| |  | |
12.05.04, 10:15
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | sukullus Phuketissa
Olemme lähdössä joulukuussa phuketiin sukeltamaan PADI Open water kurssin rayadiversin kanssa. Opetuksen pitäisi olla suomen kielinen. (?) Onko jollain kokemuksia?? Onko merivesi kirkasta? (Esim Hurghadaan verrattuna) Onko paljon kaloja? ja mitä kaloja?? Kokeilimme Hurghadassa sukellusta ja innostuimme siitä. Rakastimme Punaista merta, mutta olimme hieman pettyneitä sukelluksiin, koska emme nähneet juurikaan kaloja.. Kiitos kaikille, jotka vaivaudutte vastaamaan.. =)
| |
| | |
12.05.04, 22:28
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: sukullus Phuketissa
Hyvän paikan olette valinneet, ja todella hyvän sukelluskeskusken. Itse kävin helmikuussa -04 OWD Khao Lakissa ja olin todella tyytyväinen kursiin ja saamaani opetukseen RayaDiversillä. Opetus on suomenkieleinen ja opetusmateriaali myös. Jos haluaa hieman helpottaa opiskelua, niin voi lukea teorian jo ennen matkaa, niin sitten ei siellä lomalla tarvitse opiskella, muuta kuin ehkä kertailla ja keskittyä harjoituksiin ja kirjallisiin kokeisiin. Näin mä tein ja se osoittautui hyväksi. RayaDivers`llä ammatitaitoista porukkaa opettamassa ja todella mukavaa porukkaa.
Näkyvyys on siellä päin yleensä noin 10metristä alkaen pidemmälle, riippuen mm. paljon säästä. Paljon näkee erilaisia kaloja mm. merikäärmeen, kilpikonnia, snäppäreitä, murenoita, jopa isoja rauskuja voi nähdä ja haita jne. Upeita koralleja myös. Olen itse aikoinani snorklannut Hurghadassa ja sillä taustalla voi sanoa että samaa tasoa eli runsaasti erilaisia kaloja, koralleja jne. Ette tule pettymään.
Saanen ihmetellä, miten voi olla, ettette ole nähnyt juurikaan kaloja Hurghadassa???!!! Outoo!!!
Mukavia ja nautinnollisia dyykkejä!
| |
| | |
13.05.04, 10:33
|
#3 (linkki)
Kiitti vastauksesta... =) Toi kumos kaikki mun viimeisetkin epäilykset.. Mistähän ton opetusmateriaalin sais ennen matkaa?? Ehkä kirjastosta??
Niin ja kyllä mekin nähtiin Hurghadassa snorklaamassa paljon upeita kaloja, mutta sukeltamassa (n.15m) ei juurikaakaan.. =(
Me ollaan tosi innoissamme tästä matkasta ja varsinkin sukeltamisesta, joten kiitti vielä ja hyvää kesää!!
| |
| | |
13.05.04, 22:03
|
#4 (linkki)
ole hyvä vaan, kiva jos niistä oli hyötyä.
Kirjan voi tietty ostaa sukelluliikkeestä, taitaa vain maksaa jonkin verran. Kannattaa myös kysellä keskustleupalstoilta esim. Suomi24/urheilu ja kuntoulu/sukellus, josko jollain olisi myynnissä omaa kirjaansa. Kirjastoista en tiedä. Itse sain lainaksi kaveriltani, joka oli käynyt kurssit Suomessa. Khao Lakissa sai päivää ennen kurssin alkua kirjan lainaksi, suomenkielinen. Kyllä siinä on aika lukeminen 2-3 päivän aikana, varsinkin jos ei alasta tiedä ennestään mitään. siksi itse luin kirjan kahteen otteeseen ennen matkaa ja kurssia. halusin oppia kaikki teoriassa, näin oli myös helpompi lähteä sukeltamaan mereen, kun tiesi miksi mitäkin tehdään ja milloin pitää tehdä ja mitä.
Oikein hauskoja kurssipäiviä ja dyykkejä!!!
Ja oikein hauskaa kesää!!
| |
| | |
14.05.04, 15:23
|
#5 (linkki)
Olimme joulukuussa Phuketissa ja mieheni kävi Raya Diversien sukelluksilla ja oli tosi tyytyväinen. Osa henkilökunnasta onn suomalaista ja kaikki olivat mukavia ja sukellukset asiantuntevasti järjestettyjä. Kannattaa ehdottomasti mennä retkelle Raya Islandille, tai sinne voi jopa mennä yöpymään pariksi päiväksi ja sukeltaa sieltä käsin. Näkyvyys ja kalamäärät olivat kuulemma erinomaisia (ja olemme sukeltaneet ympäri maailmaa niin Tyynellä Valtamerellä kuin Karibiallakin).
Sukelluskurssin teoriaosuudet voi myös suorittaa kokonaan Suomessa etukäteen (ota vain yhteyttä johonkin sukellusfirmaan), niin sitten paikan päällä ei tarvitse kuin suorittaa avovesiosuudet ja pääset heti nauttimaan sukelluksesta ilman tenttejä ym.
| |
| | |
13.07.04, 13:37
|
#6 (linkki)
Sukelsin pari vuotta sitten Phuketissa ja Hurghadassa viime keväänä. Molemmissa paikoissa oli hyvä sukelluskeskus ja sain hyvää ja ammattitaitoista palvelua. Pidin kuitenkin itse enemmän Phuketista sukelluskohteena (ja myös lomakohteena). Thaimaassa merivesi on lämpimämpää (+28) ja vajaassa tunnissa ei ehdi tulla kylmä ohuessa ja lyhythihaisessa/lahkeisesssa märkäpuvussa. Molemmissa paikoissa oli paljon nähtävää veden alla, mielestäni ehkä Thaimaassa oli kuitenkin enemmän koralleja ja kaloja ym.ja muutenkin pidin enemmän Thaimaan kulttuurista ja ilmapiiristä. Phuketissa kannattaa käydä sukeltamassa mm.Racha saarella ja King Cruiser -hylyllä. Egyptin matkan jälkeen hiukan kyseenalaistan Punaisen meren lyömättömyyttä parhaana sukelluskohteena... Kokemuksen arvoisia kuitenkin molemmat paikat. Ensi talvena suuntaan Similan saarille ja katsotaan viekö Thaimaa vieläkin pidemmän korren.
| |
| | |
15.06.05, 19:51
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Loistava valinta
Hei!
Olen suorittanut Rayadiversien OWD:n -03 Raya Islandilla. Asuin siellä ja suoritin kurssin 4:ssä päivässä (ei aikaisempaa sukellustaustaa). Homma toimi tosi hyvin. Olin yhteydessä Rayadiversiin ennen matkaa ja he järjestivät kuljetukset saarelle, majoitukset sekä saarella että Phuketissa. Suosittelen kirjan lukemista etukäteen ja kirjaa saa hyvin varustetuista kirjastoista, jos ei halua ostaa. Itse lueskelin sitä Raya Islandin ihanalla biitsillä sukellusten välillä, se riitti kurssin läpäisemiseksi. Sukellusretki Similanille oli myös kiva kokemus, suosittelen.
Tervemenoa matkaan ja käykää rayadiversien kotisivuilla www.rayadivers.com | |
| | |
05.12.05, 09:00
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Loistava valinta
Suoritin AOW:n RayaYailla marraskuussa -05.Ei ole turhaan ylistetty paikka.Kaikki opiskelumateriaali kuuluu kursin hintaan ja saa kouluttajilta,on mahtavaa porukkaa.Mun piti oikeastaan vain kokeilla intro sukellusta kun alkaa olla 60v ikää enkä ole koskaan sukeltanut ,mutta oli niin upea kokemus suoritin OW:n ja Adv saman tien.Kyllä kouluttajat on suomalaisia ja suomalaisiksi harvinaisen fiksua porukkaa.Tuli uusi hieno harrastus.On muuten sukelluksista alennukset jos enemmän sukeltaa,6-9 X -10%,10-20X -15% ja yli 20 sukellusta -20%.Jos on aikaa niin mun mielestä ei kannata kovin lyhyellä aikaa (3-4vrk) kurssia suorittaa,ainakaan varttuneemman.Siinä kun on esim lento rajoitukset alussa ja lopussa.Itse majailin BanRayalla 2 viikkoa ja heti kun tulee tilaisuus niin sinne.
| |
| | |
06.12.05, 21:52
|
#9 (linkki)
Paikka on todella hyvä OW:n suorittamiseen.
Opetus on suomenkielellä ja opiskelumatsku kuuluu kurssin hintaan.
Saatte kirjan käteenmjota voitte sit lueskella.
Ite opislelin ennen kurssille menoa(Timo Vikmanin)kirjoittamaa kirjaa:Sukellus.
Mutta näitä ei pidä sotkea Padin opiskelumateriaaliin!!
Hyvää lomaa ja käykää Rachalla kans sukeltamassa.
Ite tuun perässä tammikuussa.
Antoisia dyykkejä.
| |
| | | | |