| VAELLUS DOLOMIITEILLA
Olin kesä- heinäkuun vaihteessa AM vaelluksella Dolomiiteilla. Majoituimme All'imperatoressa jonka sauna- ja allasosasto on todella viihtyisä. Puolihoitoon kuuluivat runsas aamiainen ja illallinen, kun lisäksi vaelluksilla söimme lounaan rifugioilla ei muita aterioita pienehkö ihminen juuri kaivannut. Jokaisella vaelluksella oli oma "teemansa", esim. järvikierros ja kukkaniityt. Kaikki reitit olivat maisemallisesti erilaisia ja todella upeita paikkoja näimme päivittäin. Erityisesti kukkaloisto oli tähän aikaan vuodesta silmiä hivelevää, eläimiä emme nähneet, ymmärtääkseni alkukesällä olisi ollut parempi mahdollisuus siihen. Oppaamme oli todellinen asiantuntija niissä maisemissa. Varsinaisten vaellusten lisäksi ohjelmaamme kuului pieniä yllätyksiä, esim. vierailu alppiopasmuseossa ja viimeisen päivän picnic läheiselle niitylle. Porukassamme oli muistaakseni 17 henk., mukavaa ja samanhenkistä joukkoa kaikki. Keskiviikko oli vaelluksista vapaa, silloin olisi ollut mahdollisuus osallistua lisämaksusta esim. koskenlaskuretkelle Noce-joelle. Itse kävimme bussilla Gardajärven pohjoispäässä sijaitsevassa viehättävässä Rivassa. Myös sää suosi meitä koko viikon, itse ihastuin maisemiin niin, että ensi kesänä toivon pääseväni sinne uudestaan, tosin silloin heinäkuussa jolloin reitit suuntautuvat vielä vähän ylemmäksi vuorille. Itse Madonnan kylä oli näin alkukaudesta hiljainen, vain osa kaupoista, ravintoloista ja hisseistä olivat avoinna. Varsinaista yöelämää ei löydy etsimälläkään, mutta tuskinpa sitä vaelluksien jälkeen kaipaakaan. Viime kesänä matkailimme omatoimisesti Comojärven läheisyydessä. Myös sieltäpäin löytyy hienoja patikointireittejä, esim. Val di Mellosta ja Valmalencosta löytyy netistä paljon tietoa. Mikäli jotakin jäi vielä kertomatta, vastaan mielelläni jatkossakin.
|