Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Matkalaukku etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Matkalaukku > Harrastematkat > Sukellus
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
04.06.03, 20:28   #1 (linkki)
Make
(Vierailija)

Sukellus Turkki

Löytyykö kokemuksia sukeltamisesta Turkissa, etenkin Kemeristä ?
  Vastaa viestiin

21.06.04, 15:11   #2 (linkki)
iia
(Vierailija)

Re: Sukellus Turkki

Olin Kemerissä sukeltamassa kesäkuun alussa. Ihan mielenkiintoinen kokemus. Vedenalaista elämää on vähän, välimeri on kuulemma kalastettu ""tyhjäksi"". Sukelsin erilaisissa tunneleissa ja Kemerin edustalla olevalla Paris hylyllä joka on upotettu kuulemma vuonna 1917. Paikallisia sukellusyrittäjiä on paljon, päivä merellä sisältäen kaksi sukellusta ... sain hinnan neuvoteltua 30 euroon. Pääasiassa näillä päivän retkillä on mukana venäläisiä, jotka kokeilevat sukeltamista ensimmäistä kertaa. Muutamia kokeneempiakin sukeltajia oli silloin tällöin mukana. Koska tominta perustuu pitkälti näihin kokeilusukelluksiin on lainavarusteiden taso sen mukainen. Suosittelen erittäin lämpimästi omien varusteiden käyttöä ! Itse olen vasta aloittelemassa harrastusta ja sain sieltä hyvää kokemusta. En tiedä uskaltaisinko suositella kohdetta kokeneille ja paljon sukeltaneille, se ei välttämättä tarjoa tarpeeksi.
  Vastaa viestiin
29.06.04, 14:22   #3 (linkki)
Donna
(Vierailija)

Olen myös lähdössä kemeriin viikosi,aikomus sukeltaa 4 päivää.muistatko iia firman nimeä josta sait sukellukset 30E,kuuluiko varusteet ja ruoka myös hintaan?Aguaaga pyytää 65E vastaavasta.terv.Donna
  Vastaa viestiin
29.06.04, 15:11   #4 (linkki)
iia
(Vierailija)

Hei Donna !
Tulet varmasti itse huomaamaan, että Kemerissä kaikki on neuvoteltavissa. Listahinnat annetaan kun tiedustelet hintoja täältä käsin, paikan päällä kannattaa käyttää aikaa ""neuvotteluihin"". Lounas ja varusteet sisältyivät maksamaani hintaan. Mutta jos omistat oman märkäpuvun, räpylät ja maskin, suosittelen vähintään niiden käyttämistä. Märkäpuvut olivat aika repaleisia ja räpylät umpikantaisia ja osa näytti kadottaneen toisen parinsa .... ihan vaan oman mukavuuden takia, nautit enemmän sukeltamisesta. Sukellusyrittäjillä ei ole toimistoja satamassa, etkä todennäköisesti pääse kenenkään kanssa neuvottelemaan hinnoista ennen kuin veneet palaavat takaisin iltapäivällä n. klo 16:30. Mukaan voit ilmoittautua edellisenä iltana, mitään ei tarvitse varata ""hyvissä ajoin"" ainakin tämä oli oma kokemukseni.
Tsekkaa tämä sivusto, voit hakea sukellusfirmoja nimenomaan Kemeristä: http://www.dive-centers.net/waters_22-mediterranean.html
En muista käyttämäni firman nimeä, mutta useilla matkanjärjestäjillä on myös kontakteja, niitä kannattaa kysyä. Muistaakseni Aurinkomatkojen kautta järjestettynä päivä merellä sisältäen varusteet, lounaan ja kaksi sukellusta oli 50 euroa.
  Vastaa viestiin
30.06.04, 14:52   #5 (linkki)
Uppotukki
(Vierailija)

Tere

Itselläni on sukellus kokemuksia Kemeristä kesältä 2003. Pystyn vertailemaan Thaimaan Similan saariin ja Egyptin Hurghadan vesiin. Kemer on tietysti em. mainituihin paikkohin verrattuna "" köyhä "" paikka, mutta mieleeni jäi kuitenkin hienoina kohteina Paris hylky ja kohde nimeltä kolme tornia ( jos muistan nimen oikein ). Itse käytin Aurinkomatkojen suosittelamaa centteriä, jossa olikin erittäin mukava ja hyvää englantia puhuva "" Jaska "" ( Yazer ) oppaana. Jaskan miehistö oli kokonaisuudessaan mukavaa jengiä ja sukellukset tapahtuvat suuresta veneestä, jossa päivä sujui mukavasti. myös ei sukeltavilta perheen jäseniltä. Mulla oli osittain omia varusteita mukana, mutta jaskan kamat näyttivät olevan ihan yes.

Mukavia ja turvallisia dyykkejä.
  Vastaa viestiin
30.06.04, 21:11   #6 (linkki)
Donna
(Vierailija)

Kiitos hyvistä tiedoista.Itsellä myös sukelluskokemusta Thaimaasta,Egyptistä ja viimeksi Malediiveilta maaliskuulta,viime kesältä Kyprokselta mm.Zenobia-hylyltä. Joten en odotakaan mitään koralli-ja kalaloistoa,pääasia että pääsee lämpimään ja kirkkaisiin vesiin nauttimaan dyykistä.Syyskuussa sitten Meksikon koralliriutalle seuraavaksi.Hyviä dyykkejä kaikille.Terv.sukellukseen täysin hurahtanut Donna.
  Vastaa viestiin
01.07.04, 10:53   #7 (linkki)
uppotukki
(Vierailija)

Tere Donna

Olet käynyt monessa paikassa. Kerro vähän Malediiveista....Millä atolilla olit ? Miten homma toimi, mitä dyykit maksoi jne ?

Kiitti !
  Vastaa viestiin
01.07.04, 17:19   #8 (linkki)
Donna
(Vierailija)

Olimme south male atolliin kuuluvalla pikkusaarella nimeltä Embudu.Otimme mieheni kanssa 6 päivän non limit divingpaketin ja teimme yht.11 sukellusta.2 venesuk.muilla reefeillä ja loput 9 kaksistaan ilman opasta omalla housereefillä.Paljon kilpikonnia,napoleonkaloja,suuria mureeenoita,triggereitä,groupereita ym ""pikkukalaa""mielin määrin,Koralliloistoa ei niinkään ollut.Virtaukset myös ajoittain tosi kovia.Sukellukset maksoivat yht.2 hengeltä 900dollaria.Sisälsi varustevuokran,ylim.venemaksut javerot,Olimme todella tyytyväisiä matkaan ja oli kiva sukeltaa oman aikataulun mukaan kun halusi.suk.keskus oli käytett.24h.löytyy netistä www.diverland.com.muut sukeltajat lähinnä saksasta,ranskasta ja italiasta.terv.Donna
  Vastaa viestiin
11.07.04, 15:35   #9 (linkki)
sisarhento
(Vierailija)

Joo, itse oli viime kesäkuun alussa ja kävin dyykkaa Jaksan paatista käsin, toimisto oli kävelykadun miltei toisessa päässä, satamaan päin. Toimisto nimeä en nyt muita, mutta vieressä on ravintola, jonka vastapäätä on myös ravintola, terassi-sellainen. Kävelykädun loputtua ja tien kun ylittää ja tulee rantq tielle, sen heti alkupäässä on sukelluskeskus Hero, jonka kautta kävin myös dyykkaamassa päivän, mentiin ns. kolmelle kalliolle. Päivä meni oikeistaan jonkin hotellin yhteydessä olevassa sukelluskeskuskessa, siellä vewnäläiset sovitteli märkäpukuja, maskeja jne. olivat menossa introon, aikaa siihen tuhraantui melkoisesti. No sitten puettiin päälle sukellusvarusteet ja käveltiin laivaan, jolla mentiin n 10 min paikkaan jossa venäläiset teki introt ja meikä veti eka dyykin ko paikassa. Sitten laivaan ja takasin sukelluskeskukseen ruokailemaan, jonka jälkeen taas paattiin ja toinen sukellus...
Jaksan paikan kautta päivä vietetään koko ajan laivalla ja homma pelaa ja hoituu hyvin. Mukavaa henkilökuntaa ja hyvää huolta pidettiin. Tämä ainakin ns takuuvarma paikka, jos haluaa nauttia päivän merellä ja voi luottaa henkilökuntaan.
Paljon Kemerissä on sukellusretkien järjestäjiä, mutta kannattaa olla tarkkana ja hieman kuulostella mitä kertovat ja lupaavat. Tosin paljon myös sellaista, että lupaavat, muttei sitten dyykeillä lupaukset pidäkkään tai kertomukset varatessa.
  Vastaa viestiin
16.08.04, 14:20   #10 (linkki)
Merenneito
(Vierailija)

Sukelsin juuri Yasarin kanssa, voin suositella. Veneellä tosin pääosin venäläisiä introsukeltajia ja vähemmän kokeneita sukeltajia. Päivän kohteet aina samat, jos mukana on kokeneita sukeltajia, saatetaan heidät viedä Paris hylylle, jonne myös itse pääsin kerran sukeltamaan. Itselläni oli omat varusteet mukana. Yasarille kannattaa soittaa itse ja sopia päivistä ja hinnoista. Iltapäivällä tai iltaisin viiden jälkeen hänet saa parhaiten kiinni ja numero on +90 532 265 54 93 ja firman nimi on Mediterranean Diving Centre.
  Vastaa viestiin
14.07.05, 18:36   #11 (linkki)
Sirpa
(Vierailija)

Olen lähdössä Turkkiin heinäkuussa - mikä oli veden lämpötila? Mietin, minkä märkäpuvun pakkaan mukaan?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku