|
Minä ostan kirjoja kirppikseltä ja myös myyn sitä kautta. Kirppispöytä maksaa täällä Järvenpäässä reilut 30 euroa ja tavaraa menee kaupaksi, kunhan pöytä on siisti eikä liian täyteen ahdettu. Ekaksi kannattaa toki kiertää pari kertaa kirppiksellä ja katsoa hintatasoa.
Valitettavasti kirjoista ei saa paljon mitään. Pitää olla tosi huippukirja, jotta siitä saa yli 5 euroa kappaleelta. Pokkareita saa jopa alle euron kappale (esim. Morgan Kane, Harlekiinit). Sitten on esim. Aku Ankan taskukirjat, jotka pyörivät aika tarkkaan 2,50 - 3,50 e/kpl hintahaarukassa.
Omalla kohdallani kaappitilaa on vähän, joten säilytän vain ne, joita haluan lukea vuodesta toiseen.
Helpohko ratkaisu on se, että myyt kirjat paketteina osoitteessa http://www.huuto.net mutta tosin siellä pitää vähän nähdä vaivaa (kirjasta otettava kuva, mietittävä hinta, otettava selvää postikuluista). Varsinkin kauempaa Suomesta ollaan innokkaita ostajia, kun ilmeisesti kirppiksiä ei ole niin joka nurkalla.
Jos kirjat eivät mene millään kaupaksi, niin on uskonnollisia kirppiksiä (esim. Fida lähetystori, Pelastusarmeija), joihin kirjat voi viedä ilmaiseksi. Itse olen vienyt Järvenpäässä kirjastoon, jossa on ovensuussa palautuspiste, jonne voi viedä ilmaiseksi kirjoja ja sieltä vastaavasti voi hakea itselleen kirjoja. Yritän siis pari kertaa myydä kirjoja ja sen jälkeen vien ne kirjastoon kierrätettäväksi.
Myös mahdollisesti päiväkodit (lastenkirjat, eläinkirjat), koulut (tietokirjat, nuorten romaanit) ja vanhainkodit ottavat kirjoja vastaan, jolloin kirjoista on iso apu pienten budjettien kanssa toimintaa pyörittäville laitoksille.
|