Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Kirjat etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Lukeminen
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
26.11.08, 15:38   #1 (linkki)
life is life
(Vierailija)

Mielenkiintoisia elämänkertoja?

Niin, minun on jo pitkään tehnyt mieli lukea jonkun elämänkerta, mutta en näin noviisina oikein tiedä mistä aloittaa. Mitkä elämänkerrat ovat mielestäsi kiinnostavia, mitä suosittelisitte? Ja ps., poliitikkojen tai presidenttien elämänkerrat eivät kiinnosta ;)
  Vastaa viestiin

26.11.08, 16:13   #2 (linkki)
luin...
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja life is life
Niin, minun on jo pitkään tehnyt mieli lukea jonkun elämänkerta, mutta en näin noviisina oikein tiedä mistä aloittaa. Mitkä elämänkerrat ovat mielestäsi kiinnostavia, mitä suosittelisitte? Ja ps., poliitikkojen tai presidenttien elämänkerrat eivät kiinnosta ;)
Lainasin eilen Mina ja Marion elämänkerran. Luin kirjaa klo 3 asti yöllä. Joten kai tuon perusteella
voisi suositella kirjaa luettavaksi. Tuntuu siltä, että Marion kävi minulla kylässä.
  Vastaa viestiin
26.11.08, 19:59   #3 (linkki)
suosituksia
(Vierailija)

Tabe Slioorin elämäkerta on varsin huimaa luettavaa, Tabe oli todellinen persoona ;) Jos et tiedä kuka hän on, kannattaa googlettaa...ja etsiä tuo kirja käsiinsä. Suosittelen lämpimästi myös Malika Oufkirin elämäkertaa Loiston päivät, pelon yöt. Malikan tarina kuuluu sarjaan totuus on taruakin hurjempaa ja ihmeellisempää.
  Vastaa viestiin
26.11.08, 21:36   #4 (linkki)
Jyvä ja Kana
(Vierailija)

Karen Blixen: Minun Afrikkani. Tanskalaiskirjailijan elämää ja rakkauksia kahvinviljelijänä Keniassa, Rakkauksista suurin taisi olla Afrikka. !900-luvun alun vuosikymmenet.

Corinne Hofmann: Valkoinen masai. Moderni eurooppalainen liikenainen menettää sydämensä muutamaksi vuodeksi lukutaidottomalle mutta komealle masaisoturille, myy omaisuutensa ja muuttaa Keniaan.

Jane Fonda: Tähänastinen elämäni. Kurkistus Hollywood-näyttelijöiden "aristokratiaan" ja naiseuteen, jonka kahleista Fonda vapauttaa itsensä. Jossakin määrin.

Marilyn French: Kausi helvetissä. Tunnetun amerikkalaisen feministin elämäkerrallinen kuvaus vakavasta sairastumisestaan.

Vastaa viestiin
27.11.08, 10:17   #5 (linkki)
RMHL
(Vierailija)

Kaarina Helakisan toimittama Saima Harmaja - legenda jo eläessään. Vuonna 1937 vain 24-vuotiaana kuolleen runoilijan elämä ja aikakausi.
Satu Tiivolan muistelmat (en muista nimeä). Suomalaisen liike-elämän uranuurtajanainen.
  Vastaa viestiin
27.11.08, 12:37   #6 (linkki)
kuikui
(Vierailija)

Tuula-Liina Variksen Kilpikonna ja olkimarsalkka on mainio ja hauskakin kuvaus kirjailijan suhteesta Pentti Saarikoskeen.

Augusten Burroughs on kirjoittanut kolme älyttömän hyvää muisteloa elämästään, Running with Scissors, Dry, ja A Wolf at the Table. Ensimmäinen (Juoksee saksien kanssa) on kirjailijan lapsuus- ja nuoruusajoilta, aika rankkaakin tekstiä mutta huumorilla kirjoitettu. Dry on taas muistaakseni 20-30-vuotiaasta Augustenista joka kamppailee alkoholismin kanssa (en muista onko suomennettu). A Wolf at the Table on sitten taas kovin synkkä kuvaus kirjailijan suhteesta isäänsä.

Stephen Fryn kirjoja suosittelen myös vaikken itse ole niitä vielä lukenutkaan, mutta olen kuullut niistä pelkkää hyvää ja uskon että ovat todella hauskoja.
  Vastaa viestiin
27.01.09, 18:27   #7 (linkki)
Sepposieni
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kuikui

Augusten Burroughs on kirjoittanut kolme älyttömän hyvää muisteloa elämästään, Running with Scissors, Dry, ja A Wolf at the Table. Ensimmäinen (Juoksee saksien kanssa) on kirjailijan lapsuus- ja nuoruusajoilta, aika rankkaakin tekstiä mutta huumorilla kirjoitettu. Dry on taas muistaakseni 20-30-vuotiaasta Augustenista joka kamppailee alkoholismin kanssa (en muista onko suomennettu). A Wolf at the Table on sitten taas kovin synkkä kuvaus kirjailijan suhteesta isäänsä.
Olen kiinostunut tosta A wolf at the Table kirjasta, mutta en löydä sitä kun englannin kielisenä. Kysymys onkin että onko siitä tehty suomennosta vai pitääkö mun ny si lukea toi englannin kielinen?
  Vastaa viestiin
27.01.09, 21:59   #8 (linkki)
kuikui
(Vierailija)

Luulen että siitä A Wolf at the Tablesta ei ole tullut vielä suomennosta, se on muistaakseni kuitenkin vasta viime vuonna ilmestynyt englanniksikin. Jos englanti taittuu niin suosittelen kovasti lukemaan! :)
  Vastaa viestiin
28.01.09, 08:02   #9 (linkki)
eul@@lia
(Vierailija)

Suosittelen Edith Piafin elämäkertaa.
  Vastaa viestiin
30.01.09, 08:56   #10 (linkki)
Nostalgikko
(Vierailija)

Kari Karnakosken muistelmakirja Tanssin ja rakastin on aika huima.
  Vastaa viestiin
01.02.09, 21:31   #11 (linkki)
emmaelina
(Vierailija)

Minä myös suosittelen Edith Piafin elämästä tehtyä kirjaa "Jumalani kuinka olen elänyt".
  Vastaa viestiin
02.02.09, 10:02   #12 (linkki)
Nostalgikko
(Vierailija)

Yksi suuri suosikkini elämäkertojen ja muistelmien alueella on Anders Ramsayn (1832-1910) Muistoja lapsen ja hopeahapsen (Från barnaår till silfverhår). Se on erittäin värikäs ja hyvin kirjoitettu kuvaus 1800-luvun elämästä.

Suosittelen myös lämpimästi Jaakko Tapanisen kirjaa Taivaan laiturilla, vaikka sitä nyt ei ihan voi elämäkerraksi luokitellakaan, mutta vähän samaa heimoa kuitenkin. Tapaninen on koonnut teoksen isovanhempiensa Jaakko Haavion ja Kaisa Weckströmin nuoruudenaikaisesta kirjeenvaihdosta. Se on samalla kiinnostava kuvaus elämästä 1920-luvun Suomessa ja sen ajan nuorten ajatusmaailmasta.

Vastaa viestiin
04.02.09, 10:10   #13 (linkki)
löytyiskö suomalaista
(Vierailija)

Olisko jollakin ihan sellaisen tavallisen ihmisen elämästä kertovaa kirjaa suositella. ei minkään ulkomaalaisen julkkiksen tai hienon ja erikoisen"taiteilijan", vaan ihan perussisukkaan suomalaisen, ja mielellään naisesta kertovaa juttua. Esim, vähän sellaista Enni Mustosen uusimman sarjan tyyppistä juttua, mutta muutkin käy..
  Vastaa viestiin
04.02.09, 12:00   #14 (linkki)
haastattelut koskettivat
(Vierailija)

En tiedä, onko Aira Samulinin kirja elämänkerta, julkkis toki on, mutta niin raastavan elämän läpikäynyt. Tuntuu, että hänelle on annettu voimia ja pitkää ikää, onneksi.
  Vastaa viestiin
04.02.09, 13:11   #15 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2008
kummitädin kirjastosta

Kummitätini on elämänkertafriikki. Tässä listaa:

Matti Kalliokoski: Ei kenenkään sankari
Merete Mazzarella: Illalla pelataan afrikantähteä
Kristiina Helenius: Mikä maa mikä syöpä
Salo, Vähäsalo: Suomen sievin tyttö
Anna Blomqvist:Myrskyluodon Maija
Maire Niittylä: Eväittä elämän tiellä

Listalta jätin poi kaikki julkkis- ja taiteilijakirjat, sota-aikaan sijoittuvia tarinoita mm. lotista on paljon, ne löytyvät haulla - lotat
  Vastaa viestiin
06.02.09, 13:58   #16 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Marianne Faithfullin Elämäni rock'n'roll.
  Vastaa viestiin
08.02.09, 17:07   #17 (linkki)
Kägönen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja löytyiskö suomalaista
Olisko jollakin ihan sellaisen tavallisen ihmisen elämästä kertovaa kirjaa suositella. ei minkään ulkomaalaisen julkkiksen tai hienon ja erikoisen"taiteilijan", vaan ihan perussisukkaan suomalaisen, ja mielellään naisesta kertovaa juttua. Esim, vähän sellaista Enni Mustosen uusimman sarjan tyyppistä juttua, mutta muutkin käy..
Enni Mustosta en tunne, mutta miten olisi kirja Kätilönä karjalassa.
  Vastaa viestiin
10.02.09, 10:48   #18 (linkki)
lue...
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja löytyiskö suomalaista
Lue Ellit 50+ palstan juttuja. Suomalaiset naiset kertovat tavallisesta arjestaan.
Suomessa on järjestetty kirjoituskilpailuja ja naistenlehdet ovat pullollaan tavallisen naisen tarinoita.

Ei suomalaisen naisen elämä kovin paljon poikkea kohtalonsisaristaan. Meillä kaikilla on yhteinen historia. Joskus olen ajatellut kirjoittaa fiktiivisen tarinan suvustani 1800-luvulla. Äitini puoleinen suku on kiehtova. Mutta minulle riittää, kun luin Kjell Westön kirjan Missä kuljimme kerran.
Hän on upeasti kirjoittanut elämästä Helsingissä.

Elämänkertoja on mukava lukea, mutta omasta elämästäni en soisi kenenkään kirjoittavan kirjaa.
Jos asia kovasti kiinnostaa, minusta jää melko paljon faktaa arkistoihin. Varsinkin oikeustieteen opiskelijoita hauskutin, kun avioeroamme puitiin kärjäjillä. Ne kirjeet ovat vapaasti tutkijoiden käytettävissä.
  Vastaa viestiin
01.03.09, 11:53   #19 (linkki)
Kukuli
(Vierailija)

[quote="Nostalgikko"]Yksi suuri suosikkini elämäkertojen ja muistelmien alueella on Anders Ramsayn (1832-1910) Muistoja lapsen ja hopeahapsen (Från barnaår till silfverhår). Se on erittäin värikäs ja hyvin kirjoitettu kuvaus 1800-luvun elämästä.
Todella mielenkiintoiset kirjat, minunkin suosikkejani elämäkeroista.
  Vastaa viestiin
08.03.09, 19:01   #20 (linkki)
MRMIM
(Vierailija)

Mies Reenkola

Jos jaksaa vaivautua haetuttamaan kirjat kirjaston varastosta eikä pelästy seksiseikkailujen kuvailuja
Mies Reenkola(2-osainen):
Muistelmia gynekologin oppivuosilta: 1) Naistenmiehestä mieheksi
2) Mammanpojasta naisten mieheksi

mielenkiintoinen kuvaus rikkaasta ja monipuolisesta elämästä
  Vastaa viestiin
16.04.09, 23:22   #21 (linkki)

Rekisteröitynyt: 02/2009
Muutama mistä tykkäsin...

Anja Eerikäisestä kertova Eläimille kiitos!
Monsieur Mossen Voi pojat kun tietäisitte!
Ja Helinä Rautavaaran elämäkerta oli ihan ehdoton!
  Vastaa viestiin
17.04.09, 19:44   #22 (linkki)
hämmästyttävin
(Vierailija)

on ollut Agatha Christien elämänkerta, en muista tekijää valitettavasti. Todella mielenkiintoinen elämä ollut argeologisine kaivauksineen egyptissä ym.
  Vastaa viestiin
18.04.09, 13:32   #23 (linkki)
Jenni E
(Vierailija)

Piaf & Mukka

Hei!
Minäkin suosittelisin Edith Piafin elämäkertaa (nimenä Luojani, miten olen elänyt tms.). Myös Erno Paasilinnan kirjoittama Timo K. Mukan elämäkerta oli mielestäni vaikuttava: http://kokolaillakirjallisesti.blogspot.com/2009/04/erno-paasilinna-timo-k-mukka.html

(Kuten huomaatte, mainostan tässä vähän kirjablogiani, joka on vasta alussa, mutta kehittyy toivottavasti joskus monipuoliseksi. :))
  Vastaa viestiin
18.04.09, 19:28   #24 (linkki)
Tanja79
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästyttävin
on ollut Agatha Christien elämänkerta, en muista tekijää valitettavasti. Todella mielenkiintoinen elämä ollut argeologisine kaivauksineen egyptissä ym.
Agatha Christiestä on kirjoitettu pari vuotta sitten ainakin elämäkerta, joka nimensäkin mukaan keskittyy Christien katoamiseen: tapahtuman syihin ja seurauksiin. Oli mielestäni mielenkiintoinen ja helppolukuisesti kirjoitettu. Ei varmaan ole se kirja, mitä sinä mietit, mutta sivuttiin niitä kaivauksia tässäkin. Christien elämä ei tainnut olla mitään ruusuilla tanssimista... Kirja oli siis Jonathan Cade: Agatha Christie katoaa.
  Vastaa viestiin
22.04.09, 11:23   #25 (linkki)
tulikärpänen
(Vierailija)

eläintenystävälle sopivia

Parhaat mitä olen tähän mennessä lukenut:
Jim Wight: The Real James Herriot, memoir of my father
Douglas Botting: Gerald Durrell, The authorized biography

Valitettavasti näitä ei ole suomennettu, olen hommannut englanninkieliset versiot.

Toi Edith Piaf täytyy kyllä hommata pikimmiten.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku