web-analytiikan opintoja suoritettua. Suosittelen lukemaan säännöllisesti esimerkiksi seuraavia saitteja. Meille haetaan myös säännöllisesti uusia myyjiä ja asiantuntijoita töihin, joten kannattaa kysellä.
Snoobi Akatemia auttaa sinut alkuun Snoobi Akatemia | Snoobi
Joni Purola
0443213463
Muita seuraamisen arvoisia saitteja
www .konversio.fi
www .optimointi.com
www .analytics.fi
| |
| | | | |