| Inka Trail
Olin muutama vuosi sitten Peterpanmaailman mukana Inka traililla. Matka kaikkiaan kesti kolme viikkoa. Inka trailiiin käytettiin muistaakseni noin 4-5 päivää. Muu aika vietettiin Perussa ja Boliviassa muualla.
Inka trailille lähdetään kävelemään Cusco -nimisestä kaupungista. Yleensä retkueeseen kuuluu kantajat ja kokit, jotka menevät edellä kuhunkin yöpymispaikkaan. Siellä on sitten teltat pystytetty ja sapuskat lähes odottamassa kun päästään perille. Kantajille voi antaa omat tavaransa kuljetettavaksi niin että voi sitten keskittyä ihan vaan nauttimaan luonnon näkymistä. Juomavettä pitää toki kuljettaa itse. Sitä saa aamulla kokeilta omiin pulloihin.
Inka traililla vaelletaan noin 2400 - 4200 metrin korkeudessa. Maasto vaihtelee kovasti, välillä ollaan sademetsässä ja välillä kuivassa kasvillisuudessa. Ilma on ohutta ja joillekin voi iskeä vuoristotauti. Siihen saa tabuja apteekista ja paikalliset puree kokapensaan lehteä sen karkottamiseksi. En ole kyllä kuullut tablettien tehovoimasta, onnekseni mulle ei tuota vuoristotautia iskenyt. Reittiä kävellään noin 4 päivää ylös ja alas vuoristoa. Välillä kiivetään niin pystysuoraan että pitää ottaa kaikki raajat käyttöön. Maisemat ovat upeita ja kasvillisuus ja linnut monimuotoista, nähtiin mm. kolibreja. Lopuksi saavutaan Macchu Picchulle. Siellä on mahdollisuus saada lisämaksusta opastettu kierros, mutta se melkein kannattaisi tehdä vasta seuraavana päivänä, sillä matkan päätteeksi on kyllä niin poikki että kulttuuritiedon vastaanotto on aika heikkoa:). Macchu Picchun alapuolella on viehättävä inkkarikyllä Aguas Calientes, jossa nimensä mukaisesti on ihania kuumia lähteitä. Niissä on taivaallista liottaa kärsineitä lihaksiansa. Kävelyretki on vailla vertaansa ja kyllä kannattaa sinne mennä!
|