Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Kirjat etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Lukeminen
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
24.08.05, 02:08   #1 (linkki)
reipus
(Vierailija)

Kotimaista?

Lukeeko kukaan suomalaista kirjallisuutta? Viestiketjuja taaksepäin selaillessa huomasin, että suurin osa käsittelee ulkomaista kirjallisuutta, hömppää tai vakavampaa.

Kotimaisia suosikkeja?
  Vastaa viestiin
24.08.05, 10:45   #2 (linkki)
HH
(Vierailija)

Re: Kotimaista?

Itse tykkään kotimaisista Anja Kaurasesta (Snellman), Leena Lehtolaisesta, Ilkka Remeksestä, Päivi Alasalmesta, Jari Tervosta (varsinkin Minun sukuni tarina ja Suomemme heimo), Kaari Utriosta ja pidin myös Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi kirjasta (muuta en häneltä ole lukenut).
Täytyy myöntää että näiden muutaman suosikin lisäksi tulee aika harvoin valittua muita kotimaisia kirjoja luettavaksi. Syytä en osaa sanoa. Tuntuu, että kotimaisen kirjan tulee vaikuttaa paljon mielenkiintoisemmalta kuin ulkomaisen ennen kuin se tarttuu kirjastosta mukaan.
Finalndia ehdokkaita tulee myös joka talvi kahlattua läpi ja sieltäkin on löytynyt muutama yksittäinen suosikki esim. Kjell Westön Lang ja Harri Tapperin Pitkäsuisten suku
  Vastaa viestiin
24.08.05, 12:54   #3 (linkki)
tee
(Vierailija)

Minäkin pidän Leena Lehtolaisen kirjoista, joista olen lukenut kaikki tuoreinta lukuun ottamatta.

Myös Anna-Leena Härkösen kirjat ovat koskettaneet minua paljon eri ikäkausina: nuorena Häräntappoase, Sotilaan tarina ja Akvaariorakkautta, aikuisena koko myöhempi tuotanto. Härköseltäkään en ole tosin ehtinyt lukea vielä uusinta teosta.

HH:n tavoin suosittelen lämpimästi Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi -kirjaa, joka oli hyvin sykähdyttävä lukukokemus.

Muita positiivisia kotimaisia tuttavuuksia ovat olleet mm. Regina Rask, Katja Kallio ja eritoten Virve Sammalkorpi, jonka jokainen kirja on ollut hieman erityylinen kuin aiemmat. Olen hankkinut myös Virpi Hämeen-Anttilan molemmat tähän mennessä ilmestyneet romaanit, mutta en ole ehtinyt vielä lukea niitä.

Jossakin vaiheessa luin enemmänkin suomalaisia kirjailijoita, mutta moni kirjoista ei tehnyt mitään kovin suurta vaikutusta. Ne tuntuivat jotenkin kalseilta ja jäivät etäisiksi, vaikka olivatkin taitavasti kirjoitettuja. En vain pystynyt samaistumaan niihin tunnetasolla.
  Vastaa viestiin
24.08.05, 14:34   #4 (linkki)
minttu
(Vierailija)

Lukemisen arvoiset on luettu jo ajat sitten. uusi kotimainen kirjallisuus on huonoa, heikkotasoista, en edes ymmärrä sitä.
Siksi luen ulkomaista.
  Vastaa viestiin
24.08.05, 22:49   #5 (linkki)
Emmi
(Vierailija)

Olipa, Minttu yleistys! Tuollainen vaatii yksilöidympiä perusteluita. Jään odottelemaan!

Itse pidän niin kotimaisesta kuin ulkomaisestakin kirjallisuudesta. Luen laidasta laitaan dekkareista klassikoihin. Sekä suomalaisissa että muun maalaisissa on niin helmiä kuin heikompiakin tullut vastaan. Kysymys lienee paljolti makuasioista.

Esim. dekkareissa kotimaiset Lehtolainen, Remes, Joensuu yms. pärjäävät vertailuissa mm. muihin pohjoismaisiin kirjailijoihin mainiosti. Myönnän, että Mankell on minulle tässä sarjassa ykkönen.
  Vastaa viestiin
25.08.05, 16:04   #6 (linkki)
Gilmoren tyttö
(Vierailija)

Kotimaisia suosikkeja ovat Leena Lehtolaisen Maria Kalliot, Raidit (onkohan ne kirjoittanut Harri Nykänen?!), Reijo Mäen Varekset, Jarkko Sipilän kirjat, Minna Canthin tuotanto... Eli toki sitä kotimaisiakin tulee luettua!

Kirjahyllystä löytyy myös mm. Antti Tuuria ja yksi kaikkien aikojen kirjasuosikeistani eli Tuntematon sotilas.
  Vastaa viestiin
25.08.05, 20:56   #7 (linkki)
Siru
(Vierailija)

Kauko Röyhkän kirjat ovat olleet yllättävän hyviä. Myös Martikaisen kirjaa 'Pitkät piikit' odotan suurella mielenkiinnolla. Muusikot ovat suomen maassa osanneet kirjoittaa kirjallisuutta aika hyvin kiitos hyvän peruskoulujärjestelmän. Muutenkin pyrin tutustumaan suomalaisiin erikoiskirjailijoihin kun se vain on ajan suhteen mahdollista.
  Vastaa viestiin