| |
13.01.10, 17:12
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Outi Pakkasen kirjat
Onko joku lukenut Pakkasen kirjoja? Itse innostuin kahlaamaan niitä läpi. Aluksi vähän ihmettelin, miksi häntä kehutaan niin paljon (okei, kustantajan sivuilla ;) ), mutta jokin jännä imu niissä kirjoissa kieltämättä on. Sen vuoksi innostuinkin, nyt on neljäs menossa, kirjoja hän on kirjoittanut yhteensä kai 17 tai 18.
Mutta palatakseni nimimerkkiini. Parhaillani olen lukemassa Pakkasen Yöpuisto-kirjaa. Siinä on henkilöhahmo, joka on melkein kuin kopio Stieg Larssonin Millenium-trilogian Lisbeth Salanderista. Yhtäläisyyksiä hahmojen välillä on niin paljon, että se ei enää tunnu sattumalta. Larssonin trilogia on julkaistu vuosina 2005-07 (suomennokset n. vuoden aina jäljessä), Pakkasen Yöpuisto 2008. Olen trilogian perusteella 100% Larsson-fani ja ärsyyntynyt, että Pakkanen on mahdollisesti "lainannut" aika reippaalla otteella hahmon kirjaansa.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun olen Pakkasen kirjoja lukiessani saanut liian vahvat vibat, että "tämä ei nyt taida ihan olla kirjailijan omasta kynästä". Kaikki ideathan tulevat jostain ja kaikki on kertaalleen keksitty - no problem - mutta jos sen tekee liian läpinäkyvästi (ehkä vähän kökösti?), eikä sitä myönnä ääneen, niin se tuntuu huijaamiselta.
| |
| | |
19.01.10, 15:14
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen lukenut Larssoni trilogian ja Yöpuiston, eikä minulle tullut mitään samaa mieleen :-)
Pakkasen kirjat ovat mielestäni sellaista kevyttä lukemista, päivässä lukee kirjan, joka on ihan kelpo viihdettä.
| |
| | |
19.01.10, 15:15
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
N-kirjain jäi puuttumaan äskeisestä viestistäni, eli siis LarssoniN oli tarkoitukseni sanoa :-)
| |
| | |
20.01.10, 13:26
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ai ostaa ännän N-kirjain jäi puuttumaan äskeisestä viestistäni, eli siis LarssoniN oli tarkoitukseni sanoa :-) |
Jaa-ah!
Mielestäni Outi Pakkasen kirjat ovat Larssonin kirjoista yhtä kaukana kuin porsas Pohjantähdestä. Porsas ei ole kumpikaan, mutta tähden kirkkaudella loistavat molemmat. Outin kirjat olen lukenut kaikki, jo vanhan tuttavuuden takia. Stig Larssonin myös. Kummankin kirjailijan tuotannosta olen pitänyt, mutta yhtäläisyyttä en näe.
Outi on suomalaisena dekkaristina ihan oman tiensä kulkija, taidokas Hesan kuvaaja, jonka ei tarvitse ottaa mallia kenestäkään.
Mutta sattuuhan näitä samaistuksia toisinaan kenelle tahansa, itsekin löydän joskus mitä omituisimpia "muistuttaa ihan" - ilmiöitä.
| |
| | |
20.01.10, 18:08
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Oulun seutu
|
Itse asiassa minulle kävi kyllä samalla lailla kuin aloittaneelle - minulle tuli Yöpuiston henkilöstä myös heti Lisbeth Salander mieleen. Ei siis tosiaankaan mitenkään tyylillisesti tai muutenkaan mitään tekemistä toistensa kanssa Pakkasella ja Larssonilla, vaan ovat hyvin kaukana toisistaan (joista molemmista kovasti pidän), mutta tuon henkilöhahmon piirteet ja ominaisuudet kyllä liippasi todella läheltä Salanderia..
| |
| | |
25.01.10, 10:00
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kuka Yöpuistossa muka muistutti Lisbeth Salanderia? Hän on alter egoni maailmankirjallisuudessa, mutta mitään samankaltaisuutta en kokenut Yöpuistossa.
Hyi kauheeta, mimmoinen loukkaus Lisbethiä kohtaan :)
Minä en erityisemmin pitänyt Yöpuistosta ja osin se johtui siitä, etten tykännyt, kun alaikäisestä tehtiin murhaaja. Ja Pakkasella oli siinä taas hänen suosimansa miestyyppi, johon hän aika ajoin sortuu: komea, kiireinen ja tunnekehitykseltään keskeneräinen. Tyyppi on kliseinen ja Pakkanen ei mielestäni osaa perustella, miksi naiset kerta toisensa jälkeen sortuvat tämmöiseen mieheen. samantapainen herra oli ainakin Talvimiehessä ja vanhemmassa Mustassa auringossa.
Luen Pakkasen dekkarit aina hyvin mielelläni, joistain pidän enempi, joistain vähempi. Tämä uusin oli mielestäni varsin vähäverinen.
| |
| | |
26.01.10, 10:05
|
#7 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja (kohta ent.) lukija Onko joku lukenut Pakkasen kirjoja? Itse innostuin kahlaamaan niitä läpi. Aluksi vähän ihmettelin, miksi häntä kehutaan niin paljon (okei, kustantajan sivuilla ;) ), mutta jokin jännä imu niissä kirjoissa kieltämättä on. Sen vuoksi innostuinkin, nyt on neljäs menossa, kirjoja hän on kirjoittanut yhteensä kai 17 tai 18.
Mutta palatakseni nimimerkkiini. Parhaillani olen lukemassa Pakkasen Yöpuisto-kirjaa. Siinä on henkilöhahmo, joka on melkein kuin kopio Stieg Larssonin Millenium-trilogian Lisbeth Salanderista. Yhtäläisyyksiä hahmojen välillä on niin paljon, että se ei enää tunnu sattumalta. Larssonin trilogia on julkaistu vuosina 2005-07 (suomennokset n. vuoden aina jäljessä), Pakkasen Yöpuisto 2008. Olen trilogian perusteella 100% Larsson-fani ja ärsyyntynyt, että Pakkanen on mahdollisesti "lainannut" aika reippaalla otteella hahmon kirjaansa.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun olen Pakkasen kirjoja lukiessani saanut liian vahvat vibat, että "tämä ei nyt taida ihan olla kirjailijan omasta kynästä". Kaikki ideathan tulevat jostain ja kaikki on kertaalleen keksitty - no problem - mutta jos sen tekee liian läpinäkyvästi (ehkä vähän kökösti?), eikä sitä myönnä ääneen, niin se tuntuu huijaamiselta. |
En ole lukenut Pakkasen kirjoja mutta on aika törkeätä jos ottaa oppia jostain muusta ja sitene ttä sen huomaa. Ruotsalaiste osaavat kirjoittaa dekkareita, siellä on aika monta etevää kirjoittajaa, sekä naisia että miehiä.
| |
| | |
26.01.10, 13:33
|
#8 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Liinukka 123 En ole lukenut Pakkasen kirjoja mutta on aika törkeätä jos ottaa oppia jostain muusta ja sitene ttä sen huomaa. Ruotsalaiste osaavat kirjoittaa dekkareita, siellä on aika monta etevää kirjoittajaa, sekä naisia että miehiä. |
Kai sinä sentään huomasit, etteivät kaikki meistä olleet samaa mieltä tästä samankaltaisuudesta Lisbeth Salanderin kanssa?
Kyllä, ruotsalaiset osaavat kirjoittaa dekkareita, mutta niin osaavat suomalaisetkin, Outi Pakkanen erityisesti. Suosittelen lukemaan näitä molempia mainittuja dekkaristeja ja ottamaan sitten kantaa kyseessä olevaan tapaukseen.
| |
| | |
26.01.10, 22:35
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen lukenut Outi Pakkasen koko tuotannon ja voin lämpimästi suositella hänen kirjojaan:) On itse asiassa ainoa suomalainen dekkaristi, jonka kirjoista olen pitänyt. Niissä on hyvin kuvattu Helsingin miljöötä ja aina on mukana mielenkiintoisia persoonia, Anna Laineen hyviä kokkauksia unohtamatta. Harmi vain, että Pakkanen kirjoittaa suht harvakseltaan.
| |
| | |
27.01.10, 11:42
|
#10 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Pakkasfani Olen lukenut Outi Pakkasen koko tuotannon ja voin lämpimästi suositella hänen kirjojaan:) On itse asiassa ainoa suomalainen dekkaristi, jonka kirjoista olen pitänyt. Niissä on hyvin kuvattu Helsingin miljöötä ja aina on mukana mielenkiintoisia persoonia, Anna Laineen hyviä kokkauksia unohtamatta. Harmi vain, että Pakkanen kirjoittaa suht harvakseltaan. |
Mielestäni Pakkanen kirjoittaa normaalia kirjoitustahtia. Vuosi ja kirja on tullut viime aikoina. Jossain vaiheessa oli taukoja, hän keskittyi muuhuin kuin dekkareihin. Tulos näkyi laadussa: oletteko lukeneet ihan niitä ekoja tekeleitä, olisiko 1970-luvulta? Kyllä hän on kehittynyt kirjoitatjana. Ihmiskuvaus on nykyisin ihan toista sorttia.
Ei se määrä, vaan laatu. Vai haluaisitteko Pakkasen työntävän tekstiä liukuhihnalta kolmen kuukauden välein kuten jossain vaiheessa teki Mauri Sariola -vainaja, kun oli viinavelkoja? Luin niitä joskus nuorempana ja osa on semmoista moskaa, että sen ylittäisi lapsikin. Paitsi ettei lapsella ole Sariolan nimeä, jolla kirjoja myytiin.
Pakkasen uudempien teostenkin taso vaihtelee, mutta siitä olen kirjoittanut aiemmin tällä palstalla. Yleensä syvempään erittelyyn tulee vähempi kommentteja ja se on sääli. Kirjoja arvioidaan jotenkin hyvin ulkokohtaisesti.
| |
| | |
28.01.10, 11:30
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen nähnyt Outi Pakkasen, kun hän kertoi kirjoistaan yleisötilaisuudessa.
Sen jälkeen päätin lukea jonkun hänen kirjansa.
Se jäi ainokaiseksi. Tuntui ihan liian kepeältä ja helpolta dekkarilta. Voin käyttää aikani parempien kirjojen lukemiseen.
| |
| | | | |