Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Kirjat etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Lukeminen
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
09.08.05, 17:53   #1 (linkki)
myy
(Vierailija)

Laila Hietamies

Onko kukaan lukenutLaila Hietamiehen vanhimpia kirjoja.Mäeltä näkyy toinen mäki ym.Onko lettavia?
  Vastaa viestiin

09.08.05, 22:38   #2 (linkki)
ex- Emilia
(Vierailija)

Re: Laila Hietamies

(Laila Hietamies on nyt muuttanut nimensä Laila Hirvisaareksi.)

Kun muutin n.30 vuotta sitten Lappeenrantaan, ajattelin lukea sitä Lpr-sarjaa, Lehmusten kaupunkia ja muita, saadakseni jonkinlaista paikallistuntumaa ja -tuntemusta, mutta ei sujunut. (Monet näistä paikallisista silloinkin kovasti niitä ihailivat ja lukivat kuin raamattua löytääkseen tuttuja ihmisiä ja paikkoja)

Paljon myöhemmin, kun nuoruuden korkeaotsaisuus ja kulturellisuus oli suuresti haihtunut ja lientynyt ja tunsinkin kaupunkia ja sen tarinoita,olin tottuneempi paikalliseen murteeseenkin, yritin taas, sekä Lehmus-kirjoja että kaikenlaisia Karjala-kirjoja ja vaikka mitä.

Lukemisen lisäksi kokeilin äänikirjoja. (Niksi: kun teet tylsiä kotitöitä, isoa silitysurakkaa, ikkunoiden pesua, sälekaihtimien puhdistusta tms., ihan melkein mikä tahansa,äänikirja kummasti viihdyttää. Aloitin kuuntelemalla koko äänikirjoilla olevan Mika Waltarin tuotannon, kirjahyllyn kirjatkin tuli siinä järjestetyksi aakkosjärjestykseen, mutta sellaiset helmet loppuvat ajastansa ja on otettava mitä on.)

Nyt on niin, että minä en kerta kaikkiaan pysty lukemaan enkä kuuntelemaan Laila H:n tekstiä- tarinat sinänsä vielä menettelisivät, mutta kieli tökkii todella pahasti! Se on tönkköä ja luonnotonta ja teennäistä. En vain voi. Kauas ovat jääneet ne ajat, jolloin vähän alentuvasti, nuoruuden ykstotisuudella, suhtauduin ""viihdekirjallisuuteen"" ja ""viihdekirjailijattareen"", ei se siitä johdu.
  Vastaa viestiin
14.08.05, 18:21   #3 (linkki)
-lilli-
(Vierailija)

Minä en huonoja Lailan kirjoja ole lukenutkaan. Suosittelen todella!
  Vastaa viestiin
04.01.06, 16:23   #4 (linkki)
Malva
(Vierailija)

Minä olen lukenut kaikki Hietamiehen Hietamies nimellä kirjoittamat kirjat. Lehmusten-kaupunki sarja oli ihan huippu. Sonja-Sarjasta tykkäsin kovin ja Laatokka-sarjakin oli koskettava. Tuuli tähkäpäillä oli ainoa, mistä en niin välittänyt.

Suunnilleen kaksvitosena yritin ensimmäisen kerran kirjailijan tuotantoon tutustua, en päässyt juttuun mukaan ollenkaan. Nyt kymmenkunta vuotta myöhemmin tykkään todella kovasti!
  Vastaa viestiin
05.01.06, 15:19   #5 (linkki)
Viiva
(Vierailija)

Luin Kannas-sarjan joskus alle parikymppisenä joulun välipäivinä. Yllätyin todella positiivisesti ja lainasin kirjastosta lisää. Jatkoin lukemalla Sonja -sarjan ja sen jälkeen Laatokka-sarjan. Olin aina kuvitellut, että kirjat ovat tylsiä mutta minut ne ainakin tempaisivat mukaansa. Ja ikäähän mulla oli Kannas-sarjaa lukiessa jotain 19 vee... :)
  Vastaa viestiin
06.01.06, 14:33   #6 (linkki)
Maya
(Vierailija)

Minusta tuo sarja, johon mainitsemasi Mäeltä näkyy..., on ihan luettava. Minusta Hietamiehen tuotanto on hiukan vaihtelevaa (kenenpä kirjailijan ei olisi). Tuossa sarjassa tuntuu olevan sydän mukana.

Osa hänen kirjoistaan on aika huolimatonta. Eräässä vaihtuu yhden henkilön nimi kesken kaiken ja muitakin lapsuksia niistä löytyy.

Kaiken kaikkiaan ei ollenkaan huonoimmasta päästä viihdekirjallisuutta.
  Vastaa viestiin
06.01.06, 17:09   #7 (linkki)
Ellen
(Vierailija)

Minä olen lukenut suurinpiirtein koko Laila Hietamiehen tuotannon, ja tykännyt ylivoimaisesti eniten tästä Mäeltä näkyy toinen mäki-sarjasta eli se taitaa olla Kannas-sarja. Minäkään en oikein pidä nykyisen Hirvisaaren kirjoitustyylistä eli se on mielestäni töksähtelevää ja kömpelöä, mutta hän osaa mielestäni tehdä kirjojen henkilöt eläviksi ja uskottaviksi.Heitä tulee oikein ikävä, kun kirja loppuu, onneksi jatkoa on seurannut usein!
Uusin kirja on vielä lukematta, sillekin taitaa olla tulossa jatko-osa.
  Vastaa viestiin
10.01.06, 22:58   #8 (linkki)
Malva
(Vierailija)

Nyt kun Hietamies on luettu, joku toinen kotimainen kiinnostaisi, osaisitteko suositella jotain? Pohjan tähden alla olen lukenut, siitä tykkäsin todella paljon, samoin suurimman osan Päätaloa olen lukenut.
  Vastaa viestiin
11.01.06, 09:43   #9 (linkki)
Auroora
(Vierailija)

Kokeilepas Eeva Joenpellon tuotantoa.
  Vastaa viestiin
11.01.06, 12:09   #10 (linkki)
Auroora
(Vierailija)

Täytyy vielä lisätä Eira Pättikangas ja Pirjo Rissanen, joiden kirjoihin olen tänä talvena tutustunut
Rissasen uusin nimeltään Syyslaulu on hyvä, Pättikankaan kirjoista Helmisimpukka on hänen parhaitaan.
  Vastaa viestiin
11.01.06, 14:17   #11 (linkki)
Malva
(Vierailija)

Kiitos Auroora, eikun kirjastoon! Miten nuo mainitsemasi kirjailijat, onko kirjat ""sarjoissa"" vai yksittäisiä teoksia, eli voiko lukea missä järjestyksessä tahansa?
  Vastaa viestiin
11.01.06, 14:51   #12 (linkki)
Kristiina
(Vierailija)

Ei tarvitse lukea välttämättä järjestyksessä, osa on itsenäistä jatkoa aina edelliselle.
  Vastaa viestiin
11.01.06, 18:36   #13 (linkki)
Auroora
(Vierailija)

Kristiina jo mainitsikin asiaa. Lisään vain, että Helmisimpukka on kolmen kirjan ykkösosa, joka kannattaa ensin lukea jo siitäkin syystä, että se on ehdottomasti paras. Kyllä jatkoteoksetkin sitten kiinnostaa, jos sattuu tyylistä tykkäämään.
Rissasen Syyslaulu on yksittäinen tarina. Häneltäkin löytyy useamman kirjan tarinaa, mutta kuten mainittiin, eivät välttämättä vaadi lukemiseen järjestystä.
  Vastaa viestiin
11.01.06, 20:13   #14 (linkki)
Malva
(Vierailija)

Kiva, kiitos. Laitanpa sitten kommentteja kun olen jotain noista lukenut. Ensin pitää hoitaa yksi kurja pakkopulla luettava tuosta alta pois.

Oletteko Auroora ja muut Raija Orasen kirjoja lukeneet? Esim. se Puhtaat valkeat lakanathan oli tv-sarjana mainio, mutta yhtään kirjaa en ole lukenut.
  Vastaa viestiin
12.01.06, 06:43   #15 (linkki)
liisa
(Vierailija)

Olen yrittänyt lukea Raija Orasta,mutta ei siitä tullut mitään.tökki kovin.
  Vastaa viestiin
12.01.06, 06:46   #16 (linkki)
liisa
(Vierailija)

Kokeileppa Anneli Toijalaa.Aloita vaikka Himmun rakkaudella.
  Vastaa viestiin
12.01.06, 09:38   #17 (linkki)
Auroora
(Vierailija)

Raija Orasta en ole pitkään aikaan kokeillut lukea, koska joku kirja hänen aikaisemmistaan ei sujunut millään.
Anneli Toijalaa täytyy kokeilla.
Laila Hietamiestä olen jonkun verran lukenut, muttei ole lempikirjailijani missään tapauksessa.
Kaari Utriota olen lukenut aika paljon, joku kirja on täytynyt jättää kesken, jotenkin sekavaa kerrontaa.
  Vastaa viestiin
12.01.06, 12:32   #18 (linkki)
pikkuE
(Vierailija)

Hietamies-Hirvisaari
Nuorempana yritin lukea Lailan kirjoja, ei onnistunut. Sitten muutin Lappeenrantaan ja lainasin ""Lehmusten kaupungin"". Jäin koukkuun. Olen sittemmin lukenut lähes kaiken Lailan tuotannon Joku Tähkäpää -juttu jäi lukematta, tuntui tylsältä.
Pari päivää sitten palautin uusimman: ""Kruununpuisto"" -kirjan. Tapahtumat sijoittuvat Imatralle. Tuttuja tienoita. Kirja saa varmasti jatkon taas ensi syksynä.

Kyllä suosittelen Laila Hirvisaarta (tyttönimi) luettavaksi !
  Vastaa viestiin
12.01.06, 13:43   #19 (linkki)
pikkuE
(Vierailija)

Muuten: olen lukenut aika paljon Enni Mustosen kirjoja. Viimeksi 1. osan jostain kahden tytön elämää käsittelevästä historiasta. Toinen osa ilmestyi viime syksynä. Hänen ""Vasikantanssi"" on tullut TV-versiona. Mustosen kerronta ei mielestäni ole niin jaarittelevaa kuin Orasen ja Hietamies-Hirvisaaren. Mustosta on jotenkin ""helppo"" lukea.

Suunnittelevat muuten tästä Hirvisaaren Kruununpuistosta ehkä jo ensi kesäksi näytelmää Imatran Kesäteatteriin. Tervetuloa katsomaan !
  Vastaa viestiin
23.01.06, 11:24   #20 (linkki)
Malva
(Vierailija)

Helmisimpukka on nyt luettu, tykkasin kyllä, ei kun jatko-osien kimppuun.
  Vastaa viestiin
23.01.06, 17:42   #21 (linkki)
Kynsilaukkaaja
(Vierailija)

Liisalle

Onko joku Anneli Toijala kirjoittanut ""Himmun rakkauden""?
Vai sekotatko nyt Eila Pennasen ""Himmun rakkauksiin""?
Ihmettelen, voiko olla kaksi niinkin saman nimistä kirjaa.

Vähän Laila Hirvisaaresta: Olen aikanani työn puolesta joutunut hänen kanssaan tekemisiin. Tyyppinä hän muistuttavaa täysin kirjojaan; rönsyilevä, iloinen, monisanainen ja maanläheinen.
Hyvin rakastettava ihminen.
Luultavasti myös rasittava, jos joutuisi usein hänen pulppuavan puhetulvansa kohteeksi...
  Vastaa viestiin
27.01.06, 19:15   #22 (linkki)
lukija
(Vierailija)

Uutisena kerrottiin, että Laila Hirvisaaren uusin kirja ""Kruununpuisto"" oli viime vuoden toiseksi myydyin kirja Suomessa.
  Vastaa viestiin
03.02.06, 12:06   #23 (linkki)
Moppe
(Vierailija)

Olen lukenut kaikki Orasen kirjat ja olen pitänyt. Ainoastaan tämä viimeinen Ketunpesä oli kuiva, keskittyi lähinnä Yrjö Leinoon. Puhtaat valkeat lakanat on hyvä luettunakin. Kannattaa kokeilla, itsehän sitten päättää mistä pitää.
  Vastaa viestiin
10.02.06, 20:49   #24 (linkki)
ievastiina
(Vierailija)

Lailan ihmiset puhuvat luonnottomasti ja ovat täysin epäuskottavia.Vaikka kuinka rakastaisi karjalaisia ja kaipaisi sinne menetettyyn, ei voi uskotella itselleen, että niin hölmöjä ja teennäisiä ihmisiä olisi missään!
( Verratkaapa vaikkapa Eeva Kilven karjalaisiin. )
  Vastaa viestiin
11.02.06, 12:41   #25 (linkki)
Jep
(Vierailija)

Kyllä Himmun rakkaudet on Eila Pennasen kirjoittama, ei Toijalan.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku