Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Kirjat etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Lukeminen
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
04.09.11, 16:44   #1 (linkki)
Pörriäinen
(Vierailija)

Mitä kaunokirjallisuutta Lapin Sodasta?

Hei! Kaipaan lukuvinkkejä Lapin Sotaa (1944-1945 suomalaiset ja saksalaiset vastakkain Lapissa) koskevasta kaunokirjallisuudesta. Mahdollisiman paljon ja mahdollisimman monesta eri näkökulmasta kuvattuna.
Tiedänkin jo Pekka Jaatisen Lapin Sotaa koskevat kirjat, mutta mitäs niitä on muita? Ja olisikohan kukaan ulkomaalainen sivunnut asiaa koskaan kirjoissaan? Minua kiiinnostavat kirjat voivat olla sotaromaaneja, rakkausromaaneja, jännitystä jne, mutta kunhan ne ovat kaunokirjallisuutta. Ja ehkä minä yhden tietokirjankin voisin lukaista, jos se olisi kattava kuvaus Lapin Sodasta. Vastaako kukaan huutooni?
terv. Pörriainen
  Vastaa viestiin

07.09.11, 22:31   #2 (linkki)
abc123
(Vierailija)

Käviskö Pörriäiselle Paasilinna?

Nimittäin Mauri Paasilinna (Arton veli, mutta kirjoittaa ihan eri tavalla).

Kokeile vaikka näitä:
Sotamorsian, Korpivaellus, Vihkiloma, Jäämerentie.

Pari näistä olen lukenut, mutta vuosia sitten. Kaikki ovat ilmestyneet 2000-luvun puolella, ja ainakin osassa näitä kirjoja on jonkinlainen jatkuva juoni: suomalaistyttö, jolla on suomalainen poikaystävä/sulhanen mutta sitten ihastuu ja rakastuu saksalaiseen sotilaaseen. Ja siitähän ei hyvä seuraa... tai miten sen ottaa. Tapahtumapaikkana muistaakseni Rovaniemi tai Kemijärvi.

Historiafriikkinä kyllä tykkäsin.
  Vastaa viestiin
07.09.11, 22:35   #3 (linkki)
abc123
(Vierailija)

Pörriäiselle vielä

... yksi tietokirjavinkki.

Maria Lähteenmäki: Jänkäjääkäreitä ja parakkipiikoja.

Kyseessä on tietääkseni ainoa Suomessa tehty tutkimus saksalaisten sotilaiden ja Lapin paikallisväestön suhteista. Älä anna tutkimus-sanan pelästyttää, tämä on varsin yleistajuisesti kirjoitettu. Voi olla että Lähteenmäeltä, joka on käsittääkseni yliopistonlehtori tms. on jotain muutakin vastaavaa tuotantoa, hän on Lapista kotoisin. Katso vaikka Helmetistä (tai jollet asu pk-seudulla, niin oman kirjastosi vastaavalla haulla).
  Vastaa viestiin
08.09.11, 09:45   #4 (linkki)
Pörriäinen
(Vierailija)

Kaunokirjallisuutta Lapin Sodasta

Hei abc123

Kyllä Pörriäiselle kelpaa Mauri Paasilinnakin. Pörriäistä kiinnostaa myös historia ja tämän kaunokirjallisuuskysymyksen takana on kiinnostus siihen, miten eri tavoilla Lapin Sotaa kuvataan kaunokirjallisuudessa. Siksi minua kiinnostavatkin kaikenlaiset ja eri tavoin kirjoitetut kirjat kyseisestä aiheesta.
Ja tietokirjallisuuskin kiinostaa, kun en kovin hyvin vielä tunne Lapin Sodan vaiheita ja haluan päästä vertaamaan fiktiota faktoihin. Tiedän vain pääpiirteet sodan kulusta. Suomi teki rauhan Venäjän kanssa ja ehtoihin kuului, että saksalaiset karkoitetaan Suomesta. Saksalaiset viivyttelivät peräytyessään ja suomalaisten oli pakko ryhtyä koviin sotatoimiin. Pikku hiljaa Saksa perääntyi. Seitsemisen kuukautta taistelu kerrallaan saksalaiset kuitenkin saatiin pois Suomesta.
HelMet on minulle tuttu ja asun pääkaupunkiseudulla. Löysinkin sitä kautta lisää Lapin Sotaa koskevia kirjoja, mutta kaipaan vain lisää, lisää ja lisää vinkkejä sellaisista kirjoista, joita HelMetin rekisteristä ei löydy.
Ja muiden lukijoiden omat mielipiteet lukemistaan kirjoista kiinnostavat myös. On mukavaa päästä vertaamaan omaa kokemustaan toisen kokemaan lukukokemukseen.
  Vastaa viestiin
17.09.11, 22:26   #5 (linkki)
Eija
(Vierailija)

Enni Mustonen: Lapinvuokko

Kirja on uusi ja aloittaa kolmiosaisen sarjan, jossa kerrotaan naisten elämästä sota-aikana.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku