| |  | |
17.06.08, 18:44
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Outi Pakkanen
Oletteko lukeneet Outi Pakkasen tuotantoa ja mitä olette pitäneet?
Pakkanen on itselleni kokonaan uusi tuttavuus. Nappasin kirjastosta 2002 ilmestyneen teoksen Yön yli kun siinä vapaana sattui olemaan. Mitä Pakkasen tuotannosta erityisesti suosittelisitte lukemaan?
| |
| | |
18.06.08, 08:24
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Vaihtelevasti olen pitänyt
Otan aina uuden Pakkasen suurella mielenkiinnolla, pidän hänen tavastaan kuvata Helsinkiä ja lisäksi niissä kirjoissa on jotain ihmisläheistä. Muutamia olen ostanut luettuani ne ja lukenut uudelleen.
Kirjojen taso vaihtelee mielestäni. Toki nämä ovat makukysymyksiä. Esimerkiksi uusimmasta Talvimies en pitänyt, se oli semmoinen huitaisu ja ratkaisu tuntui perustelemattomalta. Mistä olen pitänyt ja joiden nimi tulee mieleen, niin Musta aurinko ja Punainen pallotuoli ja sitten oli joku vanhempikin, Katso naamion taa. Muitakin on, mutta nimiä en muista.
Hiljattain luin myös yhden josta tykkäsin vuosia sitten: Maanantaihin on vielä matkaa. Nyt ne tyypit tuntuivat kauhean teennäisiltä. Ei ollut kestänyt ajan hammasta siis.
Yön yli on aihepiiriltään synkkä ja lohduton, siitä en erityisemmin tykkää.
Näemmä minulle vakiintunut tänne yksi ja sama nimmari tälle palstalle.
| |
| | |
22.06.08, 22:57
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sain tänään luettua tuon Yön yli. Pidin kirjailijan tyylistä siinä määrin, että etsin käsiini muutkin hänen teoksensa. En osaa arvostella Yön yli -teosta, lohduton ehkä on juuri se oikea sana. Joka tapauksessa aion ehdottomasti lukea Pakkasen muutkin teokset.
| |
| | |
23.06.08, 14:39
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Murhan jälkeen mainoskatko (ensimmäinen) oli aika lapsellinen. Myöskään en pitänyt Punaisesta pallotuolista, ennalta arvattavat käänteet. Ja OP ottanut varmaan Enni Mustosesta oppia, melkein jokainen puhumista tarkoittava sana oli hymähtää.
| |
| | |
03.07.08, 10:53
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minäkin löysin suomalaiset dekkaristit vastikään ja Outi Pakkanen on kyllä mielestäni ehdottomasti parhaita. Minä pidän myös Helsinki-kuvauksesta, vaikken helsinkiläinen olekaan. Samoin henkilöt tuntuvat aidoilta. Lisäksi ruuan osuus kirjoissa on poikkeava piristys. Luin ensimmäiseksi Talvimiehen, jonka jälkeen olen lukenut epämääräisessä järjestyksessä seitsemän vanhempaa teosta. Musta aurinko oli ehkä näistä huonoin.
| |
| | |
04.07.08, 08:31
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pidän Pakkasen kirjoista, vaikka ne eivät juonellaan juurikaan häikäise. Tapa kuvata Helsinkiä, kirjojen vakihahmot sekä suuressa roolissa oleva ruoka ovat ne asiat, jotka minuun näissä vetoavat. Taso kirjoissa vaihtelee mielestäni kyllä aika paljon..
| |
| | |
14.07.08, 15:16
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pakkanen on takuuvarma kirjailija, ei ole kertaakaan tullut hänen kirjoihinsa pettymystä. Siispä suosittelen lainaamaan pikkuhiljaa tarjonnan mukaan kirjan kuin kirjan!
Onnekas olet kun on koko sarja vielä lukematta :D
| |
| | |
09.08.08, 13:47
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sain luetuksi Mustan auringon. Pidän tästä enemmän kuin aiemmin lukemastani Yön yli. Pakkasella on kyllä jännityksen ylläpitävää juonenkerrontaa ja vihjeitä tulee pikkuhiljaa siten, että kerronta jaksaa pitää otteessaan loppuun saakka. Tarinan loppu on silti molemmissa lukemissani kirjoissa ollut yllätys. Yritin aloittaa Mustan auringon jälkeen heti uuden romaanin mutta huomasin ajatusteni olevan edelleen Pakkasen kirjan tapahtumissa. Ehkä nautiskelen lukemastani ja siirryn seuraavaan opukseen vasta kun olen mielessäni käsitellyt Mustan auringon.
On niin ihanaa lukea oikeasti hyviä kirjoja, itse ainakin tulen jo siitä hyvälle ja energiselle mielelle. Miksi ihmeessä en ole aikaisemmin ymmärtänyt tarttua Pakkasen kirjoihin? Toisaalta, kuten matkalukemista edellisessä viestissä totesikin, että onnekas saa olla kun on koko sarja vielä lukematta. | |
| | |
11.08.08, 12:59
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pakkasen kirjoissa ihailen minäkin Helsinki-kuvauksia ja (erityisesti Anna Laineen) ruokakuvauksia. Ne ovat myös sellaisia nopeita ja helppolukuisia kirjoja, että yhden päivän aikana saa kirjan helposti luettua. Joissakin Pakkasen - ja joidenkin muidenkin toki - kirjoissa tulee sellainen tunne, että kirjailija kyllästyy teokseen loppua kohden ja yhtä äkkiä parissa sivussa kaikki riuhdotaan loppuun ja päätepisteeseen, teos ikään kuin lässähtää.
| |
| | |
12.08.08, 07:45
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
pitävien kannattaisi lukea myös Pirkko Arhippaa. Sama leppoinen tyyli - eivät tosin ihan Pakkasen veroisia, mutta ihan luettavia.
| |
| | |
12.08.08, 10:25
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitokset vinkistä. Etsinpä käsiini myös Arhipan. Itseasiassa ainakin minua on muutaman Pakkasen teoksen lukemisen jälkeen alkanut kiinnostaa kaikki suomalaiset dekkaristit. Olen aiemmin lukenut vain Remeksen teoksia.
| |
| | |
12.08.08, 12:03
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Myös Tuuli Rannikon ja Sirpa Tabetin kirjoista löytyy hyviä tarinoita. Essi Aron uusin (ainoa?) oli myös kiva.
| |
| | |
12.08.08, 12:17
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) | Suomalaisia naisdekkaristeja
Näitähän naisdekkaristejä on, Eeva Tenhunen, Leila Simonen, Anja Angel, Eila Palmgren, Aira Vuoristo, Jaana Airaksinen, Liisa Nevalainen.
| |
| | |
12.08.08, 13:55
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Osa Pakkasen kirjoista on todellakin parempia kuin osa, mutta tähän mennessä yksikään lukemistani kirjoista ei ole ollut suorastaan tylsä. Olen tähän mennessä ehtinyt lukea kuusi hänen kirjoistaan - (Kuolema käy jatkoilla (1997), Musta aurinko (1991), Punainen pallotuoli (2004), Tarjoilija, pyyhkikää taulu (1986), Ruohonleikkaaja (2006), Yön yli (2002).
| |
| | |
13.08.08, 10:10
|
#15 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Pakkanen on tosiaan leppoisaa luettavaa ja samoin kuin Jarkko Sipilän kirjoissa, kotikulmien kuvaukset ovat mukavaa luettavaa, kun tietää tarkalleen, missä mitäkin tapahtuu :-)
Kiitos Arhippa-vinkistä, häntä en ole aiemmin lukenutkaan!
| |
| | |
09.02.12, 17:27
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | outi Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja eul@@lia Minäkin löysin suomalaiset dekkaristit vastikään ja Outi Pakkanen on kyllä mielestäni ehdottomasti parhaita. Minä pidän myös Helsinki-kuvauksesta, vaikken helsinkiläinen olekaan. Samoin henkilöt tuntuvat aidoilta. Lisäksi ruuan osuus kirjoissa on poikkeava piristys. Luin ensimmäiseksi Talvimiehen, jonka jälkeen olen lukenut epämääräisessä järjestyksessä seitsemän vanhempaa teosta. Musta aurinko oli ehkä näistä huonoin. | Outi Pakkanen kuvaa helpolla tavalla Helsinkiä ja useimmiten juppeja, samaistun helposti hänen hahmoihinsa 80-luvulta! Kertoo yksinkertaisesti mihin ravintolaan menee, miten asunto on kalustettu , minkä väriset vaatteet, jos on syyllinen psykopaatti, kaikki ratkeaa samalla!
Hän kertoo vain, mitä näkee oikeilla silmillään, ei sielujensa silmillä!
Pirjuska!
| |
| | | | |