| |  | |
22.11.07, 13:03
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Mikä kirja 14-vuotiaalle?
Onko teidän mielestänne Douglas Adamsin kirja Linnunradan käsikirja liftareille sopiva 14-vuotiaalle? Itse olen lukenut sen vasta yli 20-vuotiaana ja se on yksi lempikirjoistani. En osaa arvioida, minkä ikäinen ei saa siitä kirjasta vielä kaikkea huumoria irti.
Entä osaisitteko ehdottaa muita kirjoja 14-vuotiaalle joululahjaksi? Lapsi tykkää Remeksistä ym, mutta ne Remeksen teinikirjat on kuulemma liian tylsiä.
| |
| | |
22.11.07, 16:56
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
tyttö vai poika? Goosebumps-kirjat on hyviä ja jänniä, mutta en tiedä onko hieman lapsellisia 14-v. Meillä 12v tykkää kovasti, ja ovat todella jänniä!
| |
| | |
22.11.07, 19:11
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Oulun seutu
|
Vaikka mitä voisi suositella, mutta ässäpä pari ehdotusta sekä ulkolaista että kotimaista: Michelle Paverin trilogia on ainakin meidän 14-vuotiaan tytön suosikki ja Michael Enden Tarinasta ilman loppua piti myös paljon ja vuotta nuorempi serkkupoika tykkäsi synttärilahjaksi saamastaan Tomi Kontion kolmeosaisesta Austraasia-sarjasta, jonka aloittaa kirja Keväällä isä sai siivet (ne on muuten meidänkin junioreille kelvannut kaikille).
| |
| | |
22.11.07, 19:47
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Miten olisi dekkari, Agatha Christien "Kymmenen pientä neekeripoikaa", ja tietysti Potterit. | |
| | |
23.11.07, 08:26
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
En halunnut kertoa, onko tyttö vai poika, koska halusin sukupuolineutraaleja vastauksia. Ilmeisesti kuitenkin "tyttökirjoja" välttääkseen on kerrottava, että kyseessä on poika.
Itse jouduin lukemaan tuon Christien koulussa ja inhosin sitä niin, etten ole ainuttakaan Christietä pystynyt lukemaan sen jälkeen. En halua antaa kirjaa, mistä en edes itse pidä, vaikka tiedän toki muilla ihmisillä olevan erilainen maku kuin minulla.
| |
| | |
23.11.07, 08:27
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kaikki Pottereista tykkäävät on jo lukeneet ne, ja ne ei-tykkäävät eivät todellakaan halua niitä lahjaksi...
| |
| | |
23.11.07, 14:36
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Linnunradan käsikirja liftareille on hyvä valinta, jos poika lukee paljon. Ne, jotka lukevat vähän, eivät tunnu saavan kirjasta juuri mitään irti, vaan pitävät sitä monimutkaisena tai tylsänä. Hauskaa scifiä on muillakin kirjailijoilla, esim. Titaanin seireenit tai Uusi uljas maailma ovat mielenkiintoisia ja osin humoristisiakin. Kumpaankin tosin pätee sama kuin Linnunrataan: pitää olla lukukokemusta helpommista kirjoista.
Miten olisi, jos kysyisit nuorelta suoraan, minkä kirjan hän toivoo saavansa? Mä olen yleensä aina toiminut niin kummityttöni suhteen, sillä hän lukee paljon, ja olisi ikävä antaa hänelle sellainen kirja, jonka hän on jo lukenut tai omistaa.
| |
| | |
23.11.07, 15:28
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Haluan antaa "itse ajatellun yllätyksen", mutta toki sen voi vaihtaa jos menee ihan vikaan.
| |
| | |
23.11.07, 19:27
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pojille suunnattua nuortenkirjallisuutta on melko vähän, joten se "aikuisille tarkoitetun" Remeksen valinta ei mielestäni olisi mikään paha juttu.
Poikiin vetoavasta nuortenkirjallisuudesta mulle tulee mieleen lähinnä S.E.
Hintonin jengikuvaukset (Me kolme ja jengi on niistä mielestäni paras). Se upposi ainakin muutama vuosi sitten 13-14-vuotiaisiin.
Fantasiakirjallisuudesta nostaisin esille Tolkienin Hobitin. Taru sormusten herrastakin on ok, mutta juonellisesti ja luettavuuden kannalta Hobitti on mielestäni toimivin.
Uudesta nuortenkirjallisuudesta mulle tulee mieleen Benjamin Lebertin kirja Kreisi. Kertoo muistaakseni n. 16-vuotiaan pojan sisäoppilasvuodesta, on siis elämäkerrallinen. Günter Ohnemuksen kirjasta Tiikeri olkapäällä pidin, mutta 30-kymppisen naisen näkökulma hyvästä kirjallisuudesta poikkeaa tietysti 14-vuotiaan näkemyksestä. ;-)
Jos haluat antaa kummipojallesi luettavaa, joka herättää ajatuksia, suosittelen Melvin Burgessin kirjaa Hepo. Se kertoo kahdesta nuoresta, jotka jäävät heroiinikoukkuun sitä itse tiedostamatta. Kertojina ovat siis vuorotellen nämä kaksi nuorta ja joukko heidän ystäviään. Kaikki kertovat samoista tapahtumista omasta näkökulmastaan. Lukija tietää, missä mennään, vaikka kirjan minäkertojat eivät sitä hahmotakaan.
Nämä nyt äkkiseltään tuli mieleen.
| |
| | |
27.11.07, 08:29
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos Maaruska vinkeistä. Itse tykkäsin Me kolme ja jengi kirjasta nuorena tosi paljon.
Ai niin, ei ole kyseessä kummipoika vaan mieheni lapsi. :)
| |
| | |
29.11.07, 11:56
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nimenomaan Remeksen "aikuisten" teokset ovat olleet meidän (nyt 16-vuotias) pojan suosikkeja. Niistä esim 6/12. | |
| | |
29.11.07, 16:25
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ainakin minun kokemuksen mukaan nuoret miehet / teinipojat ovat pitäneet Erlend Loen kirjoista (mm. Supernaiivi). Sopii sekä enemmän että vähemmän lukemista harrastaville (ja myös tytöille;) ).
| |
| | |
29.11.07, 23:59
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Philip Pullmanin kirjat ovat tosi hyviä. Niin ja tuohon Michelle Paverin sarjaan (Suden veli jne.), josta on nyt ilmestynyt kolme osaa, on luvassa vielä kolme lisää.
| |
| | |
05.12.07, 10:17
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minusta linnunradan käsikirja liftareille olisi todella hyvä valinta, varsinkin jos poika ei ole nähnyt kirjasta tehtyä elokuvaa (onneksi itse luin ensin kirjan, leffa oli surkea). Ainut tuossa on se että en ole nähnyt myynnissä kuin sen koko 5 teoksisen trilogian ja se saattaa olla masentavan paksun näköinen 14 vuotiaalle.
| |
| | |
05.12.07, 15:22
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itse olen ostanut siskoni kanssa tuota Linnunradan käsikirja-sarjaa pokkariversioina joka osan erikseen..ekat osat tais löytyä aikanaan ihan ärrältä.
| |
| | |
14.12.07, 23:41
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja 33 Onko teidän mielestänne Douglas Adamsin kirja Linnunradan käsikirja liftareille sopiva 14-vuotiaalle? Itse olen lukenut sen vasta yli 20-vuotiaana ja se on yksi lempikirjoistani. En osaa arvioida, minkä ikäinen ei saa siitä kirjasta vielä kaikkea huumoria irti.
Entä osaisitteko ehdottaa muita kirjoja 14-vuotiaalle joululahjaksi? Lapsi tykkää Remeksistä ym, mutta ne Remeksen teinikirjat on kuulemma liian tylsiä. | Uskoisin, että Linnunradan käsikirja liftareille on hyvä valinta. Nyt 15-vuotias poikani luki koko "trilogian" pari vuotta sitten ja tykkäsi kovasti.Terry Pratchett tuntuu myös uppoavan hyvin, samoin nuo Remekset. Nuorempi, 12-vuotias poika on täysin hurahtanut Agatha Christien kirjoihin. Aikaisemmin Potterit ja Taru sormusten herrasta olivat suurimpia suosikkeja, mutta luettuaan Lordin kuoleman poika tuli julistamaan, että se oli parasta mitä hän on IKINÄ lukenut. Sen jälkeen on Christieitä luettu vino pino. Muitakin dekkaristeja on kokeiltu, mutta kuulemma kukaan ei ole Christien veroinen. Minulle eivät Christiet ole koskaan oikein kovasti kolahtaneet enkä ihan ymmärrä, mikä niissä tuonikäistä poikaa kiehtoo, mutta kukapa noiden sielunelämästä selvän ottaa.. Pääasia, että lukevat. | |
| | |
16.12.07, 23:41
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Linnunradan käsikirja on varmasti tosi hyvä lahja. Tolkienin Hobitti on liian lapsellinen 14-vuotiaalle, eikä sen juonta voi monipuolisuudessaan ja mukaasatempaavuudessaan verratakaan Hobittiin, joka on alunperinkin suunnattu paljon pienemmille lapsile. Luin itse Sormusten herran ensimmäisen kerran jo 10-vuotiaana joten se ei todellakaan ole liian vaikea 14-vuotiaalle. Etenkään, jos hän pitää Remeksen kirjoista. Miten olisi Terry Pratchett?
Jos poika on hyvä englannissa, osta jokin hänelle mieluinen kirja englanniksi - esim. Linnunradan käsikirja - niin koulunumerot kasvavat kohisten entisestäänkin. Aloitin itse englanninkielisten kirjojen lukemisen seitsemännellä luokalla eli 13-vuotiaana ja nytpä kielitaito on jo ammatti.
| |
| | |
07.07.10, 22:50
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Haluatko kentien samanikäisen mielipiteen? Minusta linnunradan käsikirja on tosi hyvä vaihtoehto, itse ainakin pidin. En jotenkin usko että poika tykkäisi Christieistä, jos Remeksen kirjoissa ei ole tarpeeksi jännitystä ja kovaa menoa. Kannattaa harkita Tolkieneita, hobitti EI VARMASTI ole liian lapsellinen, eikä myöskään silmarillion. Ne on klassikkoja ja hyvinkirjoitettuja kirjoja, vaikka niissä on fantasiaa, ei se tarkoita että se tekisi kirjasta epäuskottavan yhtään vanhemmalle lukijalle. Ne ovat varsin ihania kirjoja, ja vaikka olenkin tyttö, tiedän, että monet ikäiseni pojat ovat pitäneet niistä. Luota minuun! Jos hän ei ole lukenut pottereita, niin eikun lukemaan. Olen manipuloinut niinmonta ystäväpoikaa lukemaan pottereita, etten enään edes muista kuinka monta, ja kaikki ovat pitäneet.
Joo, tein siis tämän ohimennen kun yritin googlata enganninkielisiä koulunumeroita, tai niiden tarkoitusta, joten en tiedä kuinka myöhässä tämä tulee, mutta kannattaa sitten suositella vaikka noita pojalle! 8))
| |
| | |
15.07.10, 19:15
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Aika vanha ketju. Mihiköhän aloittaja päätyi?
| |
| | |
26.07.10, 14:18
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | Ei väldee fiktiota
Tuossa iässä saattaa olla jo kiinnostusta muuhunkin kuin fiktioon, joten voinen suositella myös ystäväni tuon ikäisten lasten tykkäämää Hyvejohtajuutta. Tässä yhteydessä "johtajuus" on jotakuinkin yhtäkuin "luonne".
Tosi hyvä kirja! Haastaa teinin ajattelua ja kannustaa kasvamaan.
Luettavissa myös netissä: Hyvejohtajuus - Lue kirja netissä tai tilaa kotiin
Johtajuus on pop!
| |
| | |
01.09.10, 18:24
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Fantasiakirjallisuudesta viihdyttävimpiä ovat DragonLance- kirjat.
Mielestäni paljon parempia kuin Potterit, jännää että aika harva tietää tästä sarjasta.
Myös Kolme muskettisoturia voisi olla hyvä sekä sivistävä, samoin Hobitti ja Taru Sormusten Herrasta.
Darren Shanin Vampyyri kirjat ovat hauskoja ja sopivat pojille ja tytöille. Eivätkä ole mitään teinilässyromantiikkaa twilightin tyyliin.
| |
| | |
14.03.11, 14:13
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Perillinen -trilogia, tai no ei ole trilogia enää sitten kun neljäs kirja ilmestyy.
Tämä on juuri nuorille suunnattu, kirja on hyvää viihdettä ja monet nuoret ovat ensimmäisenä fantasiakirjanaan lukeneet Eragonista. Toimii hyvänäponnahduslautana eteenpäin.
| |
| | |
09.11.11, 18:15
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Linnunradan käsikirja liftareille on sopiva 14-vuotiaalle. Itse olen 14 ja olen lukenut kyseisen kirjan kaksi vuotta sitten ja pidin kovasti. Itse pidin myös Vicki Myronin Kirjastokissasta, vaikka se onkin luokiteltu aikuisten kirjaksi. Myös Pottereihin olen rakastunut, vaikka luin ensimmäisen, kun olin 8.w
Niitä lueskelen vieläkin. Lisäksi Stephenie Meyerin Houkutusta ja twilight- sarjaa voin myös suositella.
| |
| | | | |